Lomautus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Inska
  • Aloitettu Aloitettu
Vaikuttaako pääomatulot ansiosidonnaiseen? Siis jos saa ansiosidonnaista 1600€ ja pääomatuloja 500€/kk niin vähennetäänkö noita pääomatuloja tosta maksettavasta summasta?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ensimmäista kertaa työuran aikaa tulee eteen lomautus(vuodesta -88 töissä). Ja koska ei ole mitään kokemusta työttömyydestä tai näistä muistakaan hommista niin piti turvautua googleen ja sieltä tuli kaikkitietävä pakkis taas vastaan. Joten käytetään muiden tietoa/kokemuksia hyväksi enkä ala lukemaan noita puuduttavia työkkäreiden jne sivuja.

Eli firmassa tapahtuu remonttia jonka takia ei ole noin 1,5 viikkoon töitä. Olen hieman pihalla että kuinka nyt tulkitaan tuota karenssia sekä että miten lasketaan nuo lomautus päivät sillä meillähän on vuoro työ. Lomautuksen ajalta työvuorot menisivät seuraavasti:
Ma työ
ti vapaa
ke vapaa
to työ
pe työ
la työ
su työ
ma vapaa
ti vapaa
ke kenties jo takaisin töihin riippuen remontista.
Oman järjen mukaan tuossa tulee vasta 5 päivää lomaustusta, mutta kun joku meillä laski jonkun liiton ohjeiden mukaan että ma-pe + ma-ti eli 7päivää. Ei vaan mun järkeen mahdu että miten muka minulla olisi 7 lomautus päivää kun oikean työvuoron mukaan olisin vain 5 töissä. Ainut merkityshän tuolla on että jos minulta vähennetään 5päivältä palkka niin se on ok mutta jos 7päivältä niin se tuntuu epäreilulta. Joka tapauksessa tuota lomautusta kun ei ole mitään järkeä tai hyötyä ilmoittaa työkkäriin tai niiden jotka kuuluvat liittoon tai minun tapauksessa ytk:hon kun ymmärtääkseni 7päivää on se oma vastuu.

^ On se silloin järkevää ilmoittaa jos lähiaikoina tulee sama tilanne/lomautus eteen,omavastuuaikaa ei lasketa joka lomautuksen alusta uudestaan vaan
se on tietyn aikaa "voimassa".En nyt muista oliko sen 500 päivää vai vähemmän.

^ On se silloin järkevää ilmoittaa jos lähiaikoina tulee sama tilanne/lomautus eteen,omavastuuaikaa ei lasketa joka lomautuksen alusta uudestaan vaan
se on tietyn aikaa "voimassa".En nyt muista oliko sen 500 päivää vai vähemmän.

Jep tuossa tapauksessa kyllä mutta kun tiedän aivan 100% varmasti että toista lomautusta tai muutakaan työttömyyttä ei minulle tule.

Voi perkele että tuo lomautuksen palkattomuuden laskeminen on hankalaa. Olen jokaisesta paikasta saanut eri ohjeet ja jopa tilitoimisto sai eri ohjeet kuin mä työsuojelupiiristä. On ohjeita että pitää laskea edelliseltä 3.kuulta keskitunti palkka ja sen mukaan laskea sitten lomautuksen ajan tunnit joka sitten vähennetään kk palkasta. Ja toinen ohje että sen kuun missä olet lomautuksella niin kk palkka jaetaan 31päivällä ja kerrotaan sitten 22 jolloin saadaan sen kuukauden palkka huomioituna se 8päivän lomautus.

JA ei viellä nytkään kukaan perkele osaa sanoa että miten tuossa meidän vuorotyössä lasketaan nuo lomautuksen vähennykset. Olen laskenut usealla saadulla ohjeella ja ero on pahimmillaan +300€. Hauskinta kun laskin tilitoimiston ohjeiden mukaan niin 8pvän palkattomuus oli 45% koko kuun palkasta. Tuntuu hieman epäreilulta jos kuussa ajatellaan tehtävän 21päivää töitä ja kun sitten olen 8päivää lomautuksella niin sen osuus on jo 45% koko kuun palkasta. Kai tässä on pakko vaan odottaa ens perjantaita ja nähdä että mitä maksettu ja sen mukaan sitten rueta kyselemään että onko tämä oikein vai ei. Mutta luulisi nyt työsuojelupiirissä olevan jo suoraan nämä hanskassa eikä aina ohjeistaa jokaista erilailla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom