Lomautus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Inska
  • Aloitettu Aloitettu
Voi olla että tulee vähän pidemmät kesälomat :rolleyes:
No, mutta asiaan.
Ei ole omakohtaisia kokemuksia (onneksi) vielä asiasta ja ajattelin tässä varautua lomautukseen niin henkisesti, rahallisesti kuin asiaan liittyvän tiedon kannalta.
Onko täällä ketään muita pidemmillä lomilla?

Kysymyksiä on tullut monia mieleen..eli miten tuo homma siis käytännössä menee:
-Ilmottaudun ilmeisesti heti ekasta työttömyyspäivästä lähtien työttömaksi työnhakijaksi?
-Koskas sitä rahaa alkaa saamaan tilille kassasta?
-Miten viimeisin palkka vaikuttaa ansiosidonnaisen saantiin?
-Tuleeko karenssia?
-Mites (tulevat) veronpalautukset vaikuttaa ansiosidonnaisen maksamiseen?
-Entäs mahdolliset säästöt, tilillä oleva remppalaina jne?

Ilmeisesti on mahdollisuus lähteä toiseen EU-maahan 'työnhakuun'? Espanjaanhan sitä voisi lähteä koska A veces voy al bar a tomar una copa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Työkkäriin ilmottautumaan työttömäksi viimeistään ekana päivänä. Kassasta riippuu ihan kuinka nopeasti rahaa tulee. Hyvällä tuurilla pari viikkoa siitä kun lapun olet lähettänyt. (Ja senhän saa pistää vasta kun kaksi viikkoa on työttömänä.)

Karenssia ei tule ellet irtisanoudu töistä. (Ei kannata tehdä missään nimessä ellei aloita uudessa paikassa. Ja silloinkin irtisanominen vasta samana päivänä, niin tulee ansiosidonnaista. Ja sitten saa vielä mukavasti lomakorvauksetkin vanhasta paikasta. Kannattaa muistaa että ensimmäiseltä lomautuskuukaudelta kertyy lomapäiviä normaalisti.) Ansiosidonnaiseen ei vaikuta veronpalautukset tai tilillä olevat rahat. Ainoastaan viimeiset (10-12kk?? en muista...) tulot.

Jollen aivan väärin muista niin ansiosidonnaiseen vaikuttaa vain viimeisen 6kk. tulot!
Ja itellä kesti 3kk. et ekat rahat tuli. oli varmaan ruuhkaa :rock:

Suurin pelko mulla oli/on noihin omiin säästöihin, veronpalautuksiin jne.
Lainoissa kun on kuitenkin lainan takaisinmaksuturva tms. mutta yllättäen ne ei kata lomautusta.
Hyvä on tuokin homma jos ei tule mitään karenssia.
Jos tuo lomautus tulee ja jatkuu vähänkin pidempään niin suunnitelmissa on vahvasti vaihtaa maata.

:offtopic:

Valvooko sitä ketään jos lentääkin jonnekkin muualla päin palloa vaikka pariksi viikoksi lomalle? Meinaan että katkeaako ansiosidonnainen..
Myönnän..olisi tarkoitus 'loisia' pari viikkoa..sitten voisi lähteä jonnekkinpäin eurooppaa oikeasti työhakuun.

miisa sanoi:
Työkkäriin ilmottautumaan työttömäksi viimeistään ekana päivänä. Kassasta riippuu ihan kuinka nopeasti rahaa tulee. Hyvällä tuurilla pari viikkoa siitä kun lapun olet lähettänyt. (Ja senhän saa pistää vasta kun kaksi viikkoa on työttömänä.)

Karenssia ei tule ellet irtisanoudu töistä. (Ei kannata tehdä missään nimessä ellei aloita uudessa paikassa. Ja silloinkin irtisanominen vasta samana päivänä, niin tulee ansiosidonnaista. Ja sitten saa vielä mukavasti lomakorvauksetkin vanhasta paikasta. Kannattaa muistaa että ensimmäiseltä lomautuskuukaudelta kertyy lomapäiviä normaalisti.) Ansiosidonnaiseen ei vaikuta veronpalautukset tai tilillä olevat rahat. Ainoastaan viimeiset (10-12kk?? en muista...) tulot.
Karenssi on liittokohtainen esim metalliliitossa 7päivää mihin ei lasketa lauantaita eikä sunnuntaita.
kannattaa selvittää oman liiton sivuilta tai soittaa sinne. Pääluottamusmiehen pitäisi kyllä antaa infoa kysyttäessä.

blackie sanoi:
Valvooko sitä ketään jos lentääkin jonnekkin muualla päin palloa vaikka pariksi viikoksi lomalle? Meinaan että katkeaako ansiosidonnainen..
Myönnän..olisi tarkoitus 'loisia' pari viikkoa..sitten voisi lähteä jonnekkinpäin eurooppaa oikeasti työhakuun.

Ei sinua rajalla pysäytetä, mutta jos työkkäri sattuu tavoittelemaan etkä ole käytettävissä, saattaa tulla karenssia. Näin ainakin työttömillä työnhakijoilla. Mutta kun olet lomautettuna, todennäköisyys että sinulle alettaisiin jotain työtä tarjota on melkoisen pieni.

blackie sanoi:
Kysymyksiä on tullut monia mieleen..eli miten tuo homma siis käytännössä menee:
-Ilmottaudun ilmeisesti heti ekasta työttömyyspäivästä lähtien työttömaksi työnhakijaksi?
-Koskas sitä rahaa alkaa saamaan tilille kassasta?
-Miten viimeisin palkka vaikuttaa ansiosidonnaisen saantiin?
-Tuleeko karenssia?
-Mites (tulevat) veronpalautukset vaikuttaa ansiosidonnaisen maksamiseen?
-Entäs mahdolliset säästöt, tilillä oleva remppalaina jne?
Kun itsellä on kokemusta keväältä osa-aikaisesta lomautuksesta, niin voin omasta puolesta vastata miten hommat meni:
-Kyllä, ekasta päivästä työnhakijaksi.
-Rahaa aloin saamaan vasta melkein 2 kk päästä ekasta lomautuspäivästä, ekan hakemuksen käsittely kesti kauan. Hakemukset lähetettiin kuukausittain, ja hakemnuksen lähetyspäivä ei saanut olla aikaisempi, kuin ko. kuukauden viimeinen lomautuspäivä.
-Päivärahan perusteena oleva palkka laskettiin viimeisen 43 viikon mukaan, josta piti toimittaa palkkatodistus.
-Karenssia oli 7 päivää
-Veronpalautukset, lainat, säästöt ei tietääkseni vaikuta. Sivutulot kylläkin.

Kiitoksia vaan tiedoista. Pääluottamusmies on jo kesälomilla joten en voinut häneltä asiasta kysyä.
Melkein aavistin että rahaa alkaa tulemaan käytännössä vasta parin kuukauden päästä kun on ollut lomautettuna. Hyvä varautua näin jo etukäteen tilanteeseen.
Eiköhän sitä uskalla ulkomaillekkin sitten lähteä..

maksaako liitto korvauksia jos käyt "sivutyössä" lomautuksen aikana...? kun tulee tehtyä noita pokehommia sivukortilla lisärosenteilla.. :E

maksaako liitto korvauksia jos käyt "sivutyössä" lomautuksen aikana...? kun tulee tehtyä noita pokehommia sivukortilla lisärosenteilla.. :E

No mun broidille ei makseta. Sillä on kohta muistaakseni 8vkon lomautus, ja sano et on tosi perseestä kun ei voi ees sivuduunis käydä tai se ei saa liitolta korvauksia.

Jees. Ovihommia teen vaan perjantaisin ja lauantaisin ja mulla tää lomautus menee sillein et joka toinen vko 5 päivää duunis ja joka toinen viikko torstai ja perjantai lomautuspäiviä. Eli onnistuuko siinä tapauksessa jos siirrän lomautuspäivät maanantaille ja tiistaille niin tehdä perjantaina ovihommat vaiko ei. Ja jos teen vaan joka toinen vkloppu niitä ovihommia milloin EI ole lomautuspäiviä. Hmm.. Perkeleen luottamusmieskin lomalla.. :E Joutunee soittamaan liittoon. Asiat on vähän kiikun kaakun ja kookunkin tällä hetkellä.. :/

Tässä ollaan oltu lomautettuna osa-aikaisesti joulukuun alusta ja tätä jatkuu ainakin kesäkuuhun saakka. Yhtään mitään ei ole valtiolta tullut ja saa nähdä tuleeko tässä kuussa mitään?? Eilen kävin kelassa kyselemässä tilannetta ja sitä kuulemma käsitellään. Liitossakin olen ollut vasta n.5kk....
Tällä viikolla saattaa tulla toinen työ eteen ja haastattelu pitäisi olla loppuviikosta. Jos siihen työhön pääsee niin olisi se todellinen pelastus taloudellisesti,kun saa sitä rahaa edes joskus.

Jees. Ovihommia teen vaan perjantaisin ja lauantaisin ja mulla tää lomautus menee sillein et joka toinen vko 5 päivää duunis ja joka toinen viikko torstai ja perjantai lomautuspäiviä. Eli onnistuuko siinä tapauksessa jos siirrän lomautuspäivät maanantaille ja tiistaille niin tehdä perjantaina ovihommat vaiko ei. Ja jos teen vaan joka toinen vkloppu niitä ovihommia milloin EI ole lomautuspäiviä. Hmm.. Perkeleen luottamusmieskin lomalla.. :E Joutunee soittamaan liittoon. Asiat on vähän kiikun kaakun ja kookunkin tällä hetkellä.. :/
jos kuulut metalliliittoon niin voit noilla lomautuksilla unohtaa päivärahat kokonaan.
koska et saa edes kerrytettyä karenssia jos olet vain kaksi päivää joka toinen viikko lomautettuna.
"Jos jäsenen työaika ylittää tarkastelujakson aikana 75 % alalla sovellettavasta kokoaikaisen työntekijän enimmäistyöajasta, omavastuuaika ei kulu."
http://www.metalliliitto.fi/portal/...opaivaraha/rajoituksia_paivarahan_saamiselle/

Muistakaa, että liitolla ei ole mitään tekemistä ansiosidonnaisen kanssa vaan sen hoitaa työttömyyskassa mihin kuulutte. Eli ei tarvitse kuulua liittoon vain työttömyyskassaan saadakseen ansiosidonnaista. Ansiosidonnaisen päivärahan määrittämisessä käytetään viimeisen vahvistetun verotuksen tulotietoja (tällähetkellä v 2007). Jos tulot ovat muuttuneet yli 20% viimeisen vahvistetun verotuksen tuloista voi pyytää käsittelyä niillä tuloilla toimitettuaan selvityksen (palkkatodistus).

Kannattaa myös olla itse ehdottamatta työajan lyhennyksiä tai muita mahdollisia joustoja työaikaan liittyen, sillä ne käytännössä tarkoittavat pitkää karenssia. Palkan sentään voi sopia uudelleen ja meilläkin neuvoteltiin palkoista hieman pois.

Muistakaa, että liitolla ei ole mitään tekemistä ansiosidonnaisen kanssa vaan sen hoitaa työttömyyskassa mihin kuulutte. Eli ei tarvitse kuulua liittoon vain työttömyyskassaan saadakseen ansiosidonnaista. Ansiosidonnaisen päivärahan määrittämisessä käytetään viimeisen vahvistetun verotuksen tulotietoja (tällähetkellä v 2007). Jos tulot ovat muuttuneet yli 20% viimeisen vahvistetun verotuksen tuloista voi pyytää käsittelyä niillä tuloilla toimitettuaan selvityksen (palkkatodistus).

Tulipa sitten juuri selville että viimevuoden kassamaksu on maksamatta kun soitin liittoon. Kyselin siis jäsenkorttia matkavakuutuksen vuoksi ja asia selvisi. Laitoin viimevuoden kassamaksun samantien maksuun ja tämän vuoden uusi maksu tulee kesä/heinäkuussa.

Meillä on tulossa lomautukset noin 2kk päästä, voikohan tässä käydä niin kusiset että eivät maksa ansiosidonnaista päivärahaa?? :itku: Vai panikoinko ihan turhaan.

Tulipa sitten juuri selville että viimevuoden kassamaksu on maksamatta kun soitin liittoon. Kyselin siis jäsenkorttia matkavakuutuksen vuoksi ja asia selvisi. Laitoin viimevuoden kassamaksun samantien maksuun ja tämän vuoden uusi maksu tulee kesä/heinäkuussa.

Meillä on tulossa lomautukset noin 2kk päästä, voikohan tässä käydä niin kusiset että eivät maksa ansiosidonnaista päivärahaa?? :itku: Vai panikoinko ihan turhaan.

Lisättäköön että olen IAET kassassa ja olen liittynyt siihen liitonkautta. Eli kaikki liitonmaksut on maksettu ajallaan. Olen uusi näissä kassa+liitto asioissa ja olen elänyt käsityksessä että nuo liitonmaksut sisältävät myös iaet kassan maksun.

Mulla ois homma ihan toisinpäin kun muilla. Mulla on jos käytännössä sovittu uusi duuni joka alkaa ensivuoden alusta ja haluaisin lopettaa tämän nykyisen. Miten kannattaa toimia että pääsee mahdollisimman pienellä karenssilla? Siis jos saan kenkää oman syyn takia tuleeko silloinkin pitkä karenssi?

Mulla ois homma ihan toisinpäin kun muilla. Mulla on jos käytännössä sovittu uusi duuni joka alkaa ensivuoden alusta ja haluaisin lopettaa tämän nykyisen. Miten kannattaa toimia että pääsee mahdollisimman pienellä karenssilla? Siis jos saan kenkää oman syyn takia tuleeko silloinkin pitkä karenssi?

Helpompi luetelle ne keissit, kun karenssia (muutaman kuukausi) ei pärähdä:
- tuotannolliset ja taloudelliset syyt

Noidenkin osalta karenssi tulee, jos on itse ehdottanut aiemmin työajan lyhennystä/ osa-aikaisuutta tai ollut aktiivinen vähentämään omaa työmääräänsä. (jotain tähän suuntaan työkkäristä vastailtiin).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom