Loikkatreeni

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ZannaZ
  • Aloitettu Aloitettu
mielenkiinto heräs :) oisko mitään mahista et joku loikkareenejä tehnyt/tehneet mimmit haluis pitää pienimuotosen ohjeistus tuokion meille untuvikoille? :) elikkäs loikka miittiä pystyyn jonnekkin päin suomea ! (täällä liputettais pk-seudun puolesta....)

Niin tai jos joku ihanainen laittais vaikka "loikkimisvideoita" näytille ;) ei tartte kirjottaa niin paljon :)

Mulla ois kuvia loikkatreeneistä, mutta ne on jossain Fastin arkistoissa... en tiedä voiko niitä käyttää vai säilötäänkö niitä jotain spesiaalitilannetta varten. Voin kysyä. Mun blogissa on kans kesäkuukausien merkinnöissä useampi loikkatreeni kirjoitettuna auki, jos niitä joku haluaa tutkailla.

Tällaista oon joskus kirjottanu yhteen artikkeliin:
---------------------------

Loikka- ja porrasharjoitusten ABC:
- Loikkaharjoituksissa 2-3 sarjaa per liike, toistot 15-20
- Pyri räjähtäviin lähtöihin ja pitkiin tai korkeisiin ponnistuksiin riippuen liikkeestä.
- Loikkaharjoituksen voi tehdä myös kiertoharjoitteluna, jolloin kierroksia tulee 2-3. Liike vaihtuu lähes lennosta, tauko liikkeiden välillä voi olla n. 15-30 sekuntia. Jokaisen kierroksen lopussa kannattaa pitää 3-5 minuutin lepotauko, jonka aikana venytellään kevyesti ja juodaan.
- Venyttele kevyesti ennen treeniä ja tee huolelliset koko alavartalon venytykset 1-2h harjoituksen jälkeen.
- Porrasharjoituksissa etsi portaat, joissa on 25-35 porrasta.
- Pidä keskivartalo tiukkana ja askella matalalla selkä suorana.
- Muista lämmittely! Loukkaantumisriski loikkaharjoituksissa on suuri, mikäli keho ei ole kunnolla lämmin ennen treenien aloittamista.

Loikkaharjoitus:
- Mäkisprintit (jyrkkään ylämäkeen) x 3-5 (riippuen lähtötasosta)
- Jalanvaihtohyppelyt – Hyppele jalkaa ilmassa vaihtaen, kuten lapsena hypeltiin pihalla. Pyri ponnistamaan nilkka kontrollissa mahdollisimman korkealle.
- Yhden jalan pituusloikat – Hyppää yhdellä jalalla mahdollisimman pitkälle. Liikkeeseen saa variaation siten, että jokaisen hypyn jälkeen pysäyttää liikkeen ja hakee tasapainon ennen uutta hyppyä. Pidä keskivartalo tiukkana ja etsi katseelle kiintopiste.
- Kahden jalan pituusloikat – Hyppää tasajaloin mahdollisimman pitkälle. Liikettä voi tehostaa hyppäämällä kyykystä ja palaamalla kyykkyasentoon.
- Askelkyykkyhypyt – Hyppää paikallaan askelkyykkyyn ja seuraavalla toistolla vaihda jalkaa ilmassa. Pyri räjähtävään ponnistukseen ja pehmeään alastuloon.
-Kyykkyhypyt – Hyppää paikallaan kyykystä mahdollisimman korkealle ja palaa pehmeästi aloitusasentoon.
-Jalanheitot eteen-taakse ja sivulle – Ota tukea kaiteesta, pylväästä tms. Pidä lantio ja ylävartalo suorassa ja tee jalanheittoja kontrolloidusti eteen-taakse ja sivulta sivulle. Yksi sarja voi olla esim. 15 eteen-taakse –jalanheittoa.

Porrasharjoitus:
-Tasamaasprintit 50-100m (riippuen lähtötasosta) x 5
-Kävely ylös ja alas x 5
-Juoksu ylös ja kävely alas x 5
-Joka toinen askel juosten ylös, kävellen alas x 5
-Tasajalkahypyt joka askelmalle x 3
--------------------------

Noissa englanninkielisissä artikkeleissa on ihan älyttömästi tietoa, jos vaan viitsii lukea. Tässä lajissa aika paljon on kiinni oma-aloitteisuudesta, harvalle informaatio tuodaan tarjottimella eteen. Sitten jos sellaista odottaa ja olettaa, niin kannattaa hankkia valmentaja. :)

Tuonne uuteen Fitnessflow:hun on vihdoin tulossa osio myös vaparifitnessin oheistreeneistä. Ei se varmaan mitään 100% täydellisen oikeaa tietoa ole, mutta kaikennäköistä sävellystä siitä mitä oon lukemalla oppinu. Pitäis vaan jostain repiä aikaa kirjottaa kaikki tieto ulos mitä mulla on päässä. :D

Täältä löytyy animaatioita liikkeistä http://www.sport-fitness-advisor.com/plyometricexercises.html

Onko muuten kenelläkään kirjaa "Jumping into plyometrics"? Kannattaako ostaa?
Siitä on amazonilla search inside (minne tuo linkkini vie), eli voit etsiä kirjasta juttuja ja katsoa vain ne sivut. Tietenkin tuota ei saa käyttää kuin x kertaa, jotta se kirja saadaan sitten myytyäkin. Kirja näyttää ihan hyvältä...

Onko muuten kenelläkään kirjaa "Jumping into plyometrics"? Kannattaako ostaa?
Siitä on amazonilla search inside (minne tuo linkkini vie), eli voit etsiä kirjasta juttuja ja katsoa vain ne sivut. Tietenkin tuota ei saa käyttää kuin x kertaa, jotta se kirja saadaan sitten myytyäkin. Kirja näyttää ihan hyvältä...
Miuku, mulla on toi opus. Voit tsekata sitä viikonloppuna. Mulla on myös yks toinen plyometrics-kirja.

Hard Fitnessissä on muuten myös tosi hyviä artikkeleita Misty Greenin kirjoittamana juurikin loikka-, stadion- ja sprinttitreeneistä. Sieltä mä poimin ekat vinkit omiin vastaaviin treeneihini ja täytyy sanoa, että ovat olleet kyllä paras keksintö salitreenin kylkeen sitten koko harrastuksen aloittamisen...

Plyometrics workout eli loikkatreenit
Sprint workout
Stadium workout eli stadion/porrastreenit

Kokeilin ekan kerran eilen noita porrastreenejä ja oli kyllä happi loppua :D mut huisin hauskaa oli ja nämä on nyt tullut jäädäkseen meikäläisen treeniohjelmaan :)...reisissä ja pakaroissa tuntuu mukavasti!

Mä kokeilin kanssa porrasta ja loikkatreeniä. Tutisi kyllä sen jälkeen jalat ja varsinkin portaissa tuntui, että reidet kerää hirveesti kuona-aineita tai jotain kun vauhti hyyty viimeisillä vedoilla ja viimeisillä portailla :eek:

Muistattehan pitää sarjojen välissä taukoa? Eli ei ole tarkoitus ravata portaita tai tehdä kaikkia loikkasarjoja peräjälkeen. Samoin sprinttien välissä hengähdys. Tauko voi olla 1-3min riippuen lähtökunnosta. Ja ihan aloittelijan kannattaa tehdä vain 2 sarjaa per liike. Yhdessä treenissä voi olla 3-6 liikettä. Loikkatreenin itsessään ei tarvitse kestää kuin 20-25min, loput ajasta lämmittelyä ja jäähdyttelyä. Jos yksistään loikkatreeni venyy tuntiin tms. niin siinä kasvaa loukkaantumisriski huimasti, eikä viimeisissä sarjoissa oikein saa enää puristettua mitään irti -> järkevämpää lopettaa aina hyviin toistoihin ja sarjoihin kuin vetää överiksi.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Kuulostaa kokeilemisen arvoiselta tuo loikkatreeni :). Kesällä voisi testata, että mitä jalat tykkäävät. Pelottaa vain, että onnistun saamaan taas jonkun paikan kipeäksi, kun liiasta juoksemisesta meni penikat huonoon kuntoon taas pari kuukautta sitten... Tuleekohan loikkimisesta sama tulos? Pitää kai vain aloittaa tosi kevyesti ja katsoa, mitä jalat kestävät ja venytellä kamalasti ennen ja jälkeen.

Esim. askelkyykkyhyppy kipeyttää ainakin mulla nuo penikat, ekojen loikkakertojen jälkeen saa suunnilleen kylpeä Voltarenissa seuraavat päivät...

Kunhan aloittaa tosiaan rauhallisesti ja kuuntelee kroppaa, mitkä liikkeet tuntuu hyviltä ja mitkä ei, niin kyllä se siitä suttaantuu. Ei kannata myöskään loikkia asfaltilla, vaan joku nurmi- tai hiekkakenttä on hyvä. Mä käyn usein läheisellä leikkikentällä , jonka vieressä on portaat, hyvä ylämäki ja hiekkatienpätkää. Viime sunnuntain treeni oli tällainen:

-lämmittely (kävelyä, pieniä sprinttejä, venyttelyä) 20min
-tasajalkahyppy korokkeelle ja alas (leikkikentän penkki) 2 x 10
-syvyyshyppy korokkeelta alas, ponnistus suoraan ylös (korkeampi penkki/leikkiteline, n. 70cm, tässä pitäisi pystyä hyppäämään niin että maasta ponnistus ja laskeutuminen tapahtuu samassa kohdassa) 2 x 10
-ylämäkisprintit x 2
-portaat juosten, joka toinen askelma x 2
-jäähdyttely 20min

Syvyyshyppyjen kohdalla oli jo jalat aika makaronia ja viimeisillä hypyillä meinasi koko likka singota ihan mihin sattuu. :D Tästä se taas etenee...

Nämä mun kaikki nimitykset voi olla vähän hassuja. En ole pro-yleisurheilija. ;)

Kiitos teille innostuksesta!

Minäkin sitten innostuin loikkimaan, kun olitte laittaneet niin kivasti ohjeita ja vinkkejäkin kehiin!:hyper:

Ekalla kerralla kokeilin varovasti (lue: kuitenkin liian innokkaasti) kaikkea. Paikat tulivat ihanasti kipeäksi... Tokalla kerralla valikoin muutamia liikkeitä ja tein niitä sitten vähän useamman sarjan. Jatkossa varmaankin osa liikkeistä vakiintuu "suosikeiksi" ja teen niitä enemmän. Lihasten tottuessa täytyy sitten loikkatreeniäkin muunnella.

Entäpä heittelettekö tytöt kuntopalloa? Voimailua harrastava mieheni suositteli tätä minulle loikkimisen lisäksi kun kerroin hänelle alkavani loikkia.

Kuntopalloahan voi heitellä tosi monipuolisesti ja se ottaa mukavasti mm. keskivartaloon. ( eteen, taakse, kylkien kautta sivuille, syväkyykystä, istualteen, selin makuulta istumaannousun kera... jne.)
Ja eihän sen ole pakko olla 45 euron hintainen kuntopallo, vaan jos esim. ulkona loikkii, voi sen päälle myös heitellä raskasta / sopivan kokoista kiveä.

Minä meinaan ottaa "kuntopalloilun" mukaan ohjelmaani, kunhan ensin teen tavan tuosta loikkimisesta! :whip:

Oijoi, kai se munkin on taas aloitettava säännöllisesti (ihan hyvä monipuolistaa tän hetkistä treeniä!) loikkiminen, ja kiitos muistutuksesta, myös kuntopallon heitteleminen!

On kyllä tosi mielenkiintoista lukea näitä loikkakeskusteluja entisenä yleisurheilijana, jolloin todellakin tuli loikittua hyvinkin paljon. Silloin kuntopallon viskominenkin oli säännöllistä, tosin molemmat ovat jatkuneet kausittaisina nykyisen lajini parissa. Voi että niitä yleisurheilutreenejä, kun sai sieltä poistua jalat tönkköinä ja seuraavana päivänä ei päässyt rappusia normaalisti kävelemään kiitos loikkien, hyppyjen, mäkivetojen yms. :kuola:
Näin jälkeenpäin aatellen kummasti se loikkiminen eri tavoin sai voimaa varsinkin jalkoihin, sillä puntteja en silloin nuorempana nostellut ollenkaan. Sitten kun punttejen nostelu alkoi, pystyin tekemään yllättävän suurilla painoilla (jos vertaa sen ikäisiin tyttöihin, jotka kyllä ovat liikkuneet mutteivat suuremmin rasittaneet lihaksiaan).. Ei sitä silloin tajunnut :)

Kuntopallon heittelyllä saakin hyvin kehitettyä räjähtävää voimaa, myös yläkroppaan, kunhan vaan tekee jokaisen heiton aivan maksimaalisesti. Mielestäni 2kg pallo on aivan riittävän "painava", jotta se ajaa sillä haetun hyödyn etua.

Yleisurheilijat toisiaan tekee tosi paljon loikka- ja kuntopallo treenejä. Itekkin entisenä yleisurheilijana niitä on tullut jauhettua kyllä tosi paljon, varsinkin kuntopalloheittoja. Kinkat, tassut, vuoroloikat, vedot ja staattiset hypyt on tuttuja (faidralle noista nimistä;) )

Loikat on mun mielestä aivan loistavia jalkojen muokkaamisliikkeitä. Jos katotaan esim. pituushyppäjien, ottelijoiden ja juoksijoiden pakaraosastoa niin ei kai siitä kauheen eri mieltä voi olla. Yleisurheilijat ei kauheesti punttia tee, ainakaan meijän punttimimmien määriä, mutta silti niitten lihaksisto on aika "komea". Mutta se johtuu mun mielestä siitä että kaikki tehdään aina tosi räjähtävästi niin puntilla kuin muissakin treeneissä joten lihakset saa silloin erilaista arsykettä. Lisäksi monet yleisurheiljat naiset on aivan sairaan vahvoja, vaikka ei monet siltä näytäkkään. Esim.80-90kg:n rinnalleveto tulokset on aika monelle ihan arki päivää...

Itellä on jäänyt loikkatreenit aika vähiin koska on ollut pahoja selkäongelmia. Mutta nyt leikkauksen jälkeen oon taas aatellu alkaa tekemään loikka ja kuntopallotreenejä. Niin, kannattaa tosiaan aluksi ottaa aika iisisti loikkatreenien kanssa sillä siitä tulee kyllä tosi kovaa iskutusta niin selälle kuin jaloillekkin. Ja taytyy muistaa että liika on liikaa myös kuntopallo ja loikkatreeneissä, ettei heti tuu breikkiä harjotuksiin rikkoutuneiden paikkojen takia...

Muistattehan pitää sarjojen välissä taukoa? Eli ei ole tarkoitus ravata portaita tai tehdä kaikkia loikkasarjoja peräjälkeen. Samoin sprinttien välissä hengähdys. Tauko voi olla 1-3min riippuen lähtökunnosta. Ja ihan aloittelijan kannattaa tehdä vain 2 sarjaa per liike. Yhdessä treenissä voi olla 3-6 liikettä. Loikkatreenin itsessään ei tarvitse kestää kuin 20-25min, loput ajasta lämmittelyä ja jäähdyttelyä. Jos yksistään loikkatreeni venyy tuntiin tms. niin siinä kasvaa loukkaantumisriski huimasti, eikä viimeisissä sarjoissa oikein saa enää puristettua mitään irti -> järkevämpää lopettaa aina hyviin toistoihin ja sarjoihin kuin vetää överiksi.

Minusta tuntuikin hassulta kun olin valmis koko treenistä noin 40-45 minuutissa. Siis lämmittelyineen verryttelyineen ja kaikkineen ja silti se oli niin tehokas ja uuvuttava. Kyllähän loikka- sprinttitreenit on sen verran kovia, että ilman kunnollista lämmittelyä ja loppuverraa voi paikat rikkoutua eikä seuraava päivä tunnu kovin mukavalta.

Vaikka tämä nyt onkin loikkatreenithread, kaivoin nettiä vähän etsien infoa kuntopalloharjoittelusta, kun siitä täällä puhuttiin. Ei oikein ole ennestään tietoa aiheesta, paitsi sen verran että mulla itselläni on muutamia jenkkikisaajilta saatuja ohjelmia joissa kuntopalloliikkeet ovat osana. En vaan ole ikinä niitä tehnyt (paitsi testannut Arizonassa asuessa) kun ei ole kuntopalloa. Nyt bongasin salilta sellaisen, joten ehkäpä tämäkin olisi treeni jonka voisi ottaa vaihtelun vuoksi omaan viikko(tai kuukausi)-ohjelmaan.

Lentopalloliiton sivuilta pompsahti tällainen harjoitus (linkki word-dokumenttiin):

KUNTOPALLOHARJOITUS, KUNTOPALLON PAINO 2 - 3 KG

1. HYVÄ VERRYTTELY JA VENYTTELY
2. HEITTO YLÖSPÄIN 3 X 8
- pallo edessä rinnalla, käynti kyykyssä ja heitto ylöspäin, pallo kiinni pompusta, käynti kyykyssä jne.

3. HEITTO PÄÄN YLI PALLO SELÄN ALLA 3 X 8
- lentopallo tai toinen kuntopallo lapojen välin tasolla selän alla, heitot kuten yliveto, hyvä venytys rintarankaan

4. HEITTO PÄÄN YLI TAAKSEPÄIN 3 X 8
- lähtö alhaalta pallo jalkojen välissä pienestä kyykystä, voimakas jalkojen ja selän ojennus, seuraa pallon perässä takaperin

5. HEITTO SEISTEN PÄÄN PÄÄLTÄ 3 X 8
- Etäisyys seinään n. 70 cm. Heitto seinää, kiinniotto suorilla käsillä, kiinnioton jälkeen nopea venytys ja heitto, suoritus jatkuvana

6. HEITTO JALKOJEN VÄLISTÄ ALHAALTA ETEEN 3 X 8
- lähtö pallo jalkojen välissä alhaalla, josta heitto eteen, seuraa palloa

7. HEITTO SIVULTA KIERTÄEN 3 X 6 + 6
- pallo lantion tasolla, heitot vuorotellen oikealta ja vasemmalta

8. HEITTO SEINÄÄN MAHALTAAN 3 X 10
- pallo naaman edessä, ylävartalon nosto ylös, heitto seinään ja kiinniotto, rentoutus jne. Etäisyys seinään noin 1 m

9. 3 X 3 POLVET RINTAAN HYPPYÄ + 20 METRIN JUOKSUVETO + RENTO RULLAUS

10. LOPPUVERRYTTELY

-SARJAPALAUTUS 1,5 MIN, LIIKKEIDEN VÄLILLÄ 2,5 - 3 MIN PALAUTUS
-MAKSIMAALINEN TEHO, SUORITUKSET HUOLELLA

Kun noista portaistakin oli täällä puhetta, niin auttakaahan tietämätöntä;

Missäs päin oulua mahtais löytyä portaat?

Ei viitsi lähteä juokseen käytäväänkään noita rappuja :hyper:

Kun noista portaistakin oli täällä puhetta, niin auttakaahan tietämätöntä;

Missäs päin oulua mahtais löytyä portaat?

Ei viitsi lähteä juokseen käytäväänkään noita rappuja :hyper:

Jos siellä on joku yleisurheilusatdion, niin siellä varmaan pääsee kipittämään! :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom