Logistiikan opiskelu (insinööri/liiketoiminnan logistiikka)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Emea
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
4.3.2004
Viestejä
4
Ikä
38
Mahtaiskohan täällä olla joku joka osais kertoa minkälaista on logistiikan opiskelu, työskentely alalla ja työllistyminen ja niin edelleen? Kuulostaa ihan mielenkiintoselta vaihtoehdolta, täytyis vaan saada enemmän tietoa amk:jen koulutusoppaista luetun lisäksi.
Minkä tasoiset kemian ja fysiikan taidot tarvitaan insinööriopinnoissa?
Toisaalta kyllä epäilyttää liiketoiminnan logistiikka, jos työllistyminen on samaa luokkaa kuin muilla tradenomeilla.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eipä tarvii kummoiset matikan/fysiikan/kemian taidot olla. Puolet jengistä käsittääkseni käy tuon ahjon ammattikoulupohjalta, joten ei se mitään rakettitiedettä voi olla.
 
Eiköhän ne perustaidot ja -tiedot riitä. Oleellisempaa on sitten että kykenee ajattelemaan logistisesti ja loogisesti. Toisille se on itsestään selvä ajattelutapa, kun taas toisille yksinkertainenkin logiikka on rakettitiedettä.
 
Joissain paikoissa entinen logistiikka on nykyään tuotantotalous.

E: Ainakin EVTEK:ssä näin, ei siellä ole logistiikkaa enää ollenkaan.
 
Itse olen toistaiseksi logistiikka-alalla töissä ns. kenttäsikana. Meidän yrityksessä logistiikka-alan amk-tutkinnon suorittaneet istuvat toimistossa eivätkä tiedä sataako ulkona vettä vai paistaako aurinko, kuuntelevat radiota, näpyttelevät konetta, tekevät excel-taulukoita, tulostavat papereita, lähettävät s-postia ja faxeja, puhuvat hieman puhelimessa, siivoavat, hoitavat tiskit, mielistelevät pomoja nauramalla kovaan ääneen heidän huonoille vitseilleen ja juovat kahvia kuitenkaan ikinä keittämättä sitä...

Todellisuudessa työtehtävät amk-tutkinnolla voisivat olla jotakin linjalla tullaus, laskutus, lähetysselvittäminen, ostaja, myyjä, avustaja/sihteeri, alan ohjelmien it-tuki, yhteyshenkilö jne.

Kaverini opiskelee alaa amk:ssa ja suoritti työharjoittelunsa keskisuuressa teollisuuskoneita valmistavassa yrityksessä ostajana, piti yhteyksiä niin kotimaahan kuin ulkomaillekin. Tulevaisuuden tavoitteena kaverilla taitaa olla yrittäjyys ja maahantuonti. Yrittäjyyshän avaa aivan uusia ulottuvuuksia; maahantuonti, kuljetusala ja kuriiritoiminta, tullauspalvelut tai vaikka pienemmän yrityksen alemman tason johtotehtävät. Todennäköisesti vähän suuremmissa yrityksissä johtotehtäviin tarvitaan kaupallisen alan koulutusta - ellet satu omistamaan koko puljua.

Ei puhdasta faktaa. Kuitenkin neljän vuoden käytännön kokemusta ja aimo annos mutua.
 
Viimeksi muokattu:
Logistiikan koulutusta etsivä

kurkistapa tämmöistä logistiikan kouluttajien luetteloa
http://network.ilehti.com/koulutus/logistiikankoulutuspaikkaluettelo/[/url]
luulen, että tästä on apua.

Teen parhaillaan teollisuuteen Logistiikka -numeroa, mikä ilmestyy Logistiikka -seminaarin alla. Luulen, että alan kouluttajista on kertynyt kohtalainen näkemys.
 
Meidän yrityksessä logistiikka-alan amk-tutkinnon suorittaneet istuvat toimistossa eivätkä tiedä sataako ulkona vettä vai paistaako aurinko, kuuntelevat radiota, näpyttelevät konetta, tekevät excel-taulukoita, tulostavat papereita, lähettävät s-postia ja faxeja, puhuvat hieman puhelimessa, mielistelevät pomoja nauramalla kovaan ääneen heidän huonoille vitseilleen ja juovat kahvia kuitenkaan ikinä keittämättä sitä...

Mitä muuta toimihenkilöt yleensä tekevät?

Yllämainitulla kuvauksella katat 95%:a insinöörin/DI:n tutkinnon suorittaneiden työpäivästä missä tahansa yrityksessä. Prosenttiosuus on ehkäpä vielä suurempi mitä lyhyemmän aikaa valmistumisesta on.

Jos listaan lisätään vielä paskanjauhanta ja nenänkaivuu lähestyy prosenttiosuus sataa.
 
Itse jätin logistiikan insinööriopiskeluni kesken (nykyään useimmissa kouluissa nimellä tuotantotalous) noin kolmen vuoden jälkeen.
Työllisyystilanne on varmasti parempi kuin esimerkiksi tradenomeilla. Kaikki loppuun asti jaksaneet koulutoverini tietääkseni työllistyivät koulutustaan vastaaviin tehtäviin. Mutta työnhaku vaati kuitenkin vähän enemmän paneutumista kuin joillakin "kuumemmilla" insinöörialoilla. Logistiikka on kuitenkin voimakkaasti kasvava ala, joten työllistymisnäkymät eivät ole huonot.
Mitään tyypillistä jobia ei alalla oikein ole, vaan erilaisia työtehtäviä vaikutti olevan yhtä paljon kuin insinöörejäkin. Kaikki kuitenkin lähes poikkeuksetta näitä edellä kuvattuja toimistohommeleita tietokoneen ja puhelimen ääressä sekä muutamalla kaverilla liikkuvampaa konsultointi/myynti&osto -työtä.

Luonnontieteiden (ma, fy, ke) osaamisesta ei kannata olla huolissaan, koska siellä on ammattikoulutaustaisia mukana, joita raahataan mukana paljon heikommallakin tietopohjalla kuin lähes ketätahansa lukion käynyttä.
 
Enpä tajua taas, että miten toi voi olla nimeltään mediaseksikäs tuta, vaikka sillä ei oo nii mitää tekemistä oikean tutan kanssa? Vai onko muka TKK:n tutakin joku logistiikkakoulu olevinaan, mä oon käsittäny että se on enemmänkin vähänkuin kauppatieteitä mutta kuitenkin Dippainssejä tulee ulos. Sukulaisii on Tutan käyny, ja työnskentelee tosiaa liikkeenjohdon konsulttina, ja työkenttänä koko maailma, työmatkat heittelee kiina-meksiko-brasilia-U.S.A-Thaimaa-akselilla asiakasyritysten tuotantolaitoksilla. En hirveen tarkkaa oo kuitenkaan kyselly mitä tarkkaaottaen siellä tutalla luki aikanaa TKK:lla..
 
Siis et tiedä mitä yliopistojen tutalla luetaan, mutta osaat kuitenkin sanoa, että AMK tutalla ei ole mitään yhteistä asian kanssa?
Okei.

Logistiikka on yksi tuotantotalouden osa-alue. Kuten ovat myös tuotannonohjaus, yritystalous, johtamisen alueet, markkinointi, laadunvalvonta ja montamonta muuta asiaa. Nämä kaikki osa-alueet nivoutuvat yhteen ja tukevat toisiaan yleensä.
Ei tuotantotaloudesta voi oikein sanoa yksiselitteisesti sanoa mitä sellainen insinööri tekee työkseen, kuin ehkä jollain epämääräisellä "resurssien, materiaali- ja rahavirtojen hallinta" -ympäripyöreydellä. Mikä on ehkä yksi syy miksi vaihdoin alaa, koska kaipasin selkeämpiä kuvioita.
 
Ei vaan en ole tarkkaan kysellyt em sukulaismiehen sillosta Hopsin sisältöä! Suunnilleen tiesin ton mitä yliopiston tutalla noin yleisestiottaen on, mutta en mä tiiä mitä se tyyppi on lukenu, liikkeenjohdon konsultiksi se pääty, mut en oo kyselly enempiä mitä kursseja sillä oli aikanaa, dippatyönsä kyllä olen lukenu.
 
Meidän koulussa ainakin on tuta ja logistiikka ihan erikseen. Itse menen amispohjalla, eikä mitään ylitsepääsemätöntä ole tullu vastaan.. Toisaalta, en ole ainut amispohjalta siellä ja joillekin jotkut jutut on aivan liian vaikeita.

Työpaikkana toimii melkein mitä vain. Käsittääkseni töitäkin riittää hyvin. Kannattaa kurkata mollista sanahaulla Logist, ni saat ehkä vähän suuntaa mihin voisi sijoittua tulevaisuudessa. Ihan itsestäs kiinni ootko se juoksupoika, vai jouksutatko muita.

Kyllä siellä pärjää ihan terveellä järjellä. Pääasia, et on siel koulussa enemmän ku paikallisessa kuppilassa...

edit. ja liiketoiminnan logistiikkaa lukevat on mun mielestä (melkei) sama ku tradenomi
 
Toisaalta kyllä epäilyttää liiketoiminnan logistiikka, jos työllistyminen on samaa luokkaa kuin muilla tradenomeilla.
Väitän että ei ole.

Itselläni on logistiikkapainotteinen BBA-tutkinto (eli englanninkielinen tradenomikoulutus). Sain 22-vuotiaana suuresta yrityksestä vakituisen työpaikan. Suoraan ylemmäksi toimihenkilöksi. Palkassanikaan ei ole valittamista.
 
Tradenomikoulutuksen englanniksi käyneillä luulis kyllä olevan paljon paremmat työllistymismahdollisuudet kuin perustradenomeilla muutenkin.

Hmm.. Oon miettinyt myös Venäjän kaupan koulutusta Lappeenrannassa, mutta se kuuluu kansainväliseen kauppaan ja silloinhan kai opetus olis englanniksi (ei onnistu näillä englannin taidoilla)? Onko kellään tietoa tuosta ko:sta, lähinnä työllistyminen kiinnostaa? Mihinhän tässä lopulta päätyy kun oon vielä näin pihalla...
 
Logistiikka on mielenkiintoinen ala opiskella eikä tosiaan niin yksinkertainen kun se joskus antaa ymmärtää. Olen ollut logistiikka hommissa valmistumisen jälkeen ja len pitänyt paljon. Monipuolinen työ!
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom