Littunäyttöä hankkimassa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vilpertt
  • Aloitettu Aloitettu
Nyt on tuo minun LG99g alkanut esittää vakavia tummumisen merkkejä ja edessä olisi uuden näytön hankinta. Ajatuksena olisi hankkia 17-19 tuumainen littu, jossa hyvä kuvanlaatu(satunnaisesti photaria käyttelen). Täältä ei vaan näyttänyt löytyvän valmista keskustelua aiheesta, joten jos tähän saisi vähän osviittaa tuohon hankintaan ennekuin menen nuita liikkeeseen pällistelemään.

Kysyisin asiasta tälläistä:
-onko dvi ja vga -liitännän tuottamissa kuvissa kuinkakin suuria laatueroja(/kannattaako maksaa lisää dvi -liitännästä)?
-huomaanko työpöytäkäytössä eroa 12ms ja 8ms näyttöjen välillä?
-onko esim. 250/1 ja 300/1 kontrastisuhteissa silminhavaittavaa eroa(/mikä olisi sen "vähimmäisarvo")?
-onko esim. 300cd ja 350cd kirkkaissa näytöissä silminhavaittavaa eroa(/mikä olisi sen "vähimmäisarvo")?

Muuta huomioitavaa tft-näytöissä?

...Ja jos joku haluaa suosittaa jotakin littua, niin hintaluokka n. 300e

--

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kannattaa maksaa dvi-liittännästi siksi, että se alkaa jo nyt olemaan vallitseva tsydeemi. Monia näytönohjaimia ei esim. valmisteta enää vga-liittimillä. Toki mukana tulee aina sovitin, joten kuvan saa kyllä näytölle joka tapauksessa.

Työpöytäkäytössä ei varmaankaan huomaa mitään eroa. Itse en huomaa mitään häntimistä 16 ms:ssakaan edes peli- tai videokäytössä.

Kontrastisuhteista ja kirkkaudesta en osaa sanoa, mutta kannattaa huomiota kiinnittää ainakin siihen, että valoa ei pääsisi ruudun reunoista hirveästi läpi. Pimeässä huoneessa loistaa omassa pari vuotta vanhassa näytössä aika pahasti läpi, jos ruudulla pitäisi olla jotain tummempaa. Musta näkyy silloin harmaana.

Minulla on juuri tuo neuvostoliiton verkkokaupan linkissä oleva samsungin näyttö, itse olen ollut siihen tyytyväinen ja kuvakin on paljon parempi kuin vanhassa putkinäytössäni :)

Suosittelen lämpimästi acerin 19al:ää. hinta on edullinen, 8ms ja kontrasti on 700:1.

Mulla oli tuo Acer toinen vaihtoehto kun olin näyttöä ostamassa, mutta Samsung vei voiton muotoilun takia. Acer näytti Sampan rinnalla ihan lelulta :D

Tuo pivot kannattaa myös olla (eli siis näyttö kääntyy 90 astetta kyljelleen). Harvoin siitä käytännön hyötyä on, mutta voi ainakin kavereille leveillä :D

Ratu sanoi:
Tuo pivot kannattaa myös olla (eli siis näyttö kääntyy 90 astetta kyljelleen). Harvoin siitä käytännön hyötyä on, mutta voi ainakin kavereille leveillä :D

No pivotista on suurta käytännön hyötyä esim. niille jotka tekee graafisen alan hommia, julisteet, taitto ym. Kavereille leveily on vähän turha ostoperuste, kun joutuu maksamaan "turhasta".. :rolleyes:

Uusimmassa Mikrobitissä on vertailu 20 tuuman näytöistä, ja LG sai kehuja. LG:n näyttöjä on kehuttu muuallakin.. Josko sit tälläisen hankkisi..

http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=9878

On siitä pivotista hyötyä ihan pelkästää tekstinkäsittelyssäkin.. saa koko A4 näkymään kerralla! Hyvä keksintö ja hyödyllinen monille.. Etkö nähnyt tota hymiötä häh? Missä huumori??

On se näyttö yhäkin vielä hankinnassa :) Kävin tuossa viikko sitten niitä jo vilkuilemassa ja vaikutti kovasti, että jos tahtoo DVI-liitännällisen näytön, niin siihen ei useimmiten tule mukaan DVI-kaapelia(joka maksaa liikkeestä ja mallista riippuen 8-30e). Ja usein DVI-liitännällisesta saa maksaa n. 50e enemmän kuin vastaavasta pelkällä vga:lla varustetusta(poikkeuksiakin on).
Nyt olen vertaillut uusia näyttöjä porukoitten pari vuotta vanhaan compaqqiin, jossa 15" tft :D :wanha: Olenkin jo kerinnyt ihan omin silmin toteamaan, että niillä ms-arvoilla ei oikeasti ole paljoa mitään väliä. Tässä näytössä virkistysaika 45ms(!) ja sen huomaa, mutta se ei ole kuitenkaan häiritsevä. Tuossa jossain liikkeessä myyjä taisikin todeta, että kun mennään luokkaan 15ms ja alle, niin sillä arvolla ei ole enää sen jälkeen paljoa mitään merkitystä. Enemminkin olisi merkitystä katselukulmilla ja muulla kuvanlaadulla -nämä olisi tosin aina parasta käydä itse liikkeessä toteamassa.

Loppujenlopuksihan erot samanhintaisten uusien näyttöjen välillä ovat aika pieniä, mutta pieni insinööri sisälläni vaatii, että tiedän mitä olen ostamassa. :rolleyes:

300 egellä saa kohtuulliisen 19" flatin, joka vastaa 20" CRT. Kannattaa käydä kyyläämässä liikkeissä, joissa se on mahdollista esim. verkkis.

andor sanoi:
Tässä olisi oma valintani. Halpa ja voittanut Mikrobitin testin.

Itse en kyllä kallistuisi pelkän VGA-liitännän omaavaan näyttöön. Töissä mulla on 2 konetta kiinni samassa näytössä - toinen DVI- ja toinen VGA-liitännällä, ja kyllä se kuva on selkeästi suttuisempi sillä VGA-liitännällä.

andor sanoi:
Tässä olisi oma valintani. Halpa ja voittanut Mikrobitin testin.

Muuten hyvä mutta DVI puuttuu. Tosin oikein mainio kuva vga:n kautta, ei uskoisi ellei kurkkaa taakse.

EDIT: vaikuttaneeko laadukas näytönohjain enemmän vga kuin dvi kuvaan?

Jos on rahaa käytettävissä esimerkiksi 400 euroa niin itse suosittelisin pienemmän ja paremman ostamista kuin isoa halpaa. Käy jossakin liikkeessä vertailemassa näyttöjen tarjoamaa kuvaa ja kattele netistä arvosteluja kiinnostavista näytöistä.

Viewsonic VA902 (ilmeisesti b-versio) käytössä. Ei kelpaa vaativaan kuvankäsittelyyn, koska värit ja kontrasti ovat vaatimattomat ammattitason tarpeisiin nähden. Näytön säätäminen ei auta, koska kaikki on joko liian sinistä tai punaista, useimmiten sinistä. Musta ei ole mustaa, vaan tumman harmaata tai syvän sinistä. Lisäksi keskellä näkyvä X-kuvio on tuttu halpojen littunäyttötekniikoiden ongelma. Kirkkaat sävyt ovat hieman tukossa.

Muuten on kyllä terävä ja häiriötön kuva "15-pin mini D-Sub "-liittimelläkin (se vanha tuttu "VGA"). DVI-liitännästä lienee merkittävää hyöytä vasta suurempien näyttöjen (20+) kanssa. 8 millisekuntia lienee jokin optimiarvio, sillä vilkkumista ja häntimistä esiintyy kovan kontrastin sisältäviä kuvia näyttäessä, esim. juuri tätä foorumia hissillä nopeasti rullatessa. Kuvaputkella ei vastaavaa ilmiötä esiintynyt. Hinta-laatusuhde 19-tuumaiseksi littunäytöksi on, kuten arvostelutkin kertovat, sangen hyvä.

Näytönohjaimena on GeForce 6600GT (AGP).

mr.black sanoi:
:offtopic:

Kysyisimpä miten tämä liitis näytön saa helposti puhdistettua.
Kun menee likaiseksi niin helposti.:rolleyes:

Pehmeä mikrokuitu liina ja kosteutta tarvittaessa. Mielellään ei mitään pesuainetta, tai sitten tft-näytöille tarkoitettua sellaista.

Suositut

Back
Ylös Bottom