Littunäyttöä hankkimassa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vilpertt
  • Aloitettu Aloitettu
Vaikealta tuntuu tuo littunäytön osto. Samat näytöt saavat eri testeissä erilaisia arvosteluita ja toiseksi tuntuu että joitakin näyttöjä kehutaan ihan tottumuksesta. Esimerkiksi Viewsonicin näytöt tuntuvat menestyvän aina hyvin mutta luonnossa ne eivät näytä miltään. Ainakin ennen kuvaputkinäyttöjen kohdalla Viewsonicia kehuttiin ihan loistavaksi mutta sitten kun näki ihan livenä niin eipä paljon vakuuttanut.

Sekin tuntuu ihmeelliseltä että eri merkit käyttävät Samsungin paneeleja mutta saavat testeissä ihan erilaisia arvosanoja. Onkohan sitten laadussa parannettavaa kun tuntuu olevan siitä kiinni minkä yksilön sattuu saamaan. Välillä Sonya kehutaan ihan loistavaksi ja välillä siinä on värivirheitä. Jos nyt olisi kuitenkin ostettava näyttö niin ehkä kallistuisin Samsungin puoleen.

Oikeastaan eniten olen kuitenkin tykännyt Acerin kirkkaalla pinnoitteella päällystetyistä näytöistä mutta mielenkiintoista että arvosteluissa ne eivät ole menestyneet kovin hyvin....vaikea päätös :rolleyes:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sanoisin, että jos ostat budjettisi hintaluokan testivoittajan, niin et kovasti metsään mene. Kunnon littunäytöt maksavat edelleen jotain tuhat euroa.

19-tuumainen TFT-näyttö kuuluu harvoihin ostoksiin, joiden hankkimista en ole katunut nanosekuntiakaan. Kuvaputkeen en enää palaa, vaikka siinä paremmat väri-kontrasti-arvot olivatkin. Jonkinlainen kuvaputki- ja littutekniikan yhdistelmä saattaa joskus tulla kysymykseen.

MBnetin hintaseurannan suosituimmat näyttölaitteet 26.5.2006

1, Sanyo PLV-Z4, 1 364 e
2, ViewSonic VA902 (19", 8 ms), 239 e
3, LG L2000C-SF (20"), 529 e
4, Acer AL1916as (19", 8 ms), 231 e
5, Samsung SyncMaster 244T (24"), 1 189 e

Eipä tosin kuulu kysyjän hintaluokkaan enkä muutenkaan vastaa esitettyihin kysymysiin, mutta itse olen odotellut litun ostoa ja nykyisen näytön mennessä vaihtoon olen vakaasti harkitesemassa tuon dellin 2405FPW ostoa. Pienillä järjestelyillä joku aika sitten sen hinnaksi olisi tullut noin 800 euroa. Mahtaa olla hinta tippunut siitäkin.

Valveutuneimmat täällä tietävätkin Dellin strategian ja sen vaikutukset.

Suomen Delli ollut yhteistyökykyinen hintapolitiikan suhteen kysyttäessä kimppatilausetuja. Nykyinen hinta jenkkilässä taitaa olla jossain 750$ paikkeilla. Euromääräisenä nykykursseilla ei pitäisi olla kovin hintava tehokkaalla hankintamenettelyllä.

Testien mukaan vallan oiva näyttö resoluution, viiveen, kontrastin ja valovoimakkuuden osalta. Kyseinen kapine löytyy parilta ystävältäni eikä moitteen sijaa ole kuulunut. Kuolleitten pikselien suhteen toimituksen 12 näytöstä ainoassakaan ei ollut ongelmia. Lisäksi löytyy pivotit ja muut hilavitkuttimet kortinlukijoineen. Videotoistoa on joisssain testeissä sanottu ongelmaksi. Itse en moista huomannut; tosin en mä mikään testaaja olekaan :). Suosittelen ottamaan vakaaseen harkintaan muiden ohessa valitessa 24" tai muuten tuon hintaluokan littua.

ja tässä joku testi... vaikka onhan noita, joten puolueettomuudesta en mene takuuseen.

http://www.extremetech.com/article2/0,1697,1764458,00.asp

Munanjatkeena voi sitten harkita tuota 3007FPW jos ei muuhun rahojaan keksi laittaa.

Ja kysymyksenä ajattelin laittaa, jotta eikös se Delli valmistuta ne littunsa jonkun kaukoitävalmistajan toimesta? Jostain olin ymmärtäväni, että samsung voisi olla ko. valmistaja.

Kuten tuossa Dean Kuntz sanoikin, minäkin mieluusti vähän näyttöjä töllisteltyäni kallistuisin Samsungin puoleen... Mutta joskus vaan sattuu silmään semmosia ilmotuksia, et niitä ei voi tarkistamatta ohittaa. Tuossa joku päivä sitten kolahti postiluukusta sisään Mustan pörssin mainos, jossa 19", vga+dvi/muutenkin asiallisen olonen näyttö 399e. Tämä sitten rupesi kiinnostamaan ja vähän aikaa nettiä selailtuani totesin, että esim. tuo naapurin Micoser myisi sitä hintaan 289e. Olisi vaan näytön merkki itselleni luottamusta herättävä ja hintakin suorastaan pelottavan halpa tuollaselle näytölle. Mutta, mutta... kuhan kävis MP:ssä kattomassa kuvanlaadun ja ostais sitten jostain muualta sen näytön, jos se hyväksi havaitaan.

Kyseessä siis juurikin tämä näyttö LG L1950B-SF

Tähän aiheeseen jatkaen, mikä ois tällä hetkellä sellanen ostokelpoinen littunäyttö. Leffoja tulee katseltua koneelta melko paljon joten näytön tulisi olla siihen toimeen mahd. hyvä. Acerin 20" 8ms laajakuvan saisi kohtuuhintaan, mutta minkälaatuinen sellainen on? Elikkä tuosta AL2016WS-mallista on kyse.

-edit- Jahas tuossa ei kyseisessä acerissa ei ole dvi-lähtöä:(

noi kontrastisuhteet ja kirkkauslukemat on täysin turhaa tietoa. kontrastilukemiin vaikuttaa vielä mittaustapakin dramaattisesti.

Itsellä on ollut tammikuusta asti BenQ:n FP202W laajakuva littunäyttö.. Ostin sen kun se oli edullinen ja siinä hintaluokassa oli ominaisuudet suht kohdallaan..
En ole huomannut mitään häntimisiä peleissä.. Mutta se on aina katsojasta kiinni.
Ja kuolleita pikseleitäkään ei ole näkynyt/ilmestynyt.
Tällä hetkellä se näyttää olevan tuollaiset 350€ verkkokaupassa..

Pakko oli nyt tähän ketjuun pistää juttua :)

Itse kävin tuossa viikko sitten BenQ FP91G+ mallisen littunäytön ostamassa kun vanha CRT alkoi temppuilemaan.. Enkä ole kertaakaan katunut ostosta.. Omasta mielestäni helvetin hyvä näyttö, enkä ole huomannut (ainakaan vielä) mitään suuria vikoja. Ainut että pientä valovuotoa ylhäällä ja alhaalla näyttöä, mutta se on tosi pientä ettei se haittaa yhtään. Eikä kuolleita pikseleitäkään ole näkynyt (alussa katsoin että yksi pikseli mustana, mutta se olikin jokin roska :david: )

Ja hintaahan näytöllä oli 246€ ja kolmen vuoden On-site takuu. 19 tuumainen, 8ms vasteaika, 1280x1024 maksimi resoluutio ja löytyy sekä VGA että DVI liitännät (DVI-johtoa ei vain tullut mukaan mutta lähden ensi viikolla ostamaan).

Erittäin hyvä näyttö. Suosittelen :)

Viimeksi muokattu:
Viimeksi muokattu:
Älä osta 17" näyttöä enää, kun noin vähällä lisärahalla saa jo 19" näytön. Tuo VA902 on ihan mainio näyttö, nytkin tuijottelen viestejä tuon näytön kautta(töissä). Kotona mulla on tällainen näyttö, eli VA1912W-2 laajis. Hyviä ovat molemmat, laajiksen otin kotiin sen takia että sillä on mielekkäämpi koodata(mahtuu enemmän kilkettä näkösälle) ja leffatkin näkyy mukavammin.

Voisiko joku vääntää rautalangasta tietämättömälle, kannattaako ostaa laajakuvanäyttö vai tavallinen? Näyttö tulee ihan kotikäyttöön: tekstinkäsittely (tätä paljonkin), nettisuffailu, kuvien ja videoiden käsittelyä osaamisen rajoissa :) Tarkoitus olisi ostaa konepaketti, jossa tulisi mukana 20" ViewSonic laajakuva (WG2021WM2). Näytön arvo paketissa on n. 250 euroa.

Itse kävin tuossa viikko sitten BenQ FP91G+ mallisen littunäytön ostamassa kun vanha CRT alkoi temppuilemaan.. Enkä ole kertaakaan katunut ostosta..

ON hyvä näyttö. Ite maksoin tuosta 200€ ja sillä hinnalla tuskin parempaa 19" littua löytää. Kuva todella hyvä, nopea vasteaika ja 3v on-site takuu. Plus että on tyylikäs.

Voi suositella kyllä!

Voisiko joku vääntää rautalangasta tietämättömälle, kannattaako ostaa laajakuvanäyttö vai tavallinen? Näyttö tulee ihan kotikäyttöön: tekstinkäsittely (tätä paljonkin), nettisuffailu, kuvien ja videoiden käsittelyä osaamisen rajoissa :) Tarkoitus olisi ostaa konepaketti, jossa tulisi mukana 20" ViewSonic laajakuva (WG2021WM2). Näytön arvo paketissa on n. 250 euroa.

eipä noilla taida olla kauheesti väliä...

normi näyttö sopii paremmin tekstinkäsittelyyn a4:llä yms. littunäyttö skaalaa wordin dokumentit mun mielestä aika hassun näkösiks

yleensä paketeissa ostettuna saa vähän halvemmalla näytön. ja tärkein hankintaperuste nykyään on varmaankin hinta kun laatu alkaa olla jo hyvää valmistajalla kuin valmistajalla

Voisiko joku vääntää rautalangasta tietämättömälle, kannattaako ostaa laajakuvanäyttö vai tavallinen?
Mieltymyskysymys tuo taitaa suurimmaksi osaksi olla. Jos katselet koneella paljon elokuvia, sarjoja, jne., voipi se laajakuva olla kivempi. Jos tekstinkäsittely on oikeasti suurin käyttökohde, miten olisi näyttö jonka saa käännettyä 90°, eli pivot-toiminto...? Saa huomattavasti lisää tekstiä kerralla näkyviin :)
Sync193P-Pivot.jpg

Kiitokset kommenteista! Tekstinkäsittelyä on tosiaan melko paljon ja tuo pivot-juttu on kyllä hyvä vinkki, vaikuttaa kyllä varsin kätevältä! Jatkan pohdintoja...

Suositut

Back
Ylös Bottom