Lisäravinteiden TODELLINEN hyöty??

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Larzan
  • Aloitettu Aloitettu

Larzan

Veteraani
Ikä
49
Kaupunki
Joensuu
Moi kaikki,

Täytyy ensiksi kertoa vähän treenitaustaa. Treeniä takana yhteensä kohta 15 vuotta. Aloittelin yläasteen alussa täysin järjettömillä 6 kertaa viikossa. Välissä muutama lyhyt jakso kevyemmällä treenillä tai ilma treeniä.

Kokoajan täysin natupohjalta. Lisäravinteisiin on sitten tullut upotettua rahaa enemmän kuin riittävästi. Kaikkea on tullut kokeiltua proteiineista ja monivitamiineista kreatiiniin, glutamiiniin ja HMB:hen asti. Ruokavalio on ollut välillä vähän turhankin tarkka harrastelijalle.

Olen pitkään ollut kova lisäravinteiden välttämättömyyden puolestapuhuja, mutta nyt alkaa vähän oma usko asiaan horjua:

Olen nyt jostain kumman syystä saanut päähäni treenailla ihan perus ruualla. Tätä kokeilua on kestänyt nyt 10 kk:ta. Tulokset:

Oma paino on noussut noin 5kg 95 - > 100.

Kaikki tulokset on paremmat kuin koskaan.

Mave on noussut ~30kg 190 x 3 --> 220 x 3
kyykky 20 kg 180 x 3 > 200 x 3.
Penkki vähän reilut kymmenen kiloa

jne.

Lihasten erottuvuus / tiukkuus ei ehkä ole samanlainen kuin aiemmin, mutta treeni kulkee paremmin kun piiitkään aikaa lisäravinteiden kanssa.

En tiedä johtuuko sitten siitä, että nykyään harrasta enemmän aerobista kuin ennen... ?

Tulee vaan mieleen, että kohta tässä alkaa väkisin uskomaan, että lisäravinteiden hyöty on aika mitätön jos syö kunnolla! :eek:

Larzan

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by Larzan

En tiedä johtuuko sitten siitä, että nykyään harrasta enemmän aerobista kuin ennen... ?

Vastasit jo itse kysymykseen, miksi treeni kulkee paremmin! Jos pohjakunto on paska eivät varsinkaan kyykky ja veto kulje tai kulkevat helvetisti huonommin, kun hyväkuntoisella. Huonoon yleiskuntoon ei auta mikään lisäravinne!

Tulee vaan mieleen, että kohta tässä alkaa väkisin uskomaan, että lisäravinteiden hyöty on aika mitätön jos syö kunnolla! :eek:

Larzan

Jos ruokaohjelman hioo viimeisen päälle, niin kyllä sen voi tehdä lähes kokonaan ruualla, lisäravinteita ei paljoa tarvitse. Tosin lisäravinteet voivat tehdä sen ruokavalion helpommaksi, mutta melko pitkälle myös ilman selviää, jos vain haluaa.

En ole mikään ravitsemusasiantuntija, mutta lisäravinteista käyttäisin kreatiinia(toimii minulla todella hyvin) ja palautusjuoman ottaisin myös. Äkkiseltään ei tule muita mieleen, tuleeko muilla? Tietenkin jos lähdetään viimeisen päälle viilaamaan, niin varmaankin löytyy paljonkin lisäravinteita joista jonkun pikkuhyödyn voi saada.

Lisäravinteiden eduista ja välttämättömyydestä on keskusteltu niin kauan kuin itse lisäravinteitakin on ollut. Olen vierestä seurannut ja sekoitellutkin monien huippu-urheilijoiden lisäravinteita. Vuosien seurannan aikana en ole huomannut mitään erikoista treenin kulkemisen tai jaksamisen ja nautitun lisäravinnon sisällön kanssa. Parhaan palautteen on saanut Twinlab-purkkiin tehty kalkkijatkos. Palautu kuulemma tosi hyvin, itseasiassa "aitoa" palauttavaa ainesta oli vain nimeksi ja loppu pelkkää lumetta. :rolleyes:

Tärkein pointti on se että tarvittavat energiamäärät ja ravinto-aineet on saatava, muutoin homma kaatuu käsiin. Lisäravinteet ovat vain lisä, eivät välttämättömyys. Toisaalta jos jonkun mielestä treeni kulkee paremmin esim. xxxx-tuotteella, niin antaa mennä vaan! Pääasia että kulkee... :thumbs:

Koko lisäravinne nimi on oikeastaan hölmö , termi täsmäravinto olisi parempi.

Proteiininsaanti on ainakin suhteellisen helppo saada hyvinkin yläkanttiin normaaliruoalla. Rupesin tuossa pari viikkoa sitten laatimaan itselleni pääpiirteittäin päivittäistä ruokailusysteemiä ja ensimmäisen paperin laadittuani huomasin että hups, jo tällä systeemillä protskut olisivat 3,4g/painokilo (ilman proteiinijuomia)... Niinpä tiputin protskujuomat kokonaan pois lukuunottamatta pre- ja post workout-hässäköitä. Töissä on jääkaapissa aina keitettyjä munia, tunaa ja rahkaa. Helppo homma, ainakin näin "toimistorotalle".

Kreatiini nyt tosiaan on sellainen mikä on hyödyllinen ja mitä ei varmasti saa normaalia ruokaa syömällä samanlaisia määriä. Sen lisäisin minäkin tuohon ylläolevaan.

Eihän lisäravinteista mitään hyötyä ole jos ruokailu on kunnossa, ne auttaa sitten kun ruokailu ei ole kunnossa - niillä sen saa kuntoon.

Ennen mulla meni 4-5 protskudrinkkiä päivässä jotta sain protskut tarpeeks ja hiilarit alas, nyt kummasti nykyään kun panostaa tonnikalaan, jauhelihaan, kinkkuun leivän päällä, ja näin edelleen ja pitää hiilarit kurissa niin ilman mitään protskudrinkkejä saa tosiaan tuohon keskimäärin 3000kcal päivittäiseen syöntiin mahtumaan protskua kolmatta sataa grammaa, n. 3g / kg.

Mulla lisäravinteina toimii välttämättöminä palautusjuoma (Hera+Malto) ja illalla välillä soy aminoa jos ei ole iltaruuaksi sopivaa kaapissa. Kreatiinia menee myös, ja sitten toiselta saralta vitamiinit, efalexit ja mineraalitabu. Ja ruokavalio on perfecto.

Samaa mieltä kuin muutkin. Jos syö hyvin, syö hyvin - ruokaahan ne lisäravinteetkin on.

Itse en kotioloissa ollessani (viikonloppuisin ja lomalla ym.) protskudrinkkeihin kajoa kuin hätätapauksissa. Tonnikalaa, lohta, kanaa, kalkkunaa, maitoa, raejuustoa ja rahkaa kuluu senkin edestä, ja ite olen tyytyväisempi ja voin paljon paremmin, kun saa kunnon ruokaa. Mutta ainahan sitä ei duunissa ym. ole mahdollisuutta lämmittää paistettua kanaa mikrossa ym., mutta paljon se on omasta viitselijäisyydestä kiinni, näin niinku loppujen lopuksi. Mitä nyt illalla välillä soijaa ja kaseiinia maitoon sotkettuna juon mutten missään nimessä ajanpuutteen ym. takia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom