Lisäravinteiden tarpeellisuudesta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja n00bi
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hei! Näistä asioista on kyllä ollut paljon puhetta täällä, mutta en mistään suoranaisesti löytänyt vastauksia kysymyksiini. Tämähän on aloittelojoiden osio, joten tuskin ketään haittaa, vaikka tulisikin vähän toistoa kysymyksissä.

Olen ~20 vuotias normaalipainoinen mieshenkilö ja tällä hetkellä olen aloittamassa kuntosaliharrastusta. Nyt takana on noin vuoden tauko, mutta sitä ennen kävin salilla noin kolme kertaa (nyt tavoitteena olisi sama n.3-4krt/vk) noin vuoden ajan, kunnes tuli armeija jne. perussetti. En tuolloin käyttänyt lisäravinteita, tosin silloin olikin tarkoituksena vain päästä peruskuntoon armeijaa varten, joten nyt mietin olisiko aiheellista ostaa jotakin mömmöjä.

Olen vain auttamattomasti pihalla, että mitä kaikkea pitäisi syödä, koska ja minkälaisina annoksina. Riittääkö jos syön pelkkää kreatiinia, ja proteiinin syön vaikkapa raejuustossa tms. Entäpä mitä siihen kuuluisaan palautusjuomaan tulisi laittaa?

Olisin erittäin kiitollinen, jos joku jaksaisi tähän vastata ;)

Itse käytän palautumisjuomassa pelkästään UFS:n roheiinii ja kaakaojauhetta.. Jotkut tunkee sinne myös maltoa ja muuta skeidaa sekaan mutta siitä voidaan olla montaa eri mieltä että onko se tarpeellista.. Itse ottasin mielummin jonkun hedelmän mukaan ja sit ton roheiinin. glutamiinit ym:t humpuukit kannattaa jättää kaupan hyllylle. Ilman niitä pärjää varmasti!

Itse lähtisin liikkeelle yksinkertaisesti, unohtaen monimutkaiset poppakonstit jotka alussa vain turhauttavat.

Ensimmäisenä tutustutaan palautusjuomaan. Tämän tarkoitus on kääntään harjoituksen aiheuttama itseään "tuhoava" katabolinen tila mahdollisimman nopeasti anaboliseksi, rakentavaksi tilaksi. Tähän tarkoitukseen löytyy valmiita lisäravinne pusseja joiden sisältö vaihtelee merkeittäin/malleittain. Yleisesti niin, että voimaharjoittelussa suurempi paino on proteinilla ja kuntoharjoittelussa hiilihydraatilla. Osa sisältää jo valmiiksi kreatiinia. Kreatiinikaan ei alussa ole mikään välttämättömyys ja se muutenkin jakaa mielipiteitä. Yleisesti voimaharjoittelussa kuitenkin käytetty.

Tämän lisäksi, mikäli normaali ruokavalio ei riitä antamaan tarvittavia rakennusaineita voidaan tähän tarkoitukseen ostaa muita lisäravinteita. "Gainer"-valmisteet sisältävät suuremman osan hiilihydraattia jolla pääasiassa kasvatetaan päivittäistä energiansaantia. Proteinivalmisteet antavat puolestaan hyödyn jakaa päivittäinen proteiinin tarve (n. 2g/kg) usealle eri ruokailulle, eikä joka aterialla tarvitse syödä raejuustoa, rahkaa tai muuta vastaavaa runsaasti proteinia sisältävää "lisuketta".

Näillä eteenpäin ja kysymällä lisää saat varmasti lisää myös vastauksia.

Edit: Annoksista vielä sen verran että yleisesti käytetty annos proteinia per "ruokailu" on noin 30g. Mutta tuskin nyt käytännössä asia ihan grammojen tarkkuudella menee. Pussien kyljestä usein löytyy tieto minkä kokoinen annos on tarkoitettu valmistetta kerrallaan käytettäväksi. Sillä pääsee liikkeelle ja jatkossa kykenet itse arviomaan tarpeesi, kun kokemusta kartuu. Päivittäisestä kalorien (energian) määristä foorumilla on jo paljon juttua siihen ei kannata tässä puuttua.

Itse käytän palautumisjuomassa pelkästään UFS:n roheiinii ja kaakaojauhetta.. Jotkut tunkee sinne myös maltoa ja muuta skeidaa sekaan mutta siitä voidaan olla montaa eri mieltä että onko se tarpeellista.. Itse ottasin mielummin jonkun hedelmän mukaan ja sit ton roheiinin. glutamiinit ym:t humpuukit kannattaa jättää kaupan hyllylle. Ilman niitä pärjää varmasti!

Miksi Malto on paskaa ja Glutamiini humpuukia? (Ei sillä siis etteikö ilman glutaa pärjäis)

Varmasti pärjää ilmankin. Kun katsoo kuinka vähällä ihminen loppupeleissä tulee toimeen... siihen riittää about "puhdas" vesi ja vähän riisiä.

Mutta paskapuheet sikseen. Jos haluaa maksimoida hyödyn, niin kannattaahan se ottaa kaiken mistä voi hyötyä.

Glutamiinista on jonkin verran apua (ihan tutkimuksiin vedoten) eritoten ylähengitystieinfektioherkillä kuntoililijoilla, eli meillä (minä mukaanlukien) jotka helposti keräävät kaikki flunssat lähipiiristä.

Malton hyödyistä en jaksa edes vääntää. Joku toinen saa taas kerrata ne kaikki mitä täällä 10x päivässä sanotaan.

:david:

Sain lukiossa terkkarilta lehdykän, jossa sanottiin että lihaskasvuun riittää proteiinia se 1g per kilo. Ei ilmeisestikään riitä kuitenkaan maksimaaliseen lihaskasvuun, vai miksi tällä palstalla nähdyt määrät vaihtelevat välillä 2-5g/kg?

Sain lukiossa terkkarilta lehdykän, jossa sanottiin että lihaskasvuun riittää proteiinia se 1g per kilo. Ei ilmeisestikään riitä kuitenkaan maksimaaliseen lihaskasvuun, vai miksi tällä palstalla nähdyt määrät vaihtelevat välillä 2-5g/kg?

jos sulla on munuaisongelmia niin proteini ei ole kovin hyväksi. siitä johtuu ettei terveysihmiset sitä suosittele, jos sulla vaikka onkin piilevä munuaisongelma niin 5g/kg ei ainakaan helpota sitä yhtään. 5g/kg on aika kova määrä syötävää ihan kelle vaan, mutta terve ihminen selviää ilman ongelmia suurestakin määrästä proteinia. anna mennä vaan.

ite vedän 80kg painoisena about 200g prodea päivässä eli luku on 2.5g/kg

Varmasti pärjää ilmankin. Kun katsoo kuinka vähällä ihminen loppupeleissä tulee toimeen... siihen riittää about "puhdas" vesi ja vähän riisiä.

Mutta paskapuheet sikseen. Jos haluaa maksimoida hyödyn, niin kannattaahan se ottaa kaiken mistä voi hyötyä.

Glutamiinista on jonkin verran apua (ihan tutkimuksiin vedoten) eritoten ylähengitystieinfektioherkillä kuntoililijoilla, eli meillä (minä mukaanlukien) jotka helposti keräävät kaikki flunssat lähipiiristä.

Malton hyödyistä en jaksa edes vääntää. Joku toinen saa taas kerrata ne kaikki mitä täällä 10x päivässä sanotaan.

:david:

Käsittääkseni tuo glutamiinin vaikutus esim ylähengitysteihin on vähän kyseenalainen. Ei tietääkseni ole edes todistettu että glutamiini imeytyy suolistosta/sille olisi löydetty kuljettajaproteiinia. Imeytyy kyllä epiteeliin mutta ei siitä eteenpäin. Elikkä vaikutukset olisivat lähinnä suolistolliset -> jos suoliston vastustuskyky kasvaa niin se parantaa varmasti jossain määrin yleistä terveyttä. mutta ei varmasti hengitystieinfektioiden määrää.

Sun pitää antaa tarkempaa infoa että millainen lehdykkä on kyseessä, mutta yleensä nuo nuorille suunnatut "urheilu ja lisäravinteet"-tuotokset käsittelevät ravitsemusta lähinnä palloilun ja yleisurheilun kannalta, joissa lihasten kasvu on lähinnä voimaharjoittelun sivuvaikutus ja tapahtuu pidemmän aikavälin puitteissa.

Kehonrakennuksessa harjoittelulla puolestaan pyritään maksimoimaan lihaksiston kasvutekijöiden määrä, jolloin mahdollisimman suurta kasvua varten ravinnon tarve on hieman erilainen, mm. proteiinia kannattaa nauttia hieman enemmän. Yleisesti tunnustettu määrä taitaa olla 1,5-2g/painokilo.

Sun pitää antaa tarkempaa infoa että millainen lehdykkä on kyseessä, mutta yleensä nuo nuorille suunnatut "urheilu ja lisäravinteet"-tuotokset käsittelevät ravitsemusta lähinnä palloilun ja yleisurheilun kannalta, joissa lihasten kasvu on lähinnä voimaharjoittelun sivuvaikutus ja tapahtuu pidemmän aikavälin puitteissa.

Kehonrakennuksessa harjoittelulla puolestaan pyritään maksimoimaan lihaksiston kasvutekijöiden määrä, jolloin mahdollisimman suurta kasvua varten ravinnon tarve on hieman erilainen, mm. proteiinia kannattaa nauttia hieman enemmän. Yleisesti tunnustettu määrä taitaa olla 1,5-2g/painokilo.

Kannattaa myös muistaa että suurin osa bodarien tekemisistä ei perustu minkäänlaiseen faktatietoon, eikä niiden toimivuutta ole pystytty sen paremmin todistamaan kuin että "toimii mulla". Mikään ei ole ihan niin yksiselitteistä, ja kannattaa ennemmin etsiä sellanen mikä "toimi sulla" :D Eli mikä sopii omaan elämään ja noudattaa perusraameiltaan bodaritouhuja. Tuosta proteiinimäärästä on tainnut olla joskus sellanen juttu että yli 2,3g/painokilo (plkun nssintaa) ei ole pystytty todistaa olevan mitään hyötyä, monet ottaa kuitenkin varman päälle ja syö silti enemmän. Jos toimii niin miksi ei (mutta millä osoitat että ei toimisi jos ei niin tekisi). Sama on kreatiinin kanssa, jota monet rouhii menemään yli 30g päivässä, kuitenkaan sillä ei ole pystytty olevan mitään positiivista vaikutusta verrattuna esim 5-10g päivässä annoksiin. Ja lisäravinteista nyt esim kreatiini on ainoa mitä on oikeasti paljon tutkittu ja saatu paljon luotettavia ja hyviä tuloksia. Ja siis kreatiinimonohydraatti. Pyruvaatit jne ovat aika heikosti tutkittuja eikä niissäkään ole taidettu juuri mitään edistyksellistä pystytty todistamaan kuin hirveä hinta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Palkkariksi sopii vaikka joku valmis setti massanlisääjää tai palautusjuomaa, mutta halvimmaksi tulee varmaan kun ostat heraa ja maltoa ja pistät niitä sekaisin, suhde 1:1. Kreatiinia voi myös heittää palkkarin sekaan sen 5-10g, ja sitä jos alat käyttää niin purkin/pussin kyljessä on kyllä annostusohje. BTW, tsemppiä tuleviin treeneihin!:rock:

Taisi olla joku "pojat ja ravinto" mutta en löytänyt sitä enää mistään. Enimmäkseen ruokaympyröitä ja sitten jollakin sivulla oli mainittu, että liikuntakin on ihan terveellistä ja tavallisesta ruuasta saa kyllä lihaskasvuun tarvittavat proteiinit 1g/painokilo.

Jos käyn salilla kolmesti viikossa, niin pitäisikö välipäivinäkin pyrkiä saamaan 2g/kg proteiinia vai riittäisikö tällöin esim. 1g/kg?

jos tarve vaatii.

No mistä tietää onko tarve? :whip:

Jos käyn salilla kolmesti viikossa, niin pitäisikö välipäivinäkin pyrkiä saamaan 2g/kg proteiinia vai riittäisikö tällöin esim. 1g/kg?
lihakset kasvaa about 36h (korjatkaa jos oon väärässä, ite saanu joltain tollasen tiedon) reenin jälkeen, joten kyllä, välipäivänäkin on hyvä vetää se 2g/kg, jotta lihakset kasvais maksimaalisesti.
No mistä tietää onko tarve? :whip:
tarve on, ellei toi 2g/kg täyty.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom