Lisäravinteiden merkitys?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja fisu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
39
Siis paljonko on merkitystä lisäravinteilla. Jos niitä ei käytä yhtään, siis ei edes palautusjuomia ei mitään energia juomia. Pelkkää vettä vaan. Niin näkyykö paljonki erilaisia tuloksia

Jos esim joku on treenannut vuoden ja käyttänyt säännöllisesti proteiinia ja joku toinen treenannut vuoden ilman minkäänlaista lisäravinnetta. Niin huomaako paljonki eroa lihaksissa.

Aattelin ruveta käyttämään vaan proteiiniä ja hiilareita. Huomaanko eroa?

Valaiskaa minua...

Rupea ottamaan ainakin palautusjuoma. Kyllä treenin jälkeen on sen verran "energiavajausta" että nopeasti imeytyvä palautusjuoma kannattaa.

Muita lisäravinteita et varsinaisesti "tarvi" jos syöt kunnolla, mutta mä ainakin vedän aamuisin vielä proteiinijuoman.

Kannattaa muistaa, että ne lisäravinteet on vain LISÄravintoa. Eli lähes tulkoon samaa tavaraa kuin normaali ruoka. Toki eroja normaaliin ruokaan on, mutta ne ei mitään ihmeellisiä ole. Lähinnä lisäravinteet ovat köyhempiä vitamiineista, hivenaineista ja muista terveydelle tarpeellisesta, mutta toisaalta usein esimerkiksi lisäproteiinit ovat nopeammin imeytyviä kuin normaali ruuan proteiinit. Itse näkisin asian sillä tavalla, että jos pystyy syömään hyvin ja tasaisin väliajoin ja pääsee heti treenin jälkeen syömään, niin lisäravinteista ei välttämättä ole mitään hyötyä. Käytännössä usein kuitenkin on vaikea päästä heti treenin jälkeen syömään ja monille kiinteän ravinnon syöminen on vaikeaa heti treenin jälkeen ja siitä syystä normaali hiilihydraatti&proteiini-palautusjuoma on usein tarpeellinen. Kuinka paljon sitten palautusjuomasta on keskimäärin hyötyä on jo vaikeampi kysymys. Tuskin kovin paljoa, mutta jonkinlainen hyöty kuitenkin.

Ja kyllä se ihan fiksua on alkaa käyttämään palautusjuomaa. Ei siinä kuitenkaan juuri mitään häviä, vain hieman rahaa, mutta perusheran proteiinin hinta on samaa luokkaa kuin esimerkiksi maidon proteiinin. Ja maltodekstriinikään ei kovin kallista ole. Ja sen voi jopa korvata sokerilla, tai ainakin itse teen noin enkä nyt ole siitä kovin suurta haittaa keksinyt. Normaali sokeri ei vaan pidä verensokeria kovin tasaisena, mutta käsittääkseni siitä ei hirveätä haittaa ole, jos treenin jälkeen se käykin vähän aikaa "liian" korkealla ja sen jälkeen yrittää alkaa laskemaan. Palautusjuomasta huolimatta tavallista safkaa kannattaisi yrittää mahdollisimman pian ja minulla ainakin pelkällä sokerilla tehty hiilaritankkaus riittää helposti treenin jälkeen pitämään verensokerin ylhäällä kotimatkan, eli 6 kilometrin pyöräilyn ajan.

Juu pistä ensin perusruoka kuntoon ja siihen tueksi joku palautusjuoma ja ehkä jotain muitakin lisäravinteita. Proteiinidrinkki on hyvä vaihtoehto ottaa mukaan kouluun tai muualle missä ei voi kiinteetä ruokaa valmistaa tai ei ole aikaa syödä sitä. Suosittelen kuitenkin hieman perehtymään ravintopuoleen jotta voit itse arvioida mistä lisäravinteesta sinulle on hyötyä ja mistä ei. Mutta tsemppiä treeneihin:thumbs:

Treeni+lepo+ravinto. Kolme tärkeätä asiaa joiden suhde takaa onnistumisen.

Treenin tulee olla kovaa (välillä kevyemmin tietysti), lepoa tulee olla tarpeeksi (treeniä ehkäpä 3-4 päivää/vko) ja ravintoa runsaasti (oikeissa muodoissaan).

Lisäravinteet voivat tuoda kaivattua boostia treeniin. Itselläni ravintopuoli oli niin hakusassa, että sain reippaalla lisäravinteiden syömisellä (ilman roinaa!) parissa vuodessa 20 kiloa lisää lihasta. Aika huikea ero, ottaen huomioon että aikaisempi massa oli kuitenkin laadukasta lihasta sekin (tosin ei mitenkään liian massiivista, about 75kg, siitä siis lähes sataan kiloon parissa vuodessa, ja yli sadan muutaman seuraaavan vuoden aikana, natuna.)

Palautusjuoma on se tärkein. Oikea suhde protskuja ja hiilareita, kannattaa tarkastaa eri lähteistä. Rasvoja ei tule unohtaa. Eli vitskut, rasvahapot, mineraalit ja muut peliin heti vaan. Jokainen aine kannattaa kokeilla omalla kohdalla, yksilöllisiä eroja löytyy.

Tavallinen ravintokin voi viedä pitkälle, ilman lisäravinteitakin siis. Itse olen jonkin aikaa treenannut nyt onnistuneesti ilman lisäravinteita (kokeilun vuoksi), mutta miksi suotta ilman jos rahaa on. Perusprotsku ja malto, niillä pääsee alkuun. Sitten kreatiinikuuria jossain vaiheessa. Mitä enemmän syöt peruslisäravinteita, sen parempia tulokset. Hyvä sääntö on, että 50% lisää protskua päivässä takaa jatkuvan kasvun. Tosin kaikkien vatsa ei kestä hirveitä määriä, kannattaa kokeilla mitä kestää ja minkä verran.

Mutta ihmeessä siis lisäravinteet mukaan. Ruoasta voi saada kaiken, mutta sen on sitten oltava todella monipuolista ja runsasta. Joten... tsemppiä ja protskun ostoon (maltoa sekaan). Itselläni ainakin tuli tulosta, ja tulee vieläkin.

P.S. Eron kyllä huomaa treenituloksissa ja palautumisessa (varmasti massassakin), ainakin useimpien kohdalla. Ehkä ei yhtä selvästi kuin natun ja roinaajan välillä (tai no, eihän sitäkään eroa aina huomaa), mutta se on ihan toinen juttu, eikä liity lisäravinteisiin muuten kuin että kovilla aineilla saa sitten vielä kovempaa tulosta kuin ns. lisäravinteilla.

Ainoastaan nautitun ravinnon määrällä ja laadulla on merkitystä. Jos pystyt nauttimaan tavallisen ruuoan muidossa kaikki tarvitsemasi ravinnon, ei lisäravinteista oikeastaan ole mitään hyötyä.

Palautusjuomia kovasti kehutaan ja itse olen myös niitä kokeillut. En oikein mausta pitänyt, niinpä kehittelin oman palautusjuoman johon tulee mehua rahkaa ja hieman sokereita. Tähän laitan lisäksi proteiinijauhoa koska muuten en saa siihen tarpeeksi proteiiniä ja raejuustoa en viitsi mättää yli poulta kiloo päivässä naamaan. Palautus jouomassa nautin myös greatiinin, joka onkin yksi niistä lisäravinteista jota ei okein voi ruualla korvata.

Proteiinidrinkkejä yms ei mielestäni aloittelija tarvitse jos pystyy muuten syömään säännöllisesti ja hyvin. Mutta jos esim työn/koulun takia ruokailu on epäsäännöllistä tms, niin protskudrinkki on hellppo ja nopea vaihtoehto.

Palautusjuomaa on syytä nauttia. Ostaako sit pulveria vai sotkeeko itse, eipä siinä varmaan suurta eroa ole.

Greatiiniä ja glutamiiniä voi kokeilla jonkin aikaa treenattuaan. Jos toteaa hyväksi, niin antaa palaa vaan.

Edellä on tullutkin jo hyviä pointteja, joten enpä enää sekoita pakkaa omilla käsityksilläni. Yksi lisäys tuli kuitenkin mieleeni. Jos kärsit laktoosi-intoleranssista, niin lisäravinteet ovat erittäin varteenotettava proteiinilähde. Esimerkiksi pakkiksen verkkokaupasta saa monia laadukkaita laktoosittoimia proteiineja. :ruskeakieli:

Originally posted by fisu
Siis paljonko on merkitystä lisäravinteilla. Jos niitä ei käytä yhtään, siis ei edes palautusjuomia ei mitään energia juomia. Pelkkää vettä vaan. Niin näkyykö paljonki erilaisia tuloksia

Jos esim joku on treenannut vuoden ja käyttänyt säännöllisesti proteiinia ja joku toinen treenannut vuoden ilman minkäänlaista lisäravinnetta. Niin huomaako paljonki eroa lihaksissa.

Aattelin ruveta käyttämään vaan proteiiniä ja hiilareita. Huomaanko eroa?

Valaiskaa minua...

Se on niin yksilöllinen juttu, miten yksilö syö. Todennäköisesti proteiiniä lisäravinteenakin ottava henkilö kehittyy suhteessa paremmin. Mä oon tuhlannut rahaa ainakin 20000mk lisäravinteisiin ja ainoat, jotka toimivat on proteiini, malto ja vahva vitamiinilisä on tarpeen. Ite en osta enään mitään tehonlisääkiä, kuten tribulus, stack ym...

Re: Re: Lisäravinteiden merkitys?

Originally posted by Heavy-rock

Greatiiniä ja glutamiiniä voi kokeilla jonkin aikaa treenattuaan. Jos toteaa hyväksi, niin antaa palaa vaan.

:whip: Kreatiini, ei greatiini. Ei vittuilua, löydät vaan jatkossa paremmin juttua siitä searchilla ja vastaavilla.

Ja palautusjuoma on ehkä ainoo, tai jos sekään, mihin kannattaa käyttää nuita lisäravinteita, nestemäisenä sen imeytyminen on nopeampaa ja muutenkin helpompaa syödä juoda kuin kiinteää ruokaa välittömästi treenin jälkeen.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Onko siitä muuten mitään haittaa jos syö kiinteetä sapuskaa heti treenin jälkeen?
Itellä ainakin on älytön nälkä jos on syömättä 2-3 h ennen treeniä niinkuin jotkut on suositellu.
Eikä mulla ainakaan oo mitään hankaluuksia vetää vaikka kokonainen sisäfile heti kun on lopettanu punttaamisen :D :kuola:

Ei kiinteän ruoan syömisestä treenin päätteeksi varmaan mitään haittaa ole, mutta kasvun kannalta se ei parasta ole. Vatsan toiminta ei ole ihan normaalia heti treenin jälkeen, silloin kannattaisi huolehtia nesteen imeytymisestä ja hoitaa helposti sulavaa proteiinia koneeseen. Hiilari/palautusjuoma vie kyllä nälän pois tunniksi, sitten taas voi ottaa aterian. Jos jumalaton nälkä on aina treenin päätteeksi, niin banaani sopii hyvin siihen väliin.

Originally posted by Mike
Ei kiinteän ruoan syömisestä treenin päätteeksi varmaan mitään haittaa ole, mutta kasvun kannalta se ei parasta ole. Vatsan toiminta ei ole ihan normaalia heti treenin jälkeen, silloin kannattaisi huolehtia nesteen imeytymisestä ja hoitaa helposti sulavaa proteiinia koneeseen. Hiilari/palautusjuoma vie kyllä nälän pois tunniksi, sitten taas voi ottaa aterian. Jos jumalaton nälkä on aina treenin päätteeksi, niin banaani sopii hyvin siihen väliin.

Jepulis, proteiini drinkin oonki vetäny aina treenin päätteks mut syöny siinä samalla.
Pitää kai sit tyytyy pistää maltoo drinkkiin ja passailla sen sapuskan kanssa :kippis1:
Kiitoksia!

nyt ostin ekaa kertaa lisäravinteita :piis: Fastin hera 85 ja fastin malto 6.

Tossa heran kyljes on että 20-30g 1-3 päivässä. Niin montako grammaa on kukkurallinen tota jauhetta? Niin paljon tota proteiini voi vetää ettei sitten rupee haiseen kauheesti ammoniakilta.

PS. Oliko hyvä ostos? Oisin ostanut verkkokaupasta mutta ku postikulut lisänä niin tulee vähä liian kalliiksi opiskelijalle :(

Tein äsken 2rkl maltoa ja proteiini. Ei maistunut yhtään pahalta. Ihmettelen vaan että tos hera 85 on aika paljo rasvaa 7.2g

Originally posted by fisu
Tossa heran kyljes on että 20-30g 1-3 päivässä. Niin montako grammaa on kukkurallinen tota jauhetta? Niin paljon tota proteiini voi vetää ettei sitten rupee haiseen kauheesti ammoniakilta.

1 dl ~40 g.

Enpä viitsi uutta threadia aloittaa joten kysyn tässä.

Eli minulla tulee helposti nopeasti imeytyvistä hiilareista huono olo ja olen aina laittanut palautumisjuomaan heran lisäksi vain hitusen kaakaojauhetta, jonka lisäksi syön banaanin. Onko tämä hiilihydraatti määrä riittävä?

Mitä virkaa hiilareilla muuten ylipäätänsä on palautusjuomassa? Ilmeisesti auttavat proteiinin imeytymistä?

Pahoittelen laiskuuttani. Voisi tuota haku-toimintoa toki harkita :rolleyes:

Hiilihydraatit auttavat proteiinin imeytymistä ja päin vastoin. Nopeat hiilarit voivat aiheuttaa pientä sokerihumalaa ja huonoa oloa verensokerin heittelyn johdosta. Sinulle sopii ilmeisesti banaani sitten paljon paremmin, se on ihan hyvää hiilaria, kunhan nyt ei aivan vihreä ole.

Palautumisen voi ottaa myös kahdessa vaiheessa, itse näin tällä hetkellä teen. Eli otan treenin päätteeksi heti laadukasta proteiinia ja 30 minuutin kuluttua vasta hiilihydraatit maltosta, sopi muulle mainiosti, koska tuo malto heittää vähän verensokereita ja tulee törkeä nälkä tunnin sisään. Sitä saa sitten menemään alas vaikka tonnikalaa.

Ite olen töissä päivät ja sit vasta iltapäivällä/illalla salille pääsee.
Töissä pyrin syömää ruisleipää ja siinä esim. kalkkunaa pinnassa. Joten pitäisikö alkaa ottamaan proteiinit mukaan töihin?
Varsinainen ruokkiminen itselläni alkaa vasta iltapäivällä kun pääsen kotiin jolloin perusruokana toimii kana&riisi + raejuusto.
Treenin jälkeen vedän proteiinit jossa seassa glutamiini ja kreatiini.
iltapalaksi rahkaa+ananasta ja banaani.

Niin ja aamupalaksi ihan perus jogurtti ja ruisleipää kalkkunan kanssa.

Täytyykö mahdollisesti tehdä lisäyksiä tai muita muutoksia syömisiin?

- tuloksia kaipaava

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom