Lisäravinteet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kohtis
  • Aloitettu Aloitettu
Jos raha ei olisi ongelma, niin mitä kaikkia lisäravinteita tulisi sisällyttää päivän optimaaliseen ravinteiden saantiin? Eli haen siis listaa aineista, joista olisi merkittävää hyötyä kehonrakennuksen kannalta.

Olen lukenut lukuisia threadeja rasvoista, kuitenkaan saamatta selkoa mikä öljyistä on "parasta". Jos siis tulisi valita yksi öljyistä (tai muutama öljy) päivittäiseen käyttöön, niin mikä se olisi? Ja kuinka usein ja kuinka suurilla annosmäärillä sitä tulisi nauttia?

(älkääkä moittiko postia naiiviksi)

Ja kiitos jo etukäteen!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by kohtis
Jos raha ei olisi ongelma, niin mitä kaikkia lisäravinteita tulisi sisällyttää päivän optimaaliseen ravinteiden saantiin? Eli haen siis listaa aineista, joista olisi merkittävää hyötyä kehonrakennuksen kannalta.

Tähän varmaan osaa joku muu vastata paremmin, mutta jos itselläni ei olisi rahasta kiinni ottaisin varmaan päivittäin heraproteiinin lisäksi glutamiinia, HMB:tä ja ehkäpä kreatiinia.

apAche

Jooh oon noit kreaa, protskuu ja glutaa miettiny itekkin. Mikäs tää HMB on? Ja oisin myös kiinnostunut kaikenlaisten ravinteiden tarpeesta(mitä vitamiinei, eli jos ois vaik jotai tabui mitä napsis päivittäin, joista sais tarvittavat aineet), koska oon jossain määrin perfektionisti ni harmittais vuosien päästä huomata, ettei oo pystyny aivan täysillä tehoilla treenailla.

Tässä jotain,

- laadukas herakonsertraatti
- liltaproteiniiksi esimerkiksi soijan-,maito-,ja herakonsentraatin yhdistelmä (mm. Bulls Basic Protein)
- dekstroosia tai malto6:sta
- l-glutamiini
- kreatiini
- vitamax-valmiste, jossa on kaikki tarpeelliset hivenaineet sekä vitamiinit
- nukkumiseen ZMA

Jos rahasta ei olis puutetta, ottaisin aikalailla samat kuin nyttenkin vaikka rahasta onkin puutetta:

*Hera
*Malto
*Soija (nykyään harvoin, mielummin iltasin maitorahkaa)
*Vitamax
*Kreatiini

Glutamiini on ihan ok tavaraa, mutta sitä on jo tuossa mun herassa (Nutriplus Best Whey). Lisäravinteeksi voisi vielä lukea Strathin, auttaa kummasti heräämään aamuisin kun sitä ottaa illalla pari tablettia. (saa myös litkuna)

Jos oikeasti olisi tosi kireää rahan puolesta niin valitsisin heran, malton, ja vitamaxin. Siinä se.

Kylmäpuristettu rypsiöljy on tosi hyvää tavaraa, tavallinenkin on ihan ok pareman puutteessa. Määrästä sen verran, että sillähän kannattaa pikemmin korvata niitä huonoja rasvoja kuin ottaa vielä extraa, eli karsia huonoja pois ja rypsäriä tilalle. Jos ei ruokavaliostaan mitään tiedä niin ei se pari ruokalusikkaa rypsäriä iltapalalla ainakaan pahaa tee yötä varten.

Nonni alkaa jo näyttämään paremmalta, kiitos siitä. Eikös noi zma:n ja vitamaxin "avut" mee hieman päällekkäin, että siis vitamaxi riittäs? Kuinka hera ja soija eroo toisistaan, jos oon oikein käsittäny kumpiki ois protskuu? Mimmoset suhteet tommosee juomaa kannattais pistää, et kui paljo glutaa esim. jne? Ruokalusikalline rypsärii aamuin ja illoin ois varmaa myös iha jees...?

Hera imeytyy nopeammin kuin soija, eli heraa on hyvä käyttää esim. palautusjuomassa, ja soija taas on hyvä illalla juuri ennen nukkumaanmenoa. (Tai sitten ennen nukkumaanmenoa esim. maitorahkaa, tonnikalaa tms. vielä parempi)

Onko tossa ZMA:n unenlaatua parantavana aineena jutussa mitään perää?? kuka kokeillut ja miten toiminut???

jos raha ei olisi este, niin ostaisin todennäköisesti seuraavanlaisia juttuja:

-Jotain superheraa palautukseen
-Maitoprotskua yötä varten
-Öljyjä (oliivi, kala, rypsi)
-GABAa
-Jotain vitsku/mineraalivalmisteita

Tällä hetkellä olen köyhä kuin porsas, ja käytän
-Heraa
-Öljyjä
-Monivitskuja

Suurimman osan protskuista otan ruuasta, ja niin varmasti tekisin vaikka olisin kuinka rikas, enkä hiilarivalmisteita käytä muita kuin panimosokeria palautusjuomassa. Jos olisi varaa, panostaisin siis palautusprotskuun ja mineraali/vitskulisiin ja kenties joihinkin kalliissiin erikoistuotteisiin (zma, gaba jne)

Muuten, maltoja ei kannata ostaa. ostakaa hyvät immeiset panimosokeria, se on aika tarkkaan puolet halvempaa.

Originally posted by timba79
Onko tossa ZMA:n unenlaatua parantavana aineena jutussa mitään perää?? kuka kokeillut ja miten toiminut???

Itse teen oman cocktailin eli apteekista magnesiumia sekä sinkkiä. Alkuperäiseen ZMA:han kuuluu myös b6-vitamiini, mutta sitä en erikseen osta koska käyttämäni magnesiumin mukana on b-vitamiineja.

Unenlaadun paranemisesta vaikea sanoa, mutta kramppeja ei ainakaan ole koska niitähän tuo mag myös ehkäisee.

Ja pitäisihän tuon ZMA kombon myös testo tasoja nostaa eli parempi ottaa kuin olla ottamatta... :D

Originally posted by Juhan
Öljyistä mielestäni normaali (ei kylmäpuristettu) rypsiöljy on paras. Halpaa, hyvää ja toimii.

Jos tämä on tutkitusti näin, näkisin mielelläni jonkin lähteen. Sakkeus on julistanut palstalla moneen otteeseen asiallista ja arvokasta tietoutta öljyistä, etsi nämä jutut käsiisi ja öljyä koneeseen. Itselläni(köyhä opiskelija) öljyinä menee kylmäpuristetut rypsi- ja oliiviöljy sekä omega3 kapseleina. Jos rahaa olisi, panostaisin tuohon kalaöljyyn enemmänkin.

Originally posted by I Drink Alone
Jos tämä on tutkitusti näin, näkisin mielelläni jonkin lähteen. Sakkeus on julistanut palstalla moneen otteeseen asiallista ja arvokasta tietoutta öljyistä, etsi nämä jutut käsiisi ja öljyä koneeseen. Itselläni(köyhä opiskelija) öljyinä menee kylmäpuristetut rypsi- ja oliiviöljy sekä omega3 kapseleina. Jos rahaa olisi, panostaisin tuohon kalaöljyyn enemmänkin.

Tota öö.. Ei sillä nyt paljon väliä oo onko se kylmäpuristettua vai ei. Minun mielestä mainoskikkaa esim Virginon osalta hyvin pitkälti tuo kylmäpuristamisen ylistäminen. Ite oon käyttäny pidemmän aikaa nyt 1.5 litran pulloissa Rainbowin tavallista rypsäriä, ja kylmäpuristettua oliiviöljyä silloin tällöin; ruuanvalmistuksessa tai salaattikastikkeissa.

Mm. tuolla on löylyä öljyistä ja tästä aiheesta: http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?s=&threadid=8546&highlight=kylm%E4puris%2A

Originally posted by I Drink Alone

Paljolti sakkeuksen juttuihin tuon mielipiteeni perustinkin.

Halpaa = Normaali rypsiöljy on useita kertoja (10 kertaa? ) halvempaa kuin kylmäpuristettu.

Hyvää = Sopii ainakin minun suuhuni paremmin.

Toimii = Käytännössä isoa eroa ei ole kylmäpuristetun ja normaalin rypsiöljyn välillä. Oliiviöljyssä taas on huonompi o6/o3-suhde.

Tokihan voi tässäkin asiassa hifistellä, jos haluaa, mutta onko siitä nyt erikoista hyötyä :)

Originally posted by Rock^

- laadukas herakonsertraatti
- liltaproteiniiksi esimerkiksi soijan-,maito-,ja herakonsentraatin yhdistelmä (mm. Bulls Basic Protein)
- dekstroosia tai malto6:sta
- l-glutamiini
- kreatiini
- vitamax-valmiste, jossa on kaikki tarpeelliset hivenaineet sekä vitamiinit
- nukkumiseen ZMA

Mitä varten tuo herakonsentraatti on tuolla?
Palautumisprotskuksi mieluummin isolaattia kuin konsentraattia.

Originally posted by Juhan
Halpaa = Normaali rypsiöljy on useita kertoja (10 kertaa? ) halvempaa kuin kylmäpuristettu.
Hyvää = Sopii ainakin minun suuhuni paremmin.
Toimii = Käytännössä isoa eroa ei ole kylmäpuristetun ja normaalin rypsiöljyn välillä. Oliiviöljyssä taas on huonompi o6/o3-suhde.

Nyt tiedän, kiitos siis...

Palatakseni takaisin kysymykseen, itse käyttäisin varmasti kaikkea mitä ikinä keksisin, mulla alkais varmaan ihan hillitös hifistely kaiken kanssa ettei siitä enää tulisi mitään. Mutta jos nyt ei ihan hillittömästi kuitenkaan olisi rahaa, niin tietenkin joku hifi-palautusjuoma, joku tosi hyvä vitamiini-mineraalijuttu, käyttäisin myös kreatiinia (hifi-versiota), glutamiinia, varulta hmb:tä (jos vaikka sattuis oleen hyötyä), lisäksi kantaisin varmaan kassissa mukana aina jotain hyvää MRP-pusseja tai vähähiilarisia protskupatukoita, varmaan myös ZMA, kokeilisin myös sitä 1-AD:tä, tiettyinä aikoina tietenkin joku kiva efe-stacki, CLA, Colostrum (laadukas), treenin yhteydessä niitä "hydraavia" juomia, ehkä näiden päälle vielä pari erilaista andro-purkkia kun nyt olisi varaa mättää kunnon satseja.

Eli ihan älyttömäksi menisi mulla, höyrähdän niihin niin helposti. Mutta jos kerran skenaariossa esitetään ettei mikään olisi rahasta kiinni niin tällaisia kai minä....
:D

Minä ottaisin käyttöön nykyisten lisäksi fastin kalleimman onko se ioni vaihdettu ja ultra suodatettu hera ja sit vetelisin bcaa dropseja surutta ja säälittä

-Joku hyperhera
-vitargo
-turbomonivitamiinimineraalit
-zma
-gaba
-hmb
-L-Arginiini
-ALA
-Kreatiini
-L-Glutamiini
-B.C.A.A.
-kalaöljyt