Lisäravinteet ja protskupatukat etc. 14-vuotiaalle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tuupero
  • Aloitettu Aloitettu
Hei!
Olen lueskellut ja seuraillut vuoden verran eri threadeja täällä ja saanut erinomisesti tietoa kaikkeen mikä liittyy mm. kehon hyvinvointiin, rasvanpolttoon, lihaskasvuun ja ravintoon.

Se miksi nyt kirjoitan tänne on se, että olen aina ollut kiinnostunut kehon hyvinvoinnista ja mielestäni treenattu, suhteellisen rasvaton vahva keho on todella kaunis minkä ikäisenä/kokoisena tahansa. Nykyinen ongelmani ei koske tällä kertaa itseäni vaan poikaani. Hieman taustaa:olen harrastanut salia lähes koko ikäni, joskus ollut taukoa enemmän joskus vähemmän. Viimeiset kaksi vuotta olen suhtautunut tähän harrastukseen sillä lailla vakavammin, että olen perehtynyt näiden sivujen myötä treenamiseen ja ravintoon vakavasti. Entinen elämä oli "tavis"-elämää (=ei hajuakaan ravintoasioista kehonrakennuksen kannalta), säännöllisen epäsäännöllistä treenamista 1-3 krt viikossa (=epämääräistä punttien kalistelua oman fiiliksen mukaan, ei hajuakaan mistään systemaaattisuudesta). Viimeisen 2 -vuoden aikana kehoni on kokenyt totaalisen muutoksen. Vaikka kiloja ei hävinnyt kuin 6-7, niin kutistuin lähes neljä vaatekokoa ja kehon koostumus muuttui täysin. Ennen olin sellainen normaali "läski)" elikkä hoikahkon näköinen löysimys. Uskoakseni suurin osa muutoksesta johtuu täydellisestä ruokavalion muutoksesta.

Olen lisännyt ruokavalioon protskuja mm. proteiinijauheiden muodossa
(whey 3, leaders sport nutrition etc..), syön myös protskupatukoita välipalana etc. Ruoka on muuttunut puhtaaksi, vain hyviä hiilareita ja rasvoja suvaitaan ja koskee siis koko perhettä. Eikä siinä mitään. Olen ottanut satunnaisesti myös poikani mukaan salille, kun hän on ollut siitä kiinnostunut ja opettanut häntä hieman treenaamaan vapailla painoilla. Hän on ollut siitä hyvin innostunut ja kiinnostunut myös ruokavalioasioista. Nyt minun esimerkkiäni noudattaen, hän on alkanut lisätä ruokaansa mm. protskujauhoja sekä nauttimaan niitä "välipalana". Myös protskupatukat ovat hänelle suurta herkkua (olen itse protskupatukka addikti). Hiilareita hän välttää, syö tummaa leipää. Mm. jopa mäkkärikeikoilla hän ei enää syö hamppareita, vaan ne ovat vaihtuneet grilled chicken salaatiksi ja kyytipoikana chicken nugetit kera veden ja kahvin. Hän on hyvin kiinnostunut ruokien koostumuksesta ja siitä ettei ruoassa ole pelkkiä hiilareita tai huonoja rasvoja. Siis kaiken kaikkiaan kaikkin tässä suhteessa enemmän kuin ok.

Kysymykseni koskeekin lähinnä noita heravalmisteita ja protskupatukoita etc. lisäravinteita. Onko ok. että 14-vuotias poika lisää näitä ruokavalioonsa? Korostan vielä että syömme oikein terveellisesti ja hyvin kotona, joten esim. proteiineja hän varmasti saa riittävästi. Emme kuitenkaan ole mitään fanaattikkoja. Hän on kropaltaan hyvin sopusuhtainen ja aika lihaksikas (tullut siinä äitiinsä :) , geeniperimä siinä suhteessa ok.) Hänellä on selvä six-pack näkyvissä ja siitä hän on kovin ylpeä ja yksi syy tähän hänen ruokavalio- ja treeni-innostukseena löytyykin siitä positiivisesta huomiosta, jota hän on alkanut saada sekä pojilta että tytöiltä että valmentajilta. Elikkä hän haluaa lisää erottuvuutta vatsaan sekä muutenkin lihaksia näkyviin. Extrarasvaa hänen kehossaan ei ole (170 cm 56 kg). Vartalotyypiltään hän on atleettinen vaikka on hoikka.

Tämä alkujohdanto meni hieman pitkäksi, mutta ehkä valaisee hieman tilannetta, jossa elämme. Niin ja mieheni harrastaa myös näitä samoja terveellisiä elämäntapoja, mutta ei niin tarkkaan kuin minä tai poikani. Pelkään hieman ettei tämä ruokavalio ja kehon ihailu riistäytyisi käsistä sekä noiden lisäravinteiden vaikutuksesta nuoren kasvavan pojan kehoon. Annanko hänen syödä noita lisäprotskuja ja nyt hän on alkanut hieman valikoida kouluruokaakin? Ruoka on kuulemma todella epäterveellistä "peruna-kastike-soppamössöä" eikä hajuakaan mm. niistä periaatteista, joita kotona noudatamme (saattaa kyllä pitää paikkansa, kun muistelen omia kouluruoka annoksiani...:eek: säästölinja puree varmaan tälläkin saralla).

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mun mielestä on ihan ok. Toisaalta, jso tarvetta lisäprodelle ei ole niin en oikein keksi mitään järkevää syytä tuolle? Siinä suhteessa kaikki on hyvin, koska sinä (ja poikasi) ymmärrätte lisäproteiinin ravinnon lisänä eikä ruokavalionrunkona. ehkä juuri kouluun voisi ottaa jotain proteiinipitoista tatinaa mukaan, jos sapuska on pelkää hiilarihöttöä.

Henkilökohtaisesti kyllä syön huomattavasti mielummin ruokaa kuin esanssille maistuvia jauhoja. Toisaalta mulla onkin aina ongelma pitää paino kurissa ei sen nostaminen :jahas:

Itse sanoisin pojalle että perkele nyt siellä koulussa ruokaa naamaan oli mitä vaan ruokana. Muuten et kasva. Tuossa vaiheessa turha nirsoilla ainakaan kouluruoan suhteen. Rasvaa ei varmasti kerry, itse en ainakaan kenenkään urheilua harrastavan huomannut yläasteella lihovan, vaikka aina vedettiin niin paljon safkaa kuin napa veti. Mäkkäri onkin asia erikseen. IMO kouluruoka ei todellakaan ole sieltä huonoimmasta päästä. Jos proteiinit huolettaa, niin raejuusto/maitorahka/patukka/kaseiini ja/tai hera drinkki evääksi kouluun. Ja muutenkin jos on pitkä koulupäivä niin pari riskiä leipää pari tuntia ruokailun jälkeen tekee gutaa ja pitää verensokerin kohdillaan. ( :D -> Poikasi koulutyö paranee)

Ja mielestäni on muutenkin parempi yrittää saada proteiinit & ravinteet ensisijaisesti ruoasta. Palautusjuoma on poikkeus. Sitten jos meinaa tehdä tiukkaa vetää niitä rahkoja/tunaa/pihviä pitkin päivää niin jauhoja peliin.

Kyllä hän voi noita ottaa välipalaksi jos haluaa ja varsinkin palautusjuoma olisi aika järkevä teko nauttia treenin jälkeen, mutta muuten ei hirveästi tarvetta. Ja mitä tuohon rasvattomuuteen tulee niin IMO kannattaa olla jonkin verran rasvaa ja paljon lihaa alla kuin six-pack ja kunnon kynis. Eli jos on kiinnostunut tästä lajista sanokaa pojallenne syömään jonkin verran yli kulutuksen niin lihas kasvaa ja kehittyy.

:offtopic: muistan joskus lukeneeni jostain, että punttitreeni ei olisi hyväksi kasvavalle pojalle, vaikuttaisi pituuskasvuun? Mistä ihmeestä tuollainen tulkinta? Olen talonpoikaisjärkeillyt tosin, että ei voi pitää paikkaansa!!?

Tuupero sanoi:
:offtopic: muistan joskus lukeneeni jostain, että punttitreeni ei olisi hyväksi kasvavalle pojalle, vaikuttaisi pituuskasvuun? Mistä ihmeestä tuollainen tulkinta? Olen talonpoikaisjärkeillyt tosin, että ei voi pitää paikkaansa!!?
No voi se vaikuttaa jos vetää kyykky ja mave ykkösiä, mutta ei muuten. Itse olen treenaillut satanen lasissa ja no hätä pituuskasvun suhteen ja kyllä se 170cm riittä ihan hyvin, ainenkin mulle.:whip:

NGV sanoi:
No voi se vaikuttaa jos vetää kyykky ja mave ykkösiä, mutta ei muuten. Itse olen treenaillut satanen lasissa ja no hätä pituuskasvun suhteen ja kyllä se 170cm riittä ihan hyvin, ainenkin mulle.:whip:

Hitto toi taas kuulostaa jonkin verran :david: puuhalle. Mä sydämestäni toivon, että jos jäät tapiksi niin jatkat kanssa harrastuksen parissa. Mä oon 173 enkä ole pituuskasvuani pilannut puntilla, mutta hyvin mielellään olisin ~180. Noi on asioita joihin ei helposti pysty vaikuttamaan eikä kyllä kannata koittaakaan.

Tuupero sanoi:

juu siis toi on se mistä olisin huolissaan, treenipainot pitäis pitää rajoissa, ja tiettyjä liikkeitä (olikohan jotian mavee yms) ei kannata välttämättä tehä jotta pituuskasvu ei häiriinny. Pituutta ei murrosiän jälkee voi lisätä mutta lihasta voi :)

lisäprotskuista en usko et olis haittaa

Tuupero sanoi:
Valitettavasti järkeilysi ei pidä paikkaansa:

"2.1. Pituuskasvu

Pituuskasvussa pitkien luiden paksummissa päissä, eli epifyyseissä on rustoinen kasvulevy eli epifyysilevy. Noin 17 - 20 vuoden iässä nämä levyt luutuvat ja nuoren pituuskasvu päättyy. (Bengtsson - Ekendahl 1992 : 69.)

Liikunnalla on vähän fysiologista vaikutusta nuoren pituuskasvuun. Kasvuiässä olisi kuitenkin vältettävä liiallista voimaharjoittelua tai lajikohtaista harjoittelua. Yksipuolinen ja epäsäännöllisesti toistuva pitkäkestoinen rasitus voi epäedullisen perimän kanssa aiheuttaa selän rappeutumista. Pääasiassa fyysinen kuormitus kuitenkin lisää luun tiheyttä ja vahvistaa tukikudoksia. Vasta kun murrosiässä luusto kypsyy ja kasvu pysähtyy, on turvallista aloittaa voimaharjoitteluun keskittyvä liikunta, jotta kasvuun liittyvät kudosrakenteet eivät vahingoitu." Lähde: http://www.selkaliitto.fi/paattis.htm#2

Kannattaa keskittyä treeniliikkeiden oikeaan suoritustapaan ja sopivaan kuormitukseen, sata lasissa treenaaminen murrosiässä voi olla karhunpalvelus selälle ja nivelille myöhemmällä iällä. Järkevästi ja maltilla toteutettu voimaharjoittelu sen sijaan vahvistaa lihaksia, luustoa ja niveliä sekä mahdollisesti vähentää/ehkäisee selkävaivoja tulevaisuudessa.

Jakob sanoi:
Hitto toi taas kuulostaa jonkin verran :david: puuhalle. Mä sydämestäni toivon, että jos jäät tapiksi niin jatkat kanssa harrastuksen parissa. Mä oon 173 enkä ole pituuskasvuani pilannut puntilla, mutta hyvin mielellään olisin ~180. Noi on asioita joihin ei helposti pysty vaikuttamaan eikä kyllä kannata koittaakaan.
Kuka käski teidän vetää mavea ja kyykkyä satanen lasissa? Kannataa vaan katsoa, että ei ala leikkimään egopainoilla vaan tekee 10 sarjajoja mavessa ja kyykyssä siis 10 helppoja sarjoja.

Edit: Mä treenaan satanen lasissa ja vähät välitän pituuskasvusta, lihaskasvu on tärkein..:evil:

JohnnyB sanoi:
Kannattaa keskittyä treeniliikkeiden oikeaan suoritustapaan ja sopivaan kuormitukseen, sata lasissa treenaaminen murrosiässä voi olla karhunpalvelus selälle ja nivelille myöhemmällä iällä. Järkevästi ja maltilla toteutettu voimaharjoittelu sen sijaan vahvistaa lihaksia, luustoa ja niveliä sekä mahdollisesti vähentää/ehkäisee selkävaivoja tulevaisuudessa.
Ja tämän kun jokainen sisäistää, niin hyvä homma. Jopa niitä ykkösiä voi ottaa, mutta mielessä on pidettävä, että ne tehdään tekniikan, ei suurimpien lihaksien ehdoilla. Jokainen saa varmasti kyykättyä ainakin 20kg enemmän mitä hyvä tekniikka sallii. Tuupero, jos lähiseudulla toimii painonnosto- tai voimanostoseura, niin laita poikasi treenaamaan sinne ainakin alkuun. Oppii järkevät treenitavat ja varmasti oikean tekniikan. Jos valmentaja on vastuuntuntoinen, niin sitä jätkää ei päästetä liian suuriin painoihin käsiksi.

170cm 56kg ja ikää vasta 14. poikahan luultavasti kasvaa, joka suuntaan ? ton ikäsenä tommone "koulussa on paskaa hiilaria" on kyllä aivan liiottelua. ruokaa naamaan että kasvaa, eikä se tarkota että pitää syödä päin persettä, mutta järki mukana vielä noin nuorena :)

e: itse kysymykseen : proteiinia se on siellä patukassa niinku ruuassakin. enemmä epä terveellistä se normaali suklaa patukka o päivittäi.

nooh, pikemminkin ongelmana on se, että ruoan koostumus ei tue kehonrakennusoppeja ja sitä ruokavaliota jota kotona syödään. Ja tästä tämä ronkelius johtuu. Perunan tai riisin tai makaronin mättö ei munkaan mielestä ole järkevää eikä sitä tarvitse opetellakaan tai jonkun vesipitoisen keiton, joka ei edes pidä nälkää. Olen myös huomannut sen, että huonot hiilarit saa aikaan nopean nälän vähän ajan kuluttua syönnistä ja sitä seuraa ahmittamishimo... ja tosiasia on että laadukas ruoka maksaa paaaljooon verrattuna tavisversioihin että ei kunnilla ole varaa panostaa niin paljoa tohon asiaan. Protsku on se, joka pitää kylläisenä eikä tule houkutuksia ahmia roskaa niin helposti. Sitä ei kouluruoassa ole kyllä tarpeeksi vaikka miten vääntäis lusikkaa.

Eilen kaupassa kun tutkailin juustoja, niin ne rasvaset on edukkaita ja vähärasvaiset lähes tuplahintaisia...etc. pätee lähes kaikkeen vastaavaan ja sitten kauhistellaan kun nuoret lihoo. Ei lihois, jos söis kuten täällä alan harrastajat syö ;)

Tuupero sanoi:
Eilen kaupassa kun tutkailin juustoja, niin ne rasvaset on edukkaita ja vähärasvaiset lähes tuplahintaisia...etc. pätee lähes kaikkeen vastaavaan ja sitten kauhistellaan kun nuoret lihoo. Ei lihois, jos söis kuten täällä alan harrastajat syö ;)
Niin tai laitaisivat liikettä kinttuihin. Eli lisää liikuntaa niin ei lihoa niin helposti, mutta toki tuo ruokavalio on todella tärkeä asia. BTW todella harva teini-ikäinen pystyy olemaan ilman näitä karkkeja ja muita humbuukeja kuten hampurilaiset ja ym. Itse olen selvinnyt jo kohta melkein 2 vuotta ilman ja eikä tee mieli. Mutta toki sitä huonompaakin ruokaa saa vetää, mutta harvoin ja kohtuudella.

Eilen kaupassa kun tutkailin juustoja, niin ne rasvaset on edukkaita ja vähärasvaiset lähes tuplahintaisia...etc. pätee lähes kaikkeen vastaavaan ja sitten kauhistellaan kun nuoret lihoo. Ei lihois, jos söis kuten täällä alan harrastajat syö

Mun mielestä juuston vähärasvaisuudella ei missään tapauksessa saada korvattua sitä törkeetä hinnannousua verrattuna normaalituotteeseen, mutta eipä se juuston rasvaisuus nyt niin haittaakaan mikäli muu ruokavalio on kunnossa.

NGV sanoi:
Niin tai laitaisivat liikettä kinttuihin. Eli lisää liikuntaa niin ei lihoa niin helposti, mutta toki tuo ruokavalio on todella tärkeä asia. BTW todella harva teini-ikäinen pystyy olemaan ilman näitä karkkeja ja muita humbuukeja kuten hampurilaiset ja ym. Itse olen selvinnyt jo kohta melkein 2 vuotta ilman ja eikä tee mieli. Mutta toki sitä huonompaakin ruokaa saa vetää, mutta harvoin ja kohtuudella.
Ööh... Mun mielestä menee jo "pelleilyksi" jos ei syö karkkia, sipsiä, hampurilaisia etc. vain sen takia että "ne ovat pahasta" tai "treeni menee hukkaan." Toki jos ei vain tykkää moisista niin ok. Mutta itse ainakin elän kohtalaisen vapaata elämää ravinnon kannalta. Joskus tekee mieli karkkia, pitsaa, alkoholia jne.

Jokainen valitsee oman tyylinsä :piis:

Karvainen sanoi:
Ööh... Mun mielestä menee jo "pelleilyksi" jos ei syö karkkia, sipsiä, hampurilaisia etc. vain sen takia että "ne ovat pahasta" tai "treeni menee hukkaan." Toki jos ei vain tykkää moisista niin ok. Mutta itse ainakin elän kohtalaisen vapaata elämää ravinnon kannalta. Joskus tekee mieli karkkia, pitsaa, alkoholia jne.

Jokainen valitsee oman tyylinsä :piis:
Näin on, kyllähän niitä herkkuja saa syödä en minä sitä ole sanonut, mutta alkoholi on kyllä aivan kiellettyä tässä lajissa, koska sitä ei osata nauttia sopivasti tässä maassa, vaan aina umpi humala on pakko ottaa ja silloin kärsii lihat ja treenit.

NGV sanoi:
Jakob sanoi:
...Mä oon 173 enkä ole pituuskasvuani pilannut puntilla...
Kuka käski teidän vetää mavea ja kyykkyä satanen lasissa? Kannataa vaan katsoa, että ei ala leikkimään egopainoilla vaan tekee 10 sarjajoja mavessa ja kyykyssä siis 10 helppoja sarjoja...

Kuulkaa NGV, älkää riehuko niin paljon, karhutkaan ei riehu koko aikaa, ne vetää puolukoita välillä! Eikös Jakob juusi sanonut tuossa että puntin nosto ei ole pilannut pituuskasvua? :rolleyes:

NGV sanoi:
Näin on, kyllähän niitä herkkuja saa syödä en minä sitä ole sanonut, mutta alkoholi on kyllä aivan kiellettyä tässä lajissa, koska sitä ei osata nauttia sopivasti tässä maassa, vaan aina umpi humala on pakko ottaa ja silloin kärsii lihat ja treenit.

Saattaisit yllättyä monen lihaksikkaan kaverin elämäntavoista ja viihdepuolesta.

NGV sanoi:

Just joo. Saattaisit todella yllättyä kun tutustuisit tarkemmin lihaksikkaiden kavereiden illanviettoihin tai vastaavasti monen muun suomalaisen elämään. Osa kehonrakentajista vetää aivan järkyttävät örvelölärvit ja useat suomalaiset käyttävät alkoholia harkiten ja kohtuudella.

En toki kiistä sitä, etteikö alkoholi liiaksi nautittuna olisi pahasta lihaskasvulle ja terveydelle yleensä. Sen sijaan kiistän kyllä ankarasti sen, että alkoholi olisi täysin kiellettyä voimailun harrastajalle tai kehonrakentajalle.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom