lisäravinne sekoittaminen ja annokset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jalat
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
45
Hei kaikille,

Itse olen 177cm ja 68kg kokoinen jäpikkä (24v.). Eli melko kynäniska vielä. Nyt olen käynyt salilla noin 3kk ja alkaa hieman muoto muuttua. Tarkoitus oli että kesäksi kasvetaan mittaan ettei tarvi pitää paitaa aina päällä siinä pelossa että lokit nappaa :)

Nyt kysynkin hieman opastusta lisäravinteista.
Oletetaan että minulla on kaapissa:
- purkki proteiinia (nopeasti vaikutteista)
- säkki maltodextriiniä
- purkki kreatiinia
- purkki glutamiinia

Miten sekoittaisitte noista palautusjuoman treenin jälkeen nautittavaksi ja minkä kokoisilla annoksilla mitäkin?

Sekä mitä joisitte välipäivinä?

Itse en tiedä sekoitus suhteista mitään ja en haluaisi haaskata kalliita aineita hukkaan sekoittamalla niitä liikaa jos siitä ei ole vastaavaa hyötyä. Digitaalinen keittiövaaka löytyy, eli grammoissa voi kertoa suhteet.

Kiitoksia vastaajille :) :) :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Peruspalautumisjuoma: protskua 0.4 g * kehon paino kiloissa ja maltoa tuo määrä kertaa kaksi. Monet tykkäävät kyllä säätää suhdetta ja lisätä hieman protskua ja vähentää maltoa, lähemmäksi 1:1 :tä. (Vaikkapa 40+40 grammaa.) Riippuu miten reagoi nopeisiin hiilareihin, voit varmaan aloittaa tuosta peruskombosta.

Siihen sitten vaikka kukkurateelusikkamitallinen eli ~5 g kreatiinia. Glutamiinista voi joku muu kertoa.

IMO välipäivinä maltoa ei tarvi ollenkaan ellet ole täysin läpipasko, hiilarit kannattaa ottaa jostain muusta (leipää, tummaa riisiä/pastaa jne.). Katsot että pääsetkö perusruoalla siihen ~2.5-3 g/kg (omapaino) protskun määrässä, jos et niin välipalojen yhteyteen voi lisätä (~30-40 gramman?) protskushaken tai pari.

BTW, kuuluisi ehkä aloittelijoiden palstalle tämä topicci enemmänkin. Ja haku yläpalkissa kertoo vaikka mitä lisää kun siihen kirjoittaa "palautusjuoma".

edit: pakkiksen ircciraati totesi että glutaa voisi kokeilla sen 5-10 grammaa palautusjuomaan, lompakon keston mukaan. Tuskin haitannee välipäivinäkään tuollainen määrä.

Kiitokset JSmithille ja pakkiksen ircciraadille :)

Vielä sellainen kysymys, että onko tuon glutamiinin vaikutus kuinka tarpeellinen?
(oliko glutan vaikutus se että kreatiini imeytyy paremmin?)
Kuinka se vaikuttaa jos jättää glutamiinin pois kokonaan?
Eli käyttää vain protskuja, maltoa ja kreatiinia.

Ai niin tämä tosiaan olisi pitänyt laittaa aloittelijoiden osastolle. anteeksipyynnöt siitä. En ajatellut ollenkaan, kun huomasin että täällä kysellään ravintoaineista...

Minä en mitään tieteellistä selisystä osaa glutasta antaa. Mutta kreatiinin imeytymisellä ja glutalla ei oo mitään tekemistä keskenään. Glutamiini taisi ainakin parantaa jossian määrin vastustuskykyä ja vähentää tulehduksia ja tätäkautta auttaa palautumisessa. Ei kuitenkaan varsinkaan aloittelevalle mitenkään välttämätön. Ennemmin satsaa laadukkaaseen heraan, mun mielestä siis.

Ite muistelisin kyllä, että gluta parantaa krean vaikutusta. Mitään tieteellistä en osaa heittää, mutta näin muistasin jostain lukeneeni. Voin olla väärässäkin.

Tulipa tällänen kysymys mieleen elikkä lisään palautusjuomaan malton, protskun ja kreatiinin lisäks vielä dextrosea.. onko siitä mitään hyötyä vai oisko sama jättää toi dextrose kokonaan pois? Käytän suhteessa 1dl protskua +1dl maltoa +1/2dl dextrosea ja 5g kreatiinia.

Ainoa mitä itse jostain oli että "there is also considerable anecdotal evidence that Glutamine and Taurine can enhance Creatine uptake". Eli paha mennä sanomaan peruskoulupohjalla, voi olla että kyllä mutta kuinka merkittävästi mutta voi olla että ei. Ja et varmasti häviä sataa kissaa jos jätät glutan pois. Osta sillä vaikka rahkaa.

loops sanoi:
Tulipa tällänen kysymys mieleen elikkä lisään palautusjuomaan malton, protskun ja kreatiinin lisäks vielä dextrosea.. onko siitä mitään hyötyä vai oisko sama jättää toi dextrose kokonaan pois? Käytän suhteessa 1dl protskua +1dl maltoa +1/2dl dextrosea ja 5g kreatiinia.

Dextrose on hyvää, joten käytä sitä sen verran, että drinkki maistuu parhaalta mahdolliselta :) Loput sitten maltoa, ettei tule liian makeaa.

Itse teen vähähiilarisia palautusjuomia aina, niin en käytä maltoa ollenkaan vaan pelkästään panimosokeria jonkin verran hiilareina.

loops sanoi:

Tota dextroosia saa olla todella suuri määrä ennenkun siitä on mitenkään merkittävää hyötyä verrattuna maltoon. Makeutukseen varsin käypä aine. Ja kuten jo aiemmin taidettiin mainita, että aine on samaa kuin panimosokeri (hinta vaan on eri).

jalat sanoi:
Hei kaikille,
Miten sekoittaisitte noista palautusjuoman treenin jälkeen nautittavaksi ja minkä kokoisilla annoksilla mitäkin?

Äkkiseltään sellanen 40g protskua + 40g maltoa (prot/hh 1:1) + 5g kreatiinia +5g glutamiinia.

Tuolla kombolla olet aika pitkälti nykyisten yleisesti käytettyjen palautusjuomien jäljillä.

Entäpä, mitä sanotte sellaiseen kun yks tuttu sanoi että proteiinipirtelössä pitää olla 1,5-2g proteiinia per elopainokilo. Eli 70 kiloiselle kaverille tulis pelkkää proteiinia jo 105-140g. sehän on ihan hirveä määrä. Siihen jos vielä laitetaan joku sama mokoma maltoa jos suhde on 1:1 niin ei taida sheikkeriin enää vettä mahtuakkaan.

Eli kannattaako käyttää tota noin 40g + 40g menetelmää protskun ja hiilarin kanssa?

1,5-2g proteiinia per painokilo <b>päivässä</b>, ei palautusjuomassa.

Trendar sanoi:
:offtopic:
Onkos shari ihan normaali pullo, vai onko siinä jotain mikä parantaa juoman sekoittamisen :nolo:

Sheikkeri on sellainen iso muovinen pullo jonka sisällä on "tietääkseni" jonkinlainen siivilä joka auttaa sekoittamisessa. Korjatkaa jos olen väärässä?

Itsekin menen huomenna ostamaan ensimmäisen sheikkerini kun ei tossa limpsapullossa oikein ole hyvä sekoitella ja muutekin kamala suppilolla tunkea jauhot sinne.

Ja aiheeseen vielä. Eli nyt päästään oikealle trackille. :wall: (tarvii vääntää rautalangasta nyt)
palautusjuomassa protskuja about 40g ja koko päivän saldona pitäisi olla se about 150g.

Mä en käytä ollenkaan maltoa vaan dextroosia (panimosokeri 2,5 eur /kilo). Valmiiksi maustettujen protskujen kanssa malto tuntuu olevan parempi, kun tuntuvat olevan jo riittävän makeita ilman sokereitakin. Malto on vain lievästi makeuttavaa... Minulla on kevyt munuaisvaiva, joten nestettä tulee juotua. Nyt olen ollut 3vko ilman kreatiinia ja ei nouse enää painot niin hyvin. Tuota kreaa kun käytti, niin janottikin enemmän ja yölläkin sai käydä kusella ja vielä aamulla heti herättyä. Kuitenkin sarjatulokset olivat paljon paremmat. Suhde oli palautusjuomassa prot35g/ hiil30g/ krea7g ja ruokaa puolen tunnin päästä.

On se sheikkeri ihan näppärä. Ennen sheikkeriä sekoittelin protut isossa mukissa lusikalla ja se homma oli yhtä tuskaa, itkua ja vitutusta. Lisäksi drinkkiin jäi aina isompia könttejä, jotka eivät hävinneet millään. Sheikkeri on myös hieman nopeampi. Ja se näyttää pro:lta ja takaa välittömän kymmenen kilon painon nousun lihaksina. Lisäksi sheikkerin omistaminen nostaa testotasoja 440%.

Sheikkerille ääni täältäkin. Mutta jos kotona sotkee valmiiksi niin mikään ei hakkaa sauvasekotinta, sillä menee sitkeemmätkon proteiinit sekasin ilman paakkuja...jopa Wrangen soijashaisse... :urjo:

Sheikkeri on kätevä. Itsellä käytössä sellainen jääkahvin mukana tullut sheikkeri jossa on kierteellä kiinnitettävä korkki niin ei edes "ammu yli". Tilavuus ei ole varmaan kuin 4 dl, mutta hyvin sekoittuu vaikka olisi n. 2 dl palautusjuomaa ja loput vettä (vieläpä parjattuja sf:n tuotteita :) ).

Timba79 sanoi:
Sheikkerille ääni täältäkin. Mutta jos kotona sotkee valmiiksi niin mikään ei hakkaa sauvasekotinta, sillä menee sitkeemmätkon proteiinit sekasin ilman paakkuja...jopa Wrangen soijashaisse... :urjo:
Sauvasekoittimelle ääni täältä.
Alle minuutti ja juoma on valmis, ei paakkun paakkua. :thumbs:

Onhan siinä vähän käsille treeniä, kun sheikkeriä heiluttelee (tosin tulee kyl aina oikealla kädellä tehtyä se) :)

Suositut

Back
Ylös Bottom