Lisäpainoleuanveto + maksimivoimapunnerrus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sande200
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Huomenta.

22v, 85 kg, 180cm, salia takana 6 vuotta. Tähän asti reenaillu mitä millonkin huvittaa. Voimanosto ollut aiemmin haaveissa, mutta alaselkä ei kestä normaalia mavee ja kyykkyä. Olisin kiinnostunut treenailemaan lisäpainoleuanvetoo ja maksimivoimapunnerrusta, kenties toistoakin myöhemmin. Miten ohjelma kannattais rakentaa, jotta kehitys olisi maksimaalista leuoissa ja penkissä? Onko 2 kovaa reeniä viikossa per laji sopiva? Ja miten saada ohjelmasta tasapainoinen, että myös jalat saa rasitusta ja yläselkä pihviä, jotta ryhti pysyy hyvänä?

Kiitos jo etukäteen.

Ja ei, ei löytynyt searchilla vastaavaa ketjua.

Miten monta leukaa sulla menee nyt? Siis puhtaasti, alhaalta kunnon ojennuksen kanssa ja ylös asti niin että rintakehä ainakin melkein koskettaa tankoa?

Koska liike jää vajaaksi, ts. osa liikeen tehosta jää hyödyntämättä jos pelkkä leuan tangon yli saaminen riittää. Vähän sama jos ylätaljan lopettaisi silmien korkeudelle.

Olen hieman huvittuneena seurannut salillani porukan lisäpainovillitystä. Vedetään 10-15 kg lisäpainoilla 2-4 rykäisyä niin, että leuka jää muutaman sentin tangon alapuolelle. Ja omalla painolla tehdään sitten kymmenkunta leukaa niin, että leuka nykäistään just ja just riman yli. Aika monella tuntuu toisto- ja lisäpainomäärillä päteminen ajavan leuanvedossa tekniikan yli.

Koska liike jää vajaaksi, ts. osa liikeen tehosta jää hyödyntämättä jos pelkkä leuan tangon yli saaminen riittää. Vähän sama jos ylätaljan lopettaisi silmien korkeudelle.

Olen hieman huvittuneena seurannut salillani porukan lisäpainovillitystä. Vedetään 10-15 kg lisäpainoilla 2-4 rykäisyä niin, että leuka jää muutaman sentin tangon alapuolelle. Ja omalla painolla tehdään sitten kymmenkunta leukaa niin, että leuka nykäistään just ja just riman yli. Aika monella tuntuu toisto- ja lisäpainomäärillä päteminen ajavan leuanvedossa tekniikan yli.

Aika monella tuntuu myös se tekniikka ajavan itse kehityksen yli. Itse en lisäpainoilla vedä kuin leuan tangon yli, sillä painopiste on aivan erilainen kuin kehonpainolla vedettäessä. Itseään ei saa niin helposti kaarelle, kun monta kiekkoa roikkuu jalkojen välissä. Ja kehitys on ollut erinomaista ihan vain tällä tavalla, joten en nää syytä korjata asiaa. Sitten kehonpainolla vedettäessä kikkailen miten sattuu, tarvittaessa menen vaakatasoon ilmassa jne. Mutta kun lisäpainoja kasvatetaan niin en sellaista jaksa harrastaa.

Joo, no mun mielestä taas jää vajaaks jos tankoa ei vedetä tonne vyötärön seudulle... ;)

Jotenkin sain sen kuvan että tässä ihan kilpailutyylin voimaleuan/lisäpainoleuanvetoa halutaan treenata, niin parempi olisi vaan pääasiallisesti vetää se leuka tangon yli, kuin kisoissakin. Ei siinä kummempia temppuja tarvii tehä, sitten tietysti jos jotain erityistä noilla "sternum"? leuoilla haluaa kehittää niin miksei

ABO-Ville, omalla painolla tällä hetkellä leukoja 17-20 stopilla alhaalta, leuka tangon yli sekä vaaka- että pystysuunnassa, kuten säännöt vaativat. Ja nimenomaan kilpailulajina lisäpainoleuanvedosta kyse. Priorisoinnin kohteena siis voimapunnerrus ja lisäpainoleuanveto, toissijaisena tavoitteena tasapainoisen ja lihaksikkaan fysiikan rakennus.

E: Kotisalilla myöskin surullisen paljon näitä leuanvetäjiä, joilla roikkuu normijantterin penkkiraudat vyörätöllä ja edes nenä ei nouse tangon yläpuolelle. CBB- kisailija Tume Kuronen käynyt myös vetelemässä leukoja ihan hyvällä menestyksellä, eikä taida hirveästi edes panostaa kyseiseen lajiin.

Eiköhän se 4-6 toistoa ole hyvä perusvoimakaudella niin kuin muissakin liikkeissä. Eka vedän ilman lisäpainoja ja sitten lisään joko 2,5 kilon välein tai 5 kilon välein. Jos tekee myötäotteella, niin sitten kun ei mene enää 4 enempää niin jatkaa vastaotteella. Olen kanssa huomannut, että lisäpainot muuttavat painopistettä. Siksi teen hieman puijaamalla. Mulla on gulahtanut reppu ja laitan sen etupuolelle. Tietysti jos sinne survoisi 50 kiloa, niin varmaan ratkeaisi koko reppu mutta mun ennätys on 6X20kg ja tavoite 1x35kg.

Maksimivoimapunnerrukseen en osaa ottaa kantaa, mutta jotain omista kokemuksista lisäpainoleukojen kanssa. En väitä tietäväni, että minun tyylilläni saa juuri näissä liikkeissä maksimaalista kehitystä. Mutta ainakin itselläni yläselkä palautuu kyllä niin nopeasti leuoista, että kaksikin reeniä voisi viikossa vetää. Mutta eiköhän perus neuvot päde, 1-4 voimasarjoina ja 4-8 valmistavina ja massasarjoina jne.

Variaatiot on varmasti tärkeitä, kuten kaikessa treenaamisessa. Mun mielestä leuanvedossa (ja YKL:ssä) tärkeetä on nimenomaan se, että tunnista missä kohtaa se sun ongelmakohta on, koska se on jokaisella yleensä vähän eri paikoilla. Toiset kokee vaikeemman vedon ensimmäiset 30cm, toiset taas viimesen 30cm. Näihin kannattaa kohdistaa erityistä huomiota esim. negatiivisilla toistoilla ja siten, että vedät ittes (maksimipainoilla esim) siihen vaikeimpaan asentoon ja koita pysytellä siinä esim 15-20sek. Tietty kokeilet ykkösiä ja haet vähän omaa tyyliä/otetta niihin ja ihanku treenaisit vaikka maksimipenkkiä.

Mä olen tehnyt seuraavaa treeniä ja ihan kivasti on toiminu, teen toki tän vaan yhtenä osana selkätreeniä, ei niinkään että juuri tässä lajissa haluaisin maailman huipulle meiningillä:
Lämmittely ~15 normaalia
8x 16kg lisäpainolla
6x 24kg lisäpainolla
4x 32kg lisäpainolla
2x 44kg lisäpainolla
1x maksimi eli 48-52kg
niin paljon kun menee (~13-14) 20kg lisäpainolla

Ehkä voisin itekki viilaa progressioo alkupäästä +4kg esim mutte mulle tänsuuntaset korotukset on toiminu hyvin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Oppa100, vedät siis lähes joka treenissä ykköseen asti? Itellä on viimenen 15 cm se kohta, mihin jämähtää. Onko tuo nyt sit hauiksista vai mistä kii. Täytyy koittaa negoja ja pitoja yläneljänneksellä, jos tuo auttais. Tuota just mietin, et jos vetelis selkäreenissä ykköseen asti ja vaikka jalkareeniä ennen pitkää sarjaa vaan omalla painolla.

Oppa100, vedät siis lähes joka treenissä ykköseen asti? Itellä on viimenen 15 cm se kohta, mihin jämähtää. Onko tuo nyt sit hauiksista vai mistä kii. Täytyy koittaa negoja ja pitoja yläneljänneksellä, jos tuo auttais. Tuota just mietin, et jos vetelis selkäreenissä ykköseen asti ja vaikka jalkareeniä ennen pitkää sarjaa vaan omalla painolla.

Joo juurikin näin. Lisäpainoleuka on aika paljo turvallisempi liike lopulta kuin esimerkiksi penkkipunnerrus. Ei mulla ainakaan ole paikat kärsiny yhtään tai nivelet paukkunu, vaikka aina ykkösiä veteliski. Tossa on myös hyvä puoli, että kehitystä on helppo seurata, koska tavallaan ideaalitilanteessa aina seuraavalla kerralla pitäis mennä ihan pikkusen paremmin. Sekä psyykkisesti jotenki helpottaa ainaki itteeni, kun se 20kg lisäpaino tuntuu ilmalta 40kg+ jälkeen. Joskus joku viisaampi on sanonu, että ykkösiä oppii tekemään tekemällä ykkösiä. Eli jos sun tavotteet on voimatasojen nostossa, niin kyllä siel 1-4 toiston sarjoissa kannattaa säännöllisesti käydä eikä pelkästään hinkata 6+. Joku paremmin tietävä vois ehkä ottaa kantaa, mikä osa-alue on heikko jos yläasento on vaikee. Mulla itellä samoin päin ongelma (tän näkee paremmin yhen käden leuanvedossa, että pääseekö alkuun vai jumittaako vasta lopussa) että loppuosa on vaikee. Tuntuu ainaki, että taittuu vähä olkapäille hauiksien lisäks loppuosassa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom