Lisää paksuutta käsivarsiin ja pohkeisiin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mohawk
  • Aloitettu Aloitettu
Tarvisin harjotteluvinkkejä käsivarsien ja pohkeiden treenaamiseen.

Käyn salilla 2-3 kertaa viikossa. Yleensä melko lyhyt ja vihainen, 45min-1tunti, treeni lähes maksimi-intensiteetillä ja palautusjuomat päälle. Tollasta reeniä suositeltiin jossain kirjaston hyllystä löytämästäni kehonrakennusoppaasta, ja hyvin on toiminut. Lihasmassaa on tullut nopeammin kuin uskoinkaan (2vuotta treeniä ja lähes 20kiloa lisää massaa ~86kg -> ~104kg, en osaa arvioida kuinka paljon puhdasta lihasmassaa, mutta jos vyötärönympärystä kattoo niin melko hoikassa kunnossa oon edelleen), eikä treeniin mene huolellisesti tehtyine lämmittelyineen ja venyttelyineenkään kuin max. 4 tuntia viikossa. Jos massaa haluaa lisää, muttei aikaa käyttää tuntikausia treenaamiseen niin voin suositella.

Treenaan oppaan ohjeiden mukaisesti yhdellä kerralla joko
jalat tai
selän ja hauikset tai
rintalihakset, olkapäät ja ojentajat

Vatsoja ja forkkuja (rannepuristimet) treenaan kotona kun sattuu huvittamaan, en sotke niitä varsinaisiin treeneihin.

Yllämainittu treeni ei kuitenkaan tunnu tehoavan käsivarsiin eikä pohkeisiin. Reisiin, pakaroihin, rintalihaksiin, hartioihin ja yläselkään on tullut kosolti jykevyyttä. Sen sijaan esim käsivarret eivät näytä kovinkaan paljon paksummilta kuin 15-20 kiloa kevyempänä. Sama ongelma pohkeiden kanssa.

Eli pitäisikö kyseisiä lihaksia treenata erilaisella metodilla että saisi tuloksia?

Voi tietysti olla että kyse on myös geeneistä. Mulla oli jo lapsena melko pitkät ja laihat raajat. Pituutta nykyään 192cm, mutta käsivarret ehkä samanmittaiset kuin keskiverto kaksmetrisellä.

Moha, Tee ahkerasti vaan hauista ja pohkeita suht max painoilla, mutta se voi olla myös geeneissä tai siitä kun oot pitkä äijä ja sulla on pitkät raajat, ja voihan se olla niinkin et voimaa tulee vaikka käsi ei kasva :D onko tullu voimaa vai pysyny samana??

Pohkeiden ja forkkujen koko on kyllä geeneissä, joillain ne ei kasva vaikka miten hakkaa. Itsellä pohkeet on myös pienoinen ongelma. Viimeaikoina tosin olen saanut hieman parannusta treenaamalla ne 2x/vko 2 liikettä ja sarjat 3-4, toistot 10-20.

Se johtuu todennäköisesti geeneistä. Jos treenaat kaikkia lihaksia suht.koht fiksuilla sarjamäärillä, niin lihasten pitäisi kehittyä tasaisesti. Jos sinua suuresti vituttaa käsien ja pohkeiden kehittymättömyys, niin karsi muilta lihaksilta hieman sarjoja ja tee näille heikommille enempi.

Vaihda ohjelmaa sillein että käsivarret ja pohkeet voit tehdä heti alkuun, jos nyt teet kyseiset aina treenin viimeisenä... :rolleyes:

En tiedä mikä on paras liike testata käsivarsien voima. Leuanvetotulos vastaotteella on luonnollisesti tippunut painon mukana. Ennen säännöllistä bodausharjottelua meni reilusti toistakymmentä. Ennätys joskus alle parikymppisenä oli muistaakseni 17, painoin ehkä 80kg tai alle. Nyt oon tosiaan vähän eri kaliiberia. Viimeksi kun kokeilin jäin 9:ään. En tee puhtaasti niinkään paljon, mutta saan sätkittyä aina pari lisää sammakkopotkuilla kun voimat on jo käsistä loppuneet. Hauista oon tehnyt taljalla tai käsipainolla, useimmiten molemmat kädet yhtäaikaa, mutten osaa sanoa tuloskehityksestä mitään tarkkaa. Isommilla painolla kyllä teen mitä ennen, mutta en ole koskaan niin tarkkaan katsonut painomääriä. Pääasia että tuntuu lihaksessa.

Vois kokeilla tuota käsivarsien ja pohkeiden tekemistä heti treenin alkuun. Oon nimenomaan tehnyt ISOT liikkeet (jalkakyykky, penkki, leuanveto yms.) alkuun ja lopuksi repinyt pohkeet, hauikset ja ojentajat hapoille keskitetymmillä liikkeillä.

Mut oleppa muuten tyytyväinen raameihisi. Itse antaisin melkein mitä vaan että saisin lisää pituutta tasaisesti joka paikkaan. Tai sinne yhteen paikkaan voidaan laittaa hiukan extraakin.:D
Itselle toimii raskaat painot ja lyhyet toistomäärät hyvin mutta mä olenkin tällainen hukka pätkä.:D

Vaihtoehto 1:

Jos jonain päivänä liikenee aikaa, niin ota oma treeni hankalille lihaksille. Itse treenaan nelijakoisella ja otin viidennen päivän forkkuja, kiertäjäkalvosimia ja syviä vatsoja varten kun ne vituttaa yrittää tunkea joihinkin muihin väleihin.

Vaihtoehto 2:
A.Jalat
1. Kyykky tai muu iso liike
2. Pohkeet
3.--> Ojennuksen sun muut

B.Selkä ja olkapäät

C.Rinta ja kädet, aloita hauiksilla

Back
Ylös Bottom