Lisää baksia pomolta, miten kysyä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kparta
  • Aloitettu Aloitettu
Timba79 sanoi:
Ja onko tuo perheenlisäys muuten sellainen juttu jota yleensäkään kannattaa käyttää? Kiinnostaako se yhtään esimiestä?

Meillä firmassa on muutama kaveri hilannut palkkaansa joka kerta ylöspäin kun on emäntä ollut paksuna. Voi tietysti riippua paljon pomonkin taustoista että onko lapsirakas jne. Mutta meillä ainakin toimii...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Aimo sanoi:
Te teette taas tästä itsellenne liian hankalaa pähkimällä asiaa ja lähestymistapaa maailman tappiin saakka. Samalla useat kolleganne käyvät avaamassa positiivisessa hengessä suunsa pomon luona ja ottamassa oman osansa kuljeksimasta. Pomon ovet vaan narisevat ja kuluvat ja te vaan pähkitte ja nöyristelette pärskarvat tulessa.

Äläs nyt Aimo kun threadi jo hiljeni, äijät hävis pomojen toimistoon. Eikä tunnissa kovin moni kollega ole vielä ehtinyt hakea kirstua tyhjäksi, kohta Timbat sun muut tulee uutisoimaan "160 € nasahti!"

Ai niin, muistakaa että aina kun korotus tulee, se tuntuu sitten kuitenkin pieneltä.

Vilenin Herttua sanoi:
Äläs nyt Aimo kun threadi jo hiljeni, äijät hävis pomojen toimistoon. Eikä tunnissa kovin moni kollega ole vielä ehtinyt hakea kirstua tyhjäksi, kohta Timbat sun muut tulee uutisoimaan "160 € nasahti!"

Ai niin, muistakaa että aina kun korotus tulee, se tuntuu sitten kuitenkin pieneltä.

Joo sori. Taisin tappaa tämän threadin. :D

Kun kerran konsultti olen, niin provisiot sitten tulevista palkankorotuksista (25%) voitte tilittää suoraan tililleni. Sen saa ystävällisesti privalla pyytämällä. :)

Ps. Se on muuten jännä juttu, että mitä enemmän sitä liksaa nostaa, niin sen pienemmältä se tuntuu. Mä nostan n. X kertaa eukkoani enemmän liksaa. Työsuhde-etujen ja verotuksen sivukuluineen poiston jälkeen mulle jää vähemmän käteen, kuin vaimokkeelle. Hyvä SDP! :jahas:

Vilenin Herttua sanoi:

Mutta siihenkin kannattaa olla tyytyväinen. Ja parempi että pyytää korotusta kuin että katkeroituu....

Aimo sanoi:
Ps. Se on muuten jännä juttu, että mitä enemmän sitä liksaa nostaa, niin sen pienemmältä se tuntuu. Mä nostan n. 3 kertaa eukkoani enemmän liksaa. Työsuhde-etujen ja verotuksen sivukuluineen poiston jälkeen mulle jää vähemmän käteen, kuin vaimokkeelle. Hyvä SDP! :jahas:

Itse olen ollut tuossa duunissa jo -98 vuodesta lähtien ja ihan ok palkkaa saan. Mutta emäntä oli pari kesää sitten kesätöissä oman alansa harjoittelussa niin sai enempi käteen kun verotus niin paljon pienempi.

Kaveri meni ilmoittamaan 3 vuoden työsuhteen jälkeen, että palkkani on ihan selvästi alakanttiin hommiin nähden. (ja niin kyllä olikin) Seuraavaan nauhaan tuli 80e lisää. Kaveri otti tämän suurena vittuiluna, ja ilmoitti seuraavana arkipäivänä kyselleensä paikkaa seuraavasta firmasta, josta luvattiin samoista hommista 1000e enemmän. Seuraava tilinauha oli jo kohdallaan sit. :)

Aimo sanoi:
Kun kerran konsultti olen, niin provisiot sitten tulevista palkankorotuksista (25%) voitte tilittää suoraan tililleni. Sen saa ystävällisesti privalla pyytämällä. :)

:lol2: Vilenin Herttua taisi viedä sun palkkiot tällä kertaa. :D

No on tätäkin ehkä turhan kautta mun kohalla vetkutettu, mutta nyt ainaki olisi mielessä riittäviä perusteluita tuohon ja menen suoraan TJ:n juttusille. Viimeksi kävin parivuotta sitten talouspäällikön puheilla ja taisin saada pitkien vääntöjen jäkeen 12 centtiä tunnille, tuo rehellisesti sanottuna enemmän vitutti vaikka rahaa sekin on.

No maanantaina ois mahdollisuus (tän viikon oon lomaillu) tähän tietoon päästä TJ:n juttusille, että jos sitä silloin keräisi rohkeutensa ja yrittäisi seuraavaan tasaeuroon pyöristää (78 centtiä ;))

japa sanoi:
Mutta siihenkin kannattaa olla tyytyväinen. Ja parempi että pyytää korotusta kuin että katkeroituu....

My words, mate!

Kyllähän verotus aina osansa vie, ja mitä suuremmaksi palkka kasvaa (tosin ei tämmösellä DI:llä Aimon konsulenttimittoihin koskaan, ooooh!) sitä enempi siitä vie Lipposen porukka. Tosin kersoja tekemällä ja ostamalla yksiön jota vuokraa opiskelijalle saa valtiolle antamiaan rahoja takaisin.

Vaimo on matalapalkka-alan akateemikko, mutta tekee iltatöitäkin ja verotus on mitä on, niin kummasti sitä jää sillekin. En valita.

Timba79 sanoi:
:lol2: Vilenin Herttua taisi viedä sun palkkiot tällä kertaa. :D

Fuk! Sulo ehti ensin. Luulin tekeväni tuottavaa työtä. ;)

No joo, en näköjään ehtinyt editoida tuota kerrointa pois tuolta viestistäni ennen sen quottaamista. Tarkoitus oli lähinnä konkreettisesti demonstroida, ei paukutella henkseleitä, että palkan nosto yli tietyn rajan ei ole Suomessa kannattavaa. Lähinnä kannattaa keskittyä siihen, miten verottaja kohtelee fiksuimmin. Asuminen ehdottomasti aina firman kautta, jos siihen on pienikin mahdollisuus. Winkwink!

:haart:

japa sanoi:
Kpartan tapauksessa riippuu hieman että mikä on sinun tilanne kokonaisuudessa siinnä firmassa. Oletko vaan opiskelu ajan siellä duunissa "harjoittelijana" vai oletko myös jäämässä tai ajatellut jääväsi sinne duuniin kun valmistut. Harjoittelijan on aina vaikeaa saada sitä palkkaa nousemaan muuta kuin sillä että teot puhuvat puolestaan ja sen esität pomolle. Mutta jos olet jäämässä sinne valmistumisen jälkeen duuniin niin odota siihen asti kun olet vakituisesti duunissa.

Yritän päästä vielä lähempänä omaa alaa olevaan firmaan ensi keväänä ja siihen asti olis tarkotus olla nykyisessä paikassa. Mutta eihän se ole mitenkään varmaa että saan uuden duunipaikan ja sitten vituttaa ensi kesänä kun ei tullut kysyttyä lisää palkkaa heti joulun jälkeen. Voi olla kyllä mun tilanteessa parempi että kyttäilen vielä parikolme kuukautta ensi vuoden puolelle ja katon tilanteen sitten uusiksi:) . Laskeskelin tossa että jos sais vaikka 1€ palkankorotuksen niin se tekis:

37,5h/viikko x 1€ x 4 viikkoa = 150€ kuukaudessa bruttona

Tosta euron korotuksesta kertyy yllättävän paljon kuukaudessa..

Paljon tullut hyviä vinkkejä, kiitos näistä. Ehkä vaan tulee tehtyä tästä liian suuri asia niinkun joku tossa aikasemmin tais sanoakin.

Alkuperäiseen vastaten: Itselläni oli sama tilanne muutama vuosi takaperin. Ensin olin kesätöissä ja halusivat sitten, että käyn kun opiskelultani kerkeän, tein harjoittelun firmassa ja olin kouluaikana sen mitä olin. Sitten kun sain koulusta paperit kouraan kävelin pomon luokse ja kerroin tilanteen. Palkka nousi tuossa tilanteessa noin 33%.

Mulla oli tuossa juuri palkankorotuskeskustelu pomon kanssa. Mulla oli vuoden työsopimus joka päättyi marraskuussa, menin kyselemään jatkosta pomolta ja keskustelu meni suurinpiirtein näin:

John R: Moromoro! mulla loppuu sopimus kuun lopussa, miten on, jatketaanko?

Pomo: Miten sulla on ollu vain vuoden sopimus?

John R: No niinhän se sovittiin kun ei oltu varmoja että riittääkö hommia pidempään.

Pomo: No laitetaan sopimus toistaiseksi voimaan nyt sitten.

John R: :rock:

Pomo: Selvä, laitetaan hoitoon.

John R: Tuleeko palkkaan parannusta?

Pomo: No onko aihetta?

John R: On. Hommia puskee niin perkeleesti ja uusia asiakkaita on tullut paljon siitä asti kun rupesin hommiin.

Pomo: No katson sulle sopivan korotuksen.

John R: :hyper:

John R sanoi:
Mulla oli tuossa juuri palkankorotuskeskustelu pomon kanssa. Mulla oli vuoden työsopimus joka....

Tuo se onkin erinomainen mahdollisuus hoitaa asia.
Itse olin taannoin 2 vuotta eräässä firmassa neljällä 6kk työsopparilla. Pomo halusi tehdä pidempiä, mutta ajattelin että tässä mulla on tilaisuus aina korottaa palkkaani ja niin tapahtuikin.
Reilu mies oli tuo aluepäällikkö, työni hyvin tehneenä kerroin ansaitsevani lisää koska asiantuntemukseni parantuessa firma säästää jatkuvasti enemmän rahaa kun ei tarvitse ulkopuolisia ammattilaisia tilata.

Neljäs puolen vuoden soppari oli mulle jotain 30% arvokkaampi kuin ensimmäinen :kippis1:

Fridrik sanoi:
Liian hyökäävä. Sanot, "kiitos", "voisitko", "jos mahdollista", mutta ei minkäänlaista, edes pientä käskyntapaista sanavalintaa!!!
Ei missään tapauksessa mitään nöyristelyä! Minun teoriani miesten ja naisten palkkaeroista perustuu juuri tähän.

Nainen: "Jos vain mitenkään olisi firman taloudellisen tilanteen kannalta mahdollista, niin olisiko mahdollista harkita minulle pientä palkankorotusta? Jos ei, niin ei se mitään. Anteeksi että häiritsin. Kiitos."

Mies: "Tilanne on nyt se, että minä tarvitsen palkankorotuksen. 100 euroa olisi sopiva määrä. Mietipä asiaa ja kerro onnistuuko tässä firmassa."

(Joku kuitenkin vetää herneen nenäänsä yleistämisestä, joten KAIKKI naiset ja miehet eivät tietenkään toimi näin.)

Miksiköhän mies-asenteella saa helpommin palkankorotuksen? Pomo tajuaa, että mies nyt ihan tosissaan haluaa lisää palkkaa, eikä ehkä jää tähän firmaan töihin (ainakaan kovin motivoituneena) jos korotusta ei tule. Nais-asenteinen kaino pyyntö korotuksesta taas on helppo unohtaa, onhan pyytäjä jo melkein pyynnössäänkin todennut, että ei se palkankorotus oikein ole mahdollista.

Kun palkankorotusta menee pyytämään, kannattaa ainakin minun mielestäni miettiä etukäteen, kuinka suuren korotuksen haluaa ja sanoa se suoraan pomolle. Tietysti siinä on riskinä, että pomo olisi ollut valmis antamaan suuremmankin korotuksen. Hankalampi tilanne kuitenkin on, jos haluaa 100 euroa, mutta ei kerro sitä, ja saa sitten vaikka 15 euroa. Kynnys mennä valittamaan palkankorotuksen pienuudesta on korkeampi kuin alunperin pyytää korotusta. Kannattaa myös miettiä millaiseen korotukseen on tyytyväinen, riittääkö 50 euroa, vaikka pyytää 100.

Tärkeää on myös ymmärtää, onko niitä mahdollisuuksia korotukseen oikeasti olemassa. Jos firman talous on aivan kuralla, tuskin kannattaa korotuksia paljon pyytää. Ja jos oma työsuoritus koostuu lähinnä webissä surffaamisesta, perusteet korotukselle voivat olla aika heikot.

Pyranha sanoi:
Tuo se onkin erinomainen mahdollisuus hoitaa asia.
Itse olin taannoin 2 vuotta eräässä firmassa neljällä 6kk työsopparilla. Pomo halusi tehdä pidempiä, mutta ajattelin että tässä mulla on tilaisuus aina korottaa palkkaani ja niin tapahtuikin.
Reilu mies oli tuo aluepäällikkö, työni hyvin tehneenä kerroin ansaitsevani lisää koska asiantuntemukseni parantuessa firma säästää jatkuvasti enemmän rahaa kun ei tarvitse ulkopuolisia ammattilaisia tilata.

Neljäs puolen vuoden soppari oli mulle jotain 30% arvokkaampi kuin ensimmäinen :kippis1:

Missä olit töissä, oliko kouluun liittyviä hommia?

Timba, kerrot sitten maanantaina, että tuliko sitä liksaa vai siirrytkö Miken alaisuuteen...

Mä sain tossa syssymmällä 50 senttiä lisää palkkaa tunnille ihan tosta vaan. Marssin tilinauhan kanssa pomon officeen ja sanoin jotta nyt on saatava lisää palkkaa, ei muuta vaatinu.

Ei suomessa pääse rikastumaan jos rehellisesti maksat verosi. Jollain aloittelevilla rakennus miehillä on muutaman euron pienempi tunti palkka, kuin mulla mut sit verojen jälkeen ei se ero niin suuri enää olekkaan. täytyy varmaan alkaa tekemään puolipäiväisesti tätä omaa pestiä ja painaa sit loppu päivä verottajan ohi, niin siinä sitten alkais jotakin jäämään käteenkin. En oo kyl mikään rahanahne ihminen joten varmaan jatketaan samaan malliin.
Paras tapa saada lisää rahaa lienee edelleen se että käyttää sitä järkevästi.

Pistetään nyt katkera tilitys tännekkin. Eli kysäsin ensin TJ:ltä tota palkkahommaa, ne se sitten pisti mut suoraan mun esimiehen eli meidän tuotantopäällikön juttusille. Ne se nyt on ollut aina sitä mieltä ettei kukaan tartte lisää liksaa ja minun kohdallakin vastaus oli tyyliin: "Ei onnistu, palkka on linjassa muihin". Eli se siitä saatana sitten. Meen vielä vittuillakseni kysymään TJ:ltä että tässäkö tämä oli ja kun se todennäköisesti ei ota mitään kantaa, niin kai se perkele on haettavas sitten muuta duunia. Tai sitten alettava tekmään töitä kuten muut, eli pudotettava n. 20-30% tehoista veks. Vitun ikenet saatana.

Kparta sanoi:
Miten sä toimit sillon kun sulla oli tämmönen vastaava tilanne?
Pyysin lisää liksaa. En saanut. 4 vuoden ajan itse asiassa on joka vuosi tippunut (kokonais)palkka ja valittaminen ei auta. Överit vähenee -> palkka tippuu.

No, tähän ainakin itsellä on kaksi hyväksi havaittua tietä:

1. Tee esimiehelle kirjallinen ehdotus palkasta vaikka sähköpostilla ja laitaa cc tämän esimiehelle. Mukaan hyvät perustelut ja hiukan omaa tavoitetta korkeampi ehdotus uudesta palkasta. Lisäksi vähän ehkä jotain tukevaa dataa vaikka omasta ammattiliitosta, jos sellaista löytyy.

2. Haet töitä muualta ja kun saat sieltä paremman tarjouksen, kerrot pomollesi, että olet saanut muualta tarkouksen paremmasta palkasta, kevyemmistä hommista ja muutenkin paremmista työehdoista ja esität, että palkkaasi voitaisiin hiukan tarkistaa, koska viihdyt nykyisessä työssäsi ja haluaisit pysyä motivoituneena ja hyvänä työntekijänä ja tuntea, että työpanostasi arvostetaan jne.

Tai sitten yhdistelmä noista kahdesta... ;)

Suositut

Back
Ylös Bottom