Lisää baksia pomolta, miten kysyä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kparta
  • Aloitettu Aloitettu
Oon ollu nyt samassa duunipaikassa viime kesän kesäkuusta lähtien, eli noin puolisen vuotta. Alotin kesätöillä kun opiskelija olen(130ov:ta 160:sta suoritettu) ja nyt oon jatkanu maanantaisin ja perjantaisin kun sillon on koulusta vapaata. Työkentelen toimihenkilö puolella. Palkka(tuntipalkka) on pieni homman vaativuuteen ja vastuuseen nähden vaikka firma on suht iso.

Nyt mietityttää että miten sitä palkankorotusta kannattas pyytää kun ekaa kertaa olen tälläsessä tilanteessa? Ei se oo niin helppoa kun luulis että sanoo vaan "saanko lisää palkkaa"! Ei kuulosta hirveen kohteliaalta,mutta en kyllä kenenkään persettä ala nuolemaan.

Miten sä toimit sillon kun sulla oli tämmönen vastaava tilanne?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olet siis silloin tällöin maanantaisin ja perjantaisin töissä?

Lienee rehellisesti parempi ensin näyttäytyä siellä työpaikalla vaikkapa jokainen arkipäivä ja sen jälkeen palata tulokset kainalossa asiasta juttelemaan.

Aimo sanoi:
Olet siis silloin tällöin maanantaisin ja perjantaisin töissä?

Lienee rehellisesti parempi ensin näyttäytyä siellä työpaikalla vaikkapa jokainen arkipäivä ja sen jälkeen palata tulokset kainalossa asiasta juttelemaan.

Ei vaan joka maanantai ja perjantai..

Joo voi olla että hätäilen, mutta tähän mennessä jokaisessa kesäduunipaikassa
missä olen ollut on aina tarjottu seuraavana kesänä lisää massia vaikka kokemusta ei ole ollut kun se 3kk(eikö tämä ole lähes jokapaikasssa normi käytäntö?). Nyt oon ollu 5kk täyspäiväsenä ja sitten viimekuun alusta lähtien maanantait ja perjantait ja hommia riittää kyllä ihan tarpeeksi. En nyt puhu mistään suuresta summasta, mutta 1-2 eskon korotus palkassa tuntuu jo ihan mukavasti ja ois mun mielestä ihan kohtuullinen kummalekin osapuolelle. En vaan osaa kysyä:/

No mutta tämä aihe kiinnostaa minuakin. Olen itse ihan jokaisena arkipäivänä töissä ja olen ollut samassa firmassa jo kohta 7 vuotta. Vähän on hinkeätä ollut mitkään muut kuin yleiskorotukset ja varaa korotuksiin mielestäni olisi. Meidän tj on reilu tyyppi, tosin viimeisen päälle kauppamies ja hänelle pitää "myydä" se ajatus palkankorotuksesta niin voi jotain muuta saadakkin kun muutaman sentin.

Miten paljon sitä voi itseään kehua? Miten yleensä olette esittäneet että asianne koskee juuri palkankorotusta? Ja miten tää voi olla niin saatanan vaikeaa vaikka tunnen joka helvetin työntekijän meidän työpaikassa ja on niitä kuitenkin jotain 80 päälle.

Timba79 sanoi:
Miten paljon sitä voi itseään kehua? Miten yleensä olette esittäneet että asianne koskee juuri palkankorotusta? Ja miten tää voi olla niin saatanan vaikeaa vaikka tunnen joka helvetin työntekijän meidän työpaikassa ja on niitä kuitenkin jotain 80 päälle.

Pomo:"No mitäs Timba?"
Timba:"No ei kai tässä. Nyt on kuule niin, että meikä on ollu tässä virmassa 7 vuotta, ja tajuat varmaan että siinä ajassa oppii aika hyvin jo nämä hommat. Ja jos katot mun palkkaa, se on ollu sama jo tän 7 vuotta, käytännössä, jos ei yleiskorotuksia lasketa. Musta alkais olla aika tehdä jotain. Täällä mää opastan uudet tulokkaat talon tavoille, ja silti ne vetää samat liksat. Et kai sinäkään omaa hommaa samalla palkalla oo tehny 7 vuotta? Otapa kuule asia mietintään. Kokemusta on kuitenkin jo sen verran että minusta siitä ois syytä saada jo vähän kompensaatiotakin."

En tunne virman tilannetta, opastatko tulokkaat jne. mutta noiden kohdalle lätkäiset omia, tuntemiasi faktoja.

Edää: Eli jotenkin sun on tehtävä selväksi, että sun vastuu > palkka.

Mä lähestyin sähköpostitse (pomo on tosin niin kiireinen ettei sitä muuten voi oikein lähestyäkään) ja kerroin, että nyt olis aika saada niin ja niin paljon liksaa ja tein siis ehdotuksen tuntipalkastani. Läpi meni että viuhahti, tosin pätevyyttäkin on, olis pitänyt pyytää enemmän! :D
Tosin tällä alalla lienee täysin eri asia kaikin puolin, eikä meillä edes ole mitään taulokkoja jonka mukaan palkka menee, vaan se on osin täysin mielivaltaista.

Luulisi, että jos työntekijä on firmalle tärkeä, omat palkankorotusehdotukset menisivät läpi (en tiedä toimiiko ketjun aloittajalle, kun on tosiaan vaan ton 2pvä/viikko töissä) jos ne ei oikeesti ole mitään mielipuolisia.

Vilenin Herttua sanoi:
Timba:"No ei kai tässä. Nyt on kuule niin, että meikä on ollu tässä virmassa 7 vuotta, ja tajuat varmaan että siinä ajassa oppii aika hyvin jo nämä hommat. Ja jos katot mun palkkaa, se on ollu sama jo tän 7 vuotta, käytännössä, jos ei yleiskorotuksia lasketa. Musta alkais olla aika tehdä jotain. Täällä mää opastan uudet tulokkaat talon tavoille, ja silti ne vetää samat liksat. Et kai sinäkään omaa hommaa samalla palkalla oo tehny 7 vuotta? Otapa kuule asia mietintään. Kokemusta on kuitenkin jo sen verran että minusta siitä ois syytä saada jo vähän kompensaatiotakin."

En tunne virman tilannetta, opastatko tulokkaat jne. mutta noiden kohdalle lätkäiset omia, tuntemiasi faktoja.

:lol2: Mä voisin melkein suoraan sanoa nämä sanat, sillä opastan myös noita tulokkaita ja osaan vähän muutkin kuin omat hommani. Ja veropörssistä näkee TJ:n palkan, se on käytännössä kaksinkertaistunut tänä aikana, itelle ei paljon ole korotuksia tullut siitä kun 4-5 vuotta sitten vakipaikan sain.

Timba79 sanoi:
:lol2: Mä voisin melkein suoraan sanoa nämä sanat, sillä opastan myös noita tulokkaita ja osaan vähän muutkin kuin omat hommani. Ja veropörssistä näkee TJ:n palkan, se on käytännössä kaksinkertaistunut tänä aikana, itelle ei paljon ole korotuksia tullut siitä kun 4-5 vuotta sitten vakipaikan sain.

Noh, printaten ja eiku pomon toimistoon mouhuamaan :D

Lisää siihen myös:"Lisäksi osaan muidenkin hommia, eli mut voi nakata pätevänä varamiehenä moneenkin paikkaan, kaikkia ei voi."

Ei muuta kuin reilusti pomon puheille ja sitten asia esille vaikka juuri tuolla tyylillä kuin Vilenin Herttua tuossa esitti. Timba voi viellä esittää johonkin väliin sen että "kun tuota perhettäkin on tulossa" repliikin.
Kpartan tapauksessa riippuu hieman että mikä on sinun tilanne kokonaisuudessa siinnä firmassa. Oletko vaan opiskelu ajan siellä duunissa "harjoittelijana" vai oletko myös jäämässä tai ajatellut jääväsi sinne duuniin kun valmistut. Harjoittelijan on aina vaikeaa saada sitä palkkaa nousemaan muuta kuin sillä että teot puhuvat puolestaan ja sen esität pomolle. Mutta jos olet jäämässä sinne valmistumisen jälkeen duuniin niin odota siihen asti kun olet vakituisesti duunissa.
Itse olen varmaan niitä harvoja henkilöitä joilla joskus pomo nosti mitään ilmoittamatta vähän alle 1000mk kuussa palkkaa. Huomasin palkkanauhasta että palkka noussut ja kysyin että onko tässä virhe niin pomo sanoi että piti nostaa hyvälle miehelle palkkaa. No sitten olin 6 vuotta kun kysyin uudemman kerran niin sitten ei noussutkaan kuin 75€ mutta olihan sekin jotain kun se viellä kertautuu noissa iltalisissä/pyhälisissä.

Sitten yksi jolla joskus onnistuu vedättämään palkkaa on kertoilla että on tarjottu toisesta paikasta duunia ja parempaa palkkaa, mutta tuossa on aina riskinsä.

Tästä olen saanut vääntää eukkoni kanssa kotona kättä tällä viikolla. Mielestäni hänen palkkansa ei ole suhteessa duunin sisältöön ja arvoon.

Ei se palkka-asian läpikäynti ole sen hankalampaa, kuin mikään muukaan henkilökohtainen asian eteenpäinvienti. Yleensä siihen auttaa jo suun avaaminen hyvässä hengessä. Aloittakaa vaikka lauseella:"Hei Keijo, mites me saataisiin vähän reivattua mun palkkaa ylöspäin? Olen tässä huomannut olevan pienessä palkkakuopassa jopa keskimääräiseen tasoon nähden. En kuitenkaan millään halua uskoa olevani aivan keskivertohemmo osaamiseni ja työpanokseni osalta."

Siitähän se yksinkertaisesti lähtee...

Vilenin Herttua sanoi:

Liian hyökäävä. Sanot, "kiitos", "voisitko", "jos mahdollista", mutta ei minkäänlaista, edes pientä käskyntapaista sanavalintaa!!!

Tähtityttö sanoi:
Mä lähestyin sähköpostitse (pomo on tosin niin kiireinen ettei sitä muuten voi oikein lähestyäkään) ja kerroin, että nyt olis aika saada niin ja niin paljon liksaa ja tein siis ehdotuksen tuntipalkastani. Läpi meni että viuhahti

Mulla kävi sillai ohrasesti, että viime vuoden marraskuussa pyysin esimieheltä palkankorotusta kun oli just 2 vuotta tullut täyteen tässä puljussa. Se lupasi pistää asian hoitoon ja lupasi myös että korotus tulee varmasti.
Kului kuukausi ja toinenkin eikä mitään tapahtunut. Palkkanauha huusi edelleenkin pullaa. Otin asian taas puheeksi ja pistin sähköpostini cc:nä myös pomon pomolle. Tässä vaiheessa oli kuulemma tullut tieto että palkankorotukset koko talossa ovat jäissä, eli kukaan ei saa korotuksia.
Pomo lupasi kuitenkin hoitaa asian.

Kului kuukausi ja kysyin taas korotuksen perään mutta tällä kertaa sain vain vastauksen että hoidossa on. Tästä kului pari viikkoa niin pomoni saikin yllättäen potkut talosta. :wall: Siihen kurahti mun toiveet korotuksesta. Sain siirron toiselle osastolle ja tietty uuden pomon. Nyt on oltu semmonen reilu puoli vuotta uudella osastolla ja täytyisi keksiä että miten voisin esittää korotustoiveeni nykyiselle esimiehelleni. Edellinen pomo oli avoimempi alaisten asioille, ja tää nykyinen on aika perusnegatiivinen tyyppi. Niinpä luulen että tulee korotus olemaan kiven takana.

Aimo sanoi:
Ei se palkka-asian läpikäynti ole sen hankalampaa, kuin mikään muukaan henkilökohtainen asian eteenpäinvienti. Yleensä siihen auttaa jo suun avaaminen hyvässä hengessä.

Joo, ei mankuen eikä rutisten, vaan asia mietittynä ja faktoja takana. Pelkkä halu lisärahan saamiseen ja tuhlaamiseen/kaverillakin on korkeampi palkka ei koskaan riitä, sanoisin että pari-kolme eriteltyä faktaa on minimi jolla homma onnistuu.

Aimo sanoi:
Aloittakaa vaikka lauseella:"Hei Keijo, mites me saataisiin vähän reivattua mun palkkaa ylöspäin? Olen tässä huomannut olevan pienessä palkkakuopassa jopa keskimääräiseen tasoon nähden. En kuitenkaan millään halua uskoa olevani aivan keskivertohemmo osaamiseni ja työpanokseni osalta."

Miten mahtaa allapidon palkkojen laita olla...

P.S. Aimo, olet vääntänyt vaimon kanssa kättä. Et siis itse ole sitä mieltä, että hänen tulisi saada korotus? :)

Fridrik sanoi:
Liian hyökäävä. Sanot, "kiitos", "voisitko", "jos mahdollista", mutta ei minkäänlaista, edes pientä käskyntapaista sanavalintaa!!!

Toki jokainen omalla tyylillään, mun puhetapa on tommonen suora riippumatta tyypistä, ja kun kaikki on siihen jo tottuneet, kukaan ei älähdä. Tietenkään tuota tilaisuutta varten ei kannata muuttua ihan toiseksi ihmiseksi :)

Mun mielestä noita kavereiden palkkoja ei kannata ottaa ees esille, mistä sitä voi kenenkään palkoista varma olla ja mitä se muutenkaan auttaa. Omaa palkkaa tässä ollaan nostamassa eikä kaverin.

Ja onko tuo perheenlisäys muuten sellainen juttu jota yleensäkään kannattaa käyttää? Kiinnostaako se yhtään esimiestä?

Meillä on nuo korotukset parake(vai miten se kirjoitetaan) mukaan, eli siis korotukseen on 2 kertaa vuodessa mahdollista. Kuitenkaan talossa harvempi saa korotusta ellei ole hyvissä väleissä johtajien kanssa. Ja täytyy olla kaikkien johtajien kanssa sillä jokaisen työnjohtajan sana vaikuttaa siihen nouseeko vai ei.
Kahdella päämiehellä kyllä tuloja tuntuisi olevan aika reilusti kun keikkuvat keski-suomen parhaiden hankkivien listalla. Mutta työntekijöille sitä harvemmin tulee. Paikassamme on ollut miehiä jotka ovat tehneet samoja hommia 20 vuotta ja ainoat korotukset ovat tulleet liitonkorotusten mukana....

Vilenin Herttua sanoi:
Toki jokainen omalla tyylillään, mun puhetapa on tommonen suora riippumatta tyypistä, ja kun kaikki on siihen jo tottuneet, kukaan ei älähdä. Tietenkään tuota tilaisuutta varten ei kannata muuttua ihan toiseksi ihmiseksi :)

Tästä tuli muuten mieleen esim. äkillisen loman tarve, joka meillä tietysti neuvotellaan lähimmän esimiehen kanssa jos on kiirettä duunissa. Jos sille menee esittään tyyliin "olisko mahdollista että mitenkään voisi pitää yhden vaparin huomenna", niin vastaus on aika varmasti että "no eipä se oikein mahdollista ole...työtilanne blaablaablaa", mutta jos menee ja sanoo että "mun olis huomenna henkilökohtainen meno ja vähän pakko pitää vapari kun ei sitä saa mihinkään siirrettyäkään", niin vastaus on ollut aina "no jos ei muuta vaihtoehtoa ole, niin onhan sun se pidettävä".

Eli ihan vastaanottavasta tyypistäkin se on kiinni miten asian voi esittää. Ei se liika anelu ja nöyristelykään välttämättä mitään auta jos se esimies suorastaan vihaa sellaista.

Timba79 sanoi:
Mun mielestä noita kavereiden palkkoja ei kannata ottaa ees esille, mistä sitä voi kenenkään palkoista varma olla ja mitä se muutenkaan auttaa. Omaa palkkaa tässä ollaan nostamassa eikä kaverin.

Ja onko tuo perheenlisäys muuten sellainen juttu jota yleensäkään kannattaa käyttää? Kiinnostaako se yhtään esimiestä?

- Ei kavereiden palkoista puhetta, se ei ole peruste kuten yllä mainitsin
- Perheenlisäystä voi tehdä jokainen (melkein), mutta kaikista ei ole hyviksi työntekijöiksi. Palkkaa pyydetään panoksen, ei olosuhteiden perusteella. Perheenlisäyksestä puhuminen on mankumista. Jos saat korotuksen, voit kuitata sitten että tarpeeseen tulee ja viitata kersaan, niin pomollekin jää hyvän työn maku suuhun.

Timba79 sanoi:
Eli ihan vastaanottavasta tyypistäkin se on kiinni miten asian voi esittää. Ei se liika anelu ja nöyristelykään välttämättä mitään auta jos se esimies suorastaan vihaa sellaista.

Aivan, eli jokainen sovittaa puheet itsensä ja pomonsa mukaiseksi, nämä ovat vain suuntaa-antavia heittoja.

Vilenin Herttua sanoi:
P.S. Aimo, olet vääntänyt vaimon kanssa kättä. Et siis itse ole sitä mieltä, että hänen tulisi saada korotus? :)

No ei sattana omasta kuormasta vaimoketta.:eek:

Te teette taas tästä itsellenne liian hankalaa pähkimällä asiaa ja lähestymistapaa maailman tappiin saakka. Samalla useat kolleganne käyvät avaamassa positiivisessa hengessä suunsa pomon luona ja ottamassa oman osansa kuljeksimasta. Pomon ovet vaan narisevat ja kuluvat ja te vaan pähkitte ja nöyristelette pärskarvat tulessa.

Muistakaa, että on parempi hävetä hetki, kuin katua viisi vuotta. (tai jopa seitsemän!) ;)

Suu auki ja sanoja muodostelemaan vaan. Niin ja hyvä olisi mennä vielä sinne pomon luokse asiaa esittämään. :whip:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom