Lippujen tarkastus vartioiden avustuksella

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja WTA
  • Aloitettu Aloitettu
jarhu sanoi:
Tuli mieleen. Mikäli asiakas ei ole näyttänyt esim. reppuaan myymälässä eikä ole myöskään vienyt mitään ja paikalle kutsutaan poliisit tarkistamaan taskut eikö silloin tule kyseiselle yritykselle lasku tyylin aiheettoman hälytyksen tekeminen tjsp?
Ei tule.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tomi sanoi:

Vitun väärin....kai tuossa tilanteessa syytön asiakas saa teloittaa vartijan niskalaukauksella?

Hippa sanoi:
Itse näytän kyllä laukun, jos se hälyportti on piipannut, mutta jos joku tulee vaan sanomaan, että näytäppäs se laukku/taskut/takki tms ni ei tule kesää :)

Riittääkö tuo hälyportin piippaus kiinniottoon jos vaikea asiakas ei halua tehdä yhteistyötä? Tietääkseni nuo portit kuitenkin piippavat usein ihan turhaankin.

paddington sanoi:
Riittääkö tuo hälyportin piippaus kiinniottoon jos vaikea asiakas ei halua tehdä yhteistyötä? Tietääkseni nuo portit kuitenkin piippavat usein ihan turhaankin.

Mulla olis sellainen kutina, että jostain olisin kuullut, että ei riitä. Eli siis että tästä olis oikeen ennakkotapaus. Tieto perustuu kyllä täysin kuulopuheeseen/omaan, erittäin rajalliseen muisikapasiteettiin.

Tuo vartijoiden kiinniotto-oikeus perustuu jokamiehen kiinniotto-oikeuteen ja tuota oikeutta käyttäessä pitää olla selvä epäillys, että em. rikos on tapahtunut eikä epäillystä erehtymisestä ole vaaraa. Eli kyllä sellaisen tilanteen tulee olla selvä, ei mitkään kuulopuheet tms. auta. Ja jos ajatellaan vähän maalaisjärjellä, niin kyllä henkikohtainen koskemattomuus menee sen edelle jos joku epäilee (siis ei ole täysin varma), että olet vienyt vaikka rahkapurkin ja loukkaa tuota em. okeushyvää. Eli jos pistetään vaakakupeihin mahdollinen henkilokohtaisen koskemattomuuden loukkaus ja toiseen vaakakuppiin mahdollinen varkaus niin kyllä tuo ensiksi mainittu painaa enemmän.

Mutta edelleenkin minä kyllä näytän reppuni jos sitä kohteliaasti kysytään. Pieni joustavuus helpottaa tuollaisessa tilanteessa kaikkien elämää ja säästää kaikkien aikaa.

Noi hälyttimet ovat inhoja. Vaihdoinkin tuossa lähikauppaa, kun hälytin piippasi kahdesti viikon sisällä. Ensimmäinen kerta oli ihan myyjän moka, toisella kertaa syyllinen oli dödöpurkki jonka olin ostanut kyseisestä kaupasta monta kuukautta sitten.
Kirjaston kirjat ovat piipanneet pari kertaa ja kerran ei löytynyt mitään syytä.
Kannan lähes päivittäin treenilaukkua mukana ja näyttää siltä, että dödöt/shampoot/yms. voivat aktivoitua hälyttämään monenkin kuukauden päästä ostopäivästä.

WTA sanoi:
Tuo vartijoiden kiinniotto-oikeus perustuu jokamiehen kiinniotto-oikeuteen ja tuota oikeutta käyttäessä pitää olla selvä epäillys, että em. rikos on tapahtunut eikä epäillystä erehtymisestä ole vaaraa.

Täytyy olla ihan varma tilanne eli pelkkä epäily ei riitä:

"Vartijalla on vartioimistehtävää suorittaessaan oikeus ottaa kiinni verekseltä tai pakenemasta tavattu rikoksentekijä, jos rikoksesta saattaa seurata vankeutta tai jos rikos on lievä pahoinpitely, näpistys, lievä kavallus, lievä luvaton käyttö, lievä moottorikulkuneuvon käyttövarkaus, lievä vahingonteko tai lievä petos. Vartija saa ottaa kiinni myös sen, joka on viranomaisen antaman etsintäkuulutuksen mukaan pidätettävä tai vangittava. Kiinni otettu on viipymättä luovutettava poliisille. (12.7.2002/616)" (www.finlex.fi)

Minullakin kannettava piippaa lähes päivittäin lähikaupassa. Eipä siihen enää kukaan kiinnitä mitään huomiota (edes vartijat) kun laukku piippaa jo kauppaan sisään tullessa ja noin on käynyt lukemattomia kertoja. Muut asiakkaat tosin ihmettelee kun kaupasta ulos mentäessä hälyttimet piippaa, eikä kukaan tee mitään. Ehkä ne ajattelee, ettei vartijatkaan uskalla tehdä mitään kun mä oon niin iso ja pelottava :D

Alkuperäisestä teemasta vielä...jos olisin jäniksenä menossa portaita alas, en rupeaisi vastustamaan vartijaa tai yrittämään hänen ohitseen paluuportaille. Juoksisin alasmeneviä portaita ylämäkeen. Tosi kovassa ruuhkassa tämä voi tietysti olla vähän hankalaa...

Porteista sen verran, että ne on rakennettu Sörnäisten asemalle, mutta eivät taida olla vieläkään käytössä. Tuolla asemalla lienee eniten pummeja tietäen Kallion sosiaalitapaukset.

Tuo epäily-juttu on hauska. Periaatteessa laki vaatii että vartijan on oltava varma rikoksesta, että saa ottaa kiinni. Kuitenkin vartijalta on virhe kirjata raporttiin ottaneensa rikollista kiinni, vaan on käytettävä termiä epäilty, koska rikoksen/syyttömyyden todentaminen ei ole vartijan tehtävä.

eldd sanoi:
Alkuperäisestä teemasta vielä...jos olisin jäniksenä menossa portaita alas, en rupeaisi vastustamaan vartijaa tai yrittämään hänen ohitseen paluuportaille. Juoksisin alasmeneviä portaita ylämäkeen. Tosi kovassa ruuhkassa tämä voi tietysti olla vähän hankalaa...
Olin menossa treeneihin viime talvella kun satuin matkalippujen tarkastukseen, ja joku pummi lähti tarkastuksen huomattuaan juoksemaan alasmeneviä portaita ylöspäin. Yksi niistä alhaalla olleista vartijoista käveli ylöspäin meneviä portaita rauhassa ylös, ohitti sen juoksijan puolivälissä ja heitti sille vaan että älä turhaan juokse.

Markku sanoi:
Olin menossa treeneihin viime talvella kun satuin matkalippujen tarkastukseen, ja joku pummi lähti tarkastuksen huomattuaan juoksemaan alasmeneviä portaita ylöspäin. Yksi niistä alhaalla olleista vartijoista käveli ylöspäin meneviä portaita rauhassa ylös, ohitti sen juoksijan puolivälissä ja heitti sille vaan että älä turhaan juokse.

Heh, varmaan aika koominen näky. Ihan oikein pummille.

Willie sanoi:
Ensiksi täytyy todeta että taidamme työskennellä samalla allalla ;) Lässyttämisestä on mielestäni kyse silloin kun ihmiset höpisevät oikeuksistaan joita ei ole olemassakaan. Näitähän löytyy todellakin 13 tusinassa. Tämä ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa että ihmisillä on tiettyjä oikeuksia.
Olen näyttänyt reppuni kerran tänä vuonna vartijalle, jäin odottamaan häntä liikkeen ulko-ovelle tuotesuojaportin hälytettyä. En nähnyt tässä mitään ongelmaa, asiat sujuivat mallikkaasti ja toiminta oli ystävällistä. Sen sijaan muistan teini-iässä kaupan kassan tivanneen äkäisesti minua näyttämään mitä taskuissani oli. Tuolloin tottelin ja käänsin tyhjät taskuni ylösalaisin, enää en niin tekisi. Minulle olisi todellakin liian suuri vaiva näyttää tai todistaa mitään ihmiselle joka on ensinnäkin epäkohtelias ja toiseksi vielä mahdollisesti rikkoo oikeushyviäni. Toivottavasti ymmärrät nyt paremmin mitä ajan takaa.
En ole vielä törmännyt yhteenkään turvallisuusalan työntekijään jonka elämää tai työtä haluaisin vaikeuttaa, mutta olen varmasti valmis niin tekemään mikäli törmään epäkohteliaaseen ja ammattitaidottomaan ihmiseen joka syyttä epäilee rehellisyyttäni. Toivottavasti sellaista ei koskaan tule vastaan.
Tämä keskustelu lähti liikkeelle lakiteknisestä kikkailusta ja samaa rataa se on edennytkin. Nuo kikkailut ovat ikäviä ja tuntuu että ne tekevät lain kirjaimesta tärkeämpää kuin sen hengestä. Parempaa tai ainakin selkeämpää lakia odotellessa, hyviä kiinniottoja! :thumbs: Ja piis myös sinne :piis:

Vartijan töitä tein päätyönä aikaisemmin,nykyään harvakseltaan muun päätoimen ohella.
Niin,omasta vartijakuvastani sanoisin sen että kyllä mua varmasti pidettiin ihan mukavan sorttisena vartijana,olen yleensä hyvällä tuulella ja hymyilen paljon.Sain paljon positiivista palautetta.
Tästä huolimatta löytyi aina sitä porukkaa joiden mielestä minä olen ainoastaan pätemässä siellä kohteella,aika useasti nämä tyypit tulivat sen vielä sanomaan päin naamaa.Henkilökunnallehan ei vittuilla joten ei muuta kun ukko pihalle,siinä vaiheessa neuvoinkin asiakasta vetämään käteen tai syömään paskaa,itsepähän on tiensä valinnut.Aika kyseenalaista toimintaa,mutta niin kuin sanoin,vittuilua en kuuntele. :arvi:

Tuotesuojaportit hälyyttää välillä miten sattuu.Ja toiseksi,valtaosa kamoista on ilman hälyä.

Minä näytän reppuni pyydettäessä,oli asialla myyjä tai vartija,se on mun elämässäni niin pieni asia ettei se tuota ongelmia.Todistan sillä helposti vilpittömyyteni,toisin kuin silloin jos kieltäydyn ja jatkan matkaani nenänpielet valkoisina reppu kainalossa.
Jos sattuisi käymään niin että hlökunta väittäisi mun kätkeneen kalsareihini jotain niin kyllä minäkin siinä vaiheessa,tottakai,haluan kieltäytyä yhteistyöstä.

Olen kyllä aika välinpitämätön pikkuasioiden suhteen,en mä töistäkään koskaan minuutilleen lähde vaikka se mun oikeuteni onkin.

Meillä ihmisillä on paljon kaikenlaisia oikeuksia milloin mihinkin asiaan liittyen,mutta niistä kannattaa ihan oikeasti joustaa joskus,siitä tulee ihan hyvä fiilis kun asiat menee jouhevasti eteenpäin. :thumbs:

WTA sanoi:
Tuo vartijoiden kiinniotto-oikeus perustuu jokamiehen kiinniotto-oikeuteen ja tuota oikeutta käyttäessä pitää olla selvä epäillys, että em. rikos on tapahtunut eikä epäillystä erehtymisestä ole vaaraa. Eli kyllä sellaisen tilanteen tulee olla selvä, ei mitkään kuulopuheet tms. auta.

Mutta edelleenkin minä kyllä näytän reppuni jos sitä kohteliaasti kysytään. Pieni joustavuus helpottaa tuollaisessa tilanteessa kaikkien elämää ja säästää kaikkien aikaa.

Saa erehtyä.
Pari vaksia joutui oikeuteen kun asiakas oli ottanut jonkun ilmaisen tuote-esitteen ja vartijat luulivat tyypin kähveltävän jotakin,äijä nosti syytteen mutta ei auttanut.Tuomareiden mukaan toiminta näytti siltä että sitä saattoi luulla varkaudeksi.Mahtoi ukkoa harmittaa.

:thumbs: sulle muuten terveestä asenteesta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom