Willie sanoi:
Ensiksi täytyy todeta että taidamme työskennellä samalla allalla ;) Lässyttämisestä on mielestäni kyse silloin kun ihmiset höpisevät oikeuksistaan joita ei ole olemassakaan. Näitähän löytyy todellakin 13 tusinassa. Tämä ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa että ihmisillä on tiettyjä oikeuksia.
Olen näyttänyt reppuni kerran tänä vuonna vartijalle, jäin odottamaan häntä liikkeen ulko-ovelle tuotesuojaportin hälytettyä. En nähnyt tässä mitään ongelmaa, asiat sujuivat mallikkaasti ja toiminta oli ystävällistä. Sen sijaan muistan teini-iässä kaupan kassan tivanneen äkäisesti minua näyttämään mitä taskuissani oli. Tuolloin tottelin ja käänsin tyhjät taskuni ylösalaisin, enää en niin tekisi. Minulle olisi todellakin liian suuri vaiva näyttää tai todistaa mitään ihmiselle joka on ensinnäkin epäkohtelias ja toiseksi vielä mahdollisesti rikkoo oikeushyviäni. Toivottavasti ymmärrät nyt paremmin mitä ajan takaa.
En ole vielä törmännyt yhteenkään turvallisuusalan työntekijään jonka elämää tai työtä haluaisin vaikeuttaa, mutta olen varmasti valmis niin tekemään mikäli törmään epäkohteliaaseen ja ammattitaidottomaan ihmiseen joka syyttä epäilee rehellisyyttäni. Toivottavasti sellaista ei koskaan tule vastaan.
Tämä keskustelu lähti liikkeelle lakiteknisestä kikkailusta ja samaa rataa se on edennytkin. Nuo kikkailut ovat ikäviä ja tuntuu että ne tekevät lain kirjaimesta tärkeämpää kuin sen hengestä. Parempaa tai ainakin selkeämpää lakia odotellessa, hyviä kiinniottoja! :thumbs: Ja piis myös sinne :piis:
Vartijan töitä tein päätyönä aikaisemmin,nykyään harvakseltaan muun päätoimen ohella.
Niin,omasta vartijakuvastani sanoisin sen että kyllä mua varmasti pidettiin ihan mukavan sorttisena vartijana,olen yleensä hyvällä tuulella ja hymyilen paljon.Sain paljon positiivista palautetta.
Tästä huolimatta löytyi aina sitä porukkaa joiden mielestä minä olen ainoastaan pätemässä siellä kohteella,aika useasti nämä tyypit tulivat sen vielä sanomaan päin naamaa.Henkilökunnallehan ei vittuilla joten ei muuta kun ukko pihalle,siinä vaiheessa neuvoinkin asiakasta vetämään käteen tai syömään paskaa,itsepähän on tiensä valinnut.Aika kyseenalaista toimintaa,mutta niin kuin sanoin,vittuilua en kuuntele. :arvi:
Tuotesuojaportit hälyyttää välillä miten sattuu.Ja toiseksi,valtaosa kamoista on ilman hälyä.
Minä näytän reppuni pyydettäessä,oli asialla myyjä tai vartija,se on mun elämässäni niin pieni asia ettei se tuota ongelmia.Todistan sillä helposti vilpittömyyteni,toisin kuin silloin jos kieltäydyn ja jatkan matkaani nenänpielet valkoisina reppu kainalossa.
Jos sattuisi käymään niin että hlökunta väittäisi mun kätkeneen kalsareihini jotain niin kyllä minäkin siinä vaiheessa,tottakai,haluan kieltäytyä yhteistyöstä.
Olen kyllä aika välinpitämätön pikkuasioiden suhteen,en mä töistäkään koskaan minuutilleen lähde vaikka se mun oikeuteni onkin.
Meillä ihmisillä on paljon kaikenlaisia oikeuksia milloin mihinkin asiaan liittyen,mutta niistä kannattaa ihan oikeasti joustaa joskus,siitä tulee ihan hyvä fiilis kun asiat menee jouhevasti eteenpäin. :thumbs: