Lippujen tarkastus vartioiden avustuksella

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja WTA
  • Aloitettu Aloitettu
Tuntuu taas olevan kyseessä asia, joka rassaa niitä jotka matkustaa pummilla. Sama kuin siinä threadissa jossa joku valitti kun oli kytät tullu sisälle kun porukka häiritsi naapureita.

Jos saman tien lyödään rautoihin ja pamputetaan jakaukseen ilman, että eds kysytään lippua niin sitten toimitaan väärin. Mutta ei mua ainakaan vituta lippua näyttää jos joku sellasta ystävällisesti kysyy.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
IronMind sanoi:
Polettiportti hidastaa ruuhka-aikaan merkittävästi populan liikehdintää, kun siitä roottorista sopii vain yksi javanainen kerrallaan ja itse portin kohdalla jono jarruttelee vielä entisestään. Näin ainakin joku liikenneasioiden suunnittelija radiossa minua valisti.

Tietty niitä ruoriportteja voi pistää vaikka 16 rinnakkain, mutta olettaisin että tällöinkin aitauksen reunamille tulisi ruuhka-aikaan jonkinmoista takkuilua vs. nykyinen systeemi, jossa karjalauma pääsee kirmaamaan vapaasti.

Hyvin noi porttisysteemit tuntui toimivan esim. New Yorkissa, jossa väkeä on kuitenkin enemmän kuin koko Suomessa, samalla saataisiin kuriin pummilla matkustaminen ja lisää rahaa HKL:lle. :)

WTA sanoi:
Mutta jotenkinhan se kaveri on pysäytettävä kun hän säntää takaisin ylöspäin meneviin rullaportaisiin, ennen kuin kukaan ehtii kissaa sanoa, "unohdettuaan" jonkun tärkeän asian.

Kuinka toimisi mielestäsi jäätävällä volyymillä huudettu: "PYSÄHDY!!!" ?

Olisiko vaikeaa juosta kiinni ja taputtaa olalle reilummalla otteella?

Ihme pilkunnussintaa helv..

Mites muuten jos mä meen kauppaan ja en todellakaan oo pölliny mitään ja vartia haluis tutkia mun taskut? Onks sillä oikeutta siihen? Kaverille oli käyny näin kuulemma... no se oli sit näyttäny taskut ja eihän sieltä mitään löytyny. Mutta voisinko mä sanoa sille et "miks näyttäisin ku en oo mitään pölliny"? Vai onko pakko vaan näyttää?

Angel of Death sanoi:
Mites muuten jos mä meen kauppaan ja en todellakaan oo pölliny mitään ja vartia haluis tutkia mun taskut? Onks sillä oikeutta siihen? Kaverille oli käyny näin kuulemma... no se oli sit näyttäny taskut ja eihän sieltä mitään löytyny. Mutta voisinko mä sanoa sille et "miks näyttäisin ku en oo mitään pölliny"? Vai onko pakko vaan näyttää?

Ei ole vartijalla oikeutta tutkia taskuja. Mutta jos epäilevät että olet pöllinyt jotain niin voit joko näyttää omatoimisesti ne taskut tai odottaa että poliisit kutsutaan paikalle, heillä on oikeus tutkia. Ainakin näin muistan lukeneeni jostain joskus(tm).

Vartijalla on oikeus tehdä turvallisuustarkastus kiiniotetulle ("Vartijalla on kiinniotto-oikeutta käyttäessään oikeus tarkastaa kiinni otettu ja hänen mukanaan olevat tavarat sen varmistamiseksi, ettei kiinni otetulla ole hallussaan esineitä tai aineita, joilla hän voi aiheuttaa vaaraa itselleen tai muille."), mutta ei henkilöön kohdistuvaa etsintää anastetun esineen löytämiseksi. Ks. Laki yksityisistä turvallisuuspalveluista "Vartijan oikeudet" (28 § ->). Googlella löytyi esim. täältä (pdf).

WastingTime sanoi:
Nythän vielä kannattaa muistaa, että metrossa nykyään toimivat vartijat ovat itse asiassa järjestyksenvalvojia. Heillä on huomattavasti laajemmat oikeudet, kuin vartijoilla.

Eipäs ole, vaan vartijoita. Selässä lukee vartija, ja he ovat siten vartijoita. Helsingin rautatieasemalla esim. voi tavata LYT:n tarkoittamia järjestyksenvalvojia.

Rin Tin Tin sanoi:
Ei ole vartijalla oikeutta tutkia taskuja. Mutta jos epäilevät että olet pöllinyt jotain niin voit joko näyttää omatoimisesti ne taskut tai odottaa että poliisit kutsutaan paikalle, heillä on oikeus tutkia. Ainakin näin muistan lukeneeni jostain joskus(tm).

No siitäpä vasta juttu tulis jos kutsuttais kytät paikalle ja näyttäisin taskut ja en olis pölliny mitään... :D mahtais olla vartijallekin vähän noloa :D

Mites toi matkakortin kausisysteemi, niin onko se pakko näyttää sille lukijalle jokakerta metroissa ja ratikoissa? Itellä ollu toi alusta lähtien mut en oo sitä muuten näytelly ku busseissa. Ei oo tosin tarkastajiakaa näkyny ni en tiiä tulisko siitä sanomista. Jotkut sanoo että pitää ja jotkut sanoo että ei.

Angel of Death sanoi:
No siitäpä vasta juttu tulis jos kutsuttais kytät paikalle ja näyttäisin taskut ja en olis pölliny mitään... :D mahtais olla vartijallekin vähän noloa :D
No en sanoisi että noloa vartijoille, pikemminkin noloa asiakkaalle joka on niin saatanan pässi ettei voi ajaa kaikkien etua näyttämällä ne tyhjät taskut. Olisi varmaan poliisipartiokin saatanan tyytyväinen kun kertoisit että pyysit poliisia paikalle siksi ettet halunnut näyttää taskujas vartijoille... :jahas:

SuperStar sanoi:
Mites toi matkakortin kausisysteemi, niin onko se pakko näyttää sille lukijalle jokakerta metroissa ja ratikoissa? Itellä ollu toi alusta lähtien mut en oo sitä muuten näytelly ku busseissa. Ei oo tosin tarkastajiakaa näkyny ni en tiiä tulisko siitä sanomista. Jotkut sanoo että pitää ja jotkut sanoo että ei.

Mun mielestä se oli niin että HKL:n edustajat toivoi ihmisten näyttävän sitä korttia, että saadaan tilastoja matkustajamääristä jne. Ei sitä pakko ole metroissa, junissa ja ratikoissa näyttää.

fish sanoi:
No en sanoisi että noloa vartijoille, pikemminkin noloa asiakkaalle joka on niin saatanan pässi ettei voi ajaa kaikkien etua näyttämällä ne tyhjät taskut. Olisi varmaan poliisipartiokin saatanan tyytyväinen kun kertoisit että pyysit poliisia paikalle siksi ettet halunnut näyttää taskujas vartijoille... :jahas:

No kyllä se myös vartijalle siinä mielessä on noloa, jos on varma, että on pölliny jotain ja sitten ei ookkaan. No totta kai on helvetin noloa myös asiakkaalle jos joudutaan sotkemaan lättäjalatkin asiaan enkä ajatellut tämmöistä toteuttaa... kunhan vaan tuli mieleen :piis: . Mutta kyllähän se silti vähän pistää vituttamaan jos tullaan tekemään ruumiintarkastusta vaikka ei oo pölliny mitään.

Maddoxx sanoi:
Hyvin noi porttisysteemit tuntui toimivan esim. New Yorkissa, jossa väkeä on kuitenkin enemmän kuin koko Suomessa, samalla saataisiin kuriin pummilla matkustaminen ja lisää rahaa HKL:lle.

Eika toimi, noista porteista paasee tikkujalat helposti pummilla, vetaa sita keppia ulostulosuuntaan ja kavelee lapi. Ainakin olen nain nahnyt tehtavan noissa NY:n porteissa. Jos matkasta ei jaa todistetta niin lippujen tarkastaminen vaikeutuu -> jos paasee portista lapi niin voi rauhassa matkustella.

HKL ei saa kerata noista matkakorteista rekisteria. Tietoturvavaltuutettu (tms.) kielsi tuon aktiviteetin.

Jos vartija nappaa kiinni kaverin joka ei ole varastanut mitään ja estää tätä lähtemästä paikalta, se ei ole ainoastaan noloa. Vartija syyllistyy tuolloin nimittäin rikokseen, mahdollisesti jopa kahteen. Ainakin vapaudenriisto ja lievä pahoinpitely saattavat olla rikosnimikkeitä. Kuten jo aikaisemmin sanoin, en näyttäisi taskujani tapauksessa jossa katson kaikki epäilyt aiheettomaksi. Esimerkiksi tuotesuojaportin kohdallani antama hälytys on mielestäni hyvä syy epäillä minua; tällöin olen kyllä yhteistyöhaluinen.

Willie sanoi:
Jos vartija nappaa kiinni kaverin joka ei ole varastanut mitään ja estää tätä lähtemästä paikalta, se ei ole ainoastaan noloa. Vartija syyllistyy tuolloin nimittäin rikokseen, mahdollisesti jopa kahteen. Ainakin vapaudenriisto ja lievä pahoinpitely saattavat olla rikosnimikkeitä. Kuten jo aikaisemmin sanoin, en näyttäisi taskujani tapauksessa jossa katson kaikki epäilyt aiheettomaksi. Esimerkiksi tuotesuojaportin kohdallani antama hälytys on mielestäni hyvä syy epäillä minua; tällöin olen kyllä yhteistyöhaluinen.

Kuulostaa vähän siltä että oikeus kieltäytyä tuosta yhteistyöstä on ainoa asia mitä sulla täällä maailmassa on,ylioppilas Larvanto ;)
Onko se niin vaikeeta näyttää sitä reppua myyjälle/vartijalle?Sähän voit sanoa että "turhaan epäilette" ,avata repun ja hymyillä päälle.Myyjä todennäköisesti sanoo että "anteex,meitin on vaan käsketty kysellä enemmän" ja vartija yleensä pahoittelee,heittää muodon vuoksi pari sanaa aiheesta erehdyksiä sattuu.

Sanon nyt ihan suoraan että mua vituttaa sun kaltaset lässyttäjät.En nyt halua missään nimessä mitään riitaa mutta toi on oikeesti paskanjauhamista.

Asiaa voidaan miettiä toisinkin päin.Kuinka paljon vartijaan kohdistuu päivittäin laittomia uhkauksia,aiheetonta vittuilua ja yleensäkin vaan vihaisia "minuako seuraat vitun koira"-ilmeitä.
Minäkään en nosta syytettä solvauksista ja tappouhkauksista joten sinäkin voit sen repun näyttää... :thumbs:

Willie sanoi:
Kuten jo aikaisemmin sanoin, en näyttäisi taskujani tapauksessa jossa katson kaikki epäilyt aiheettomaksi. .

Kun näpistyksestä jää kiinni virkavapaalla olevaa poliisia ym.vastaavaa heppua ja joskus joku eläkkeellä oleva tuomarikin niin se nyt on täysin sama katsotko sinä kaikki epäilyt aiheettomiksi.Sinä olet myymälän asiakas,katso vaikka kurkut ja tomaatit aiheettomiksi ja jätä ne hyllyyn.
Jos me joskus ajaudutaan siihen tilanteeseen että uskon sinun pöllineen jotakin ja pyydän näyttämään reppusi johon et tietenkään suostu niin soitan ilman muuta poliisit.Niille minä VALEHTELEN jonkun tuntemattoman asiakkaan kertoneen että laitoit tavaraa reppuun.Jos mitään ei löydy niin mumisen jotain epämääräistä sinun mahdollisista vihamiehistä ja muista inhottavista ihmisistä jotka tällaisia vääriä ilmiantoja tekevät.Loppuun lisään vielä että tällaisia tapauksia on joskus muka aikaisemminkin ollut... :hyper:

Mutta piis nyt kuitenkin :) :piis:

Ensiksi täytyy todeta että taidamme työskennellä samalla allalla ;) Lässyttämisestä on mielestäni kyse silloin kun ihmiset höpisevät oikeuksistaan joita ei ole olemassakaan. Näitähän löytyy todellakin 13 tusinassa. Tämä ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa että ihmisillä on tiettyjä oikeuksia.
Olen näyttänyt reppuni kerran tänä vuonna vartijalle, jäin odottamaan häntä liikkeen ulko-ovelle tuotesuojaportin hälytettyä. En nähnyt tässä mitään ongelmaa, asiat sujuivat mallikkaasti ja toiminta oli ystävällistä. Sen sijaan muistan teini-iässä kaupan kassan tivanneen äkäisesti minua näyttämään mitä taskuissani oli. Tuolloin tottelin ja käänsin tyhjät taskuni ylösalaisin, enää en niin tekisi. Minulle olisi todellakin liian suuri vaiva näyttää tai todistaa mitään ihmiselle joka on ensinnäkin epäkohtelias ja toiseksi vielä mahdollisesti rikkoo oikeushyviäni. Toivottavasti ymmärrät nyt paremmin mitä ajan takaa.
En ole vielä törmännyt yhteenkään turvallisuusalan työntekijään jonka elämää tai työtä haluaisin vaikeuttaa, mutta olen varmasti valmis niin tekemään mikäli törmään epäkohteliaaseen ja ammattitaidottomaan ihmiseen joka syyttä epäilee rehellisyyttäni. Toivottavasti sellaista ei koskaan tule vastaan.
Tämä keskustelu lähti liikkeelle lakiteknisestä kikkailusta ja samaa rataa se on edennytkin. Nuo kikkailut ovat ikäviä ja tuntuu että ne tekevät lain kirjaimesta tärkeämpää kuin sen hengestä. Parempaa tai ainakin selkeämpää lakia odotellessa, hyviä kiinniottoja! :thumbs: Ja piis myös sinne :piis:

Jarek sanoi:
Onko se niin vaikeeta näyttää sitä reppua myyjälle/vartijalle?Sähän voit sanoa että "turhaan epäilette" ,avata repun ja hymyillä päälle.Myyjä todennäköisesti sanoo että "anteex,meitin on vaan käsketty kysellä enemmän" ja vartija yleensä pahoittelee,heittää muodon vuoksi pari sanaa aiheesta erehdyksiä sattuu.

Siis hetkinen, jos joku pelle tahtoo potea tai hänellä on muuten paha päivä niin minun päitäisi siinä alkaa todistelemaan, että minä EN OLE VARAS.
Tuota päivää ei tulla näkemään.

Jos hälytin soi (kuten tänäkin vuonna on tapahtunut pari kertaa) niin silloin avaan laukkuni ja näytän itse sieltä kaikki kamani mutta en muuten.

Jos minäkin alan pilkkua vääntää niin se ei ole kiinnioton peruste, jos asiakas sanoo toisen asiakkaan varastaneen jotain. Näin olen asian ymmärtänyt.

Kohdehenkilö saa kävellä paikalta pois, jos häntä ei ole kiinniotettu.

Mä ymmärrän vallan hyvin, ettei siitä tule mitään, jos vartijalle pitäisi ruveta laukkua näyttää ilman mitään asiallista syytä.

Itse näytän kyllä laukun, jos se hälyportti on piipannut, mutta jos joku tulee vaan sanomaan, että näytäppäs se laukku/taskut/takki tms ni ei tule kesää :)

Cthulhu sanoi:
Siis hetkinen, jos joku pelle tahtoo potea tai hänellä on muuten paha päivä niin minun päitäisi siinä alkaa todistelemaan, että minä EN OLE VARAS.
Tuota päivää ei tulla näkemään.

Jos hälytin soi (kuten tänäkin vuonna on tapahtunut pari kertaa) niin silloin avaan laukkuni ja näytän itse sieltä kaikki kamani mutta en muuten.

Täysin samaa mieltä. Jos en ole rikosta tehnyt, niin en turhan takia laukkuni sisältöä näytä yhdellekkään vartijalle.

Entä jos vartija haluaisi tutkia kaikki taskut, tai mahdollisesti kalsarienkin sisällön, suostuisiko esim Jarek siihenkin? Jos et, niin miksi?

Joo tota hain just takaa, että jos halutaan tutkia laukku ja/tai taskut vaikka ei ole mikään hälytin piipannut yms. Ja jos en ole pöllinyt mitään nin kyllähän se pistää vähän vituttamaan. Silloin totta kai näytän kaikki jos hälytin soi enkä ole pöllinyt mitään. Seuratkoon sitten vaikka se vartija mua koko ajan kaupassa jos tosiaan luulee, että meinaan pölliä jotain.

Tuli mieleen. Mikäli asiakas ei ole näyttänyt esim. reppuaan myymälässä eikä ole myöskään vienyt mitään ja paikalle kutsutaan poliisit tarkistamaan taskut eikö silloin tule kyseiselle yritykselle lasku tyylin aiheettoman hälytyksen tekeminen tjsp?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom