Lippujen tarkastus vartioiden avustuksella

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja WTA
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
WTA sanoi:
Mutta kyllä pitäisi kysellä.
Willie löi sinulle jo pykälät pöytään!

Vartijalla on vartioimistehtävää suorittaessaan oikeus ottaa kiinni verekseltä tai pakenemasta tavattu rikoksentekijä, jos rikoksesta saattaa seurata vankeutta tai jos rikos on lievä pahoinpitely, näpistys, lievä kavallus, lievä luvaton käyttö, lievä moottorikulkuneuvon käyttövarkaus, lievä vahingonteko tai lievä petos.
 
Tomi sanoi:
Willie löi sinulle jo pykälät pöytään!

Nyt onkin jo kysymys siitä milloin on kyse rikoksentekijästä. Tällaisissa tilanteissa juuri pitääkin olla tarkkana, ettei ole sitä epäillystä erehtymisen vaaraa. Suomessa tuo henkilökohtainen koskemattomuus on kuitenkin niin "suuri" oikeushyvä, että sen loukkaamiseen pitää olla perusteita.
Sulla taitaa tässä nyt mennä sekaisin selvä tilanne ja tuo aikaisemmin mainittu lippunsa maksaneen henkilön "unohdus". Jos kyseinen lippunsa jo maksanut henkilö lähtee juoksemaan ennen kuin kukaan mitään kyselee ja henkilö otetaan kiinni, niin silloinhan ei ole tosiaankaan kyse rikoksentekijästä. Tietenkin jos lipuntarkastaja ehtii kysyä lippua (mitä se ei sieltä 25 metrin päästä ehtisi tehdä) ja tämän jälkeen kaveri lähtee karkuun asia on jo toinen.
 
Siis, jos näät kultasepänliikkeessä vartijan, ja heti kun hän näkee sinut, niin sinä sprinttaat ulos ja kulman taa. Niin voit arvata kahdesti juokseeko se vartija sieltä perään vaan jääkö ne miettimään ostikohan se jotain.

Tuo luvaton metroasemalle tunkeutuminen :) ei ole yhtä vakavaa mutta taitaa olla samat oikeudet vartijoilla. Jos tästä siis oli kyse.
 
sgege sanoi:
Siis, jos näät kultasepänliikkeessä vartijan, ja heti kun hän näkee sinut, niin sinä sprinttaat ulos ja kulman taa. Niin voit arvata kahdesti juokseeko se vartija sieltä perään vaan jääkö ne miettimään ostikohan se jotain.

Tuo luvaton metroasemalle tunkeutuminen :) ei ole yhtä vakavaa mutta taitaa olla samat oikeudet vartijoilla. Jos tästä siis oli kyse.

Kysehän ei olekaan siitä miten vartija toimii vaan siitä, että toimiiko se oikein.
 
Tuo menee tosiaan lakipykälillä kikkailemiseksi. Vartijan kannaltahan ei ole mitään ongelmaa mikäli kiinniotetulla ei ole esittää lippua, tällöin kiinniotto on ollut aiheellinen. Ongelmia voisi periaatteessa tulla tilanteessa jossa osoittautuu että kiinniotetulla onkin lippu. Vartijan on periaatteessa luotettava siihen ettei kukaan lipullinen säntää karkuun.
Tähän tapaukseen voi mahdollisesti soveltaa myös poistamisoikeutta. Vartijalla on oikeus poistaa vartiointialueeltaan henkilö joka ei ole oikeutettu siellä oleskelemaan. Luvallinen oleskelu laiturilla edellyttää taas voimassaolevan lipun esittämistä. Laissa ei mainita missään kohdassa miten alueelta poistaminen tulee suorittaa, eli asiakasta ei ole pakko poistaa lyhintä reittiä. Hänet voi tässä tapauksessa kiikuttaa takaisin tarkastajien luokse jotka sitten kirjoittavat tarkastusmaksun. Kyseessä ei vielä tällöin ole kiinniotto, vaan poistaminen.
Tuntemalla pykälät ja miettimällä toimintansa eri tilanteissa vartija pystyy toimimaan täysin lain kirjaimen mukaan myös tässä tehtävässä.
 
Tsiiso mitä änkytystä, osta WTA se lippu niin ei tarvia jännittää ottaako winsu sut kiinni seuraavalla kerralla ku meet metroon!

edit. tarkemmin kun mietin niin winsun lämmin syli.. Ei välttämättä maailman huonoin paikka :)
 
metalman sanoi:
Tsiiso mitä änkytystä, osta WTA se lippu niin ei tarvia jännittää ottaako winsu sut kiinni seuraavalla kerralla ku meet metroon!

edit. tarkemmin kun mietin niin winsun lämmin syli.. Ei välttämättä maailman huonoin paikka :)

Itseasiassa mulla on kyllä kautta ladattuna matkakorttiin ajanee saman asian.
 
Willie sanoi:
Tuo menee tosiaan lakipykälillä kikkailemiseksi.
Tähän tapaukseen voi mahdollisesti soveltaa myös poistamisoikeutta. Vartijalla on oikeus poistaa vartiointialueeltaan henkilö joka ei ole oikeutettu siellä oleskelemaan. Luvallinen oleskelu laiturilla edellyttää taas voimassaolevan lipun esittämistä. Laissa ei mainita missään kohdassa miten alueelta poistaminen tulee suorittaa, eli asiakasta ei ole pakko poistaa lyhintä reittiä. Hänet voi tässä tapauksessa kiikuttaa takaisin tarkastajien luokse jotka sitten kirjoittavat tarkastusmaksun. Kyseessä ei vielä tällöin ole kiinniotto, vaan poistaminen.

Mutta kuten edellä mainittiin mitä jos kyseisellä kaverilla onkin se lippu. Tällöihän vartija taas loukkaisi liikkumisvapautta ym. oikeuksia.
 
WTA sanoi:
Mutta kuten edellä mainittiin mitä jos kyseisellä kaverilla onkin se lippu. Tällöihän vartija taas loukkaisi liikkumisvapautta ym. oikeuksia.
Sanotaan "Anteeksi ja hyvää päivänjatkoa!" Samoin kuin kaupassa väärästä hälytyksestä ja muista turhista epäilyistä. Jessus, tää on vaikeaa ymmärtää, ei tule olemaan elämä helppoa.
 
XXL sanoi:
Sanotaan "Anteeksi ja hyvää päivänjatkoa!" Samoin kuin kaupassa väärästä hälytyksestä ja muista turhista epäilyistä. Jessus, tää on vaikeaa ymmärtää, ei tule olemaan elämä helppoa.

Siis kyllähän mä tiedän miten tämä käytännössä menee, mutta kun ei tule uni silmään niin pohdinpas näitä sitten tältä kantilta. Juu ja kyllä mä kaupassa näytän kassini, eiku siis reppuni, jos kassa pyytää vaikka tiedän ettei tarvitsisi näyttää.
 
WTA sanoi:
Mutta kuten edellä mainittiin mitä jos kyseisellä kaverilla onkin se lippu. Tällöihän vartija taas loukkaisi liikkumisvapautta ym. oikeuksia.

Näin tekee lipullisen asiakkaan kohdalla, ainakin mikäli erehtyy mainitsemaan että on suorittanut kiinnioton. Jos vartija sen sijaan lähtee poistamaan kyseistä henkilöä, hän ei riko kenenkään oikeuksia. Poistamista ei tietenkään suoriteta mikäli henkilöllä onkin esittää voimassaoleva matkalippu.

Edit: Itse en näytä reppuani kaupassa mikäli kassaneidin päähän sattuu vain pälkähtämään epäilyksen varjo. Jos tuotesuojaportti hälyttää olen toki yhteistyöhaluinen, en halua vaikeuttaa kenenkään työtä turhaan.
 
Willie sanoi:
Näin tekee lipullisen asiakkaan kohdalla, ainakin mikäli erehtyy mainitsemaan että on suorittanut kiinnioton. Jos vartija sen sijaan lähtee poistamaan kyseistä henkilöä, hän ei riko kenenkään oikeuksia. Poistamista ei tietenkään suoriteta mikäli henkilöllä onkin esittää voimassaoleva matkalippu.

Mutta jotenkinhan se kaveri on pysäytettävä kun hän säntää takaisin ylöspäin meneviin rullaportaisiin, ennen kuin kukaan ehtii kissaa sanoa, "unohdettuaan" jonkun tärkeän asian.

Onhan se kohteliasta näyttää se reppu, varsinkin jos kaupassa on varattu niille esim. lukolliset kaapit kaupassa asioinnin ajaksi. Turhaan vaan vaikeutetaan kaikkien elämää jos ei ole mitään salattavaa.
 
Täytyisi nähdä toimeksiantosopimus että osaisin vastata tuohon. Onko vartijalla oikeus tarkistaa matkustajien lippuja laiturialueella ja poistaa heidät sieltä mikäli sellaista ei löydy? Voiko matkalipun rinnastaa esimerkiksi kulkulupaan?
 
Willie sanoi:
Näin tekee lipullisen asiakkaan kohdalla, ainakin mikäli erehtyy mainitsemaan että on suorittanut kiinnioton. Jos vartija sen sijaan lähtee poistamaan kyseistä henkilöä, hän ei riko kenenkään oikeuksia. Poistamista ei tietenkään suoriteta mikäli henkilöllä onkin esittää voimassaoleva matkalippu.

Onko muka kyseessä poistaminen, jos pysäytetään pakeneva ihminen ja estetään hänen poistuminen paikalta?
Kiinniotto ->poliisit ..ja lipuntarkastaja ei ole poliisi. :rolleyes:
 
demoni sanoi:
Onko muka kyseessä poistaminen, jos pysäytetään pakeneva ihminen ja estetään hänen poistuminen paikalta?
Kiinniotto ->poliisit ..ja lipuntarkastaja ei ole poliisi. :rolleyes:

Poistuminen ja poistaminen eivät ole sama asia, vartija saa poistaa luvatta alueella oleskelevan henkilön haluamaansa reittiä. Tämä toteutetaan tietenkin ensisijaisesti pyynnöin, kehoituksin ja käskyin. Kuitenkin, jo kertaalleen tänne kopipeistaamani lakitekstin mukaan:
Jos poistettava, kiinni otettava tai turvallisuustarkastuksen kohteeksi joutunut koettaa vastarintaa tekemällä välttää poistamisen, kiinni ottamisen tai turvallisuustarkastuksen suorittamisen, vartijalla on oikeus käyttää sellaisia henkilön poistamiseksi tai kiinni ottamiseksi taikka turvallisuustarkastuksen suorittamiseksi tarpeellisia voimakeinoja, joita voidaan pitää puolustettavina, kun otetaan huomioon henkilön käyttäytyminen ja muut olosuhteet. Voimakeinojen käytön liioittelusta säädetään rikoslain 4 luvun 6 §:n 3 momentissa ja 7 §:ssä.

Edit: Tätä poistamisoikeutta voidaan käyttää esimerkiksi jos tehdasalueella tavataan siellä luvatta oleskeleva henkilö. Vartija ei voi olla varma onko kyseinen henkilö esim. murtautunut johonkin tilaan, eikä hänellä ole siis perusteita suorittaa kiinniottoa. Hän voi kuitenkin poistaa henkilön reittiä joka kiertää koko alueen läpi, varmistuen näin ikkunoiden ja ovien eheydestä ja lukituksesta.
 
Helsingin metro on ääliömäisyyden ilmentymä, ei taida Suomi pojalla leikata, että metroon voisi laittaa portaiden eteen poleteilla tai lipulla toimivan portin mallia Sankt Petersburg ja portista lähtee kova häly, jos sen yli yrittää väkisin.

Mutta ei, tehdään pummaus helpoksi, että saadaan kaikkien elämään jännitystä...
 
Nythän vielä kannattaa muistaa, että metrossa nykyään toimivat vartijat ovat itse asiassa järjestyksenvalvojia. Heillä on huomattavasti laajemmat oikeudet, kuin vartijoilla.
 
spolk sanoi:
Helsingin metro on ääliömäisyyden ilmentymä, ei taida Suomi pojalla leikata, että metroon voisi laittaa portaiden eteen poleteilla tai lipulla toimivan portin mallia Sankt Petersburg ja portista lähtee kova häly, jos sen yli yrittää väkisin.

Mutta ei, tehdään pummaus helpoksi, että saadaan kaikkien elämään jännitystä...

Polettiportti hidastaa ruuhka-aikaan merkittävästi populan liikehdintää, kun siitä roottorista sopii vain yksi javanainen kerrallaan ja itse portin kohdalla jono jarruttelee vielä entisestään. Näin ainakin joku liikenneasioiden suunnittelija radiossa minua valisti.

Tietty niitä ruoriportteja voi pistää vaikka 16 rinnakkain, mutta olettaisin että tällöinkin aitauksen reunamille tulisi ruuhka-aikaan jonkinmoista takkuilua vs. nykyinen systeemi, jossa karjalauma pääsee kirmaamaan vapaasti.
 
IronMind sanoi:
Polettiportti hidastaa ruuhka-aikaan merkittävästi populan liikehdintää, kun siitä roottorista sopii vain yksi javanainen kerrallaan ja itse portin kohdalla jono jarruttelee vielä entisestään. Näin ainakin joku liikenneasioiden suunnittelija radiossa minua valisti.

Tietty niitä ruoriportteja voi pistää vaikka 16 rinnakkain, mutta olettaisin että tällöinkin aitauksen reunamille tulisi ruuhka-aikaan jonkinmoista takkuilua vs. nykyinen systeemi, jossa karjalauma pääsee kirmaamaan vapaasti.

Pietarissa noita portteja on yleensä 4-6 portaisiin, metro aina täynnä ja populaa rutkasti enemmän kuin Helsingissä, siellä jono syntyy yleensä kun porukka lappaa pois metrosta portaille, ei sisäänmeno porteilla mitään ruuhkia ikinä ole, eli en tuohon liikenneasioiden suunnittelijaan hirveästi usko. En usko että Helsingin metrossa kukaan joutuu kokemaan sellaista massan puristusta, kuin joskus Pietarissa, eli kysymys on vaan tahdosta ylläpitää älytön systeemi
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom