Kanahaukka kävi piristämässä varhaisaamua, eli nautti maittavan puluaamiaisen. Pöytätavat olivat hieman hakusessa, joten meikäläinen kuulemma siivoaa parvekkeen.. :D
Kausi avattu:
Laitettiin jälkikasvun kanssa viime viikolla lauta pihalle ja viikonlopun saldona kahdeksan lajia:
Tali- ja sinitiainen, mustarastas, viherpeippo, harakka ja putkeen sunnuntaina urpiainen, punatulkku ja peippo. Saa nähdä, meinaako viimeksi mainittu kauankin pyristellä kotimaassa..
Useampana talvena tullut ruokittua pikkulintuja pihapiirissä. Se on hassua, kun ne osaavat suunnistaa vanhalle paikalle jo ennen kuin ruokinnan aloittaa. Jo syyskuussa kävi tali- ja sinitiaisia kurkistelemassa joko ruokaa olisi tarjolla. Suurinosa linnuista mitä meillä vierailee on viherpeippoja, varpusia ja tiaisia. Keltasirkkuja käy aina kun olen laittanut lyhteen tai muut linnut on pudotelleet kauroja maahan. Nehän eivät syö oikein muuta kuin kauraa ja nimenomaan maasta. Olen miettinyt että millaisen maaruokintalaitoksen niille kehittäisi kun ei oikein maahan huvita viskellä ruokaa tautien takia ja muutenkin. Harvinaisuuksia on ollut tundraurpiainen joka matkasi peippoparvessa ja ihka-aito punatulkku, joita täällä meillä ei ole juuri koskaan näkynyt. Varpuset on raivostuttavia kun ne pudottelee ruokaa alas hirveällä vauhdilla. Mulla on pari isoa ruokinta-automaattia ja ei tarvita kuin yksi parvi varpusia ja ne on tyhjiä, ja puolet jyvistä maassa. Pari kertaa olen nähnyt varpushaukan puussa ja pikkulinnut kaikkosi kyllä aika nopeasti. Ruokaa se ei ole ainakaan minun nähteni pikkulinnuista saanut. Jostain lueskelin, että petolinnut toimii myös terveyspoliisina lintulaudoilla, kun heikkokuntoisimmat jäävät saaliiksi. Tiedä sitten. Ruokailkoot nekin mun puolestani, mutta kunhan eivät jää majailemaan ympäristöön niin ettei kukaan uskalla tulla enää syömään. Harakoita siellä käy pari kappaletta, mutta ne ei ylety onneksi ruokinta-automaateille, käyvät vaan maassa syömässä. Vähän vaikeaa se on rajata sitä ruokintaa vaan tiettyihin lajeihin, kun ei voi kokopäiväisesti olla koputtelemassa ikkunaan kun joku epämieluisa käy syömässä.
Tintit ramppaa tuossa syömässä taas, ja sitten talipalloissa roikkuu päivittäin käpytikka. Närhet ja harakat on kanssa jatkuvasti, niille tarjoilen sitten aina nelinelosta Rugeria...
Meillä tintit aloittivat jo muutama viikko sitten hyttysten etsimisen ikkunaverkoista. Pitäisi pistää taas parvekkeelle talipalloa siis, 3. kerroksen partsilla ei paljon muut ku talitintit pyöri. Jonkinlaisen ruokintapatentin kun virittäisi vielä kaiteelle, ei ole oikein minkäänlaista paikkaa koukulle tuolla hmm.