Liikunta "mässypäivänä"

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Android
  • Aloitettu Aloitettu
Nopealla searchilla en löytänyt vastaavaa kysymystä joten pistetään tähän.

Reilu kuukausi on nyt tullut oltua dieetillä ja nyt ei yli viikkoon paino ole laskenyt yhtään. Päinvastoin; paino on noussut vaikka olen laskenut kaloreiden määrää suht huomattavasti viimeisen viikon aikana. Olen tarkkaillut syömistä ja laskenut kaloreita, HIIT:iä teen kolme kertaa viikossa ja punttia 2-3 kertaa viikossa mutta painonlasku on pysähtynyt täysin. Oletan siis että elimistö on mennyt aika kovalle säästöliekille ja päätin tänään pitää mässypäivän (700 kaloria yli peruskulutuksen) siinä toivossa että aineenvaihdunta taas lähtisi nousuun.

Kysyisinkin että kannattaako mässypäivillä harrastaa liikuntaa ihan normaalisti? Liikuntakin kun sekin kuitenkin metabolismia nostaa. Toisaalta kova fyysinen rasitus taas polttaisi suuren osan niistä kaloreista joita olen "mässäillyt" ja mässypäivän tarkoitus menisi ikään kuin hukkaan. Vai menisikö? Kokeilin googlettaa mutta en löytänyt mitään sen kummempaa infoa.

Edit: On huomattavasti kovempi nälkä tänään vaikka olen syönyt reilusti enemmän kuin dieetillä noin muuten. Onko tähän mitään selitystä? Viime aikoina ei ollut erityisempää nälkää vaikka miinuskaloreilla ollaan menty.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Reilu kuukausi on nyt tullut oltua dieetillä ja nyt ei yli viikkoon paino ole laskenyt yhtään.

Viikko on lyhyt sanoa mitään painon laskusta. Oletko aina mitannut painon aamulla vessakäynnin jälkeen samoissa olosuhteissa ja samalla vaa'alla? Vaakakin heittää tyypillisesti 1 %:n verran eli koosta riippuen jopa yli +/- 1 kg. Jonakin päivänä suolessa voi olla enemmän tavaraa kuin jonakin toisena vessakäynnistä riippumatta. Alkoholin juonnin jälkeisessä dehydraatiossa paino voi heitellä miten sattuu. Oletko syönyt suolaista ruokaa, joka kerää nestettä päiväkausiksi? Oletko treenannut jotenkin eri tavalla tai eri aikaan suhteessa punnitukseen? Lihaksisto on voinut kerätä nestettä eri määriä treeneistä riippuen.

Syitä voi siis olla monia. Oikeasti läski vähenee koko ajan, jos on miinuskaloreilla. Väheneminen vain ei näytä noudattavan tasaista käyrää mm. edellä mainituista johtuen.

Viikko on lyhyt sanoa mitään painon laskusta. Oletko aina mitannut painon aamulla vessakäynnin jälkeen samoissa olosuhteissa ja samalla vaa'alla? Vaakakin heittää tyypillisesti 1 %:n verran eli koosta riippuen jopa yli +/- 1 kg. Jonakin päivänä suolessa voi olla enemmän tavaraa kuin jonakin toisena vessakäynnistä riippumatta. Alkoholin juonnin jälkeisessä dehydraatiossa paino voi heitellä miten sattuu. Oletko syönyt suolaista ruokaa, joka kerää nestettä päiväkausiksi? Oletko treenannut jotenkin eri tavalla tai eri aikaan suhteessa punnitukseen? Lihaksisto on voinut kerätä nestettä eri määriä treeneistä riippuen.

Syitä voi siis olla monia. Oikeasti läski vähenee koko ajan, jos on miinuskaloreilla. Väheneminen vain ei näytä noudattavan tasaista käyrää mm. edellä mainituista johtuen.

Nyt kun mietin niin kyllä tässä on mennyt melkein pari viikkoa niin että paino ei ole mennyt alas, päinvastoin.

Painon olen mitannut aina aamuisin sen jälkeen kun kusella olen käynyt. Olosuhteet ovat olleet ihan samat. Olen myös mitannut painon pitkälti samaan aikaan (heitto maksimissaan puolisen tuntia suuntaan tai toiseen). Ruokavalio on ollut pitkälti sama koko dieetin aikana, jopa liiankin samanlainen. Pitäisi ehkä vähän vaihtelua lisätä. Alkoholia en juo joten siitä ei voi johtua. Dieetin alussa kusin kuin hevonen, painoa lähti yli 4kg parissa viikossa ja se oli kyllä miltei pelkästään vettä.

Treenejä olen lähinnä muuttanut niin että HIIT on tullut mukaan ohjelmaan ja punttia teen vähemmän. Salilla en ole jaksanut treenata niin kovaa kuin ennen dieettiä, mutten usko että johtuisi ylikunnosta koska mitään muita ylikunnon oireita ei ole.

Kofeiinin kulutusta olen lisännyt reilusti. Muuta ei oikeastaan tule mieleen.

Tosiaan se että paino ei ole laskenut mitenkään radikaalisti nyt viime aikoina ei ole ollut se "huolenaihe", vaan se että se on noussut vaikka olen laskenut kaloreiden määrä huomattavasti.

Mässypäivän tulos on nyt se että on helvetinmoinen nälkä, kusella pitää juosta koko ajan ja hikoiluttaa todella paljon. Se, oliko viisas ratkaisu vai ei jää nähtäväksi. En siis ole mitään pizzaa tai karkkeja syönyt vaan syönyt enemmän riisiä, leipää jne. eli sitä mitä tavallisestikin mutta enemmän.

Lue mässypäivistä täältä. Mielestäni erittäin hyvä artikkeli aiheeseen liittyen.

Kuulostaa siltä, että mässypäivän nesteet on poistumassa, kun hikoilet ja kuset jälleen hevosen lailla.

Jos mä olisin sä, en katsoisi vakaa vaan peiliä. Diettaillessani katselin vaakaa ja se pisti vituttamaan, mutta peilistä tulokset näkyivät selvästi. Suosittelen.

Kuulostaa siltä, että mässypäivän nesteet on poistumassa, kun hikoilet ja kuset jälleen hevosen lailla.

Jos mä olisin sä, en katsoisi vakaa vaan peiliä. Diettaillessani katselin vaakaa ja se pisti vituttamaan, mutta peilistä tulokset näkyivät selvästi. Suosittelen.

Hyvä pointti. Kieltämättä kiristymistä on kyllä tapahtunut. Painonpudotushan sinänsä ei kuitenkaan ole mulle se tärkein juttu sinänsä vaan rasvaprosentin alentaminen. Jotenkin vanhasta tottumuksesta kuitenkin tuijottaa vaakaa vaikka peili kertoo paljon enemmän. Uskon kuitenkin että väkisinkin oma aineenvaihdunta oli hidastunut sen verran että piti saada vähän potkua siihen.

Pituus, paino & ikä? Paljon lasket peruskulutusta? Paljonko lasket liikunnalla saavutetuksi hyödyksi?

Pituus 175, paino 73, ikä 26 ja mies olen.

Tarkkoja lukemia ei ole antaa, mutta arvioisin että peruskulutus on 2000-2200 kaloria päivässä (täydessä levossa 1800 ja liikunnan ohella en juurikan liiku) riippuen minkä kaavan mukaan laskee.

Pari kertaa olen sykemittarilla mitannut HIIT:iä tehdessä kulutusta ja se on ollut noin 200 kaloria mutta EPOC:ista on vaikea sanoa mitään ja siihenhän se perustuu. Eli se 200 kcal ei kerro paljoakaan. Pitäisi pitää sykemittari päällä pitempään joskus (vaikka koko päivä). Pitäisi ottaa sykemittari mukaan salillekin joskus. Nyt en oikein voi heittää mitään arvioitakaan paljonko kuluu 60-75 minuutin salitreenin aikana.

Dieetin alussa söin peruskulutuksen verran ja se toimi hyvin 3-4 viikkoa jonka jälkeen tuli täydellinen stoppi. Vähensin sitten kaloreiden määrän noin 300-500:lla (eli söin 1700-1800 kaloria/pvä) mutta mitään ei tapahtunut vaan paino jopa lähti nousuun liikunnan pysyessä samana. Koko ajan olen pyrkinyt pitämään makrojakauman HH40,P30,R30 jaettuna 5-6 ateriaan.

Todettakoon vielä että sitä rasvaa ei todellakaan ole mitenkään kovinkaan paljon. Rasvaprosentista en tiedä, mutta uskoisin että jos 70kg:aan pääsisin niin olisi tavoite saavutettu. Mitään näkyvää lihaskatoa en ole huomannut (lievä kiristyminen tosin voi hieman huijata) mutta voimaa on hieman lähtenyt joka tosin voi johtua siitä että väsyn nopeammin nyt dieetillä.

Kiitoksia noista. Lähtötiedot kun on olemassa niin on paljon helpompi hahmottaa tilannetta missä mennään. Perusasiat näyttäis olevan hallussa. Aina kun ei tiedä mitä mikäkin sisällään pitää.

Olisko mahdollista vielä postata jokun päivän safkat?

Tässä eilisen ruokailut joka on ollut aika tyypillinen viimeiset pari viikkoa. Pyrin syömään noin 3h välein.

1.
~3dl vähäkalorista mansikkakeittoa
1dl heraa
pari palaa ruisleipää (ja siihen juustoa/kinkkua ja jotain kasviksia päälle)
Lasillinen tuoremehua (~2dl)
Ruokalusikallinen rypsäriä

2.
100g rasvatonta raejuustoa
2dl maitoa
Pala ruisleipää
Omena tai päärynä

3.
~3dl (~100g) tummaa riisiä
Purkillinen tonnikalaa
2dl maitoa
Kasviksia (yleensä tomaatteja, porkkanoita, kurkkua...)

4.
Pari palaa ruisleipää
2dl maitoa
Hedelmä tai pari

5.
100g raejuustoa

Käytän keho.netin ravintolaskuria ja tällaista se antaa
Ravintokoostumus
Proteiinia 156.4 g
Hiilihydraattia 187.8 g
Rasvaa 66.2 g
Sokeria 0.0 g
Kuitua 31.5 g
Ruokasuolaa 760.0 mg
Energiaa 7782.9 kJ
1860 kcal

HH39, P32, R29

(6) (ainoastaan jos on salipäivä)
Muscle+ 1dl

Lisäravinteita tulee käytettyä:
BCAA 20g (tässä on muuten 20g proteiinia jota en ole laskenut mukaan...)
Beta-alaniini 5g
Glutamiini 10g
L-karnitiini 1-2g (rahanhaaskausta mutta käytetään nyt loppuun kun tuli ostettua...)

Sitten multivitamiineja ja kalaöljykapseleita.

Listan mukaan minkä pistit niin hiilaria tulee enemmän oman laskutoimituksen nopeasti tehtyäni kalorilaskurilla kuin olet laskenut Keho.netin mukaan, ehkä muutkin arvot heittävät? Tiedä sitten lasketko arvot väärin vai missä mättää, tai sitten olen itse laskenut päin persettä:) Joku tarkempi tsekatkoon vielä jos viitsii:piis:

Joo.. Samaa mäkin mietin.

Laskin nopsasti noi päivän safkat. Pala ruisleipää tarkoitti mun laskuissa reissumiehen puolikasta (Ei levitettä). Maito oli rasvatonta. Leikkeleenä käytin aika perusmatskua, eli n. 100Kcal/ 100g, annoskoko 50g (joka on n. 6 siivua ohuen ohutta tai 4 tavallista). Juustoa (17 % rasvaa) n. 32g (neljä siivua). Tonnari oli paloja öljyssä. Riisiä laskin olleen 100g.

Mä sain, ton BCAA:n kanssa, protskua n. 180g, Rasvaa 57g ja hiilaria 235g. Kaloreita siis n. 2200. Palkkari ei ole mukana laskelmissa.

Tiedä sitten mistä heitto johtuu.

Mun on vaikee uskoa säästöliekkeihin puolentoista kuukauden dieetin jälkeen. Toi laskeminen vaatii tarkkuutta.

Laita nyt vielä ihmeessä joku toinen päivä, niin lasketaan sekin. Tietää sitten ainakin missä mennään safkojen kanssa.

Kiloklubi.fi:n laskurilla tulee näin:

AAMIAINEN

* 3.00 dl Valio. mansikkakeitto. sokeroimaton
* 1.00 annos Heraproteiinikonsentraatti, Hera 80, Fast
* 2.00 viipale Ruisleipä, ruispuikulat, fazer, ravintokuitua 10 g/100 g
* 1.00 lasi (2 dl) Appelsiinitäysmehu
* 1.00 rkl Rypsiöljy
* 20.00 g Juusto, 24-27% rasvaa, (kova, pienikoloinen, edam)
* 15.00 g Palvikinkku, ohuen ohut, rasvaa 3 %, atria

LOUNAS

* 100.00 g Raejuusto, rasvaton, hyla, valio
* 2.00 dl Maito, rasvaton
* 1.00 viipale Ruisleipä, ruispuikulat, fazer, ravintokuitua 10 g/100 g
* 1.00 kpl Omena, ulkomainen, kuorineen
* 150.00 g Tonnikala, hiutale, vedessä, rainbow

VÄLIPALA

* 100.00 g Riisi, tumma, raakapaino
* 2.00 dl Maito, rasvaton
* 1.00 rkl Rypsiöljy
* 150.00 g Salaattipöydän antimet, ei kastiketta(lehtisalaatti, kurkku, tomaatti, oliivi)

PÄIVÄLLINEN

* 2.00 viipale Ruisleipä, ruispuikulat, fazer, ravintokuitua 10 g/100 g
* 1.00 lasi (2 dl) Maito, rasvaton
* 1.00 kpl Appelsiini, kuorittu, iso
* 1.00 rkl Rypsiöljy

ILTAPALA

* 100.00 g Raejuusto, rasvaton, hyla, valio
* 1.00 dl Urheiluravinne, muscle+, fast

HH 265 g
R 62,2 g
P 182,9 g
yht. 2380 kcal

Jos tuohon päälle vedät vielä 20 g proteiinia (BCAA), niin rupeaahan tuossa olemaan aika paljon energiaa 73-kiloiselle laihduttajalle.

Mun mielestä tärkein juttu dieetillä on, että tietää tarkkaan mitä syö. Mä en oikeen vois tosissani lähtee dieetille ilman keittiövaakaa.. Kaikki safka vaa'an kautta suuhun. Tosiasia on että arviot menee aina alakanttiin.. Se on yllättävää miten väärin joidenkin tuotteiden määrän voi arvioida.

Otetaan nyt esimerkiksi vaikka toi Keban aamiaisen palvikinkut. Toi 15g pitää sisällään vähän reilu 2 siivua ohuen ohutta palvikinkkua. Kuinka moni voi rehellisesti sanoa käyttävänsä ruisleivällä vaan yhden siivun ohuen ohutta leikkelettä?

Omilla dieeteilläni mä mittaan kaikki safkat kotona keittiövaa'alla. Tai sitten syön kerralla kokonaisen tuotteen/pakkauksen. Jos lounaan vetää ulkona, niin silloin joutuu tietenkin arvioimaan, mutta sellaiset syömiset tulee jonkinlaisella kokemuksella arvioitua ja niihin laskettua aina jotain lisää. Itse syön lounailla harvemmin mitään muuta hiilaria kun salaatin. Eli perunat ja riisit jää aina pois, sillon se laskuvirheiden määräkin aina vähän pienenee..

Ekan dieetin jälkeen tuli keittiövaaka keittiöön. Mikään ei oo meinaan rasittavampaa kun olla "dieetillä" ilman tulosta. Tietenkin jos kiristyminen näkyy mittanauhassa ja peilissä, niin eihän silloin oo mitään hätää.

Mun mielestä tärkein juttu dieetillä on, että tietää tarkkaan mitä syö. Mä en oikeen vois tosissani lähtee dieetille ilman keittiövaakaa.. Kaikki safka vaa'an kautta suuhun.

Asia on tasan näin. Kaikki muu on arvailua ja sinne päin.

Jos tuo keban laittama uudelleen laskuttu tulos pitää paikkaansa, niin siinä on kyllä ihan liikaa hiilaria, IMO. Itse oon saanu aina parhaat tulokset vhh-ruokavaliolla, enkä nyt tarkota mitään ketoon menoa.. Hiilarit ihan siinä 80-120g tuntumaan päivässä, rasvoilla sitten säätelen kaloritarvetta :)

Jos tuo 2380 kcal ja BCAA't päälle pitää paikkansa niin liikaahaan tässä on tullut syötyä, ei päinvastoin.

Käyn ostamassa vaa'an tänään, punnitsen huomenna kaiken ja kirjoitan sitten tarkat lukemat tänne. En käsitä miten Kiloklubi ja keho.net voi heittää noin paljon. Pieniä eroja Keban listaamiin tuotteisiin on (esim. leipä jota syön on Vaasan kuitukunkku) mutta ei niin suuria että selittäisi tuollaisen eron. Tarkistin että olin pistänyt kaikki oikein. Toinen ero oli etten laittanut kasviksia ja hedelmiä laskuriin koska niillä ei ole mitään käytännön merkitystä (ellei kyse ole esim. banaaneista tai avokaadoista). En myöskään maininnut että jos otan Muscle+:aa niin vähennän jotain muuta (yleensä leipää ja riisiä).

Koska noi laskurit tuntuu heittävän niin paljon niin nyt on vaikea luottaa niihin ollenkaan. Olen varmaan itsekin tehnyt jotain arviointivirheitä, miten räikeitä se nähdään. Vaakaa ostamaan siis.

Yksi mistä voi tulla eroa on riisi. Minä laskin tuon 100 g raakapainona. Jos se onkin keitettyä riisiä, niin tilanne on eri:
100 g raakaa tummaa riisiä = 341 kcal
100 g suolavedessä keitettyä tummaa riisiä = 113 kcal.

Keho.net on minulle vieras systeemi, mutta Kiloklubin tuloksiin voi minusta luottaa, jos vain on tarkkana tällaisten kypsä/raaka ym. pikkujuttujen kanssa. Kiloklubilla on ravitsemusalan ammattilaiset syöttämässä ravintoarvoja tietopankkiin ja toimiva palautekanava mahdollisten virheiden korjaamiseen.

Asia on tasan näin. Kaikki muu on arvailua ja sinne päin.
Kun dietin vetää tarpeeksi monta kertaa läpi, niin vaakaa ja mitään ruokapäiväkirjaakaan ei enää tarvita. Silloin tietää aika tarkkaan miten oma kroppa käyttäytyy ja mitä voi syödä, että läskit lähtee sopivaa vauhtia. Itse syön nykyään ihan normaalit työpaikan lounasravintola-annokset dietilläkin. Proteiinin vajausta noissa voi sitten paikkailla myöhemmin päivällä (jos nyt edes tuollaisen kanssa haluaa kikkailla).

Yksi mistä voi tulla eroa on riisi. Minä laskin tuon 100 g raakapainona. Jos se onkin keitettyä riisiä, niin tilanne on eri:
100 g raakaa tummaa riisiä = 341 kcal
100 g suolavedessä keitettyä tummaa riisiä = 113 kcal.

Keho.net on minulle vieras systeemi, mutta Kiloklubin tuloksiin voi minusta luottaa, jos vain on tarkkana tällaisten kypsä/raaka ym. pikkujuttujen kanssa. Kiloklubilla on ravitsemusalan ammattilaiset syöttämässä ravintoarvoja tietopankkiin ja toimiva palautekanava mahdollisten virheiden korjaamiseen.

Muistin tämän vasta nyt. Se oli siis 100g keitettyä riisiä. Mutta sekin oli arvio, joka perustui siihen että riisin paino nousee 2-2,5 kertaa kun sen keittää.

Nyt on vaaka :) Mittaan ja pistän sitten ateriat uudelleen (käytän sitten Kiloklubia). Pitää mm. tarkkaan mitata paljonko riisin määrä nousee kun sen keittää. Tänään pitää muutenkin keittää riisiä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom