Liikkuvuutta polviin

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hei! Miten voisin tehokkaimmin lisätä liikkuvuutta polviin? Esim. kyykyssä en pääse niin alas kuin olisi tarpeellista. Polvet myös kääntyvät sisäänpäin jalkojen ylipronaation vuoksi, vaikka minulla onkin aina käytössä fyssan määräämät kengät ja erityiset pohjalliset. Varsinkin askelkyykyssä liikeradan pitäminen suorana on haasteellista. Kun takimmainen polvi kääntyy sisään päin käännän huomaamatta myös jalkaterää ulospäin tasapainon pitämiseksi ja liike hankaloittuu eikä näytä puhtaalta. Mikä neuvoksi?

Polviin et mitään liikkuvuutta tarvitse lisää. Lonkasta tuo ongelma lähtee. Sielläkin se on hyvin todennäköisesti vaan hallinnan ja voiman puutteesta kiinni. Ratkaisu on yksinkertainen: älä päästä polvia sisäänpäin äläkä käännä jalkateriä ihan liikaa ulospäin. Reiden loitontajien vahvistaminen auttaa, mutta tärkein on kuitenkin vaan se, että ihan tietoisesti painat polvia ulospäin ja pidät ne siellä. Pidä painot maltillisina, äläkä tee ensimmäistäkään toistoa, jossa polvet pääsee huonoille teille.

Vaimolla auttoi kun teki kevyen kyykkypäivän kyykyt kuminauha polvien välissä, jolloin tulee jumpattua niitä loitontajia ja opeteltua kyykyn tekniikkaan niiden käyttö.

Jos sulla on ylipronaatiota, niin tuota ongelmaa voi lähteä ratkomaan tuon mainitun lonkan lisäksi ihan nilkoistakin. Mulla nilkkaleikkauksen jälkeen leikattua nilkkaa joutui aika pitkään jumppaamaan ja opettamaan, että holvituki ei petä kyykkyyn mennessä. Kun se pettää (nilkka romahtaa sisäänpäin), niin syvyys ja formi kärsii heti, koska nilkan liikkuvuus on silloin rajoitetumpi. Toki se hyvä kyykkytekniikka on koko kropan kombinaatio, eli välttämättä ei korjaannu kokonaan pelkästään yhtä kohtaa jumppailemalla. Eli nilkkaa, lonkkaa ja ihan rintarangankin liikkuvuuteen kannattaa panostaa.

Tässä kuitenkin yksi hyvä treeni nilkoille, jota kannattaa jumpata päivittäin. Muutenkin tuon Kelly Starretin videoissa on paljon erilaisia harjoitteita, joilla voi sitten targetoida myös tuota lonkkaa ja ihan torsoa yleisestikin. Kehitystä saadakseen joka tapauksessa näitä joutuu päivittäin jumppaamaan.

Tervetuloa kerhoon! Mulla on sama ongelma, että polvet kääntyy sisäänpäin kyykätessä juurikin ylipronaation takia. Mulla oli myös ongelmia liikkuvuuen kans, ei meinannu jätkä päästä kyykkyyn ilman, että kantapäät nousee maasta. Ite aloin hakemaan liikkuvuutta viettämällä aikaa kyykyssä, samalla vähän huojuen sivuille, lisäs huomattavasti nilkkojen liikkuvuutta. SItten kylmästi lauta tai joku muu tukeva pieni koroke kantapäitten alle ja kyykkäämään. Ei menny kauaa ko sai lauan hävittää, nykyään ei mitään muuta ongelmaa ko polvien kääntyminen sisäänpäin. En oo keksiny miten sen sais pois, mutta ite pystyn kyykkään ihan hyvin kunhan vaan keskityn pitämään polvet ns. auki. Ja jos kehtaat nii osta painonnostokengät, kantapää on korotettu ja tukkee muutenki paremmin ko normi lenkkari.

Back
Ylös Bottom