Liikkeiden suoritus laskenut

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Morjensta, alotetaas kertomalla, että oon 20 vuotias jätkä joka alotti vuosi sitten tammikuussa treenaamisen ekaa kertaa ja massaa kasvattanut tähän asti.
Ajan kanssa treenaamisesta on tullut paljon intensiivisempää ja treenit pidentynyt. Salilla käyn n.5 kertaa viikossa. Riippuu treeneistä, mutta yleensä salilla menee 2-3 tuntia ja suurin osa ajasta pidän 3-5 minuutin taukoja. Ihan naturaalina olen treenannut.
Useampi ihminen on mulle sanonut, että ei pitäisi treenaa natuna näin pitkään, koska ylitreenaan itteni, mutta en oo halunnut uskoa tätä kun netistä on löytynyt paljon vinkkiä, että tämmöstä ei pitäisi tapahtua jos vaan syö tarpeeksi ja syötyä on kyllä
tultu varmasti tarpeeksi. Ihan kunnon ruoka-annoksia syön päivässä noin 5 kertaa, proteiinia tulee juotua muutama kerta päivässä muihin lisäravinteisiin kuuluu: aminot, monivitamiinit, omega 3 ja kreatiini.
Tossa noin kuukausi sitten sain kaverin rupeemaan käymään salilla ja nyt on tullut kaikissa liikkeissä tehtyä melkeen aina epäonnistumiseen asti kun on kaveri avustamassa (tämä ei ilmeisesti oo kauheen hyvä asia?)
Tossa joku viikko sitten ruvettiin kaverin kanssa kokeilemaan, että tehdään suurin osa liikkeistä vähän lyhyemmillä tauoilla suunnilleen 1-2 minuuttia.

Nyt pointtiin, eli siis ennen oon pystynyt tekemään dippejä todella hyvin, tulemalla rauhallisesti niin alas kun mahdollista ja oon tehnyt 10-12 sarjoja 10kg lisäpainoilla.
Penkissä tuli tehtyä kapeella otteella yleensä 15-17.5 kilon painoilla 8-12 sarjoja.
Tossa muutama päivä sitten kun tein olkapäiden yhteydessä ojentajia en pystynyt tekemään kun muutaman dipin.
Tänään sitten oli rinta ja ojentajat ja dippejä sain joku 5 tehtyä huom ilman lisäpainoja ja kapeella otteella penkissä tein 8 sarjoja 10 kilon painoilla.
Treenin yhteydessä vitutti äärettömästi, että mitä nyt tapahtuu ja rupes nyt pelottamaan etten mee kusemaan tätä harrastusta johon oon rakastunut.
Päätin nyt, että pidän ainakin muutaman päivän vapaata kokonaan salista ja syön vaan kunnolla.
Jos jollain olisi kokemusta tällaisesta niin olisi kiva tietää, että tuleeko tulokset takaisin jos pitän vapaata vähän aikaa? Pitäisikö kuinka pitkään pitää vapaata? Ja onko tää nyt ylitreenaamista ylipäätään vai jotain muuta?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
No oot vaan treenannu liikaa ja liian kovaa. Ruoalla on toki merkitystä siinä, mutta ei sekään ole suinkaan mikään oikotie onneen. Ainakin viikko kannattaa levätä ihan kokonaan. Noista reilusti yli tunnin treeneistä ois hyvä kans päästä eroon. Bodailemalla yli puoltatoista tuntia ei kannata treenata. Tulevaisuudessa muista pitää kevyitä viikkoja tai lepoviikkoja jo ennen ku tulokset alkaa junnaamaan tai jopa laskemaan. Esimerkiks joka neljäs viikko vois olla hyvä kevennellä.

No oot vaan treenannu liikaa ja liian kovaa. Ruoalla on toki merkitystä siinä, mutta ei sekään ole suinkaan mikään oikotie onneen. Ainakin viikko kannattaa levätä ihan kokonaan. Noista reilusti yli tunnin treeneistä ois hyvä kans päästä eroon. Bodailemalla yli puoltatoista tuntia ei kannata treenata. Tulevaisuudessa muista pitää kevyitä viikkoja tai lepoviikkoja jo ennen ku tulokset alkaa junnaamaan tai jopa laskemaan. Esimerkiks joka neljäs viikko vois olla hyvä kevennellä.

No pidän nyt viikon vapaata kokonaan tosta ja kattoo miten sitten jaksaa sen jälkeen, pitää nyt sitten lyhentää vähän treenejä ja mahollisesti syödä vieläkin enemmä ihan vaan varman päälle.
Mutta haittaako se jos vetää melkeen kaikki sarjat epäonnistumiseen asti, polttaako se hermoston loppuun? Jotain pahaa oon siitäkin kuullut ettei aina pitäis vetää loppuun.

Ja kiitos vielä avuliaasta vastauksesta.

No pidän nyt viikon vapaata kokonaan tosta ja kattoo miten sitten jaksaa sen jälkeen, pitää nyt sitten lyhentää vähän treenejä ja mahollisesti syödä vieläkin enemmä ihan vaan varman päälle.
Mutta haittaako se jos vetää melkeen kaikki sarjat epäonnistumiseen asti, polttaako se hermoston loppuun? Jotain pahaa oon siitäkin kuullut ettei aina pitäis vetää loppuun.

Ja kiitos vielä avuliaasta vastauksesta.

Kaikkia sarjoja ei pidä tehä loppuun asti. Sillä saa hermoston varmasti ennen pitkää jumiin. Voisi sanoa, että mitä pidempi sarja sen lähemmäs failurea voi mennä. Joskus toki voi tehdä yhden tai pari sarjaa missä vaan failureen, mut pääsääntösesti kannattaa pitää failuret yli 12 toiston sarjoissa. Eikä sielläkään jokasta sarjaa joka kerta failureen.

kiinnostais tietää mitä sä teet kerralla salil, jos siel menee 2-3h =)

No koitan listata tähän mahdollisimman hyvin kaiken, kaikkien liikkeiden nimiä en tiedä.
Jokaista liikettä teen neljä sarjaa.

Rinta, Ojentajat ja vatsat: Lyhin treeni kaikista päivistä.
Penkki, vinopenkki, cable fly, dumbell fly, dipit, tricep bench, ja yks liike vielä ojentajia kaapelikoneessa

Selkä, Hauikset:
maastaveto ,upper back flys, kaapelikoneessa pulldown niskan taakse, low row, kaapelikoneessa tavallaan lowrow semmosella mihin menee molemman kädet, pull up, hauiksia tangolla reverse grip, käsipainoilla hauikset ja kaapelikoneessa hauikset.

Olkapäät, epäkkäät ja ojentajat:
Arnold press, smith koneessa press niskan taakse, side laterals, back shoulders dumbells, tangolla epäkkäitä ja olkapäitä silleen että nostan tangon rinnan kohalle, epäkkäät erikseen, sitten ojentajat

Jalat ja hauikset: Lämmöt leg extension konella, kyykyt tai etukyykyt, jalkaprässi, pohkeet, stiff legged deadlift, good mornings, sitten noita tavallan sisäreisiä semmosella koneella missä suljetaan haarat, sitten hauikset.

Vaihtelen näitä liikkeitä todella usein fiiliksen mukaan mitä tekeekään mieli tehdä mutta tossa on aikalailla se määrä mitä teen kerrallaan.

Mulla on ehkä vähän tyhmä toi idea tossa ollu, että teen mielummin liikaa ku liian vähän.
Kertokaa ihmeessä jos teen liikaa jotain mistä pitäis karsia, tällä hetkellä ei oo mikään muu kärsiny kun noi ojentajat ja sen takia pikkasen rinta, jalat on vaan voimistunu, sekä olkapäät ja selkä.
Selässä on hirveesti noita treenejä kun en tiedä pitäiskö noita leveän selkälihaksen paksuus ja leveystreenejä tehä vaan yks vai kaks.
Kaikki neuvo on hyvin arvostettu.

Onhan tossa ihan järjetön määrä tavaraa, ei mikään ihme jos menee ihan jumiin. Ojentajia ei tarvi erikseen enää reenata olkapäiden kanssa, eikä hauista jalkojen kanssa

Ojentajia ei tarvi erikseen enää reenata olkapäiden kanssa, eikä hauista jalkojen kanssa
Kai tossa on haettu käsille kahta treeniä viikossa, mutta sen saisi hoidettua järkevämminkin muuttamalla jakoa vähän paremmaksi. Selkä ja hauikset eri päiville niin hauikset saa rasitusta kaksi kertaa viikossa ihan itsestään. Sama on toteutettavissa jokaiselle lihasryhmälle.

Kai tossa on haettu käsille kahta treeniä viikossa, mutta sen saisi hoidettua järkevämminkin muuttamalla jakoa vähän paremmaksi. Selkä ja hauikset eri päiville niin hauikset saa rasitusta kaksi kertaa viikossa ihan itsestään. Sama on toteutettavissa jokaiselle lihasryhmälle.

Hyvä idea, tekisin sitten vaikka yhtenä päivänä hauikset ja ojentajat.
Mites sitten toi liikkeiden määrä muuten noissa treeneissä? Onko selässä tarpeeksi, mutta ei liikaa liikkeitä?

Hyvä idea, tekisin sitten vaikka yhtenä päivänä hauikset ja ojentajat.
Mites sitten toi liikkeiden määrä muuten noissa treeneissä? Onko selässä tarpeeksi, mutta ei liikaa liikkeitä?
Vilkaise vaikka huvikses fiksu nelijakoinen vol. 2 -ketju täältä ja väännä sitä käyttäen itelles pohja. Katsotaan sen jälkeen liikkeiden määrää ja sarjoja.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mä en edes vasta-alkajana mopoiässä ilman ohjelmaakaan tehnyt noin paljoa liikkeitä. Noilla määrillä ei saa enää tehoa loppuun millään ja failureen asti niin metsään mennään ja lujaa.

Vilkaise vaikka huvikses fiksu nelijakoinen vol. 2 -ketju täältä ja väännä sitä käyttäen itelles pohja. Katsotaan sen jälkeen liikkeiden määrää ja sarjoja.

Kävin vilkasemassa ja ihan kiinnostavalta näytti kun oon kuullut parilta ihmiseltä tämmösestä jaosta, en vaan oo raaskinut vaihtaa kun on tuntunut toimivan tuo oma tyyli tähän asti.
Tää nyt tuli vähän tyhmään aikaan tää ylirasitus kun haluaisin just alottaa kiinteyttää ekaa kertaa kattoakseni miten se menee.
Pidän nyt viikon kokonaan vapaata sitten teen vaikka viikon tai pari tuolla sun ohjelmalla ja katon miltä tuntuu sitten rupeenkin kiinteyttämään.

- - - Updated - - -

Mä en edes vasta-alkajana mopoiässä ilman ohjelmaakaan tehnyt noin paljoa liikkeitä. Noilla määrillä ei saa enää tehoa loppuun millään ja failureen asti niin metsään mennään ja lujaa.

Niin eihän sitä tehoa hirveesti riitäkkään, mutta ajattelin, että kyllä se silti varmaan auttaa siihen kasvamiseen.
Pitää nyt pistää uusiks kokeilumielessä Powerhousun langan mukaan.

Kävin vilkasemassa ja ihan kiinnostavalta näytti kun oon kuullut parilta ihmiseltä tämmösestä jaosta, en vaan oo raaskinut vaihtaa kun on tuntunut toimivan tuo oma tyyli tähän asti.
Tää nyt tuli vähän tyhmään aikaan tää ylirasitus kun haluaisin just alottaa kiinteyttää ekaa kertaa kattoakseni miten se menee.
Pidän nyt viikon kokonaan vapaata sitten teen vaikka viikon tai pari tuolla sun ohjelmalla ja katon miltä tuntuu sitten rupeenkin kiinteyttämään.

- - - Updated - - -

Niin eihän sitä tehoa hirveesti riitäkkään, mutta ajattelin, että kyllä se silti varmaan auttaa siihen kasvamiseen.
Pitää nyt pistää uusiks kokeilumielessä Powerhousun langan mukaan.

Koko treeni uusiksi ja samalla vauhdilla ruokapuoli.

Zone-sarja -42%
Mentaalipuolelle vinkki.
Tuota treenimäärää kun et ehkä kovin mielellään vielä vähennä, niin voisin tähän laittaa pari huomionarvoista asiaa:

1. Aloittaessa sitä tulosta tulee, teki sitten jotakuinkin mitä tahansa siellä salilla. Tässä varmaankin syy siihen että olet jatkanut omalla tyylillä, ja haluat siitä pitä kiinni. Sama suomeksi: Luultavasti olisit kehittynyt kyllä pienemmälläkin treenimäärällä noin aluksi. Eli ei muuta kuin jotain perusohjelmaa kokeiluun ;)

2. Kevyisiin viikkoihinkaan sua ei ehkä saa ylipuhuttua kovin helposti, mutta suosittelen lämpimästi kokeilemaan. Itse kuulun myös siihen ryhmään joka pyrkiii tekemään lähtökohtaisesti joka päivä edes jotain treeniä.
Sitten kun joka tapauksessa tulee niitä 1-3 päivän jaksoja, jolloin ei tule nostettua ollenkaan, olen huomannut että juuri näiden muutaman lepopäivän jälkeen kun ottaa tangon käteen onkin tulokset nousseet ihan itsestään levon aikana.
Mukavan palkitsevaa siis kun malttaa välillä huilata. Ja noinhan sen kuuluukin tapahtua. Lihas kasvaa levossa.

Itseäni kun kiinnostaa tuo minimalistinen Occamin protokolla (4 tuntia kuussa salilla ja silti pitäisi lihakset kasvaa), mistä avasin ketjun tänään, niin tässä on sitten se toinen ääripää. Ainakin jossakin vaiheessa tulee varmasti se piste jolloin se jatkuva salilla oleminen alkaa kääntyä jo lihasten kehitystä vastaan. Kukaan ei millään ehdi palautua tuollaisesta treenistä ennen seuraavaa, joten jos tavoitteena on lihasmassan kasvatus niin tuo jo varmasti haittaa sitä tavoitetta.

Vielä sellainen juttu tuli mieleen, että olen lihasmassan kasvaessa nopeasti lihasten palautumiskyky ei kasva samaan tahtiin. Eli yksinkertaistettuna lihas on isompi kuin aiemmin mutta sen aineenvaihdunta on edelleen samalla tasolla kuin aiemmalla kevyemmällä massalla. Kropalla kestää aikansa että infrastruktuuri saadaan päivitettyä uuden lihasmassan tasolle. Tämän vuoksi palautumistaukoja (välipäiviä harjoitusten välillä) pitäisi pidentää nimenomaan silloin kun nopeaa kehitystä on jo tapahtunut. Kokeilepa luukasa pitää usean päivän tauko, jonka aikana syöt reilusti proteiinia, ja raportoi mitä sitten tapahtuu treenille!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom