Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Aloitetaampa klassikkokysymyksellä jota monet viisaat miehet ovat monesti pohtineet.
Jos haluat vasten liikennesääntöjä ajaa yksissuntaista väärään suuntaan päästäksesi pisteestä A pisteeseen B, kannattaako ajaa nokka edellä vai peruuttaa?
Aloitetaampa klassikkokysymyksellä jota monet viisaat miehet ovat monesti pohtineet.
Jos haluat vasten liikennesääntöjä ajaa yksissuntaista väärään suuntaan päästäksesi pisteestä B pisteeseen A, kannattaako ajaa nokka edellä vai peruuttaa?
Vastaan, että panssarivaunulla.
Sinä väistät, jos auto stop merkin takana on käynyt pysähdyksissä.
Kumpaakaan ei liikennemerkki käske väistämään, koska kärkikolmio (jota vastaava merkki stop-merkki on) velvoittaa väistämään RISTEÄVÄÄ LIIKENNETTÄ.Olisi tässä ihan oikeakin kysymys:
Tilanne on normaali X-risteys, jossa toinen "läpimenevistä" teistä on etuajooikeudellinen ja sivuhaarat ovat molemmat väistämisvelvollisia. Toisessa sivuhaaroista on kolmio ja toisessa STOP -merkki. Minä tulen kolmion takaa ja haluan kääntyä vasemmalle ja vastakkaisesta suunnasta STOP:in takaa tulee auto, joka haluaa kääntyä samaan suuntaan kuin minä, eli itsestään katsottuna oikealle.
Normaalistihan minä väistäisin, sillä vastaan tuleva on "oikealla puolella". Onko tässä tapauksessa kuitenkaan STOP -merkki "vahvempi", kuin "oikealta puolelta tuleminen". Kumman tulee väistää?
Osaako kukaan kertoa miksi ainakin Helsingin kantakaupungissa on kadunvarsipysäköintiä rajoittamassa ainakin kahdenlaisia merkkejä. Toiset ovat sinipohjaisia, joissa valkoinen P-kirjain, ja alapuolella merkin voimassaoloaika; yleensä 9-19. Lisäksi aika usein merkintä, että ei koske tietyllä tunnuksella olevia ajoneuvoja. Nämä siis ''pysäköinti sallittu''-merkkejä. Toisenlaiset merkit ovat pysäköintikieltomerkkejä, eli keltaisia, joissa mustan P-kirjaimen yli vedetty kenoviiva, tai pyöreä sininen ympyrä punaisella kenoviivalla. Näissäkin merkeissä yleensä maininta, ettei koske jollakin pysäköintitunnuksella varustettuja ajoneuvoja, sekä merkin voimassaoloaika. Lähinnä mietityttää se, että onko merkkien välillä jotain käytännön eroavaisuuksia, kun itse en sellaista ole vielä keksinyt... Merkkejä kun tuntuu olevan samalla alueella melkolailla vaihtelevasti, ja ainakin itse olen pysäköinyt autoni aina samalla tavalla kummankin merkin alaisuuteen....
Kärkikolmio 231. Väistämis- velvollisuus risteyksessä ;)Kumpaakaan ei liikennemerkki käske väistämään, koska kärkikolmio (jota vastaava merkki stop-merkki on) velvoittaa väistämään RISTEÄVÄÄ LIIKENNETTÄ.
Totta. Pakko oli taas kaivaa faktaa esiin finlexistä. Jäi vaan askarruttamaan, että onko vastakkaisesta suunnasta risteykseen kärkikolmion tai stop-merkin takaa tuleva pykälän tarkoittama "etuajo-oikeutettu suunta". Ei minun mielestäni.Kärkikolmio 231. Väistämis- velvollisuus risteyksessä ;)
Kysytääs täällä ku kiinnostaa. Monesti olen laittanut merkille ja myös tänään. Ambulanssit ajaa aika kovaa ja poikkeuksetta painelevat ohi muusta liikenteestä. Millainen oikeus heillä on tähän ilman että pillit tai valkeet on päällä? Selvennykseksi että ajakoot mun puolesta kuhan vaan mietein. Niin ja tämä siis lähinnä taajamien ulkopuolella.
Toki saa "kiireellisessä" tehtävässä jota ei sen tarkemmin määritellä.
Valot ja sirrat tulevat mukaan kun aletaan puhumaan väistämisvelvollisuuksista.
Löytyy TLL jostain alusta, puolivälistä ja lopusta pykälät.