Liikennesäännöt

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Trainee
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tyhmiä ja vähän fiksumpiakin kysymyksiä liikennesäännöistä.
Pakkiksen Finlex-fiilistelijät ja sääntömutuilijat vastaavat.:hyvä:

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Aloitetaampa klassikkokysymyksellä jota monet viisaat miehet ovat monesti pohtineet.

Jos haluat vasten liikennesääntöjä ajaa yksissuntaista väärään suuntaan päästäksesi pisteestä B pisteeseen A, kannattaako ajaa nokka edellä vai peruuttaa?

Aloitetaampa klassikkokysymyksellä jota monet viisaat miehet ovat monesti pohtineet.

Jos haluat vasten liikennesääntöjä ajaa yksissuntaista väärään suuntaan päästäksesi pisteestä A pisteeseen B, kannattaako ajaa nokka edellä vai peruuttaa?

Poikittain :dance:

Jos haluat vasten liikennesääntöjä ajaa yksissuntaista väärään suuntaan päästäksesi pisteestä B pisteeseen A, kannattaako ajaa nokka edellä vai peruuttaa?

Vastaan, että panssarivaunulla. :rock:

Kyllä mä vetäisin pakilla, siinä ehtii vielä "paikkaamaan" jos joku sattuu tulemaan "vastaan".

Olisi tässä ihan oikeakin kysymys:
Tilanne on normaali X-risteys, jossa toinen "läpimenevistä" teistä on etuajooikeudellinen ja sivuhaarat ovat molemmat väistämisvelvollisia. Toisessa sivuhaaroista on kolmio ja toisessa STOP -merkki. Minä tulen kolmion takaa ja haluan kääntyä vasemmalle ja vastakkaisesta suunnasta STOP:in takaa tulee auto, joka haluaa kääntyä samaan suuntaan kuin minä, eli itsestään katsottuna oikealle.

Normaalistihan minä väistäisin, sillä vastaan tuleva on "oikealla puolella". Onko tässä tapauksessa kuitenkaan STOP -merkki "vahvempi", kuin "oikealta puolelta tuleminen". Kumman tulee väistää?

Sinä väistät, jos auto stop merkin takana on käynyt pysähdyksissä.

Pysäköintiliikennemerkit

Osaako kukaan kertoa miksi ainakin Helsingin kantakaupungissa on kadunvarsipysäköintiä rajoittamassa ainakin kahdenlaisia merkkejä. Toiset ovat sinipohjaisia, joissa valkoinen P-kirjain, ja alapuolella merkin voimassaoloaika; yleensä 9-19. Lisäksi aika usein merkintä, että ei koske tietyllä tunnuksella olevia ajoneuvoja. Nämä siis ''pysäköinti sallittu''-merkkejä. Toisenlaiset merkit ovat pysäköintikieltomerkkejä, eli keltaisia, joissa mustan P-kirjaimen yli vedetty kenoviiva, tai pyöreä sininen ympyrä punaisella kenoviivalla. Näissäkin merkeissä yleensä maininta, ettei koske jollakin pysäköintitunnuksella varustettuja ajoneuvoja, sekä merkin voimassaoloaika. Lähinnä mietityttää se, että onko merkkien välillä jotain käytännön eroavaisuuksia, kun itse en sellaista ole vielä keksinyt... Merkkejä kun tuntuu olevan samalla alueella melkolailla vaihtelevasti, ja ainakin itse olen pysäköinyt autoni aina samalla tavalla kummankin merkin alaisuuteen....

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Olisi tässä ihan oikeakin kysymys:
Tilanne on normaali X-risteys, jossa toinen "läpimenevistä" teistä on etuajooikeudellinen ja sivuhaarat ovat molemmat väistämisvelvollisia. Toisessa sivuhaaroista on kolmio ja toisessa STOP -merkki. Minä tulen kolmion takaa ja haluan kääntyä vasemmalle ja vastakkaisesta suunnasta STOP:in takaa tulee auto, joka haluaa kääntyä samaan suuntaan kuin minä, eli itsestään katsottuna oikealle.

Normaalistihan minä väistäisin, sillä vastaan tuleva on "oikealla puolella". Onko tässä tapauksessa kuitenkaan STOP -merkki "vahvempi", kuin "oikealta puolelta tuleminen". Kumman tulee väistää?
Kumpaakaan ei liikennemerkki käske väistämään, koska kärkikolmio (jota vastaava merkki stop-merkki on) velvoittaa väistämään RISTEÄVÄÄ LIIKENNETTÄ.

Osaako kukaan kertoa miksi ainakin Helsingin kantakaupungissa on kadunvarsipysäköintiä rajoittamassa ainakin kahdenlaisia merkkejä. Toiset ovat sinipohjaisia, joissa valkoinen P-kirjain, ja alapuolella merkin voimassaoloaika; yleensä 9-19. Lisäksi aika usein merkintä, että ei koske tietyllä tunnuksella olevia ajoneuvoja. Nämä siis ''pysäköinti sallittu''-merkkejä. Toisenlaiset merkit ovat pysäköintikieltomerkkejä, eli keltaisia, joissa mustan P-kirjaimen yli vedetty kenoviiva, tai pyöreä sininen ympyrä punaisella kenoviivalla. Näissäkin merkeissä yleensä maininta, ettei koske jollakin pysäköintitunnuksella varustettuja ajoneuvoja, sekä merkin voimassaoloaika. Lähinnä mietityttää se, että onko merkkien välillä jotain käytännön eroavaisuuksia, kun itse en sellaista ole vielä keksinyt... Merkkejä kun tuntuu olevan samalla alueella melkolailla vaihtelevasti, ja ainakin itse olen pysäköinyt autoni aina samalla tavalla kummankin merkin alaisuuteen....

Ensimmäinen on se normaali "pysäköinti kielletty", joka on voimassa seuraavaan risteykseen saakka tai kyseisen merkin vaikutuksen kumoavaan liikennemerkkiin saakka (vaikeasti sanottuna :D). Toinen on "pysäköintikieltoalue", jolla voidaan kieltää pysäköinti kokonaan jollain alueella, esimerkiksi umpikadulla. Liikennemerkit nro 372 (pysäköinti kielletty), nro 373 (pysäköintikieltoalue) ja 374 (pysäköintikieltoalue päättyy) ja Tieliikenneasetus (182/1982). Tuolta löytyy liikkennehmerkith. http://alk.tiehallinto.fi/www2/liikennemerkit/esite_suomi_2007-v.pdf

Kumpaakaan ei liikennemerkki käske väistämään, koska kärkikolmio (jota vastaava merkki stop-merkki on) velvoittaa väistämään RISTEÄVÄÄ LIIKENNETTÄ.
Kärkikolmio 231. Väistämis- velvollisuus risteyksessä ;)

Zone-sarja -42%
En tiedä kuuluko tämä tänne mutta menköön.

Eli Kuski on alle 18-vuotta ja ei omista autokorttia.Hän lähtee autolla liikenteeseen, humalassa vielä. Kyytiin tulee vielä pari kaveria. Poliisit jos pysäyttää,kuskihan saa sakot ja kortti siirtyy yms. Mutta saako kyydissä olevat mitään sanktiota?

Kysytääs täällä ku kiinnostaa. Monesti olen laittanut merkille ja myös tänään. Ambulanssit ajaa aika kovaa ja poikkeuksetta painelevat ohi muusta liikenteestä. Millainen oikeus heillä on tähän ilman että pillit tai valkeet on päällä? Selvennykseksi että ajakoot mun puolesta kuhan vaan mietein. Niin ja tämä siis lähinnä taajamien ulkopuolella.

Kuka väistää tasa-arvoisessa kahden leikkaavan tien risteyksessä jos joka suunnasta tulee auto samaan aikaan risteykseen. Kaikkilla on silloin väistämisvellvollisuus koska jokaisella on oikealta tulevaa liikennettä. Käytännössä joku menee ensin ja purkaa suman, mutta miten pitäisi toimia liikennesääntöjen mukaan?

Kärkikolmio 231. Väistämis- velvollisuus risteyksessä ;)
Totta. Pakko oli taas kaivaa faktaa esiin finlexistä. Jäi vaan askarruttamaan, että onko vastakkaisesta suunnasta risteykseen kärkikolmion tai stop-merkin takaa tuleva pykälän tarkoittama "etuajo-oikeutettu suunta". Ei minun mielestäni.

Merkki 231 Väistämisvelvollisuus risteyksessä (kärkikolmio)

Merkillä osoitetaan, että risteykseen tulevan ajoneuvon on väistettävä ajoneuvoja ja raitiovaunuja, jotka saapuvat risteykseen risteävältä tieltä tai etuajo-oikeutetulta suunnalta. Liikenneympyrässä merkillä osoitetaan, että liikenneympyrään tulevan ajoneuvon on väistettävä liikenneympyrää käyttäviä ajoneuvoja ja raitiovaunuja. Lisäkilvellä 815 varustettuna merkkiä voidaan käyttää ennakkomerkkinä. Lisäkilvellä 816 varustettuna sitä voidaan käyttää merkin 232 ennakkomerkkinä. Merkillä voidaan osoittaa myös tieliikennelain 14 §:n 3 tai 4 momentin mukainen väistämisvelvollisuus. (23.12.1998/1133)

Merkki 232 Pakollinen pysäyttäminen (STOP-merkki)

Merkillä osoitetaan, että risteykseen tai tielle tuleva ajoneuvo on aina pysäytettävä pysäytysviivan kohdalle. Missä pysäytysviivaa ei ole, ajoneuvo on pysäytettävä välittömästi ennen risteävää tietä sellaiseen kohtaan, josta on mahdollisimman hyvä näkemä risteävälle tielle. Merkki osoittaa myös, että ajoneuvon on väistettävä ajoneuvoja ja raitiovaunuja, jotka saapuvat risteykseen risteävältä tieltä tai etuajo-oikeutetulta suunnalta. Liikenneympyrässä merkillä osoitetaan, että liikenneympyrään tuleva ajoneuvo on pysäytettävä ja sen on väistettävä liikenneympyrää käyttäviä ajoneuvoja ja raitiovaunuja. Rautatien tasoristeyksessä merkillä osoitetaan, että ajoneuvo on ennen tasoristeyksen ylittämistä pysäytettävä merkin kohdalle. (23.12.1998/1133)

Kysytääs täällä ku kiinnostaa. Monesti olen laittanut merkille ja myös tänään. Ambulanssit ajaa aika kovaa ja poikkeuksetta painelevat ohi muusta liikenteestä. Millainen oikeus heillä on tähän ilman että pillit tai valkeet on päällä? Selvennykseksi että ajakoot mun puolesta kuhan vaan mietein. Niin ja tämä siis lähinnä taajamien ulkopuolella.

Toki saa "kiireellisessä" tehtävässä jota ei sen tarkemmin määritellä.
Valot ja sirrat tulevat mukaan kun aletaan puhumaan väistämisvelvollisuuksista.

Löytyy TLL jostain alusta, puolivälistä ja lopusta pykälät.

Toki saa "kiireellisessä" tehtävässä jota ei sen tarkemmin määritellä.
Valot ja sirrat tulevat mukaan kun aletaan puhumaan väistämisvelvollisuuksista.

Löytyy TLL jostain alusta, puolivälistä ja lopusta pykälät.

:offtopic:
Tuli tosta "kiireellisestä" jotenkin mieleen kun ~kuukausi sitten kissalan poijjaat ajoivat Hämeentietä reilulla ylinopeudella ja vetivät parkkiin kävelytien päälle kebab-mestan eteen ja lähtivät nauttimaan kepangia sisään. :D
(Frendi kävi oikein tarkistamassa notta mitä ne sedät meni sinne sisään tekemään.)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom