Liikaa rahaa tilille, kenen vastuulla?

Tästä aiheesta en ensi hätään löytänyt keskustelua.

Hypoteettinen tilanne: Henkilö Z havaitsee itselleen maksetun tavallista suuremman summan palkkaa. Summa olkoon noin 100-150 euroa. Henkilö ei ole vielä nähnyt tilinauhaansa, joten ei voi määritellä mahdollisen erheen suuruutta. Normaalisti Z ei edes tarkkaile tilitapahtumiaan taajaan, mutta tuli laskuja maksaessaan huomanneeksi arveltua suuremman palkkasumman (joka silti on lähestulkoon rikollisen pieni). Z työskentelee tuntipalkalla henkilöstövuokrausfirmalle.

Henkilöä arveluttavatkin nyt yksilön vastuu ja omatunto edellämainitun kaltaisessa tilanteessa. Alipalkattuna rahaa ei ole koskaan liikaa, ja onpa sattumalta niinkin, että henkilö tässä täysin keksityssä tilanteessa on vain viikkoa aiemmin lähtenyt ko. työpaikastaan. Kenen vastuulla on liian suuri rahamäärä henkilö Z:n tilillä? Onko mahdollista, että Z työnantajan mahdollisesti huomatessa virheensä joutuisi sen korvaamaan takautuvasti?

Mainittakoon vielä, että summa ei ole mitenkään tavattoman suuri ko. työnantajan maksamana ja että henkilö Z on aiemmin vastaanottanut myös suurempia panoja tämän työnantajan taholta.

Avusta kiittäen, ei ainakaan Z. :nolo:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kavallus taitaa olla jos kuluttaa rahat tietoisena asiasta olkoonkin että rahaa on tullut pyytämättä

tästä kaipaisin kyllä faktaa pöytään.. jotenkin tuntuu oudolta että olisi itse velvoitettu tutkimaan jokaisen siirron joka omalle tilille tulee? ja sitten jos ei huomaa väärää siirtoa voi joutua kuseen?

Henkilön Z kannattaa odottaa tilinauhaansa, koska se maksu peritään takaisin, jos se on virheen seurauksena tullut tilille. Ja vaikka ne rahat ehtisi käyttää johonkin, niin ne silti peritään takaisin. Mutta ne "ylimääräiset" rahat saattavat olla myös lomakorvauksia, olettaen ettei henkilö Z ole käyttänyt lomapäiviään.

Silti kannattaa odottaa sitä tilinauhaa.

Toki virhe voidaan korvata jälkikäteen, jos työnantaja huomaa virheen ja vaatii korjausta. Kehottaisin tässä tapauksessa Z:aa varautumaan siihen, että rahat pitää palauttaa. Itse ei kuitenkaan tarvi tai kannata tehdä mitään asian korjaamiseksi, kun summa on näin pieni. Parhaimmassa tapauksessa firma ei viitsi lähteä kaivamaan virhettä jälkikäteen.

Isommissa summissa sitten Z joutuisikin syytteeseen petoksesta, jos tuhlaa tai piilottaa itselleen kuulumattomat rahat.

Itselleni maksettiin joskus toisen henkilön bonukset joulun tienoolla. Palkkalaskenta otti myöhemmin yhteyttä ja pidättivät summan sitten seuraavasta tilistä (joka oli sitten aika laiha). Eli eiköhän ne tulla jostain pidättämään jossain vaiheessa.

Faktaa on että rahat joutuu maksamaan takaisin jos maksaja huomaa virheensä. Kuseen ei joudu jos maksaa kiltisti. Näitä tapauksiahan on julkisuudessakin ollut kun on hummattu kymmeniä tuhansia virheellisesti tilille tulleita rahoja eikä tietyskikään pystytty maksamaan takaisin.

[MUTU]
Ja muistakaa että jos itse satutte maksamaan summan väärälle tilille tai pankki sotkee tilin niin pankki ei tod. näk. auta asiassa paljoa vaan täytyy itse hoitaa asia väärän saajan kanssa ja ehkä jopa viranomaisten avustuksella. Pankki sanoo itsensä irti asiasta mm. koska ei voida osoittaa että pankki on tehnyt virheen...
[/MUTU]

jesus adidas sanoi:
Tästä aiheesta en ensi hätään löytänyt keskustelua.

Hypoteettinen tilanne: Henkilö Z havaitsee itselleen maksetun tavallista suuremman summan palkkaa. Summa olkoon noin 100-150 euroa. Henkilö ei ole vielä nähnyt tilinauhaansa, joten ei voi määritellä mahdollisen erheen suuruutta. Normaalisti Z ei edes tarkkaile tilitapahtumiaan taajaan, mutta tuli laskuja maksaessaan huomanneeksi arveltua suuremman palkkasumman (joka silti on lähestulkoon rikollisen pieni). Z työskentelee tuntipalkalla henkilöstövuokrausfirmalle.

Henkilöä arveluttavatkin nyt yksilön vastuu ja omatunto edellämainitun kaltaisessa tilanteessa. Alipalkattuna rahaa ei ole koskaan liikaa, ja onpa sattumalta niinkin, että henkilö tässä täysin keksityssä tilanteessa on vain viikkoa aiemmin lähtenyt ko. työpaikastaan. Kenen vastuulla on liian suuri rahamäärä henkilö Z:n tilillä? Onko mahdollista, että Z työnantajan mahdollisesti huomatessa virheensä joutuisi sen korvaamaan takautuvasti?

Mainittakoon vielä, että summa ei ole mitenkään tavattoman suuri ko. työnantajan maksamana ja että henkilö Z on aiemmin vastaanottanut myös suurempia panoja tämän työnantajan taholta.

Avusta kiittäen, ei ainakaan Z. :nolo:

Tavallisesti vastailen näihin kysymyksiin tuolla VIP-osiolla, mutta kun juuri vähän aikaa sitten vastasin hyvin samanlaiseen kysymykseen, niin selvennettäköön asiaa tässä ihan lyhyesti.

Kysymyksessä on ns. perusteettoman edun palautus. Pääsäännön mukaan työntekijä on velvollinen maksamaan takaisin liikaa maksetun palkan. Mikäli työntekijä on ollut vilpittömässä mielessä ja takaisinperintä olisi kohtuutonta työntekijää kohtaan, voidaan sitä sovitella tai jättää määrä työnantajan vahingoksi. Tämä on siis kuitenkin poikkeus pääsäännöstä.

Tarkemmin threadissä http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=25193

Elikkä kannattaa liittyä VIP jäseneksi... :D

Mitä mulle tapahtuu ku oon saanu kahdessa eri firmassa kuukauden ylimääräisen palkan, ilmoittanut niistä, mutta kumpikaan firma ei alkanut niitä kumminkaan takaisin perimään. Ei niitä tunnu pikkurahat kiinnostavan ;)

Suosittelen että pitää suun kiinni ja rahat valmiina vähintään tilintarkastuskauden loppuun, mielellään vuoden tilitarkastuksen yli. Kukaan ei kysele niitä sen jälkeen. Jos joku noiden yhteydessä/aiemmin kyselee, niin teeskentelee viatonta ja palauttaa rahat.

Paras tilitoimiston moka mihin olen itse törmännyt tuli euroihin siirtyessä. Työkaverille maksettiin palkka 5.9-kertaisena... "ikävä" kyllä huomasivat tuon jo parin päivän päästä. :D

Noniin, henkilö Z on ilmiselvä :david: .

Huhupuheiden mukaan ko. henkilö saapui juuri kotiin ja katsoi tilinauhasta saaneensa lomakorvauksia käyttämättömiltä lomapäiviltään. Kokemattomuus maan perii.

EDIT: liitynkin vipiksi samantien, kun kerran oikein lakiasiantuntijan toimesta kehoitettiin. :D Ja olihan se tilikin niin mahtava...

Kerran mulla oli tullut tilille markka aikana 20 tmk. Äkkiä menin pankkin ja olisin halunnut tilin tyhjäksi käteisellä. Olisivat antaneet vain 5000 mk, joten jätin homman. Sitten mummo soittikin ennakkoperinnöstä..

Toinen kerta tilille oli tullut 700 € liikaa palkkaan. Tietty tuhlasin rahan ja kuukauden kuluttua palkkakonttorista soitettiin ja kerrottiin, että se otetaan ensi palkasta pois. Onneksi sain neuvoteltua, että otetaan kahdesta seuraavasta palkasta.

Tietty tilinsä saa käyttää tyhjäksi, korttiaikana ei pysty seuraamaan reaaliajassa paljonko rahaa on tilillä. Sitten on vähän eri juttu, jos rahaa on tullut vaikka 100000€ liikaa. Sen pitäisi jo normaalin palkansaajan huomata.

Oli niin tai näin, niin älkää hyvät ihmiset eläkö kädestä suuhun, vaan säästäkää sen verran, että voitte antaa rahan tulla tillille ja antaa sen olla siellä. Ei sitten huoleta mahd. takaisinperinnätkään ja aina on rahaa tillillä. Miettikääpä asia läpi.

treenaisko sanoi:
Kerran mulla oli tullut tilille markka aikana 20 tmk. Äkkiä menin pankkin ja olisin halunnut tilin tyhjäksi käteisellä. Olisivat antaneet vain 5000 mk, joten jätin homman. Sitten mummo soittikin ennakkoperinnöstä..

Niin mikäs tässä nopeassa tilin tyhjennysyrityksessä oli syynä? Olisihan ne kuitenkin joutunut takaisin makselemaan, jos rahat olisivat tulleet virheen seurauksena.

metalman sanoi:
tästä kaipaisin kyllä faktaa pöytään.. jotenkin tuntuu oudolta että olisi itse velvoitettu tutkimaan jokaisen siirron joka omalle tilille tulee? ja sitten jos ei huomaa väärää siirtoa voi joutua kuseen?

Milläs todistat, että et ollut tietoinen väärin tulleesta rahasta? Ei siinä nyt mitään kummempia ongelmia tule kuin, että ne pitää maksaa takaisin. Jos ei tietty suostu maksaa, niin sitten en tiedä. Muutamille tutuille on vastaavasti käynyt ja aina on tullut pyyntö maksaa takaisin. Kiltisti ovat maksaneet, joten ei tietoa jos ei maksa.

treenaisko sanoi:
Tietty tilinsä saa käyttää tyhjäksi, korttiaikana ei pysty seuraamaan reaaliajassa paljonko rahaa on tilillä.

Toi on mun mielestä sitten jo omaa tyhmyyttä ja siitä pitäis sakottaa tuplasti. :)
Aina sen tilitiedon voi tarkistaa automaatilta tai pankista suoraan.

Raven sanoi:
Toi on mun mielestä sitten jo omaa tyhmyyttä ja siitä pitäis sakottaa tuplasti. :)
Aina sen tilitiedon voi tarkistaa automaatilta tai pankista suoraan.
Onhan tosta sakotettukin mua lisämaksuilla, kun tuli tullut joskus tilinylitys. Korttimaksut voi mennä usean päivän viiveellä, ainakin joissain autokorjaamossa on käynyt niin. Mä en osaa olla fiksu rahankäytössä, ei kannata ottaa mallia.

Pari vuotta sitten oli lehdissä esillä tapaus, jossa Opstock peri vahingossa yksityishenkilön tilille maksettuja rahoja takaisin. Maksusta oli ehtinyt kulua jo pari vuotta (ts. tilintarkastukset yms. oli aikoja sitten pidetty). Summa oli muistaakseni joitakin satoja tuhansia markkoja. Henkilö väitti, ettei ollut huomannut asiaa, koska kävi aktiivista arvopaperikauppaa Opstockin asiakkaana (tämä oli totta). Lisäksi väitti, ettei hoitanut tai pahemmin seurannut omaa kirjanpitoaan, jonka hoiti joku ulkopuolinen. Oikeus päätti, että tuon summan ilmaantuminen olisi pitänyt huomata henkilön fiksuus huomioon ottaen. Maksettavaksi tuli koko summa korkoineen + oikeudenkäyntikulut.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom