Liikaa D-vitamiinia, liikaa lisäravinteita?

Ikä
39
Niinhän se sanonta menee, että kaikkea sopivasti.

Luin hyväterveys tms. lehdestä artikkelin D-vitamiinista, sen saannista ja liikasaannista, jonka väitettin muistaakseni mm. edistävän jotain syöpää tai ainakin nopeuttavan vanhenemista kun taas sopiva saanti hidastaa sitä. Sitten luin maitopurkin kyljestä että 1dl lasillinen maitoa olisi jo 10% päivän tarpeesta.

Yleistyshän on että suomalaiset saavat liian vähän D-vitamiinia ja tietysti reenaaminen kasvattaa tarvetta. Mutta entäs sitten kun (minä) maitoa menee 2 litraa päivässä, ulkona tulee oltua auringonpaisteessa etenkin kesällä ja siihen vielä möllerin tuplaöljyt ja maitorahkat, juustot, raejuustot jne. maitotuotteet.

Bodareille tarkoitetuissa vitamiini ja hivenainelisissä on _moninkertaiset_ määrät tavaraa verrattuna esimerkiksi apteekin vitamiini- ja ravintolisiin. Oli vitamiinit ja hivenaineet vesiliukoisia tahi ei niin onko eikö tuosta ehkä jopa kymmenkertaisesta saannista ole haittaa. Ei ennen tainnut olla olemassakaan yhtä vahvoja pillereitä kun nykyaikana? Huomioon on otettava myös että keskimääräinen salillakävijä / aktiiviliikkuja syö jo normaalisafkaakin huomattavasti monipuolisemmin kuin tavallinen tallaaja ja saa siis jo normaaliravinnosta tavallista paremmat ravinteet.

Nyt laittoi miettimään enkä ole uskaltanut koskea koko lisäravinnekaappiin tällä viikolla :D

E: kirjoituserheitä korjailtu

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
mitä oon ite huomannu nii melkein kaikissa on haitta ja hyöty puolensa.
useissa tutkimuksissa puhutaan esim. kahvi on terveellistä ja sit useissa tutkimuksissa puhutaan et kahvi on epäterveellistä...:rolleyes:

No joku lääkäri sanoi että suomalaisten on lähes mahdotonta saada edes tarpeeksi d-vitamiinia, johtuen vähästä auringonvalosta.

Litrasta maitoa saat yhteensä 5µg D-vitamiinia...se tölkissä tarkoitettu saantisuositus eli 1l = 5µg tarkoittaa lähinnä "riisitautirajaa", eli jos tämän alle saanti jää niin alkaa esiintymään puutosoireita.

Aikuinen voi talvisaikaan turvallisesti napsia 100µg D-vitamiinia vuorokaudessa...eli eipä ole vaaraa yliannoksesta...kun noiden kotimaasta hankittujen D-vitamiinia sisältävien valmisteiden annospitoisuudetkin ovat luokkaa 5-10µg...poislukien kalanmaksaöljy, josta tulee reilumpi annos.

Jos kalaa tulee syötyä runsaasti, niin tällöin myöskin D-vitamiinin saanti on jo tältäosin hyvin hanskassa...eikä ole syytä enää D-vitamiinia lisänä popsia.

Itse olen pyrkinyt osumaan päivän D-vitamiiniannoksessa 20-50µg alueelle.

Ihmisillä on yleinen tapa liioitella kaikessa. Monella on tämä vanha kunnon sanonta, "ennemmin överit kuin vajarit". Eli napsitaan vitamiineja kuin karkkia jne. sitä rataa, koska halutaan turvata tarpeeellisten aineiden saanti. Eikä noiden syönnistä ole nyt ihan kuolemanvaaraa, jos ei ihan yli vedä.

Kun kuntoilua harrastetaan, niin ei haluta ainakaan, että kehitys hidastuisi vaikkapa vitamiinien vähäisen saannin takia, joten napsitaan enempi, koska ajatellaan, että aina enempi on parempi. Kohtuus kaikessa. Itse kuvittelen ainakin, että ei se maito nyt maailman tappavinta ole kuitenkaan.

Onhan joissain elintarvikkeissakin pieniä määriä vaikka mitä myrkkyjä, mutta niin vähän kuitenkin, etteivät ne ole merkittäviä.

Itsellä ei ole kuitenkaan kokemusta noista erittäin korkeita pitoisuuksia sisältävistä vitamiinivalmisteista, joita ilmeisesti luontaistuotekaupoista saa vain.

Mutta jos alkaa juuri ja juuri kyttäämään, että koska se 100% tulee täyteen eikä yhtään yli, niin sen metsästäminen käy jo työstä

Nimimerkillä aikoinaan maitoa 5 l päivässä juonut

Ellen ole ihan väärässä, niin eikö olisi vähän helpompaa kirjoittaa mikrogramma?
copy/pastella molemmat aivan yhtä helppoja...kannattaa kokeilla...suosittelen :D
Tai jos tykkää naputtelusta niin alt+0181 ja perään vielä g

Suositut

Back
Ylös Bottom