Liika vitamiini(ko)?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja turre101
  • Aloitettu Aloitettu
Tossa aamukahvin ääressä tuli tutkiskeltua tuon Nutriplus Best Whey:n ja Wrangen ABCDE-vitamiinipurkin takakansia, huomasin että perhana, niissähän on suurin osa ihan samoja aineita, en edes muistanut että best whey sisältää myös vitamiineja.

Eli tuon Wrangen valmisteen sanotaan sisältävän kaikkea siinä olevaa 100% päiväannoksesta, ilmeisesti RDA-arvon mukaan. Noh, tuo Best Whey näyttää sisältävän tiettyjä aineita täsmälleen saman määrän, en saanut selvää oliko per annos (40g), vai per 100g.

Seuraavia aineita siis:
Tiamiini (B1) Tiamiini 1,4mg
Riboflaviini (B2) 1,6mg
Niasiini (B3) 18mg
Pantoteenihappo (B5) 4,0mg
B6-vitamiini 2,2mg
B12-vitamiini 3ug (näppäimistö ei tunne mikron merkkiä)
Biotiini 30ug
Foolihappo 300ug

Tuon verran on mainittuja aineita siis sekä yhdessä vitskutabletissa, että proteiinijauheessa. Eli käytännössä noita tulee nyt sitten syötyä vähintään 200% päivässä jos oikein laskeskelin, ellei enemmän! Nuo kaikki ovat vesiliukoisia, ja myrkytyksiä tai sivuvaikutuksia ei ole taidettu todeta kuin niasiinilla, ja vasta yli 1,5g päiväannoksilla, joka ei nyt tule täyteen. Mutta onko tästä muuta haittaa?? Aineenvaihduntaa ainakin nopeuttavat, joka ei välttämättä ole hyvä....?

Tuota vitamiinia ei viitsisi kumminkaan jättää pois, kun sisältää sangen tärkeitä A, D3 ja E-vitamiineja, noita rasvaliukoisia. Sisältää C:täkin mutta niin pienen määrän että taitaa olla yhtä tyhjän kanssa, 60mg, eikös c-vitamiinia usein palautusjuomiinkin tungeta irtojauheena jotain 500mg...?

Best Wheytä taas ei viitsisi vaihtaa toiseen, kun on hinta-laadultaan hyvä, ja tämäkin hintaluokka käy kukkarolle, 22 EUR / 800g, eli viikon tai parin välein saa aina ostaa uuden pussin. Lisäksi toi sisältää niin mehukkaan :hmmm: mixin aminohappoja että monesta kalliimmastakaan ei löydy, lisätty myös glutamiinia. (Jota tosin otan myös palautusjuomassa erillään)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by turre101

Sisältää C:täkin mutta niin pienen määrän että taitaa olla yhtä tyhjän kanssa, 60mg, eikös c-vitamiinia usein palautusjuomiinkin tungeta irtojauheena jotain 500mg...?

C-vitamiinia ei imeydy MILLÄÄN 500mg kerralla. Sen takia halkaisen tablettini (500mg) yleensä kahtia, jolloin annos on silti turhan isohko.

C vitamiinien yms määristä en huolehtisi. RDA yms 100% päivän vaatimuksista on minimaalisia esim keripukin välttämiseksi tms. Jos tutkit kalliimpia poretabletteja huomaat, että esim 500mg C-vitamiiniä ei ole harvinaista. Kovasti urheilevan vaatimukset ovat varmasti myös suuremmat kuin perus sohvaperunan. Ehkäpä viisaammat osaavat neuvoa paremmin, mutta en tuosta coctailista usko olevan haittaa. Sinkin suurta määrää ehkä varoisin jos sitä kohtuuttomasti tulee useasta lähteestä. Olen ymmärtänyt haittaavan muiden hivenaineiden suhteita. En tiedä sitten...

Ei tossa mitään liikaa oo. Itte otan aina, neurobion forte b-vitamiinin, bevita(tai mikä olikaan joku pitkä vaikutteinen), puolikkaan c-tabsin, kaks kalaöljy kapselia(seuraavaks ostan pirkan kun ne on hinta/määrä suhteeltaan parhaita),puolikkaan magnesiumin(eli ½*350mg),multivita plussan ja kaliumia 1000mg. Ja sit treeni päivinä viel jotain lisää viel.

Jep, ja nuo määrät on kyllä sekä best wheyssä että wrangen vitskussa sen verran kesyjä että ei taida liikoja tulla vaikka vetäis tuplana, verrattuna esim. optimum nutritionin vitskuihin joista joku sanoi että tulee ihan pahoinvoivaksi jos viskasee tyhjään mahaan.

Tuota wrangen "maa&meri" mineraalitabskua syön kanssa, siitä saa sinkkiä, kromia, yms., siinäkin sen verran pienet määrät (?) että ei tarvi huolia.

Eikun hikeä pintaan! :cool:

Oletteko huomanneet että runsas vitamiinien syönti aiheuttaa normaalia suurempaa hikoilua? Olen alkanut syömään vitskuja paljon (=sopivasti) niin olen huomannut että hiki on lentänyt todella herkästi ja paljon...

Ainut vitamiini, mitä ei kannata hirveesti syödä lienee A-vitamiini. Eikä sitäkään varmaan ihan helpolla saa liikaa, ellei nyt joka ikinen päivä jotain A-vitamiinia sisältävää puputa urakalla (kalanmaksaöljy ja maksaruoat taisivat moisia olla). Muistaakseni esim. D- ja E-vitamiineista oli joskus asiaa, että vaikka ovat rasvaliukoisia, niin melko vaikeaa tai mahdotonta on niitäkään yliannosta saada. Vesiliukoisia (C- ja B) on vielä mahdottomampaa saada yliannostusta, ylimääräiset kusee pois melko pian. Suotta siis huolehtia.

RDA-arvoilla voi säännöllisesti tiukkaa punttireeniä (tai mitä vaan reeniä) harrastava pyyhkiä persettään. Muistaakseni ne perustuvat siihen, että jos päivittäin tiettyä ravinnetta sen verran saa, niin ei ainakaan pitäisi puutostauteja tulla. Urheilijan ravinteiden kulutus/tarve lienee moninkertainen noihin RDA-arvoihin verrattuna. Siksi niin moni urheilija vitskuja ottaa lisäravinteinakin, vaikka söisivätkin terveellisesti.

Originally posted by PanaSync
Oletteko huomanneet että runsas vitamiinien syönti aiheuttaa normaalia suurempaa hikoilua? Olen alkanut syömään vitskuja paljon (=sopivasti) niin olen huomannut että hiki on lentänyt todella herkästi ja paljon...

Luonnostaan hikoilen kuin sika, en tiedä onko vitamiineista vai mistä mutta nykyään on paidassa laikut kainaloiden kohdala jo tv:tä katsellessa. Järkeillen vois tietty ajatella että vitamiinit ja muut kun kiihdyttää aineenvaihduntaa niin siksi hikoilee niin älyttömästi. Vaaleanharmaat paidat ei tuu kyseeseen. :D

Onko noista vitamiineistä nyt niin kauheasti hyötyä? Tuskin elimistö niitä vitamiinejä lihaksen kasvattamiseen käyttää.

Tollanen liiallinen vitamiinien syönti käy vaan kukkaron päälle sen enempää mihinkään vaikuttamatta, liiat tulevat kuonana (hikoiluna) ja virtsan mukana elimistöstä kuitenkin ulos (osa myös varastoituu haitallisena elimistöön jos saanti on liian suurta).

Enemmän kuin vitamiinejä urheilija tarvitsee kivennäis- ja hivennaineita, etenkin sinkkiä.

Näitä kaikkia tiettysti saa tarpeeksi taas siitä monipuolisesta ruokavaliosta.

-tämän päivän kritiikki-

Mr Feelgood yrittää todellakin tarkoituksella olla varsinainen vastarannan kiiski, ihan vaan vastalauseita herättääkseen. Ei paljon jaksa ruveta selittelemään vitamiinien saannin tärkeyttä tyypille, joka haluaa vain provosoida...

-tämän päivän kritiikki-

Noita vitamiineja ei keskiverto suomalainen saa kyllä ruokavaliosta riittävästi kuin joskus harvoin kerran kuukaudessa optimiruokavaliopäivänä. Itse ainakin olen huomannut eron c:tä ja b:tä lisätessä. D:stä en tiedä mutta sitäkin väittävät tulevan liian vähän kotiruoasta.

Varovaisuuteen on aihetta vain jos noista tulee jotain selkeästi vitamiineihin liitettäviä oireita. Tällöin kyseessä on luultavimmin joku jenkkiversio joissa pitoisuudet on eri tasoa kuin multivitaplussassa.

Aikoinaan mutustelin niitä verkostomarkkinoijien papanoita mutta nykyään tyydyn ihan apteekkikamaan. Ja saahan joiltakin saleilta/verkkokaupoista noita vahvempia...ikinä en ole ollut flunssassa kun olen syönyt vitamiineja! (todistaakohan tuo nyt mitään)

Tärkeitä nuo taitaa olla vitamiinit ja mineraalit kummatkin, toi on aika fakta että kipeänä ei tule oltua kun vitamiineja syö, sellasen oon tosin huomannut että sitten kun et johonkin aikaan syö lisävitamiineja, niin tulee pirun helposti kipeäksi, varmaan kun keho on tottunu runsaampiin vitamiineihin... (?)

Originally posted by davidspeed
Noita vitamiineja ei keskiverto suomalainen saa kyllä ruokavaliosta riittävästi kuin joskus harvoin kerran kuukaudessa optimiruokavaliopäivänä. Itse ainakin olen huomannut eron c:tä ja b:tä lisätessä. D:stä en tiedä mutta sitäkin väittävät tulevan liian vähän kotiruoasta.
Median tuputtaman yleisen mielipiteen mukaan suomalaisilla ei ole puutosta kuin D-vitamiinin saannista. Tiedä sitten miten tuo pätee urheilijoihin, tarvinnee vitamiineja enemmän kuin keskiverto suomalainen.

En tiedä onko faktaa, mutta runsaan hikoilun kauttahan noita (ainakin vesiliukoisia?) poistuu aika reippaasti ja ainakin sen takia treenaajan pitäis noita ottaakin reilummin??

Ei muutakuin paiskaa vitamiinipurkit kuuseen ja tilalle ainavain monipuolisempi ruokavalio. Vaihteleva kotiruokaperiaate riittää.

Tulee syötyä melkosen paljon marjoja talvenmittaan hedelmien lisäksi. Puolukoita menee monta litraa, mustaa ja punasta viinimarjaa jonkinverran. Yksi huonopuoli niissä on, purkkien kylessä ei lue Wrange, jos lukisi, marjat myytäisiin päivässä toreilta ja turuilta; syksyllä kaupunkien lähimetsät muistuttaisivat saliipiirien jäljiltä hevosaituuksia: kaikki marjoista tyhjiksi koluttuja :].

Lisäravinteiden suhteen toiset sanoo juuta toiset jaata, aina...
Jotkut on tosi hyödyllisiä, jotkut vähemmän, mutta harvoin normaaleista lisäravinteista mitään haittaa on, muuta kuin hinta.
Pitäis puhua hinta / hyötysuhteesta. ;)

Mä syön päivittäin 5-6 omenaa, puristan mehua n. 4:stä appelsiinista aamulla jne, kesällä mussuttelen myöskin marjoja yms. Mutta on noissa lisävitamiineissa sellasia vitamiineja sitten taas toisaalta mitä ei normaalissa monipuolisessakaan ruokavaliossa oo "riittävästi", ja mulla ei aika ja rahkeet riitä laatimaan tarpeeks hyvää ruokaa päivittäin että tulis vitamiinia tarpeeks tai varsinkaan noita erimoisia mineraaleja, sinkkiä, seleeniä, kromia... (Mistä on pienet pojat tehty....) :p:

Mun ruoka koostuu päivittäin lähinnä ruisleivästä, juustosta, kinkkuviipaleista, riisistä, pastasta, tonnikalasta, puurosta, yms. Aamusin yleensä jotain mysliä tai murohiutaleita ja hedelmä, päivällä mitä käteen sattuu ja illemmalla tulee syötyä pari tuntia ennen treeniä ruoka joka koostuu yleensä aina joko riisistä tai pastasta, ja lisänä _runsaasti_ tonnikalaa. Sitten treenin jälkeen toinen iso ateria. Eli ei kauheen monipuolista, kasvikset jää ainakin vähälle.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom