Liian painavat painot 16 vuotiaalle?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Anskuu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Taustatietoja; Täytin tammikuussa 16, harrastan yleisurheilua. Päälaji pikajuoksu ja siinä rinnalla menee pituushyppy. Käyn kuntosalilla 2 kertaa viikossa, tosin nyt yritän lisätä 3een. Ja pituuskasvu ym loppunu :) Oon 154cm/46kg

Itse asiaan; Mun vasen käsi on reistaillu viimisen parin kuukauden ajan ainakin. Muuten ei oo mitään ongelmaa, vaan aina kun teen penkkipunnerruksia, sitä seuraavana päivänä on käsi kipeenä. On sitä normaalia lihaskipua kummassaki kädessä, mutta en pysty nostaa vasenta kättä tiettyihin asentoihin. Se tuntuu vähän pistävältä ja valmentaja sano et todennäkösesti lihakset painaa hermoo? Parantuuko se itestään? Oon yrittäny hieroo sitä, venytellä ja kylmägeeliä ym. mut ne ei auta yhtää.

Asiasta toiseen; Alotin viime syksyllä salilla käymisen. Aluks heiluin takakyykkyjen aikana ku helikopteri (pelkkä 20kg tanko) ja se tuntu kauheen raskaalta :-D Nyt pystyn jo vetämään keveesti sarjoja 55 kilon painoilla. Mulle on tullu voimaa lisää, mut onko mitää liikkeitä, jotka erityisesti tois nopeutta jalkoihi ja muihinki lihaksii?

Ja vielä: Oon lihonu viime syksystä hieman yli 10 kiloa. Kaikki muut paikat on kiinteytyny hienosti ja lihasta tullu lisää, mut nyt mun just ja just näkyvää 6päkkiä peittää sellanen pienen pieni kerros rasvaa D: Miten sen voi saaha pois? Vai kannattaako ees alkaa "poistaa sitä"?

Luulis että haet salilta lähinnä voimaa ja nopeutta sitten lajitreeneissä, mutta nopeutta jos kaipaat, niin pikavoimaa tekemään. Ja lähtöjä varmaan voisi parantaa räjähtävällä voimalla.

Eikös tämä yleisurheiluvalmentaja tiedä millä sitä nopeutta tulee? Oo

Voisi näin hieman arvalla heittää, että mitä luultavimmin pikajuoksussa ainakin voisi kuvitella tarvitsevan räjähtävää voimaa? 50-90% maksimipainosta ja teet liikkeen räjähtävästi (esim kyykyssä). Lyhyitä sarjoja, pitkät palautumisajat.

...joku varmaan korjaa jos meni ihan metsään : ).

Eikös tämä yleisurheiluvalmentaja tiedä millä sitä nopeutta tulee? Oo

Voisi näin hieman arvalla heittää, että mitä luultavimmin pikajuoksussa ainakin voisi kuvitella tarvitsevan räjähtävää voimaa? 50-90% maksimipainosta ja teet liikkeen räjähtävästi (esim kyykyssä). Lyhyitä sarjoja, pitkät palautumisajat.

...joku varmaan korjaa jos meni ihan metsään : ).
Paitsi että räjähtävä voima kyykyssä lisää räjähtävää voimaa vain kyykyssä, ei juoksussa.

Paitsi että räjähtävä voima kyykyssä lisää räjähtävää voimaa vain kyykyssä, ei juoksussa.

Kyykyssä ja juoksussa käytetään jalkoja? Luuletko sä että kaikki usain boltit ym. käy salilla sen takia että kyykkytulos nousis ja juoksutulokset ei?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Harmittavan usein näkee kyllä noita lajivalmentajia, jotka on punttitouhusta pihalla ku lumiukko. Joskus koripalloilijoiden ja futareiden punttireenejä katsellessa teki oikeen pahaa kattoa mitä helvetin järkeä siinä on.

Käsi tulee siis kipeeks kyynärpään ja olkapään välissä olevalta alueelta, keskeltä.
Mulla oli muuten täysin samanlainen vaiva noin 1kk sitten. Olkavarressa tuntui outoa vihlovaa kipua tietyissä liikeeissä, esim pakin laittaminen autossa tuotti suurta tuskaa. Treenatessa ei haitannu paljoa paitsi liikkeeissä missä kädella joko otettiin tukea tai muuten liikutettiin sen ollessa suora. En tiedä mikä oli mutta lähti itsestään pois.

Ite ainakin kun juoksua harrastin niin tehtiin kyykkyä yms semmosilla 4x6 sarjoilla ja pohkeita reenattiin sitten pidemmillä sarjoilla. Keskivartalon lihakset reenattiin kuntopiiri tyylillä ja ylävartaloa kanssa vähillä toisto määrillä.

No samat lihassolut ja hermosto siellä aktivoituu. Kyllä siitä jonkin verran hyötyä on, mutta ei hermosto tietenkään kyykkäämällä opi juoksuun sitä vaikutusta suoraan siirtämään.

50-90% maksimipainosta ja teet liikkeen räjähtävästi (esim kyykyssä).

Lähtisin kyllä noissa prosenteissa jostain 30-70%. Toi 90% on lähes ykkösmaksimi, eikä sillä kyllä samanlaista räjähtävyyttä oteta.

Oikeesti jos räjähtävyys-/tehontuotto ja nopeusominaisuudet olisivat täysin liikeratakohtaisia, ei ne olympiatason keihäsmiehet/pikajuoksijat viihtyisi salilla yhtä paljoa kuin kentällä heittelemässä/juoksemassa.

Kyllä painonnostoliikkeet tulee olemaan varmaan pitkään jatkossakin nopeus- ja voimalajien harjoitusmetodina mitä parhain, jos PN-liikkeissä tulokset nousee, nousee myös koko kropan tehontuotto- ja räjähtävä voima aivan varmasti. Sama mitä jotkut "viisaat" sanovat. Tietenkään suoranaisesti se ei siirry lajituloksiin, mutta jos nostat tempauksessa 100kg ja saat kehitettyä sen 130kg, todennäköisesti myös irtoat viivalta nopeammin/ keppi lentää pidemmälle esimerkiksi.

Kyykyssä ja juoksussa käytetään jalkoja? Luuletko sä että kaikki usain boltit ym. käy salilla sen takia että kyykkytulos nousis ja juoksutulokset ei?
puhuttiinkin räjähtävyydestä. Räjähtävyys juoksussa ei kasva kyykkäämällä räjähtävästi, vaan juoksemalla räjähtävästi. Voimantuotto jaloissa kasvaa toki

No samat lihassolut ja hermosto siellä aktivoituu. Kyllä siitä jonkin verran hyötyä on, mutta ei hermosto tietenkään kyykkäämällä opi juoksuun sitä vaikutusta suoraan siirtämään.

Lähtisin kyllä noissa prosenteissa jostain 30-70%. Toi 90% on lähes ykkösmaksimi, eikä sillä kyllä samanlaista räjähtävyyttä oteta.

Jostain oon kuullut sellaisen viisauden, että myös kovilla painoilla voi tehdä räjähtävyyttä, kunhan vaan liikkeen tekee ''räjähtävästi''. Tietysti jos on raskas paino, se ei liiku samalla nopeudella, mutta silti siitä on hyötyä..voipi olla että tämän asian sanoja ei ollut perillä asioistaan :).

Siksi pistinkin että korjatkaa jos puhuin höpöjä ;).

EDIT:

Sitten tuli mieleen kun mää aikoinaan treenasin yhtä lajia missä vähän piti juostakkin, tehtiin niin, että kyykyt ensin, ja sen perään juurikin jonkun mainitsemalle korkealle tasolle hyppyjä heti perään.

Esim 10 kyykkyä + 5 hyppyä ja lepo..sitten taas uudestaan sama. Tai 5 kyykkyä + 5 hyppyä. En tarkalleen muista nyt mitä iloa tästä kyykyn ja hyppimisen yhdistelystä on, mutta joku fiksumpi voi varmaan valoittaa.

Pitipä kaivaa koulukirja esille ja varmistaa mitkä prosentit siellä oli.

Elikkäs nopeusvoimahan jaetaan kahteen alueeseen eli pikavoimaan ja räjähtävään voimaan.
Pikavoimassa prosentit 30-80% ja räjähtävässä 30-60%. Sarja ja palautusaika sama mutta toistomäärät räjähtävässä voimassa yleensä pienemmät kuin pikavoimassa.

Airwalk: -Ihan mielenkiinnosta, missäs kirjasessa annetaan tuollaiset rajat nuiden nopeusvoima ominaisuuksien treenaamiseen? Ei ole vastaan kyllä moista sattunut, erojahan nuissa toki aina jonnin verta on lähteestä ja harjoituksesta riippuen...

Miten esimerkiksi tehdään pikavoimaa 80% maksimista painoilla? Yleensähän nuo rajat menee tuossa (0-30)30-60% maksimista, riippuen harjoituksesta. Esimerkkinä nyt vaikkapa kyykky, jossa pitäsi tehdä 4-8 toistoa aikaa vastaan, niin alkaa mennä aika hurjaksi tuollaisella 80% kuormalla moinen touhu ja perusvoimailuksihan tuo menee oikeastaan itse kukasenkin kohdalla.

Sitten taas räjähtävyyden treenaamisen käy oikeastaan kaikki väliltä 0-90%. Esimerkkinä nyt maksimiponnistukset (1-5) ilman painoja tai hyvin pienin lisävastuksin vrt. tempaus 85% maksimista. Molemmat ovat ovat aikalailla puhtaita räjähtävän voiman harjoituksia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom