Lihat kasvamaan kevyellä viikolla? Ylikompensaatio?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Cold_
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Oletetaan, että treenaan samalla ohjelmalla 3 kuukautta. Ohjelma sisältää mikrosyklejä ja se on kolme kertaa kroppa viikossa tyyliä.
1., 2., 3. viikko ovat aina kovia viikkoja ja 4. viikko on kevyt viikko.
Ja tämän teen läpi siis kolme kertaa eli kolme kuukautta samaa treeniä. Olen aloittelija, joten söisin koko ajan hieman yli kulutuksen.

Olenko nyt aivan kärryillä, kun väitän, että todellinen kasvu piikki tulee aina tuolle kevyelle viikolle ja silloin sitä ruokaa kannattaisi mättää kunnolla?
Eli tapahtuu ylikompensaatio. Olet treenannut kolme viikkoa kovaa ja yht äkkiä vaihdat vaihteen kevyelle, ja siinä samassa elimistö kauhistuu tilannetta ja seuraa paniikinomainen ylikompensaatio, joka laittaa sopivan ruuan kanssa lihat kasvamaan? :)

En tiedä tuosta tavasta mutta voiman kasvua tuli normaalia enempi kun tein yliharjoittelun rajoille supersarjoja yms. harjoitusta joka pakotti lihakset sopeutumaan korkeampaan harjoitus määrään ja intensiteettiin. Voimaa tuli siis tämän jakson jälkeen aloitetulla "normaali treenillä" n. 3 viikon pätkällä, kehittyminen oli siis huomattavasti parempi kuin aiemmin. Tämä ilo loppui tietysti tuossa ajassa, sillä eihän keho loputtoman tyhmä ole vaan sopeutuu aina tarvittaessa. :)

Niinpä niin, sitähän ne Massaa ja Voimaa kirjan tekijät kehuvat.....ja tottahan se on . Näin sattui mun kohdalla tapahtumaan. Päätin kokeilla sitä sykleillä toimivaa ohjelmaa( 3x5-10/3x10-20) Kyllä toimi ja sai laittaa romua lisää tankoihin ja muutenkin voimataso nousi yllättäen. Alko siinä kyllä itteekin ihan ihmetyttään tämmönen, mut ilmeisesti toimii. Ruokapuoli pitää olla sit kohdallaan.

Mut kokeileppa sitä perusohjelmaa sykleillä, AIVAN varmasti toimii.

:thumbs:

Originally posted by Venom
Niinpä niin, sitähän ne Massaa ja Voimaa kirjan tekijät kehuvat.....ja tottahan se on . Näin sattui mun kohdalla tapahtumaan. Päätin kokeilla sitä sykleillä toimivaa ohjelmaa( 3x5-10/3x10-20) Kyllä toimi ja sai laittaa romua lisää tankoihin ja muutenkin voimataso nousi yllättäen. Alko siinä kyllä itteekin ihan ihmetyttään tämmönen, mut ilmeisesti toimii. Ruokapuoli pitää olla sit kohdallaan.

Mut kokeileppa sitä perusohjelmaa sykleillä, AIVAN varmasti toimii.

:thumbs:
Siis söitkö koko ajan samanlailla eli hieman yli kulutuksen, vai käytitkö syönnissäkin tuota syklimenetelmää?
Eli lihastako tuli mukavasti? :) Minkälaisella kuukausivauhdilla sitä keräsit?

Minkäslaisia syklejä tossa tehtiin noilla lyhyillä ja pitkillä sarjoilla?
Ja käyttääkö foorumilla muut jonkunlaisia mikrosyklejä?

Joka toinen viikko toistot 5-10
Ja joka toinen viikko 10-20

Itse kyllä ajattelin ainakin rajoittaa tuon "10-20 viikon" toistot viiteentoista.

Originally posted by Chacal
Tottahan niitä muutkin käyttää. Ite teen niin että ekalla viikolla treenaan pienillä painoilla ja pyrin tekemään paljon toistoja. Tokalla viikolla lisää rautaa, ja vähemmän toistoja. Kolmannelle viikolle vielä lisää rautaa ja vielä vähemmän toistoja. Neljäs viikko yleensä kevyt, jonka jälkeen vaihdan liikkeitä ja sama uusiksi. Mulla ei oo mitään tiettyjä toistorajoja, millekkään viikolle, eli vähän viikosta riippuen toistoja 5 - 20.

Käytän mikrosyklejä.

Ekalla viikolla isot romut, toistot on 4-8 ja siihen päälle muutamassa sarjassa pakkotoistoja.

Tokalla viikolla painot siten, että toistoja tulee 8-15. Pudotussarjoja tehdään liikkeiden viimeisessä sarjassa.

Näin jatketaan niin kauan, kunnes ylikunto alkaa kolkuttelemaan, ja pidetään kevytviikko. Tämän jälkeen muutetaan liikkeitä ja niiden järjestystä, ja toistetaan sama kierto.

Originally posted by Ulle
Näin jatketaan niin kauan, kunnes ylikunto alkaa kolkuttelemaan, ja pidetään kevytviikko. Tämän jälkeen muutetaan liikkeitä ja niiden järjestystä, ja toistetaan sama kierto.
Eli ymmärtääkseni pysyt koko ajan kasvuvyöhykkeellä ja käyt aina siinä ylikunnon rajalla.

Onko itselläsi niin, että sarjapainot ovat nousseet aina tuon kevyen viikon jälkeen selvästi? Eli tuo kevyt viikko aikaan saa niiden nousun (?)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tuo Ullen kuvaama homma olisi se tapa jolla saadaan maksimaalinen lihaskasvu, mutta helppoa se ei missään nimessä ole. Ei saa mennä liian pahasti ylikunnon puolelle, mutta pitää kuitenkin olla tarpeeksi rasittunut.

Originally posted by Tume
Tottahan niitä muutkin käyttää. Ite teen niin että ekalla viikolla treenaan pienillä painoilla ja pyrin tekemään paljon toistoja. Tokalla viikolla lisää rautaa, ja vähemmän toistoja. Kolmannelle viikolle vielä lisää rautaa ja vielä vähemmän toistoja. Neljäs viikko yleensä kevyt, jonka jälkeen vaihdan liikkeitä ja sama uusiksi. Mulla ei oo mitään tiettyjä toistorajoja, millekkään viikolle, eli vähän viikosta riippuen toistoja 5 - 20.

Toihan kuulostaa ihan mielenkiintoiselta. Onko tulokset noussut hyvin tolla systeemillä? Entä massa?
Sopiskohan tohon lisänä esim. raskaampien painojen viikoilla yksi päivä räjähtäviä toistoja pienemmillä painoilla? Itse kun olen enemmän tuohon voimaan keskittynyt.

Originally posted by Away
Eli ymmärtääkseni pysyt koko ajan kasvuvyöhykkeellä ja käyt aina siinä ylikunnon rajalla.

Onko itselläsi niin, että sarjapainot ovat nousseet aina tuon kevyen viikon jälkeen selvästi? Eli tuo kevyt viikko aikaan saa niiden nousun (?)

Pelasin koko kuluneen talven lätkää, joten näin vaativa ohjelma ei olisi tullut kysymykseen. Koko ajan olen kyllä käyttänyt mikrosyklejä enemmän tai vähemmän tarkasti, mutta vasta viime viikolta lähtien, kun 11 vuotta kestänyt jääkiekkourani tuli päätökseensä, on minulla ollut mahdollista kokeilla tota ylikunnon rajalla keikkumista. Tarkoitus on juuri pysyä koko ajan kasvuvyöhykkeellä. En siis ole kerinnyt vielä ekalle kevyelle viikolle, joten en voi kokemuksen pohjalta kommentoida kevyen viikon aikana tapahtuvaa kehitystä. En muista tarkkaan miten se oli selitetty Massaa! Voimaa! kirjassa, joten en yritä sitä tähän selittää, enkä voi tarkistaa, koska se on lainassa.

Originally posted by Ulle
Pelasin koko kuluneen talven lätkää, joten näin vaativa ohjelma ei olisi tullut kysymykseen. Koko ajan olen kyllä käyttänyt mikrosyklejä enemmän tai vähemmän tarkasti, mutta vasta viime viikolta lähtien, kun 11 vuotta kestänyt jääkiekkourani tuli päätökseensä, on minulla ollut mahdollista kokeilla tota ylikunnon rajalla keikkumista. Tarkoitus on juuri pysyä koko ajan kasvuvyöhykkeellä. En siis ole kerinnyt vielä ekalle kevyelle viikolle, joten en voi kokemuksen pohjalta kommentoida kevyen viikon aikana tapahtuvaa kehitystä. En muista tarkkaan miten se oli selitetty Massaa! Voimaa! kirjassa, joten en yritä sitä tähän selittää, enkä voi tarkistaa, koska se on lainassa.

Voinko udella millä tasolla? Liigassako? Siellä ainakin joillain alkoi kesäloma viime viikolla.

Originally posted by Jesuiitta
Voinko udella millä tasolla? Liigassako? Siellä ainakin joillain alkoi kesäloma viime viikolla.

Joo kesäloma alkoi samalla viikolla, mutta en ihan Liigassa pelannut. Pelasin nuoremman B:n kakkosessa. On kyllä aika haikea fiilis, kun tuli pelattua 11 kautta, mutta nyt saa lätkä väistyä kehonrakennuksen tieltä.

Olen tuuminut josko itsellänikin olisi aika koittaa 'kevyttä viikkoa' reilu pari kuukautta kestäneen saliurani tässä vaiheessa. Olen about kuukauden reenannut 3 kertaa viikossa kolmijakoisella ohjelmalla jossa kullakin kerralla on yksi pääliike ja muutamat apuliikkeet päälle. Pääliikkeinä penkki, kyykky ja maastaveto.

Ajattelinkin, jotta kannattaisikohan pumppailla kevyesti joka reenikerralla kaikki pääliikkeet läpi, tyyliin pari sarjaa kymppejä painoilla joilla menisi 20. Tuohon vielä samaan tyyliin kevyet apuliikkeet lisäksi. Ei vaikuttaisi pahalta vetää penkki+kyykky+mave+apuliikkeet 3 kertaa viikkoon jos ne kerran kevyesti tekee. Jotenkin mutu-pohjalta vois olla parempi kun saisi kaikki lihakset kevyttä pumppailua 3 kertaa viikon aikana yhden sijaan, vai tekisinkö emämunauksen ja karmaiseva ylikunto iskisi :D

Toihan kuulostaa ihan mielenkiintoiselta. Onko tulokset noussut hyvin tolla systeemillä? Entä massa?
Sopiskohan tohon lisänä esim. raskaampien painojen viikoilla yksi päivä räjähtäviä toistoja pienemmillä painoilla? Itse kun olen enemmän tuohon voimaan keskittynyt.
Nyt kun aloin treenaamaan nelijakoisella ohjelmalla ja noilla sykleillä, niin mielestäni on kehitystä tullut ihan mukavasti.
Voimasta en siiten tiedä mitään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom