Lihasten kipeytyminen treenin jälkeen

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Nyt on vuorossa todella aloittelijamainen kysymys:

Kun aloittaan treenaamisen (nollasta / pitkästä aikaa ) niin lihakset on seuraavana päivänä todella kipeet. Kun aikaa menee kuukausi tai alle niin lihakset ei enää tuu kipeiksi. Tarkoittaako tää sitä että lihakset alkaa tottuun kipuun, mutta kasvaa silti iloisesti vai lihakset ei kasva ja tarttee pistää lisää rääkkiä peliin? Onko niin sanottu lihasten kipu, mittari lihasten kehittymiselle?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Voivat ne olla jonkinlainen mittari, edes pientä kipeytymistä tulee tapahtua joka kerta bodytreenissä. Mutta samanlaista kipua ei tarvitse tulla kuin tauon jälkeen. Ja onneksi tuota "tukkeutumista" ei tulekaan.

ei ole pakko tulla lihakset kipeiksi, jotta lihakset kasvais.
tuo lihasten kipeytyminen riippuu ohjelmasta ja siitä kuinka vaihtelevaa treeni on jne.
jos treenaa lihaksen 3 kertaa viikossa niin se tavallaan ei "ehdi" tulla kipeäksi. ja vaikka lihas treenattaisiin kerran viikossa, ei se silti tule aina kipeäksi, omalla kohdalla harvoin.
mutta on se toisaalta mukavaa että lihaksissa tuntuu että eilinen rääkki on mennyt perille

Porkkanaraastin sanoi:
ei ole pakko tulla lihakset kipeiksi, jotta lihakset kasvais.
tuo lihasten kipeytyminen riippuu ohjelmasta ja siitä kuinka vaihtelevaa treeni on jne.
jos treenaa lihaksen 3 kertaa viikossa niin se tavallaan ei "ehdi" tulla kipeäksi. ja vaikka lihas treenattaisiin kerran viikossa, ei se silti tule aina kipeäksi, omalla kohdalla harvoin.
mutta on se toisaalta mukavaa että lihaksissa tuntuu että eilinen rääkki on mennyt perille
Vieläkin mielestäni tuo kipu voi olla jonkinlainen mittari lihasmassan tulemisesta. Bodytreenissä kipua ilmenee aika paljonkin mutta voimanosto-tyylisessä vähän harvemmin sitä huomasin. 3 viikossakin treenattuna sama lihas voi tulla kipeäksi hyvinkin, I can tell u that. Ja aika varmasti tulehtua pitemmän päälle.

Bodytreenin tulisi olla sen verran vaihtelevaa, että treenattu lihas on joka reenin jälkeisenä päivänä ainakin jonkin verran "kipeä".
Näin itsellänikin ollut aina ja kehitystä myös tapahtunut.
Eli viikon/kahden välein eri liikkeitä ja variaatioita vaan, niin ei lihas totu siihen että treeni on samanlainen viikosta toiseen.

Itse olen huomannut myös lihaksen kipeytymisen treenatessa. Tarkoitan sitä kipua, joka tulee kesken sarjan, usein jopa ensimmäisestä toistosta lähtien. Ja kyllä, kyseessä on eri kipu kuin maitohapon aiheuttama polte. Tämä sanelee myös aika paljon kehityksessä, ainakin minulla.

Monasti kuulee tällaista, että aloin harrastamaan sitä ja tätä ja lihakset kipeyty, mutta nyt ei enää kun ne on tottuneet... Juuri tätä tottumista kehonrakennuksessa yritetään välttää. Joka kerta vaan kovempaa treeniä ja lihakset ei pääse tottumaan, vaan kipeytyy ja kehittyy.

Tietysti voi sitten saivarrella treenisysteemeistä joissa lihakset ei niin kipeydy jne.. Mutta perusjuttu on tuo.

Itsellä ei muuten kipeydy hauikset ollenkaan koskaan. Kyllä lihas voi kasvaa, vaikka ei kipeytyisi. Mutta tähtäisin kyllä itse kipeytymiseen.

Hmm, itse kyselin neuvoja joskus siitä, että kuinka treenin saa taas tuntumaan ja vastaus oli: "erilaisia ärsykkeita". Eli liikkeisiin erilaisia kulmia, erilaisia painoja, pidempiä negatiivisia toistoja, pakkotoistoja, supersarjoja jne. Ei varmaan joka treeniä kannata vetää erilailla, mutta ehkä kahden viikon välein kannattaa muokata suoritustapaa, jos koko kropan treenaa läpi yhden kerran viikossa. Näin olen ainakin itse tehnyt 3-jakoisen ohjelman kanssa, ja lihakset ovat yleensä treenin jälkeisenä päivänä mukavan turtana.

Tsemppiä treeneihin

Se on merkki siitä, että treeni on mennyt perille. Lihakset vaurioituu jolloin keho alkaa korjaamaan näitä rikkoutuneita soluja. Se ei tosin tuo sitä kipua :D

Oon tyytyväinen yleensä, jos treeni tuntu menevän hyvin ja kohteena olleet lihakset on seuraavana/pari päivää treenin jälkeen kipeet. Yleensä heti seuraavana aamuna ainakin minulla, jalat voi kestää pitempään.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mare sanoi:
Se on merkki siitä, että treeni on mennyt perille. Lihakset vaurioituu jolloin keho alkaa korjaamaan näitä rikkoutuneita soluja. Se ei tosin tuo sitä kipua :D
Mistäs se kipu sit tulee?

Mare sanoi:
Juuri siitä ku lihakset vaurioituu. Keho alkaa korjaamaan niitä jolloin lihakset kasvaa..
No sitähän minäkin.
Kirjoitit vaan vähän sekavasti tuossa:
Mare sanoi:
Se on merkki siitä, että treeni on mennyt perille. Lihakset vaurioituu jolloin keho alkaa korjaamaan näitä rikkoutuneita soluja. Se ei tosin tuo sitä kipua

Kannattaa etsia itselle haluamasi tai parhaiten sopiva treenityyli (podaus/voima/joku muu) ja pistella silla menemaan kunnes lihakset eivat enaa kipeydy. Taman jalkeen ottaa yksi kierto muunlaisella tyylilla ja taas palata entiseen.

Omalla kohdalla tuntuu kroppa tottuvan omaan pumppailevaan tyyliin jo parissa kierrossa. Kolmannen kierron otan sitten muuten taysin samalla tavalla (lyhyet tauot, hitaat negatiiviset, yms) mutta isommilla painoilla jolloin hermosto joutuu uudenlaiseen arsykkeeseen ja lihakset huutaa Niveaa. Sitten taas samalla tavalla alusta.

Zone-sarja -42%
Kyllä se kipun mun mielestä on jonkinlainen mittari treenin perillemenosta. Tämä tauon jälkeinen kipu on kuitenkin vähän eri asia, enkä sitä tässä mietikkään. Ei niiden lihasten tartte niin kipeet olla, että esim. jalkapäivän jälkeen ei kolmeen päivään pääse kyykkyyn, mutta kyllä sitä tuntua pitää että on reenattu.

Mutta tässäkin mulla on yksi poikkeus ja se on hauis, se ei sitten kipeydy kyllä milään, mutta silti kasvaa. Kun taas esim. pohkeet kipeytyy lähes joka reenistä.

Ittellä kipeytyy kyllä lähes kaikki muut paikat joka reeneistä paitsi pohkeet, hauis ja selkä (jolle en oikeen saa tuntumaa) kaikki nämä paikatkin kasvavat, mutta tyytyväisempi olisin jos kipeytyisivät aina :D

Timba79 sanoi:
Kyllä se kipun mun mielestä on jonkinlainen mittari treenin perillemenosta. Tämä tauon jälkeinen kipu on kuitenkin vähän eri asia, enkä sitä tässä mietikkään. Ei niiden lihasten tartte niin kipeet olla, että esim. jalkapäivän jälkeen ei kolmeen päivään pääse kyykkyyn, mutta kyllä sitä tuntua pitää että on reenattu.

Mutta tässäkin mulla on yksi poikkeus ja se on hauis, se ei sitten kipeydy kyllä milään, mutta silti kasvaa. Kun taas esim. pohkeet kipeytyy lähes joka reenistä.
Ootko muuten ikinä koittanu tehdä hauikkaria suoralla tangolla ja niin isoilla romuilla, että joutuu tekeen pienen heijarin? Mulla ei muuten tule kipeeks....mutta pää-asiahan on se että ne kasvaa :thumbs:

Tylerd sanoi:
Ootko muuten ikinä koittanu tehdä hauikkaria suoralla tangolla ja niin isoilla romuilla, että joutuu tekeen pienen heijarin? Mulla ei muuten tule kipeeks....mutta pää-asiahan on se että ne kasvaa :thumbs:

Olen mä tätäkin kokeillut, mutta kipeeksi siinä ei tullut kuin alaselkä... :lol2:

Kyllä sen heti treenin jälkeen tuntee, että on perille mennyt, mutta lihaskipuja niihin ei kyllä seuraavaksi päiväksi tule. Oikein kunnon negatiivisilla ja pudotussarjoilla saattaa lihaskipujakin tulla, mutta niitä nyt ei ihan jokareeniin viitti laittaa.

Timba79 sanoi:
Olen mä tätäkin kokeillut, mutta kipeeksi siinä ei tullut kuin alaselkä... :lol2:

Ei nyt niin IIIISOJA heijareita :lol2: ei vaan....ei ne kaikilla tuu, olkapäät ei varmaan tule juuri kellään ikinä kipeeks?

Tylerd sanoi:
Ei nyt niin IIIISOJA heijareita :lol2: ei vaan....ei ne kaikilla tuu, olkapäät ei varmaan tule juuri kellään ikinä kipeeks?

Totta, ei tule olkapäätkään kipeiksi, eikä nekään mun huonoin lihasryhmä ole, että tiedä tästä sitten. Mutta kyllä sen heti reenin jälkeen tuntee, että onko se reeni mennyt perille vai eikö.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom