Lihasten epäsymmetrisyys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kare
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen 17 vuotta, salilla jo muutaman vuoden treenannut, välillä aktiivisemmin välillä lepposammin. Ongelmani on, että lihakseni ja muutenkin kroppa ei ole symmetrinen. Tällä tarkoitan sitä, että esimerkiksi hartiat ovat eri levyset, ja eri tasolla. Toinen slatsi on alempana kuin kuin ja näin. Ja ehkä myös vähän isompi kuin toinen. En sitten tiedä onko nämä erillisiä ongelmia kaikki, VAI esimerkiksi seuraako hartioiden erileveydestä se, että ne ovat eritasolla(siis toinen alempana/edempänä) ja se, että slatsit ovat lähtevät eri korkeudelta. Vai seuraako selkälihasten epäsymmetriasta hartioiden erileveydet jne.

Tästä on haittaa jonkin verran ulkonäöllisesti. Hartioiden erileveyttä ei niin huomaa, ellei kunnolla paneudu tarkastelemaan. Selän puolelta katsottuna taas huomaa, että ei ihan symmetriseltä näytä. Ulkonäköongelma ei kuitenkaan ole itselleni se suurin ongelma, vaan treenatessa syntyy ongelmia. Esimerkiksi penkkipunnerruksessa tanko menee hieman vinoon hartiaerojen vuoksi. Pystypunnerruksia en pysty tekemään sellaisessa koneessa, koska kädet eivät tavallaan niin ku suoristu samaan aikaan niin tuntuu helvetin tyhmältä. Ylätaljassakin joutuu hieman välillä katsomaan, jos tanko alkaa menemään liian vinossa. Hauiksia tangolla tehdessä tanko menee vinoon ja näitä ongelmia kyllä riittää. Muutenkin liikkeitä, joissa käytetään kahta kättä, esimerkiksi ranskalainenpunnerrus käsipainolla, en pysty tekemään, koska toisessa kädessä tuntuu enemmän, koska toinen hartia on leveämpi, joten myös käsi on vähän pidempi, ja se luonnollisesti tuottaa pieniä ongelmia.

Myös esimerkiksi toinen hauis ja ojentaja ovat isommat kuin toisen käden. Treenissä en saa toiseen hauikseen/ojentajaan samaa tuntumaa kuin toiseen. Tämä ei kuitenkaan itseäni niin paljon haittaa, kuin nuo ylempänä mainitsemani ongelmani, mutta jos jollain on jotain sanottavaa tähän, niin sanokaa pois.

Pitääkö treenausta muuttaa (esim treenata toista kättä/slatsia/hartiaa) enemmän vai korjautuuko tämä joskus luonnostaa? Vai jotakin muuta? Ei hätää, ongelma korjautuu kun ikää karttuu lisää? Kommentteja, neuvoja, haukkumisia ja mitä vaan tulemaan!

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Olen 17 vuotta, salilla jo muutaman vuoden treenannut, välillä aktiivisemmin välillä lepposammin. Ongelmani on, että lihakseni ja muutenkin kroppa ei ole symmetrinen. Tällä tarkoitan sitä, että esimerkiksi hartiat ovat eri levyset, ja eri tasolla. Toinen slatsi on alempana kuin kuin ja näin. Ja ehkä myös vähän isompi kuin toinen. En sitten tiedä onko nämä erillisiä ongelmia kaikki, VAI esimerkiksi seuraako hartioiden erileveydestä se, että ne ovat eritasolla(siis toinen alempana/edempänä) ja se, että slatsit ovat lähtevät eri korkeudelta. Vai seuraako selkälihasten epäsymmetriasta hartioiden erileveydet jne.

Tästä on haittaa jonkin verran ulkonäöllisesti. Hartioiden erileveyttä ei niin huomaa, ellei kunnolla paneudu tarkastelemaan. Selän puolelta katsottuna taas huomaa, että ei ihan symmetriseltä näytä. Ulkonäköongelma ei kuitenkaan ole itselleni se suurin ongelma, vaan treenatessa syntyy ongelmia. Esimerkiksi penkkipunnerruksessa tanko menee hieman vinoon hartiaerojen vuoksi. Pystypunnerruksia en pysty tekemään sellaisessa koneessa, koska kädet eivät tavallaan niin ku suoristu samaan aikaan niin tuntuu helvetin tyhmältä. Ylätaljassakin joutuu hieman välillä katsomaan, jos tanko alkaa menemään liian vinossa. Hauiksia tangolla tehdessä tanko menee vinoon ja näitä ongelmia kyllä riittää. Muutenkin liikkeitä, joissa käytetään kahta kättä, esimerkiksi ranskalainenpunnerrus käsipainolla, en pysty tekemään, koska toisessa kädessä tuntuu enemmän, koska toinen hartia on leveämpi, joten myös käsi on vähän pidempi, ja se luonnollisesti tuottaa pieniä ongelmia.

Myös esimerkiksi toinen hauis ja ojentaja ovat isommat kuin toisen käden. Treenissä en saa toiseen hauikseen/ojentajaan samaa tuntumaa kuin toiseen. Tämä ei kuitenkaan itseäni niin paljon haittaa, kuin nuo ylempänä mainitsemani ongelmani, mutta jos jollain on jotain sanottavaa tähän, niin sanokaa pois.

Pitääkö treenausta muuttaa (esim treenata toista kättä/slatsia/hartiaa) enemmän vai korjautuuko tämä joskus luonnostaa? Vai jotakin muuta? Ei hätää, ongelma korjautuu kun ikää karttuu lisää? Kommentteja, neuvoja, haukkumisia ja mitä vaan tulemaan!

Viisaammat korjatkoon vääryydet tästä mutta mun käsityksen mukaan kaikilla on toinen puoli kropasta dominoivampi / vahvempi / miten se nyt halutaan ilmaista..

Ite joudun pirusti keskittymään esim. ylätaljassa siihen, että myös heikompi puoli aktivoituu ja saa tuntumaa. Eli siis mulla on oikea puoli kropasta (rinta, latsi, reisi) vahvempi / isompi ja sitten vaan heikomman puolen ehdoilla täytyy mennä. Sanoisin että omin nokkineen ei kannata alkaa treenaa toista puolta, kättä, tms. ellei se ero ole ihan älytön. Eli keskity siihen tuntumaan siellä heikolla alueella kun teet jotain liikettä että saat sen "mukaan".

Ehkä joku fyssari osaa sitten näkemällä sanoa oikeasti että mitä alat tekemään jos on isoja toiminnallisia ongelmia..

pahoittelen offtopiccia heti alkuunsa mutta...

slatsi :D :D tarkotat varmaan latsi :)

edit.. niin ja ettei kokonaan mene aiheen viereen, niin ehkä itse kävisin hierottavana / fysiossa avaamassa jumit selästä, voisi hyvinkin auttaa :)

Kuten jo WIGE jo tuossa sanoikin, niin käytännössä kaikilla on hieman eroa puolissa ja täysin symmetrisiä on tuskin olemassakaan. Samalla kun lihakset ovat hieman epäsymmetriset, niin myös silmissä toinen on dominoivampi ja se saattaa hyvinkin lisätä tuota eroa itse katsottaessa. Esimerkiksi kaverini pitää metsästyksestä, on oikeakätinen ja tähtää oikealla silmällä, mutta asetta pystyy käsittelemään vain vasenkätisesti, eli pitää olla erikoistukki, jotta pään saa oikeaan asentoon ampumista varten.

Kun katselet tarkemmin noita nostovideoita, niin huomaat, että aika monessa on tuo epäsymmetrisyys huomattavissa ja penkkinostoissa ja kyykyissä tanko laskeutuu tai nousee hieman vinossa asennossa.

Vika voi johtua lihaksien jumiutumisesta tai sitten ero johtuu lihasten eri vahvuudesta. Jos lihasten voimassa on eroa, se selviää testaamalla suorittaen noita vain toista puolta kuormittavia harjoitteita. Jossain ulkolaisessa musclemag, fitness tms lehdessä olikin tässä keväällä juttua, että loukkaantumisia voi seurata lihasten epäsymmetrisyydestä, kun kuormitus on vino ja suorite tällöin väärin. Oli sitten ohessa näitä toispuoleisia harjoitteita.

Todennäköisesti ongelma on tuo jumitus selässä, koska ikää on 17, olet kasvuvaiheessa ja nyhjäät koulussa liian pienessä pulpetissa tms. Käy fysioterapeutilla, niin se ammattilaisena näkee onko tuo ero todellinen ja löytyykö niitä jumeja. Eli lähdet arvioittamaan onko lihakset sopusuhtaiset ja löytyykö jumeja. Kysele ja valitse myös urheiluun keskittynyt fyssari/hieroja, niin omaa enemmän kokemusta ongelmastasi, kuin eläkeläisten jumppauttamiseen keskittynyt.

Zone-sarja -42%
Ahexin kans samaa mieltä, pitkä pulpetissa istuminen ei tee hyvää selälle, mutta se ei taida olla ainoa syy. Mulla on sama ongelma selkälihasten kans toisella puolella alempi iso selkälihas leveempi ja ylempi kans, oikean käden hauis isompi ja voimakkaampi ku vasen, vasen ojentaja tuntuis olevan voimakkaampi ja hapottuu nopeemmin. Jaloista nyt en sano mitään ku oli tähystysleikkaus mut.. Toinen handu saattaa olla pidempi jolloin leuanvedossa toinen puoli tekee enemmän työtä (vaikee havainnollistaa mutta luulen että toinen hanska tekee enemmän, ja taas vastaavan puolen selkä vähemmän töitä tai sit toisinpäin :), näin luulisin mutuna). Jos teet leukoja kotona niin kato että tanko on millilleen suorassa tai vuorottele puolia tasaseen. Tee yhden käden kulmasoutua heikommalla puolella ekaks niin kauan ku jaksat, sit teet toisella puolella yhtäpaljon. Ja vittumaiselta ku se kuulostaa nii tee kevyempiä sarjoja selälle ettei heikompi puoli hyydy ja vetäminen menee sit koko kropalle :) Joo ja mulla on kans toi olkapää juttu, sivusta pikkusen isompi, joka viittaa siihen käden pituuteen ku toinen käsi tekee viparissa pidemmän liikeradan. Mut joo jossain vaiheessa se lihaskasvukin hidastuu ja ne heikoimmat pääsee ottaan kiinni jos tekee heikompien mukaan. Fyssärillä käynti tai urheiluhierojalla vois kans auttaa

Viimeksi muokattu:
Moro.
Mulla on sama ongelma. Oon oikeakätinen ja oikealla puolella kehoa on isommat lihakset(aina jaloista olkapäihin). Olen koittanut korjata tuota epäsymmetrisyyttä tekemällä muutaman extratoiston heikomman puolen lihaksilla. Mahtaako tuosta olla apua?
Toinen asia, mikä vaivaa minua todella paljon on vatsalihakset. Oikealla puolella on siis isommat(periaatteessa oikean puolen kolmannen vatsalihaksen alarajassa vasemmalle puolella on kolme ja puoli vatsalihasta), eli kokoeroa on melko paljon. Tämä vaivaa itseäni todella paljon, koska se näyttää aivan naurettavalta. Myöskin motivaatio meinaa olla aika lopussa, koska en tiedä miten tuota pystyisi korjaamaan, eli jos jollain on jotain neuvoja/treenivinkkejä tähän asiaan, niin olisin erittäin kiitollinen. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom