Lihassolujakaumat eri lihaksissa?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Tuossahan se kyssäri onkin. Eli siis onko kellään heittää lukuja tai jotain lihaskarttaa, josta näkisi eri lihaksien lihassolujakaumat arvioina? Näitähän saa yksittäin selville, mutta ei huvittaisi kaikkia mahdollisia lihaksia googlettaa yksi kerrallaan.

itteä kiinnostais kans. jos yksittäistä kehtaan kysyy niin: etureidet?

yksilöllistä toki mutta alko kiinnostaa et onks ne yleensä (ja mulla?) pitkälti nopsii nimittäin saan etukyykyssä sarjaa 5x5x73% ja 8x5x68% helpohkosta ykkösestä... mmun ymmärryksen mukaan pitäs tulla reilusti isommat prossat nois sarjois. kun niin tekee muissa liikkeissäki esim takakyykys. ja syyksi en usko korkeeta volyymii tos etaris koska oon alusta asti reenannu tollee sen jälkee ku n. 1-2kk sit testasin ykkösen.

voisko tota nähdä esim jalan ojennus laitteessa jotenki kattomal et minkälaisia painoja nousee tietyl toistoil jne? jos saman suuntaista antais ymmärtää kuin etukyykky nii varmaa on nopeita nois etureisis vai kuin?

ps. ah katoin kalasen laskurista, pitäs tulla noil vitosen sarjapainoil kymppi sen mukaan.............

How to conduct the Charles Poliquin muscle fiber test:

Determine your one repetition maximum (1RM) on an exercise
Rest for 15 minutes
Perform as many repetitions as possible with 85% of your 1RM

Analysis:

Less than 5 repetitions – you are fast twitch (FT) dominant
5 repetitions – you have mixed fiber type
More than 5 repetitions – you are slow twitch (ST) dominant

kuulostaako järkeenkäyvälle? pitänee testata pääliikkeet tälleesti

Mähän olen näitä lihassolujuttuja tänne muutaman kirjoitellut, ja niitä on kyllä lisää tulossa - kun vaan ennätän. Mitään valmiita taulukoita ei taida netistä hirveästi löytyä. Yhteenvetoja tutkimuksista löytyy. Ja usein variaatio on melko laaja, joten keskivertoarvoilla voi mennä helposti metsään. Summittaisesti joillain testeillä voinee arvioida onko lihaksessa enemmän nopeata vai lihasta solukkoa, mutta edes biopsialla ei voi saada kuin arvion lihassoluista, koska kukaan ei tiedä miten ne jakautuvat lihaksen sisällä. Ellei tietty poraa reikiä lihakseen puolen sentin välein. Toinen juttu erikseen on sitten lihassolujen aktivointijärjestys, mikä ei sekään ole mikään looginen juttu.

Mun tämän hetkinen käsitys on se, että etureidessä on enemmän nopeata solukkoa, mutta osa päistä on myös dominoivaa hitaamman solukon osalta. Silloin etureisille kannattaa painottaa useampaa lyhyttä sarjaa painolla 80-90 % RM1 + tehdä muutama pitkä (20+) sarja ja pari plyometristä harjoitetta. Toisaalta, jos esim. kyykkytekniikka on päin persettä, niin miksi edes vaivautua? Jos haluaa aktivoida esim. VMO:n kunnolla kyykyn aikana, tulee laskeutua riittävän alas. Ja hypetrofiaa haluavien kannattaa oikeasti tehdä se hidas negatiivinen (2+ sek). Mun treenipäivyrissä on jotain juttua näistä solukohtaisista treeneistä (ja lisää tulee pian).

Ja kannattaa tietenkin muistaa se että vaikka 60% siitä lihaksesta olisikin nopeaa solukkoa niin sitä 40% hitaampaa solukkoa kannattaa myös treenata, eli vaihtelua jaksoittain.

Täältä löytyy yksityiskohtaiset listaukset kaikkien eri lihasryhmien nopeat / hitaat jakaumasta prosentteina ja oikein värikuvina.
LINKKI: http://www.abcbodybuilding.com/anatomyandphysiology.htm

Alussa yleistä asiaa lihassoluista ja "Muscle Fiber Ratios of the Back Complex" -linkistä eteenpäin pääsee näkemään jakaumia lihasryhmittäin.

Tämäkin asia olisi selvinnyt jos olisi vaivautunut Searchia käyttämään (hakusana: lihassolujakauma), koska Pakkiksella on aikaisempiakin keskusteluja samasta aiheesta:
Tässä yksi (hyvä) niistä: http://www.pakkotoisto.com/treeni/43872-lihassolujakauma-ja-sen-merkitys/

PS. Ennen kuin kukaan nyt sitten lähtee lihassolujakauman perusteella treeniohjelmaa väsäämään niin huomautuksena, että on niitä ennenkin tehty ja netti sellaisia väärällään ja lähinnä persiilleen on mennyt tai eivät ainakaan mitää lisähyötyä ohjelmaan ole tuoneet muihin metodeihin nähden, koska treeni mille tahansa lihasryhmälle solujakaumasta riippumatta on parasta silloin, kun se on monipuolista eli pidempää ja lyhyempää sarjaa vaihtelevasti.

Täältä löytyy yksityiskohtaiset listaukset kaikkien eri lihasryhmien nopeat / hitaat jakaumasta prosentteina ja oikein värikuvina.
LINKKI: http://www.abcbodybuilding.com/anatomyandphysiology.htm

Kiva linkki, mutta ton sivun kaikki linkit ei toimi. Onko muilla samaa ongelmaa? Löytyykö tuolta jostain lähteitä mihin nuo kuvat perustuu?

Ja kyllä, olen samaa mieltä, että monipuolisesti pitää treenata joka ikistä lihasta.

Kiva linkki, mutta ton sivun kaikki linkit ei toimi. Onko muilla samaa ongelmaa? Löytyykö tuolta jostain lähteitä mihin nuo kuvat perustuu?

Ja kyllä, olen samaa mieltä, että monipuolisesti pitää treenata joka ikistä lihasta.

Mulla ainakin toimi. Tällaista juuri etsinkin. Eihän tässä siis toki mitään ohjelmia lähdetä muuttamaan. Monipuolista reeniä tietty ;)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Olen tuota miettinyt onko 100m ennätysmiehillä mm. Bolt hitaita soluja pääasiassa, kun 100 metrin aikana noita toistoja tulee aika perkuleesti.
Ei todellakaan ja joku 85% toistomaksimi ei kerro muusta kuin siitä, kuinka testattava on viimeiset vuodet harjoitellut, l. lihas joko väsyy nopeasti tai kestää hapotusta harjoituksen ansiosta enemmän.

Joku Usain Bolt tekee varmasti 85%/1 RM enemmän toistoja kuin 5 ja varmaankin ainakin kahdeksan, koska sadanmetrin juoksu puhumattakaan kahdesta sadasta metristä, vaatii kovaa nopeuskestävyyttä ja kestovoimaa.

Itse olin aikoinaan lähes harjoittelematta todella kova 60 metrillä, mutta sadalla hyydyin jo pahasti.

ootko tossissas.... niillä toistoillahan ei oo väliä vaan ajalla millo kroppa tekee töitä. siinä ehtii tehä kolme toistoo kyykkyä maksimissaan ni usain bolt on jo maalissa. kestääpä tosiaan perkeleen kauan

the Charles Poliquin muscle fiber test:

testasin tänään takakyykyn muute tolla testillä. 4x85% tuli

ens viikol vois kattoo etukyykyn, jos tulee niinku arvelen et sil tulee viel vähempi toistoi nii voinee ajatella et tos etureides on sit niitä nopeita. eihän tolla sillee mitää maailmoja muuta mut onpahan tietosempi omasta kropasta ja tulee panostettuu sit tohon matalampaan toistomäärään pääasiassa.

Ei todellakaan ja joku 85% toistomaksimi ei kerro

ja juu kyl se vaikuttaa tuo tausta varsin paljon mut itellä menny tää varsin pitkä salihistoria näin: 3kk body 2kk voima joten jaksan uskoa ton taustan neutrauliuteen

ootko tossissas.... niillä toistoillahan ei oo väliä vaan ajalla millo kroppa tekee töitä. siinä ehtii tehä kolme toistoo kyykkyä maksimissaan ni usain bolt on jo maalissa. kestääpä tosiaan perkeleen kauan

Bolt juoksee kuitenkin sen 200m vielä nopeammin suhteessa matkaan.
Ja kyllä itse penkkaan sen 8 toistoa alle 10 sekunnin, mutta 5 toistoon menee lähes sama aika, koska suoritukset hidastuvat kun kuorma kasvaa.

8 toistoa alle 10 sekunnin just joo. puol sekkaa suuntaansa ylös alas. tommone on aikasta maksimivoima treeniä, koska niillä toistoilla ei oo väliä edelleenkään mun ymmärryksen mukaan.

Olen tuota miettinyt onko 100m ennätysmiehillä mm. Bolt hitaita soluja pääasiassa, kun 100 metrin aikana noita toistoja tulee aika perkuleesti.
Ei todellakaan ja joku 85% toistomaksimi ei kerro muusta kuin siitä, kuinka testattava on viimeiset vuodet harjoitellut, l. lihas joko väsyy nopeasti tai kestää hapotusta harjoituksen ansiosta enemmän.

Joku Usain Bolt tekee varmasti 85%/1 RM enemmän toistoja kuin 5 ja varmaankin ainakin kahdeksan, koska sadanmetrin juoksu puhumattakaan kahdesta sadasta metristä, vaatii kovaa nopeuskestävyyttä ja kestovoimaa.

Itse olin aikoinaan lähes harjoittelematta todella kova 60 metrillä, mutta sadalla hyydyin jo pahasti.

Satavarmasti ei ole 1-solun dominanssia pikajuoksijoilla. Speed-Strength-jatkumossa pikajuoksu Speed-päässä. Ja siellä ei pärjää hitaat tyypit.

Boltilla on todennäköisesti suhteessa enemmän 2A-solukkoa kuin 2B-solukkoa. Boltin vahvuus on voimakestävyys, kun mitataan kymmenyksiä juoksuista niin Bolt pystyy ylläpitämään vauhtinsa pitempään. Eipä Maurice Greenea nähty 400m juoksuissa..

Toistoista vielä, mieti myös kuinka kauan yksi toisto kestää? kuinka kauan on kontaktiaika maahan? Mikä voimantuottotapa on käytössä?

8 toistoa alle 10 sekunnin just joo. puol sekkaa suuntaansa ylös alas. tommone on aikasta maksimivoima treeniä, koska niillä toistoilla ei oo väliä edelleenkään mun ymmärryksen mukaan.

Pyrin kyllä tekemään monesta muista liikkeistä poiketen jokaisen penkkisarjan lämmittely pyramidista lähtien mahdollisimman räjähtävästi ylöspäin.
Auttaa sitten niissä raskaissakin sarjoissa, vaikka ne tietysti hidastuvatkin, mutta johonkin 105kg asti tanko vielä hyppää ylös.

Satavarmasti ei ole 1-solun dominanssia pikajuoksijoilla. Speed-Strength-jatkumossa pikajuoksu Speed-päässä. Ja siellä ei pärjää hitaat tyypit.

Boltilla on todennäköisesti suhteessa enemmän 2A-solukkoa kuin 2B-solukkoa. Boltin vahvuus on voimakestävyys, kun mitataan kymmenyksiä juoksuista niin Bolt pystyy ylläpitämään vauhtinsa pitempään. Eipä Maurice Greenea nähty 400m juoksuissa..

Toistoista vielä, mieti myös kuinka kauan yksi toisto kestää? kuinka kauan on kontaktiaika maahan? Mikä voimantuottotapa on käytössä?

Uskonkin että Bolt on harjoittelullaan saanut aikaan tilanteen jossa sillä 85% 1RM tehdään selvästi enemmän toistoja kuin ne 5, alla oleva esitys on turhan kapeakatseista yleistämistä.

How to conduct the Charles Poliquin muscle fiber test:

Determine your one repetition maximum (1RM) on an exercise
Rest for 15 minutes
Perform as many repetitions as possible with 85% of your 1RM

Analysis:

Less than 5 repetitions – you are fast twitch (FT) dominant
5 repetitions – you have mixed fiber type
More than 5 repetitions – you are slow twitch (ST) dominant

Suositut

Back
Ylös Bottom