Lihasrevähtymä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Terve kaikille!
Mitä keinoja voisi olla lihasrevähtymän paranemisen nopeuttamiseen? Kannattaako käyttää kylmää tai jotain voiteita? Kaikki neuvot tervetulleita!

No tietenkin heti reävhdyksen jälkeen kylmää päälle. En nyt tähän hätään muista noita tarkempia aikoja kylmähoidosta mitä viimeksikin käytin, idea kuitenkin on äksidentin jälkeen muutamien tuntine ajan hoitaa sitä kohtaa kylmällä. Lisäksi -mikä sen nimi nyt oli - tulehduskipulääkettä jonka pitäisi estää myös tuota verenpurkauumista vähäsen...

No olipas malliesimerkki huonosta vastauksesta...

Toipuminen

Ajattelin lähinnä toipumiseen, normaalisti 3 viikkoa menee, että on palautunut täysin. Itselläni ei vain ole aikaa odottaa näin pitkään - pakkohan se kuitenkin on jos ei muuta voi . Voisiko venyttelyllä saada positiivista vaikutusta? Tai kevyellä treenaamisella? Kokemuksia?

Itellänikin on jotain pientä revähdyksen tyylistä oikean latsin alaosassa. Ollu jo pari viikkoo kipee eikä pysty kyykkää tai ottaa maasta. Kuitenkin selkää on kevyesti pystynyt pumppailemaan. Ens viikko viel treeniä ja sen jälkeen viikko total off.

Asiaan
Elikkä ite oon joka päivä laitellu hot-ja ice-poweria ja kipu on pysynyt niin kauan pois kun aineen vaikutus on kestäny. Ihan pientä venyttelyä oon toteutellu, mutta eikai nyt revähtänyttä lihasta kannata venyttää?!

Varmaan jos pidät viikon totaali taukoa niin lihas saattaa kuntoutua. Muuten voi käydä kuten mulla, että selkä on jatkuvasti kipeä. (Tiedän, olen vitun tyhmä)

PIENI vitutus päällä:curs:

Mulla on rintalihas revähtänyt ja kipua ei edes tunne mitenkään muuten kuin tekemällä penkkiä tai sen apuliikkeitä. Laitan 3 kertaa päivässä ketoprofeenia, toivottavasi on muutakin vaikutusta kuin paha haju.

Kunnon painoilla ei uskalla tehdä, pelkona rintalihaksen täydellinen repeäminen(kipu on sen verran kova).

Mä vitun nero just keksin, että kun pystyn venyttämään lihasta niin ei se vältämättä olekkaan revähtänyt vaan lihas saattaa olla niin jäykkä, että jotkut hermot riehuu siellä. Elikkä tällasessa tilanteessa pitää varmaan vaan venytellä paljon?:(

Lääkäriltä kuultuja ohjeita vastaavaan vaivaan omalla kohdalla:

-Kylmää. Lyhyehköjä, noin 10-15 minuutin jaksoja jääpussia joka tunti. Jos kylmää pitää liian kauan, kylmenee liha liikaa ja keho alkaa tehostetusti sitä lämmittämään tjsp.

-Kevyttä harjoitusta. Verenkierron kiihottaminen avainasemassa kehon omatoimiseen nopeaan parantumiseen.

Venyttelemään en (mutu) lähtisi.

Vinkki

Itse olen pienistä revähdyksistä ja venähdyksistä selvinnyt aina sillä, että on löysännyt reeniä(tietenkin) ja laittanut virolaista(vai venäläistä) capsicamia kerran päivässä kipytyneen kohdan päälle.

ja yleensä viikossa on lähtenyt.
Tosin se capsicam on sen verran ytyä voidetta, että ainakin mulla siitä on jäänyt pientä ihottumaa ain joksikin kuukausiksi.

Originally posted by VoimAl
Terve kaikille!
Mitä keinoja voisi olla lihasrevähtymän paranemisen nopeuttamiseen? Kannattaako käyttää kylmää tai jotain voiteita? Kaikki neuvot tervetulleita!

Itse paranemisprosessi on aika vakio ja sen nopeuttamiseksi ei juurikaan ole mitään tehtävissä. Selvin korrelaatio toipumisajan lyhyydestä ja käytetystä hoidosta löytyy hyvästä ensihoidosta. Eli RICE. Rest, Ice, Compression ja Elevation. Mitä paremmin hoidettu sitä nopeampi toipuminen.

Yleisesti ottaen lihas paranee (uusiutuu) nopeasti ja hyvin. 2-8 vko riippuen vamman laajuudesta. 1-3 vrk KKK -> kevyttä venytystä kivuttomalla liikeradalla -> (voima)kestävyyden kautta uutta puhtia lihakseen jne.

Kaikilla hoidoilla jotka nopeuttavat/tehostavat aineenvaihduntaa katsotaan olavan positiivinen lisä kuntoutumiseen. Välttämättömiä ne eivät ole, eivätkä yksinään tuo mitään erityistä paranemisprosessiin...

Pelkkä lepo aikaansaa heikon ja huonosti toimivan arpikuduksen jonka kanssa tulee ongelmia enemmin tai myöhemmin.

Jaaaa niin! Tietyillä lääkeaineilla on tutkitusti positiivinen vaikutus paranemisen nopeuteen. Vai miksiköhän eräskin pyöräilijä käytti polvivamman jälkeen anabolisia...:evil:

Kyllä ottaa pannuun

Elikkä nyt reilu 2kk viimeisestä revähtymästä, rintafile revähti eilen taas samasta paikasta tehtyäni shorts punnerruksia. Nyt rintalihaksessa on selvä patti, eikä kestä yhtään venytystä.

Viimeksi pidin n. 3 viikko taukoa ja revähtymä tuntui parantuvan ainakaan ei kipua tuntunut... Ei tahdo treenistä tulla mitään kun pari kuukautta kerkeää penkkiä ottamaan ja sitten vammautuu, olisiko neuvoja?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tänne jo kerrotut hoitovinkit ovat itsellänikin olleet toimivia. Rintafileen revähdyksestä ei ole kokemusta, mutta revennyttä reittä kuntoutin (tarkoittaen tuota aineenvaihduntaa ja verenkiertoa tehostavaa harjoittelua) aikoinaan mm. vesijuoksua ym vesijumppaa tekemällä. Eli semmonen kelluntavyö päälle ja allasta ees taas juosten. Jäi sellanen fiilis, että tuolla kevyellä aktiviteetillä ja varovaisella venyttelyllä olisi ehkäissyt sitäkin, että lihas arpeutuisi jotenkin suppeammaksi ja että venyvyys myöhemmin jäisi vajaammaksi kuin ennen revähdystä. Vaikeesti selitetty, mutta ehkä joku sai pointin..
Vaikka lihas on parantunut jo vuosia sitten, yhä täytyy ottaa varovasti ja huolehtia erityisen hyvin kunnon lämmittelystä ennen suoritusta. Kerran revennyt paikka tuntuu revähdysalttiimmalta myöhemminkin. Näin siis minulla.

Dobermann sanoi:
Elikkä nyt reilu 2kk viimeisestä revähtymästä, rintafile revähti eilen taas samasta paikasta tehtyäni shorts punnerruksia. Nyt rintalihaksessa on selvä patti, eikä kestä yhtään venytystä.

Viimeksi pidin n. 3 viikko taukoa ja revähtymä tuntui parantuvan ainakaan ei kipua tuntunut... Ei tahdo treenistä tulla mitään kun pari kuukautta kerkeää penkkiä ottamaan ja sitten vammautuu, olisiko neuvoja?

Jiihaa sama rintalihas vihoitteli taas ja revähti, ihanaa... No nyt on pidetty taas parisen viikkoa taukoa ja alkaa olee "kunnossa" eli kipua ei tunnu, mutta eihän tästä nyt tule hevon * kun ei pysty treenaamaan yhtäjaksoisesti. Rintalihaksessa oleva pattikin on vaan kasvattanut kokoa... :wall:
Taitaa olla jo aika krooninen vaiva. :kakka:

Mulla ranne venähti viime viikonloppuna, oon nyt lepuutellut sitä tässä tän viikon ja pitänyt siteissä. Pystyisköhän ens viikolla tehdä jo normaalisti ilman, että pahemmaksi menee (tietty niin että ei kipua tunnu)?

P.S. Miten hot power eroaa ice powerista? :nolo:

Hot-power lämmittää ja Ice-power viilentää, siinä ero. Testaapa Hotin teho; levitä kipeälle alueelle ja mene saunaan hetken perästä :D Polttaa aika kivasti...

Rita sanoi:
Hot-power lämmittää ja Ice-power viilentää, siinä ero.

Paitsi, että Ice-power ei viilennä ihoa eikä mitään muutakaan. Lihaksia se rentouttaa jonkun verran mutta kylmähoitoa sillä ei voi antaa, vaikka mainos niin lupaileekin. "Kylmä"-vaikutus perustuu samaan kuin menthol-karkin syömisestä seuraava reaktio. Menthol "huijaa" kielessä olevia aistisoluja ja ne reagoivat samoin kuin kylmäänkin.

Sama rintalihas revähti taas, kipu tuntuu aluksi olkapäässä siirtyy sitten rintaan... Alkaa olla jo vähän luovuttamis fiilikset. Rinta treeni ja penkkipunnerrus varsinkin on kuitenkin se treenini suola, vaikka kaikkia lihaksia tasapuolisesti treenaankin :(

Ice powerin sijasta kannattaa kokeilla reseptivapaata Orudista.
Revähdysten tehokas välttäminen: ei riuhtomista eikä painojen pudottamista negatiivisessa vaiheessa. Lihas voi revähtää vaikka siltä ei heti tunnu ja seuraukset ilmenevät vasta päivän parin sisällä.
Dobermannin patti rintalihaksessa viittaa siihen, että kannattanee käydä näyttämässä lääkärillä.

Itellä vasempaan etureiteen jäänyt futisajoilta revähtymästä jotain arpea. Nykyisin jos hyppää lämmittelemättä ja venyttämättä niin napsahtaa varmasti. Revähti aikoinaan pari kertaa putkeen kun en malttanu huilia tarpeeksi. Suosittelen lämmöllä että antaa revähtymien parantua kunnolla ennenkuin alkaa kokeilemaan kestääkö.

Olkapää/rintalihas meni jonku aikaa sitten taas rikki pidin totaali tauon ja sen jälkee kevyttä reeniä. Nyt se tuntuu jotenkin tietyissä asennoissa irtonaiselta ja lonksahtelee(??), mutta kipua ei tunnu. Varmaan monen mielestä hullua, mut missään välis en oo lekuria vaivannut.

Pelottaa jonki verran taas treenata varsinkin yksin salilla kun ei oo ketää takana, mutta täysii mennää ja kehitys on hyvää aina kun vaan pääsee treenaamaan pidempää.

Varmaan jotenkin liittyy siihen, että jos teen paljon olkapääliikkeitä niin se altistuu loukkaantumiselle. Nyt en tee oikeastaan mitään olkapääliikkeit varmuuden vuoksi.

Oliskohan kellää vinkkejä vaan oisko fiksuinta lopettaa laji ja alkaa pelailee sulkkista :)

:curs: Mulla revähti selkä meinaa vähän v******a... Lääkäri määräsi jotain tulehduskipulääkkeitä toiv auttaa nopeasti. Mave eikä kyykky oikein onnistu :curs:

Back
Ylös Bottom