Lihasmassan hankinta ja ristiriitaiset fiilikset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja angelo
  • Aloitettu Aloitettu
Täytynee varmaan itse kenenkin miettiä mikä sitten on läski nainen "näissä piireissä" tai ylensäkään omasta mielestään? Toisille se voi olla +10kg kisakunnosta, toisille +20kg. Itse bulkkaan kohtuudella eli toisin sanoen olen koko ajan plussalla, koska se lihas nyt vaan ei valitettavasti muuten kasva. Jos vertaan itseäni kisadieetillä oleviin ja vastakisanneisiin niin totta kai olo tuntuu "läskiltä". Jos vertaan itseäni normaaliin suomalaiseen hoikkaan naiseen, en todellakaan ole mielestäni läski. Monilla naisilla tuo lihavuus, pulskuus tai läskiys on kyllä niiiiiin mennyt yli ymmärryksen. Normaalipainoiset tytöt tuijottaa kisaavien kuvia ja vertaavat itseään niihin. Ei näin. Itsekin pidin vielä jokin aika sitten itseäni hieman pulskana, koska olin vasta kisannut ja paino ollut alimmillaan 53kg. Painan tällä hetkellä 65kg, pituutta on 164 ja lihasta inbody mittauksen ja ulkonäön perusteellan paljon enemmän kuin normaali naisella. Ulkomuoto on täysin erilainen kuin reilu vuosi sitten, kun olin samassa painossa. Mahdun koon 36 vaatteisiin, jos sattuu reidet, kädet ja selkä niihin menemään. Olo on mitä mainioin ja treeni kulkee, eikö se ole pääasia?

Pitänee muistaa sanan "bulkkaus" kohdalla, että se ei välttämättä tarkoita (ja aika harvoin tarkoittaakin), että tahallisesti mätetään kaikki paska naamaan siinä toivossa, että lihakset kasvaa nopeammin kun saadaan enemmän kaloreita. Harva fitnesstyttö nykyään bulkkaa, mutta kaikki ovat taatusti treenikaudella plussalla! Se ei tarkoita mun mielestä bulkkaamista. Se pieni rasvan kertyminen (ja pienellä tarkoitan 8-12kg kisapainosta) pitää vaan kestää, koska ei naisenkaan keho toimin kovin optimaalisesti alhaisissa rasvoissa.

Diettaamisessa on myös yksi erittäin hyvä puoli: dieetin jälkeen lihas ottaa treenin ja plussakalorit parhaiten vastaan ja yleensä sitä lihasta saa hankittua eniten juuri dieetin jälkeen. Been there done that.

En tiedä oliko tässä yhtään mitään asiaa, mutta tällaisia ajatuksia mulla heräsi kun lueskelin muiden juttuja.

Vilma Koivumaalla aika hyvää pohdintaa blogissaan offielämästä: http://www.vilmakoivumaa.com/index.php/2008/05/03/syksysta-4/

En kohdistanut kysymyksiäni erityisesti kenellekään enkä varsinkaan niihin jotka kisaavat, koska he ovat asia erikseen. Esitin niitä kysymyksiä pohdintoina ja viittasin lähinnä otsikkoon ja täällä käytyihin keskusteluihin. Eli jos halutaan sitä lihasta ja sen tähden pitää syödä hiukan yli kulutuksen ja sitten ei tavan peruspertti erota toisistaan sitä joka on hankkimassa lihasta ja sitä joka on lievän ylipainoinen. Niin mitkä on ne motivaattorit jotka saavat sitä tekemään, kun sitten toisaalta on niitä RISTIRIITAISIA tuntemuksia siitä, että ei kuitenkaan viihdy siinä kehossa (minkä on tosin tarkoitus olla vain väliaikainen). Onko esim. se tyytyväisyys kehittymisestä sitten kuitenkin niin paljon voimakkaampi tunne, että kestää sitä vielä kehitteillä olevaa ulkomuotoaan.

Noh, ehkä ilmaisin asiani huonosti edellisessä viestissä, mutta jos nyt tästä viestistä tulisi se perusajatus esiin eikä alettaisi viilaamaan pilkkua. Nämä ovat tämmöisiä pohdiskelevia kysmyksiä enkä niillä yritä ketään syyllistää tai paheksua kenenkään elämäntapoja :worship:

Ensinnäkin acromion, mikä sinun tavoite oikein on? En ehkä lukenut aivan ajatuksen kanssa tai sitten en vain ymmärtänyt, mutta mikä on loppujen lopuksi noitten kaikkien kokeilujen tarkoitus?

Noitten kokeilujen tarkoitus on polttaa fläsää. Ku mä oon vähän pläski :rolleyes:. Kun vaikka kisaajat täällä sanoo et "pudotan 15kg puoles vuodes ennen lavalle menoa" niin toi ei mulla onnistu. Eli oon yrittäny löytää sen tavan millä putoo edes pikkasen enemmän kuin se 0.5-1kg kuukaudessa. Ja kun oon sellanen perushoikka tyttö joka ennen olin (sellaisena viihdyn, tällaisen en pätkääkään), voin etananvaihtia alkaa kasaan sitä lihasmassaa kulutusta vastaavilla kaloreilla (kyllä tollakin tyylillä mulle tulee, vaikka sitten se 0,5kg vuodessa). Selvensikö?

bulkkaajan tunnustuksia

Ihan näin mielenkiinnosta haluaisin kysyä, että minkä takia te jotka tavoittelette paljon lihaksia senkin uhalla et oma keho tuntuu ja näyttää enemmänkin "läskiltä" niin haluatte sitä? Mitä hyötyä siitä on? Mihin sitä tarvitsette? Onhan se varmasti kiva kun salilla tekee oman ennätyksen ja etenkin kun joku räpistelee pikkupikku painoilla siinä vieressä, mutta jos tulee epämukava olo heti kun lähtee salilta ulos niin onko se sen arvoista? Tai sitten diettaa kesäksi hyvään kuntoon (jos saa ittensä dietattua) ja voi esitellä "tuloksia" sen muutaman kuukauden ajan?

Mun kohdalla se on näinkin simppeliä: bulkkaan saadakseni lisää lihaksia. Siitä on hyötynä se, että pääsen näin lähemmäksi omaa ihannekoroppaani (joka on urheilullinen ja lihaksikas, ei luontoäidin lahjoittama balleriinanruoto) ja omia urheiluun liittyviä tavoitteitani. Haittaa siitä on korkeitaan sen verran, että joudun silloin tällöin ostamaan isompia vaatteitä, mutta shoppailuhan on vain mukavaa. En voisi vähempää välittää siitä, näytänkö jonkun mielestä "läskiltä". Mutta jos joskus kuulisi sen "hyi yäk miten isot lihakset, niin voisin pistää tanssiksi :D.

En ole kisaaja, mutta mulle punttihommissa on silti kyse urheiluharrastuksesta, eikä terveysliikunnasta tai oman pantavuuskertoimen maksimoinnista. Ja urheilussa pyritään kehittymään. Eli miksi tyytyisin "ihan kivaan" bilehilekroppaan, kun omat tavoitteeni ovat jotakin muuta? Hulkki taisi joskus tokaista samaa asiaa ihmetteleville, että eihän satasen juoksijaltakaan kysellä, miksi se yrittää päästä kovempaa eikä tyydy viimekesäiseen tulokseen, joka sekin oli ihan hyvä.

Olen harmikseni niin peruslaiha, että en voi todellakaan odottaa ylläpitokaloreilla minkäänlaista lihaskasvua, edes hidasta sellaista. Myöskään maltillisilla plussilla ei ala tapahtua, vaan kehittykseni tarvitsen ainakin sen 500 kcal ylimääräistä/vrk. Aerobiset pidän minimissä. Ja kivaahan syöminen on. Oloni ei koskaan tunnu treenin jälkeen epämukavalta, vaan pikemminkin Laksihaa siteeraten "parempi olo, parempi jaksaminen, parempi mieli"!

Jokainen siis tyylillään, eiväthän tavoitteet todellakaan ole kaikille samat. Ne kuitenkin yleensä jakautuvat karkeasti lihasmassan hankintaan, rasvanpolttoon tai saavutetun ylläpitämiseen ja treeni ja ruokavalio fiksataan tavoitteiden mukaan. Tässä valossa ristiriitaisia fiiliksiä potevien kannattaisi ehkä tarkistaa tavoitteitaan. Ei lihasmassa mikään autuaaksitekevä asia ole ja monipuolista ja haastavaa urheilua voi harrastaa ilmankin. Mutta jos sitä oikeasti haluaa, niin on heitettävä ristiriidat romukoppaan ja alettava SYÖMÄÄN!

Enpä kerennyt enää editoimaan, joten täsmennetään vielä: Vaikka quottailinkin Åsaa, ei ollut tarkoitus ilkeillä hänelle tai yleensäkään purkaa bukkiläskieni aiheuttamaa katkeruutta ja itsesääliä kehenkään. Lähinnä halusin tuoda esiin oman kantani näihin ristiriitoihin. Ja kerrotaan nyt vielä tämäkin, ettette pety, kun joskus tavataan: en ole (harmikseni) mikään massamonsteri, vaan surkean pieni ruipelo, jolla on pieni bulkkimaha. Mutta nyt tää lähtee salille kasvamaan!

Kyllähän hyvin syöminen kannattaa ajatellen lihasten kasvua ja kehitystä, mutta sen syömisen vienti ylensyömiseksi (mässäilyksi) on taas toinen juttu. Jos ottaa ne extra kalorit puhtaista eväistä, niin kyllä se pläski pysyy aika hyvin loitolla. Tottahan se on että jos syö yli kulutuksen niin se varastoituu, mutta kyllä ainakin mun oma kokemukseni on se, että jos vedän extra kalorit esim. proteiinina, niin "pläskin" koostumus (tai miten sen nyt muotoilis :D) on verraten erilaista ku jos vetäisin extrat roskaruuasta.

Ite vedin ns. massakauden (noin puoli vuotta) ja sen aikana kerty painoa lisää about 7kg. Omat silloiset mitat 165cm/57kg ja lisäys noin 64kg. Tällöin olin elämäni parhaassa kunnossa- treeni kulki tosi hyvin ja ennätyksiä tuli tehtailtua moneen otteeseen. Tämän kauden aikana söin vain ja ainoastaan terveellisesti- herkkuhetkiä ei juuri ollut.. Kroppa oli sopusuhtainen, näki että oon nostellu puntteja ja olotila oli pirteä!

No, ne ajat on takana, mutta tavoite olis saavuttaa edes puolet tuon ajan hyvästä olosta- en ehkä jaksa niin tarkka olla syömisieni suhteen ku tuolloin olin- se veisi multa järjen :eek:

Onko kukaan punttimimmi tutustunut Tracy Andersoniin? Hän on mm. Madonnaa ja Gwyneth Paltrow'ta ohjaava trainer ja koulutukseltaan tanssija. Hän on tämän hetken "se" personal trainer ja koko ajan lehdissä (ainakin ulkomailla).

Hän on mielestään kehittänyt tavan jolla jokaiselle saadaan unelmavartalo (= "naisellisen lihaksikas" mutta ei bulkattu) geeneistä riippumatta. Harjoittelua kuusi kertaa viikossa vähintään puoli tuntia kerrallaan. Ja mahdollisimman vaihtelevasti. Samalla harjoituskerralla mm. juostaan, sprintataan ja hypitään narulla.

Vaihtelevuudessa ei pitäisi olla mitään uutta, mutta mietin näitä Tracyn kuntosaliohjeita. Hän käskee tekemään aluksi kymmenen toistoa ja kasvattamaan niitä sataan saakka. Pienet lihakset ennen isoja eikä koskaan käyttöön yli puolentoista kilon käsipainoja. Näin kuulemma saa vartalon, joka ei näytä "liian lihaksikkaalta". Business-naisena hän suosittelee ohjelmaan tietenkin myös omaa dance-aerobic DVD:tä.

Mielelläni näyttäisin Tracyltä, vaikka ohjeet hiukan hassuilta kuulostavatkin.

Onko kukaan punttimimmi tutustunut Tracy Andersoniin? Hän on mm. Madonnaa ja Gwyneth Paltrow'ta ohjaava trainer ja koulutukseltaan tanssija. Hän on tämän hetken "se" personal trainer ja koko ajan lehdissä (ainakin ulkomailla).

Hän on mielestään kehittänyt tavan jolla jokaiselle saadaan unelmavartalo (= "naisellisen lihaksikas" mutta ei bulkattu) geeneistä riippumatta. Harjoittelua kuusi kertaa viikossa vähintään puoli tuntia kerrallaan. Ja mahdollisimman vaihtelevasti. Samalla harjoituskerralla mm. juostaan, sprintataan ja hypitään narulla.

Vaihtelevuudessa ei pitäisi olla mitään uutta, mutta mietin näitä Tracyn kuntosaliohjeita. Hän käskee tekemään aluksi kymmenen toistoa ja kasvattamaan niitä sataan saakka. Pienet lihakset ennen isoja eikä koskaan käyttöön yli puolentoista kilon käsipainoja. Näin kuulemma saa vartalon, joka ei näytä "liian lihaksikkaalta". Business-naisena hän suosittelee ohjelmaan tietenkin myös omaa dance-aerobic DVD:tä.

Mielelläni näyttäisin Tracyltä, vaikka ohjeet hiukan hassuilta kuulostavatkin.

Minä taas en haluaisi näyttää Tracyltä, aikamoinen rimppakinttu (kuten muuten on Gwyneth Paltrowkin). Vaikea uskoa, että Madonna on saanut hauiksensa puolen kilon käsipainoja nostelemalla. Treenin monipuolisuus sinänsä on tärkeä ja ihan varteenotettava huomio.

Vaikea uskoa, että Madonna on saanut hauiksensa puolen kilon käsipainoja nostelemalla.

Madonna on ollut Tracyn treenattavana vuoden, mutta toki liikkunut vuosikymmeniä sitä ennen. Toiseksi Madonna on jo sen verran kova jooga-guru, että käsivarret pysyvät varmasti mukana ihan vaan sen avulla.

Tracyllähän on sitten ainakin osittain samat periaatteet mitä Pilateksessa ja sitä kautta myös Method Putkistossa. Eli ensin kehoa tukevat syvät lihakset kuntoon ja vasta sitten hankkimaan niitä isompia. Isoilla painoilla treenatessa kun ne isot lihasryhmät myös tekevät enimmän työn. MP:ssa painot ovat pienet (1-2kg), mutta oikein tehtynä alkavat tuntua samalta kuin salilla joku 10kg. Ja tuota Tracyn kuvaa on myös manipuloitu, vaikka hyvältähän tuo nainen varmasti luonnossakin näyttää.

Mulla on ristiriitoja salillakäymisen kanssa ainoastaan siinä, että koko laji tuntuu olevan niin järkyttävän ulkonäkökeskeinen... Tottakai, kun siinä kehoa nimenomaan pyritään muokkaamaan. Joskus vain tulee silmistä ja korvista.
Mä olen harjoitellut painoilla hyvin nuoresta (toki alussa kevyin painoin muun reenin tueksi), nyt varmaan jo 13 vuotta. Reeniin on mahtunut toki parikin taukoa. Ikinä en ole tietoisesti bulkannut tai dieetannut, toki syömisten määrä automaattisesti vaihtelee tarpeen mukaan. Ehkä painoharjoittelu vaan on jäänyt tavallaan elämäntavaksi ilman sen suurempia tavoitteita. Pointsit niille, joilla on elämää suurempia tavoitteita :)

Madonnalta tai tuolta Tracylta mä en missään tapauksessa haluaisi näyttää...

Edelleen olen alipainoinen, vaikka enää en juuri kato syömisiä vaan mätän karkkia joku 3 kertaa viikossa ja alkoholiakin tulee juotua... Ei silti tunnu tarttuvan mitään, vaikka mitenkään tarkemmin laskematta kyllä mielestäni ylitän energiantarpeeni. Näköjään en. Epäilen edelleen jonkinlaista imeytymishäiriötä, mutta en viitsi mennä tutkimuksiin ennenkuin uusi sairaskuluvakuutukseni tulee voimaan, jottei siitä evättäisi mitään tulevaisuuden varalta. Mutta lihasmassan hankinnan ristiriitaisuus ei tule kuitenkaan siitä, että haluaisin pysyä luurangon näköisenä, vaan siitä, että haluaisin säilyttää hyvän ja vaivalla hankitun kestävyyskuntoni. Tällä ruumiinrakenteella pitkät juoksulenkit ovat vaan pirun helppoja, ja jos kasvatan lihasmassaa, pelkään kestävyysominaisuuksieni heikentyvän. Tällä hetkellä oon kyllä yrittäny saada ihan mitä vaan, lihasta tai fläsää että näyttäisin edes vähän enemmän ihmiseltä, mutta homma vaan pitäisi olla paljon suunnitelmallisempaa onnistuakseen :jahas:

Edelleen olen alipainoinen, vaikka enää en juuri kato syömisiä vaan mätän karkkia joku 3 kertaa viikossa ja alkoholiakin tulee juotua... Ei silti tunnu tarttuvan mitään, vaikka mitenkään tarkemmin laskematta kyllä mielestäni ylitän energiantarpeeni. Näköjään en. Epäilen edelleen jonkinlaista imeytymishäiriötä, mutta en viitsi mennä tutkimuksiin ennenkuin uusi sairaskuluvakuutukseni tulee voimaan, jottei siitä evättäisi mitään tulevaisuuden varalta. Mutta lihasmassan hankinnan ristiriitaisuus ei tule kuitenkaan siitä, että haluaisin pysyä luurangon näköisenä, vaan siitä, että haluaisin säilyttää hyvän ja vaivalla hankitun kestävyyskuntoni. Tällä ruumiinrakenteella pitkät juoksulenkit ovat vaan pirun helppoja, ja jos kasvatan lihasmassaa, pelkään kestävyysominaisuuksieni heikentyvän. Tällä hetkellä oon kyllä yrittäny saada ihan mitä vaan, lihasta tai fläsää että näyttäisin edes vähän enemmän ihmiseltä, mutta homma vaan pitäisi olla paljon suunnitelmallisempaa onnistuakseen :jahas:
Mä uskon että vaikka hankkisit lihasta, niin silti pystyt ylläpitämään hyvän kestävyyskuntosi. Varsinkin jos jaksat harjoitella kumpaakin. :)

Minä olen todennut, että hiljaa hyvä tulee. Itse olin myös aikoinani laihaläski.Kun aloitin salilla käymisen 2005, kehitystä tuli tietenkin alkuun nopeastikin. Ja painot olivat tosiaan niitä varpusen painoja. Nyt 4 vuotta takana ja paino on noussut hitaasti ja varmasti n.5-6kg ja rasvaprosentti on laskenut. Rasvat oli viime kerralla pihdeillä mitattuna 15%. Ympärysmitat joka puolelta on kasvaneet 5-10cm ja olo on mitä mahtavin. Alussa plussalla syöminen oli hieman hankalaa, koska se "täysi" olo vei mehut oikeastaan kaikesta. Pikkuhiljaa kroppani tottui siihen, sitten oltiin taas +-0 kaloreilla ja siitä taas nostin pikkuhiljaa. Tällä hetkellä sellanen +- 0 kalorti on n. 1900kcal ja jos haluaa kiristellä se onnistuu siinä 1500paikeilla. Nyt tosin alan juoksemaan maratonia varten, joten tässä kuluu lihasta, mutta yksi ihana asia omassa kropassa on se, että sitä saa muokata ja rääkätä ihan oman mielen mukaan:)

Oma tavoitteeni on se että olen tyytyväinen omaan kroppaani mahdollsimman monta päivää vuodesta. Ja minulle sopii syödä hyvin ja nauttia liikunnasta. Bulkkaaminen taasen veisi itsetuntoni ja terveellisen ajattelutapani ruokaan, mikä on kaikista tärkein. Nimimerkillä, kokemusta on:rolleyes:

Mulla tavoitteena on hankkia lihasmassaa mahdollisimman paljon ilman laittomia keinoja. Mihinkään bulkkaushommiin en myöskään ala. Pituutta 164 ja paino tällä hetkellä noin 65 koogee ja olo sekä peilikuva mitä mainioin. Tästä ylemmäs en painoa haluakaan nostaa enää. Ens keväänä aletaan taas kiristellä rasvat pois ja katsellaan lavalla mitä tytöstä on jäljellä :D

Kyllä on ristiriitaisia fiiliksiä. Niitä varmaan lisää että on tällainen n00b eikä oikein tunne omaa kehoaan. Wanhana kun alottaa superlöysästä sohvaperunatilasta kuntoilun, niin tuntuu ettei kroppa edes tiedä miten reagoida liikuntaan... Koko ajan epäilyttää, että lisääntynyt paino on pelkkää pläskiä vaan. Välillä tunnen itseni melkoiseksi laardipalloksi, välillä ihan sankariksi koska maha ei enää pömpötä ja selluliitti on mielestäni vähentynyt. Vaatteetkin tuntuis jo istuvan paremmin.

Kaiken kaikkiaan haluaisin sitä samaa kuin varmaan useimmat, eli vähän näkyvää lihasta ja rasvaprosentin alemmas. Ja jos en ole aivan totaalisen väärässä, niin sitä kohti tässä mennään. Mutta hitaasti, niin hitaasti... Kaloreita en uskalla kovin paljon yli 2000:n nostaa, koska rasvaa tosiaan löytyy. Mieluummin etenen vaikka sitten tosi hitaasti kuin otan vielä enemmän läskiä.

Voisinpahan laittaa itteeni askarruttavan kysymyksen tänne..
Elikkä saliharjoittelu aloitettu vähän yli kuukausi sitten. Läskiä ois pudotettavana n. 10 kiloa..Olen tässä miettinyt, että voinko mä 'tehdä molempia samaan aikaan' siis kasvattaa lihasta ja polttaa rasvaa..Vai pitäisikö mun nyt unohtaa koko painonpudotus ja keskittyä lihakse kasvatukseen ja kunnon parantamiseen välittämättä painosta tuon taivaallista..Toki syöden fiksusti samalla.
Proteiinin saamisesta olen huolehtinut tämän kuukauden aikana, muita syömisiä olen karsinut kovalla kädellä. Aluksi lähtikin 3kg, mut pompsahti heti takas, kun pidin yhden mässäilypäivän.
Mun maalaisjärki sanoo, että nämä kaksi ei nyt oikein välttämättä oikein sovi yhteen..Onko fiksuinta tehdä niin,että kasvatan nyt sitä lihasta tuon läskin alle ja sitten kun sitä alkaa olemaan niin laihdutan läskit päältä. En todellakaan halua riskeerata sitä että lihasta katoaisi/se ei kasvaisi niin hyvin..Kuitenkaan mä en mikään sairaaloisen lihava vielä ole, vaan lievästi ylipainoinen painoindeksin mukaan, joka ei nyt niin kamala ole..

Voisinpahan laittaa itteeni askarruttavan kysymyksen tänne..
Elikkä saliharjoittelu aloitettu vähän yli kuukausi sitten. Läskiä ois pudotettavana n. 10 kiloa..Olen tässä miettinyt, että voinko mä 'tehdä molempia samaan aikaan' siis kasvattaa lihasta ja polttaa rasvaa..Vai pitäisikö mun nyt unohtaa koko painonpudotus ja keskittyä lihakse kasvatukseen ja kunnon parantamiseen välittämättä painosta tuon taivaallista..Toki syöden fiksusti samalla.
Proteiinin saamisesta olen huolehtinut tämän kuukauden aikana, muita syömisiä olen karsinut kovalla kädellä. Aluksi lähtikin 3kg, mut pompsahti heti takas, kun pidin yhden mässäilypäivän.
Mun maalaisjärki sanoo, että nämä kaksi ei nyt oikein välttämättä oikein sovi yhteen..Onko fiksuinta tehdä niin,että kasvatan nyt sitä lihasta tuon läskin alle ja sitten kun sitä alkaa olemaan niin laihdutan läskit päältä. En todellakaan halua riskeerata sitä että lihasta katoaisi/se ei kasvaisi niin hyvin..Kuitenkaan mä en mikään sairaaloisen lihava vielä ole, vaan lievästi ylipainoinen painoindeksin mukaan, joka ei nyt niin kamala ole..

Minä olen sitä mieltä, että keskity nyt kunnon kohotukseen ja lihasten kasvatukseen. Toki syöden fiksusti ja terveellisesti. Unohda mässypäivät. Herkuttele kohtuudella silloin tällöin. Kun lihasmassasi kasvaa, niin lepoaineenvaihduntasi kasvaa myös eli kulutat enemmän nukkuessasikin, kunhan saat kasvatettua lihasmassaa. Kroppasi tiukkenee ihan varmasti jo pelkällä liikunnan lisäyksellä ja terveellisellä ruokavaliolla. Tarpeeksi kuormittava säännöllinen treeni + hyvä ruokavalio + riittävä lepo = hyvä aineenvaihdunta. Jos taas alat kituuttamaan miinuskaloreilla, niin jaksamisesi voi olla vähän niin ja näin ja treenien tehot sitten sen mukaisia. Aineenvaihdunta saattaa hidastua ja haluttu laihtuminen tuskallista. Vielä kun ajattelet jatkuvasti laihtumista, niin mieli saattaa tehdä mutkia matkaan. Keskity nyt treenaamaan tehokkaasti, nauti liikkumisesta ja tuloksista. :puntti:. Kiristele sitten myöhemmin, jos siihen on vielä tarvetta. Pelkällä elämäntaparemontilla laihtuminen tapahtuu siinä samalla, kehon koostumus muuttuu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom