Lihasmassalla ylipainoa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Slaya83
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen miettinyt tässä jo jonkin aikaa, että miten on, voidaanko puhua ylipainosta jos paino on lihasten muodossa?

Jos esim pituus on 185 ja painaa 100kg, painoindeksin mukaan kyseessä on ylipaino. Jos kuitenkin äijä on lihasta täynnä niin onko tällöin kyseessä ylipaino?

Eli jos meikäläinen (175cm) treenaa ittensä vaikka 80-90 kg niin onko se terveellistä? Vai astuvatko ylipainon haitat kuvioon?

no mulle ainakin lääkäri sanoi viimeksi että "sulla on painoindeksi 31.5, mutta ei se haittaa kun et ole lihava"

onhan siinä nyt aika pirusti eroa: kun niveliä ei läsöperseillä tue mikään (lihakset) ,ja punttaajilla taas sitten tukee.

Tuo BMI on tavallisille treenaamattomille ihmisille. Varsinkin ihmisille, jotka eivät treenaa lihasmassa hakuisesti. Taulukko ei tiädä onko paino lihasta vai läskiä.

no mulle ainakin lääkäri sanoi viimeksi että "sulla on painoindeksi 31.5, mutta ei se haittaa kun et ole lihava"
Sehän on valistunutta. Mun työterveyshoitajalta kyllä tulee aina kovaa kritiikkiä painoindeksistä. Viimeksi kysyin, että eikö tämä nyt riipu vähän siitä, että onko paino läskiä vai lihasta kun vyötärökin on ihan kontrollissa, mutta kuulemma mulla vain on ihan liikaa painoa pituuteen nähden, ne rasvat täytyy olla sisällä piilossa painoa nostamassa kun ei kerran vyötäröllä näy ja sydäntauti uhkaa "mun ikäistä" (kiitti vaan tuostakin vielä).

Jos olisin näyttäytynyt tuolle hoitajalle nykyisen diettini aloituspainoissa (91.6 kg 172 cm varressa), niin olisin saanut varmaan saikkua ja passituksen johonkin pakkodietille. Siinä sitä rasvaa oli jo oikeasti reilusti. Tuossa aikaisemmassa kunnossa riitti kuulemma pelkkä vähärasvaisen ruoan osuuden ja liikunnan (:jahas:) lisääminen. Kävely oli kuulemma hyvä juttu jos ei voi juosta - ei tainnut mennä perille sekään, kun sanoin että pyöräilen 20 km työmatkat päivässä. Punttisalilla ei taas hänen mielestään tule sellaista liikuntaa, joka polttaisi ne rasvat pois.

Äh. Alkoi taas vituttamaan kun muisteli tuota visiittiä.

Ylipaino on haitallista, kun sen aiheuttajana on ylimääräinen rasva ja aivan erityisesti vatsaonteloon kerääntynyt rasva.

Sehän on valistunutta. Mun työterveyshoitajalta kyllä tulee aina kovaa kritiikkiä painoindeksistä. Viimeksi kysyin, että eikö tämä nyt riipu vähän siitä, että onko paino läskiä vai lihasta kun vyötärökin on ihan kontrollissa, mutta kuulemma mulla vain on ihan liikaa painoa pituuteen nähden, ne rasvat täytyy olla sisällä piilossa painoa nostamassa kun ei kerran vyötäröllä näy ja sydäntauti uhkaa "mun ikäistä" (kiitti vaan tuostakin vielä).

Jos olisin näyttäytynyt tuolle hoitajalle nykyisen diettini aloituspainoissa (91.6 kg 172 cm varressa), niin olisin saanut varmaan saikkua ja passituksen johonkin pakkodietille. Siinä sitä rasvaa oli jo oikeasti reilusti. Tuossa aikaisemmassa kunnossa riitti kuulemma pelkkä vähärasvaisen ruoan osuuden ja liikunnan (:jahas:) lisääminen. Kävely oli kuulemma hyvä juttu jos ei voi juosta - ei tainnut mennä perille sekään, kun sanoin että pyöräilen 20 km työmatkat päivässä. Punttisalilla ei taas hänen mielestään tule sellaista liikuntaa, joka polttaisi ne rasvat pois.

Äh. Alkoi taas vituttamaan kun muisteli tuota visiittiä.

Mikäli sinulla ei ole kehon sisäistä rasvaa ja muutenkin olet hoikka, eli ei ole vyötäröllä paljon rasvaa niin tuo hoitaja puhui kyllä täyttä paskaa.

Veljeni on lääkäri ja olen asiasta hänenkin kanssaan keskustellut, ja se on sanonut samaa kuin minun työterveyslekuri.
Lihasmassaa ei saa natuna niin paljon hankittua että siitä olisi terveydelle haittaa, sanoohan tuon nyt järkikin.

Edit: aivan kuten "kaapeli" sanoi!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Juurikin se rasva elinten ympärillä on vaarallista, eli käytännössä ainoa "terveyshaitta" siitä jos on "ylipainoinen" koostuen lihaksista on se, että nivelet rasittuvat yhtälailla kun jos paino olisi rasvaa... Kyllähän siinä huomaa eron jos painaa 100kg tai 85 kg ja on reippaalla kävelyllä.. Miettikääpä se 15 kg vaikka levypainoina hartioilla koko ajan :S

Tuossa edellisen sivun linkissä se jo sanotaan:

Hyvin lihaksikkaiden ihmisten painon määritykseen painoindeksi ei sovellu, sillä siinä ei tehdä eroa lihas- tai rasvakudoksen välillä. Tällöin saadaan virheellinen tulos, jonka mukaan henkilö on liikapainoinen, vaikka oikeammin kyse on lihaksikkuudesta.

Juurikin se rasva elinten ympärillä on vaarallista, eli käytännössä ainoa "terveyshaitta" siitä jos on "ylipainoinen" koostuen lihaksista on se, että nivelet rasittuvat yhtälailla kun jos paino olisi rasvaa... Kyllähän siinä huomaa eron jos painaa 100kg tai 85 kg ja on reippaalla kävelyllä.. Miettikääpä se 15 kg vaikka levypainoina hartioilla koko ajan :S

Mietitäänpä: Jos se olisi rasvaa niin se olisi ylimääräisenä vyötäröllä... ok.
Jos se olisi lihasta niin se olisi ylimääräisenä luiden ja nivelten ympärillä tukemassa... ookke;)

p.s. olen pettynyt "vain" lievästi ylipainoinen:(

jos painoindeksi on yli 30 niin läskiä on varmasti jo aika paljon, natulla. nimittäin kireässä kunnossa painoindeksillä 30 olisi jo aika hirveät massat. itseään on vain niin helppo pettää "mulla on vaan isot lihakset" menee vähän samaan sarjaan kuin "mulla on vain isot luut"
jos on oikeasti selvästi ylipainoinen.

Back
Ylös Bottom