Lihasepätasapaino

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huttu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Moro,

Sellanen kysymys että kun oon nyt huomannut vähän epätasapainoa lihaksissa ja erityisesti tuossa hartian seudulla, olisko ne nyt sitten trapeziukset? Eli mulla on toi vasemman puolen "hartialihas" aavistuksen kookkaampi kuin oikean puolen.

Miten tuollaista kannattaa lähteä korjaamaan tai tarviiko sellaista korjailla ylipäätänsä, ei ihminen varmaan koskaan ihan symmetrinen ole? Mutta jos sitä nyt kannattaa korjailla niin miten mun tulisi menetellä ja millaisilla liikkeillä sais tota oikean puolen trapeziusta treenattua? Olankohautuksilla, pystypynnerruksella?

Moro,

Sellanen kysymys että kun oon nyt huomannut vähän epätasapainoa lihaksissa ja erityisesti tuossa hartian seudulla, olisko ne nyt sitten trapeziukset? Eli mulla on toi vasemman puolen "hartialihas" aavistuksen kookkaampi kuin oikean puolen.

Miten tuollaista kannattaa lähteä korjaamaan tai tarviiko sellaista korjailla ylipäätänsä, ei ihminen varmaan koskaan ihan symmetrinen ole? Mutta jos sitä nyt kannattaa korjailla niin miten mun tulisi menetellä ja millaisilla liikkeillä sais tota oikean puolen trapeziusta treenattua? Olankohautuksilla, pystypynnerruksella?

Mulla on vähän sama homma paitsi, että vasemmanpuoleinen epäkäs ja olkapää on hieman pienempi kuin oikea. Oon itsekkin miettinyt ratkaisua asiaan ja olen päätynyt kahteen vaihtoehtoon 1. Kyseiselle lihasryhmälle yksi tai kaksi sarjaa lisää per treeni 2. Kyseiselle lihasryhmälle astetta painavampi työkuorma.

Mä varmaan lähden kokeilemaan aluksi pystypunnerruskoneella ton vasemman puolen vahvistamista tai sitten sivunostoja, jossa vasemmassa kädessä painoa 2kg enemmän kuin oikeassa. Vertailen sit vaikka 6kk päästä onko mitään tapahtunut.

Jos sulla on vaan epäkäs ongelmana niin suosittelen tekemään olankohautuksia käsipainoilla ja ota oikealle raskaampi paino ja tee samat toistot. En itse lähtis ainakaan tekemään ylimääräistä treeniä vaan nimenomaan pitemmällä juoksulla tasapainoa paremmaksi molempia treenaamalla.

Ja jos siitä epätasapainosta ei ole mitään haittaa eikä se valtavan suuri ole, niin ei sille välttämättä tarvitse tehdä mitään. Voi korjautua ajan myötä...

Jos taas halaut tehdä sille, jotain niin ehkä nuo Terminatun ohjeet, mutta varovasti tai muuten on sama juttu, mutta päinvastoin.

Jos ero ei ole hirveä en välttämättä lähtis tekemään mitään. Ja jos se ero on hirveä niin lähtisin aluksi selvitämään mistä se johtuu. Kyllä siinä mennään mun mielestä pahasti metsään jos aletaan eri painoilla treenamaan eri puolia omin päin. Jos erot on huomattavat niin sit hakeen esim. joltain fyssäriltä apua ja sen ohjeiden mukaan treeni.

Kyllä niitä eroja löytyy kun alkaa etsimään; haukkarit, reidet, jalan koko, jne. jne. jne.

Ei se ero tosiaan ihan hirveä ole, sitten se näkyy selvästi jos oikein yritän posettaa niitä näkyville. En tosin tiedä että miltä se saattaa sitten näyttää vähillä rasvoilla takaapäin mutta menkööt. Taidan jatkaa treenaamista ihan normaalisti ja katotaan jos tasapainoittuisi itsellään.

Kiitokset kaikille vinkeistä! :)

Tai sitten, se kasvaa ajan myötä, jos treenissä on jotain vikana?
Esim itellä on vasen jalka lyhyempi kuin oikea ja olen huomannut sen vetävän hieman kieroon ja seurauksena vasemmalla puolella erottuvammat vatsa- ja oikealta selkälihakset.
Siinä mielessä kannattaa vaikka pyytää kaveria kattomaan omia treenejä, niin se voi huomata siellä jotain outoa.

Yks semmonen vähemmän radikaali keino on vaan tehdä molemmat puolet täysin samalla tavalla ja sama määrä samalla painolla. Sarjoja tehdessäsi keskityt vaan siihen heikompaan puoleen enemmän. Ajattelet sitä heikompaa puolta kokoajan ja mietit sitä nostoa sillä puolella. Toinen juttu on, että teet kaikki liikkeet sille lihakselle käsipainoilla tai laitteella, missä molemmille puolille on painot erikseen. Eli ei tankoja. Sitten teet sen heikomman puolen mukasesti eli lopetat sitten kun toinen puoli väsyy vaikka toinen vielä jaksaiskin. Mä oon ottanu noi tekniikat käyttöön kun mulla on vasen rintalihas oikeeta huomattavasti isompi. Käsipaino(vino)penkkiä ja peck deckiä kässäreillä teen rinnoille lähinnä nykyään.

Laitetaan tähän samaa ketjuun rinnan ja selän epätasapainosta.molempia olen kyllä treenannut yhtä paljon.mutta selkä liikkeissä olen panostanut tekniikkaan enemmän jolloin joutunu tekemään kevyemmillä painoilla kun rintaa.ja kyllä toi ryhti aika etukenossa on..pitääkö selkää tehdä vähintään yhtä suurella kuormalla ku etupuolta?onko painojen määrällä suhteessa lihas tasapainoon merkitystä?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Laitetaan tähän samaa ketjuun rinnan ja selän epätasapainosta.molempia olen kyllä treenannut yhtä paljon.mutta selkä liikkeissä olen panostanut tekniikkaan enemmän jolloin joutunu tekemään kevyemmillä painoilla kun rintaa.ja kyllä toi ryhti aika etukenossa on..pitääkö selkää tehdä vähintään yhtä suurella kuormalla ku etupuolta?onko painojen määrällä suhteessa lihas tasapainoon merkitystä?

Ei välttämättä. Varmasti kunnon tuntumalla treenaaminen korvaa osittain romujen määrän. Tietty vaihtelun vuoksi kannattaa joskus isommillakin romuilla tehdä kunnon tekniikka huomioiden. Onhan sitä voimaa hyvä saada sinne lapojen väliin kuitenkin niin en unohtaisi niitä "isoja" romuja kuitenkaan kokonaan. Teet vaikka niin, että vetäviä liikkeitä tulee vaikka se 1 enemmän kuin työntäviä vaikka varmuuden varalta niin saa hieman balanssia selän ja rinnan väliin vaikka määrä ei varsinaisesti korvaakaan laatua. :)

Kiitti vastauksesta.jostain muistan lukeneeni et esim alataljaa pitäis jaksaa vetää puhtaalla tekniikalla lähes samoilla painoilla kun penkkiä tekee.tuli kauan treenailtuu selkää ihan väärällä tekniikalla eli yläselässä tuntu vaan mut latseissa ei juuri yhtään ni siitäkin varmaa tuo lihasepätasapaino johtuu.

Sitä alataljaa voi tehdä monella tapaa.. Kyllähän sitä voi samoilla painoilla vetää ku penkkiäkin niin että menee koko liike käsille ja selkä ei tee duunia yhtään. Kumpi sitten on fiksumpaa se että tekee pienemmillä painoilla liikkeen selällä versus puolet enemmän painoa ja kaikki menee käsille. Tuskin se ryhti nyt siitä paranee kuitenkaan :) Kannattaa panostaa lisäksi rinnan ja varsinkin etuolkapäiden venyttelyyn ja kiertäjäkalvosimien vahvistamista esim jumppanauhalla niin pikkuhiljaa alkaa ryhti parantua.

Painot on täysin yksilöllisiä, välitykset ja rakenne vaikuttaa eikä vetävia ja työntäviä voi suoraan verrata kuin omassa kehityshistoriassa (tosin jos vetää ja työntää yhtä paljon, aika herkästi vetävissä on isommat raudat). Sen sijaan voit verrata esim alataljassa eri kahvoja, perus kapea v-kahva vs leveä suora/lapio-kahva, ettei tuo leveä ote jää valovuosien päähän kapeesta.

Jos ryhti on selkeesti etukenossa ja olkapäät kääntyy eteen niin se melkein kannattaa prioriosoida mukaan ohjelmaan, esim. jokaisen treenin alkuun ja loppuun kevyempää ryhtiä korjaavaa tekemistä.

molempia olen kyllä treenannut yhtä paljon.

IMO tuossa se sun ongelma, treenaa selkää enemmän kuin rintaa ja etuolkapäitä/ hauiksia jotka kaikki kiristää kropan etupuolta vetämällä olkapäitä kenoon eteenpäin. Tee vetäviä vaikka 2:1 tai jopa 3:1. Ihmisen asento muutenkin yleensä etukeno pitkin päivää, töitä tehdään usein etukenossa(harvoin ketään voi toimia kädet selän takana), istutaan könössä autossa/puhelinta , telkkaria, näyttöä katsoessa ollaan etukenossa.

Sitten pitäisi vielä sellainenkin muistaa kuin takaolkapäät ja niiden treenaaminen. Varsinkin moni mies tuntuu keskittyvän penkkiin ja rintaan, ja sitten vielä etuolkapäitä lisäksi, vaikka rasitusta olisi jo muutenkin tarpeeksi ja lopputuloksena gorillaformi.

Sitten varsinaiseen ongelmaan; itsellä oli taannoin vasen käsi/olkapää hieman oikeaa jäljessä. Sain tämän korjattua (ja itseasiassa jopa oikean edelle) ihan vain sillä, että treenissä keskityin enemmän vasempaan puoleen. Mind-muscle connection siis.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom