Lihas vs liike

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja eve82
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Sul on 15kg vipareis , mul on 6kg :nolo:
Kannattaako periaatteessa tehä ollenkaan lyhyillä toistoilla treeniä kun pitemmät kasvattaa kuitenkin enemmän lihasta joka siis on mulla tarkotuskin. paitsi tietty noiden vikojen sarjojen toistoissa jolloin ei enää nouse kuin se muutama.

Kannattaako periaatteessa tehä ollenkaan lyhyillä toistoilla treeniä kun pitemmät kasvattaa kuitenkin enemmän lihasta joka siis on mulla tarkotuskin. paitsi tietty noiden vikojen sarjojen toistoissa jolloin ei enää nouse kuin se muutama.

Mielipiteitä on paljon, mut mun mielestä ei kannata jos sitä lihaskasvua haluat.
Se 6kg on aika iso paino naiselle vipareis, jos kädet suorina selkä tuettu istuen, eikä seisten heiluen. Mut jos saat tehtyä tee!
Mut muista kun istut ryhdikkäästi olkapäät alhaalla ja kädet suorina nostat kädet sivulle ja ylhäällä se pikkurilli kääntyy ylospäin ni se 6kg on iso paino!
Myös kun lihasta haluat, unohda painot! Jumppaa puhtaasti ne liikkeet ja sarjat loppuun, ei mitään toistoja jätetä varastoon!
3-6vko kovaa sit kevyt viikko esim 50% painoilla, samilla toistoilla ja sarja määrillä, näin hermosto palautuu ja taas alusta kovaa!

Mä oon tehnyt ne seisten mutta oon aika tarkka siitä etten heilu yhtään. Pikkurillin voisin koittaa kääntää ylöspäin ja voisin koittaa myös istua. Joo, myös tuo pitää ottaa käyttöön et muutama viikko kovaa ja sit palauttava viikko.
Ootko sä treenaillut kauankin?

vahva lihas ei ole pieni. lihaksen koko ja voima liikkuu käsi kädessä karkeesti sanoen. ihan turhaa ajatella, että keskittyis vain toiseen. liikkeeseen tarvitaan lihasta ja lihakseen liikettä. liian nanotason keskittyminen ja ylipienillä painoilla suhraaminen ei johda toivottuihin tuloksiin varsinkaan aloittelijalla. isot perusliikkeet käyttöön ja niihin rautaa hyvällä tekniikalla ja keskipitkillä sarjoilla (5-15). sitten kun nykyinen kymppienkka on tupla raudan suhteen, tuloksia taatusti näkyy jo. tästä on hyvin pitkästi kokemusta myös naisten valmennuksen osalta.

Viimeksi muokattu:
Ongelma on lähinnä niissä liikkeissä missä pystyy helposti siirtämään suuren osan painon liikuttamiseen tarvittavasta työstä muille lihaksille kuin target lihakselle. Esimerkiksi hauiskäännön voi suorittaa niin että hauisten rooli on lähinnä staattinen. Kädet hieman koukkuun ala-asennossa ja siitä rinnallevedon tyylinen lantiopotku. Niinkun jto sanoi, hyvällä tekniikalla lisää voimaa niin myös patti todennäköisesti joutuu kasvamaan.

btw. nuo Utin Lihas vs Liike artikkelit on täyttä asiaa kyllä.

noin se menee. jos nyt nousee suht nätillä hauiskäännöllä vaikka 10x30kg ja haluaa sen patinkin kasvavan, pitää se 10x60kg tulla suht samalla tekniikalla eikä em. nylpytyksinä. niillekin saattaa olla paikkansa, vaikken heti keksi mihin. saa niistä hauskoja videoita. kyllä se lihaksen vahvistuminen ilman mitään koon kasvua on aika harvinaista, kun puhutaan punttitreenistä siellä perusvoima-alueella. ruualla on merkitystä näissä aikalailla.

vahva lihas ei ole pieni. lihaksen koko ja voima liikkuu käsi kädessä karkeesti sanoen. ihan turhaa ajatella, että keskittyis vain toiseen.
Hyvä teksti ja pitää omastakin kokemuksesta paikkansa. Sain taannoin hyvää kasvua aikaan lähes puhtaalla voimanostotreenillä ja syyllinen siihen oli kohtuu älytön volyymi. Sillä kun lienee tässäkin suhteessa merkitystä mistä se kokonaisvolyymi tulee, eli tekeekö vaikka 1x20x100 vai 4x3x160 puhumattakaan sitten siitä että volyymi nostetaan tuosta kymmenenkertaiseksi viikkotasolla.

näin. esimerkinomaisesti: yksilötasolla oon saanu palautetta liian pieniksi jääneistä housuista sekä hyvin selkeen maksimivoimaharjoittelujakson (sarjapituudet 1-3 toistoa) ja sitten painotetun voimakestävyysharjoittelujakson (esim. 4*10/ 1´) jäljiltä/ ansiosta. samalta henkilöltä!

eli kyseessä on aina yksilö ja hänen tarpeensa/ kykynsä/ ominaisuutensa. voima on kuitenkin se pohja, mille punttipuolen ulkonäkökin rakennetaan. perusliikkeillä tehdään se vahva pohja sille yleiselle voimakkuudelle ja lihaskasvulle. jos sen voiman tuottama lihaskasvupotentiaali alkaa olemaan käytetty, sitten etsitään uusia keinoja. niitä kyllä löytyy, mutta yleensä silloin on kyseessä henkilö, jolla on takana jo hyvin pitkä nostoura. se pienillä painoilla hinkkaaminen siellä treeniuran alkuvaiheessa monilla eristävillä liikkeillä ei ole se tie nopeaan kehitykseen. tämä koskee sekä naisia että miehiä, nuoria että vanhoja.

se pienillä painoilla hinkkaaminen siellä treeniuran alkuvaiheessa monilla eristävillä liikkeillä ei ole se tie nopeaan kehitykseen. tämä koskee sekä naisia että miehiä, nuoria että vanhoja.

Tämä ois hyvä laittaa jokaiseen treeniaiheiseen ketjuun liitteenä alotuspostiin :D lihavoituna ja isoimmalla fontilla mitä löytyy.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Lihas vs liike ero on vain suoritustekniikassa, ei painoissa % maksimista. Lihastyylillä voi ottaa vaikka maksimi ykkösiä, mutta rauta on pienempi kuin silloin kun päätarkoitus on vain suorittaa liike hinnalla millä hyvänsä. Silti lihakselle se on 100%.

Esimerkki
1. Henkilö tekee hauiskäännössä tangolla tappisarjan 10x70 niin että hauisten rooli on miltei staattinen takareisien, alaselän, etuolkapäiden, epäkkäiden ym. lihasten tehdessä duunia.
2. Sama henkilö tekee hauiskäännössä tappisarjan 10x50 niin että habat tekee nostotyön

2 tyylin jälkeen haboihin tulee kovemmat domsit ja kovempi kasvuärsyke.

Esimerkki 2:
1. Henkilö tekee normaaliin runkkupenkkityyliinsä vapaapudotuksella rinnalle perseen levitoidessa tappisarjan 10x125
2. Sama henkilö tekee kontrolloidulla alaslaskulla perse penkissä tappisarjan 10x110

Jos rinta on vielä huonosti hermottunut kuten itselläni niin runkulla ei tule rintaan edes domseja vaan etuolkapäihin ja ojentajiin. Failure johtuu ojentajien hyytymisestä, rintalihojen rasitus jää vajaaksi. Eli ojentajille parempi, mutta rinnalle huonompi. Suoritustekniikalla nimellisesti samassa liikkeessä tuota saa muutettua.

Viimeksi muokattu:
Mä oon tehnyt ne seisten mutta oon aika tarkka siitä etten heilu yhtään. Pikkurillin voisin koittaa kääntää ylöspäin ja voisin koittaa myös istua. Joo, myös tuo pitää ottaa käyttöön et muutama viikko kovaa ja sit palauttava viikko.
Ootko sä treenaillut kauankin?
No joskus 14v menin ekoi kertoja ja 24v tähän asti ilman taukoja. Kohta 34v mittaris. Sit huomautuksena kun sanoin uunohda painot! Eli sellainen paino millä saat liikkeen tehtyä puhtaasti ja sit kun käy kk vuosia, tulokset kasvaa ja lihas myös. Eiköhän mul sitä lihaa ja voimaakin ole tällee ku viittiin edes johonkin nettiin kirjoittaa. Sun kysymykset vaan otti silmään ja aloin kiimoissani vastailee.
Täällä vaan niin moni neuvoo et menee päällekkäisyyksiä ja kaikkien ajatukset kuitenkin hyvin lähellä toisiaan, se vaan miten sen osaa kirjoittaa sanoiksi voi johtaa erimielisyyksiin.

Mut tiedän tunnen Turun bodareita itekin varmaan yksi heistä ni hyvin harva, jos kukaan ei tee mitään 5toistoja tai alle, vaan 8-15toistoa perus treeneissä. Kaikil meistä toki erikoistekniikoita, pudotussarjoja, rest pause, pakkotoistoja, giant settejä jne, kuitenkin lihas kasvatus mielessä ja ne sarjat viedään sinne failureen.

Eli kokemusta löytyy enemmän kuin tarpeeksi. Joo, mä oon täällä ainaki 2 kysymystä jo laittanu ja Juoksufoorumillaki oon muutaman kerran kirjotellu ja se on kyl totta et ku moni vastaa niin on niin eriäviä mielipiteitä ja niitä miten kannattaa tehä että ei sit oikein tiedä mitä niistä ite käyttäis. Jossain foorumilla joku sanoi että kannattaa tehdä ne alle viis toistoo et se kasvattaa eniten lihasta mut kyl mä ainakin nyt jo tiän ettei se aivan niinkään oo. Tänään treenissä tein sitten liikkeestä riippuen 10-15 toistoo mahdollisimman puhtaasti. Osan liikkeistä tein failureen asti. Että kyllä susta on ollu ihan mieletön apu! :)

Eli kokemusta löytyy enemmän kuin tarpeeksi. Joo, mä oon täällä ainaki 2 kysymystä jo laittanu ja Juoksufoorumillaki oon muutaman kerran kirjotellu ja se on kyl totta et ku moni vastaa niin on niin eriäviä mielipiteitä ja niitä miten kannattaa tehä että ei sit oikein tiedä mitä niistä ite käyttäis. Jossain foorumilla joku sanoi että kannattaa tehdä ne alle viis toistoo et se kasvattaa eniten lihasta mut kyl mä ainakin nyt jo tiän ettei se aivan niinkään oo. Tänään treenissä tein sitten liikkeestä riippuen 10-15 toistoo mahdollisimman puhtaasti. Osan liikkeistä tein failureen asti. Että kyllä susta on ollu ihan mieletön apu! :)
Älä nyt punastun ja hymyilyttää :)) Tee vaan niitä 10-15 toistoa, syö paljon puhdasta ruokaa ni lihasta tulee ja myös voimaa. Kunhan teet ne sarjat kovaa!
Se ohjelma ku tänne kirjotin voit ottaa sen kokeiluun kun olet 1-2kk sitä 1jakoista tahkonut. Sit näet kumpi toimii ,) Muista sit vaan tehdä ne liikkeet, sarjat jatoistot mitä siinä lukee ja joka ainut sarja kovaa, mutta puhtaasti! Tulosta tulee, mut et muutu pulleroks niinku moni niitä vitosia tekevät ja myös sun kestävyys pysyy hyvänä!

Musta tuntuu jo muutenki et syön koko ajan. syön 6 kertaa päiväs, ja oon yrittäny saada proteiinia paljon. Niinku taisinki sanoa ennemmin et joskus tuntuu et on vaikee ylittää oma mukavuusraja ja tehä pakkotoistoja tai failureen asti kun helpompi olis tehä se 10 toistoo vaiks tietääs et menis viä 1 tai 2 lisää. Sit sitä helposti selittää itelleen et no kun on vähä kiire tai ties mitä. Tossa jos missä mulla on ainaki opittavaa mut ainaki tosiaan tää pvä meni ihan ok kun sivuviparit ja pystypunnerrukset tein failureen asti. kyl se tästä! :)
ps. Turku on muutes hieno kaupunki!

Kenenkään tieto-taitotasoja väheksymättä, kannattaa @eve82 lukea noita jto:n juttuja pääasiassa ainakin tässä ketjussa.
jostain syystä näen vasta nyt jto:n tekstit. Asiallista tekstiä! En kuitenkaan koe hinkkaavani pieniä painoja (tasooni nähden), kun teen kuitenkin ne 8-12 toistoa yleensä eikä se tunnu kevyeltä :) ja toki luen paljon juttuja ja salilla kyselen niiltä jotak homman näyttävät osaavan :)

Musta tuntuu jo muutenki et syön koko ajan. syön 6 kertaa päiväs, ja oon yrittäny saada proteiinia paljon. Niinku taisinki sanoa ennemmin et joskus tuntuu et on vaikee ylittää oma mukavuusraja ja tehä pakkotoistoja tai failureen asti kun helpompi olis tehä se 10 toistoo vaiks tietääs et menis viä 1 tai 2 lisää. Sit sitä helposti selittää itelleen et no kun on vähä kiire tai ties mitä. Tossa jos missä mulla on ainaki opittavaa mut ainaki tosiaan tää pvä meni ihan ok kun sivuviparit ja pystypunnerrukset tein failureen asti. kyl se tästä! :)
ps. Turku on muutes hieno kaupunki!
Tää tais olla mulle taas? ;)
Se juuri on helppo sanoa tee 3,5,8,10 tai 20 toistoa Mut se et tekee ne puhtaasti on tärkein asia. Sit kyl huomaat jos teet sitä ohjelmaa minkä laitoin, että jos vedät ne sarjat niin ettei yhteenkään jää ainuttakaan toistoa varastoon ni ne lihaspaineet tuntuu hyvältä ;) Sekä sen että pakko pitää 3-6vko välein se kevyt viikko kun kroppa menee niin tukkoon siitä. Mitään ylikuntoa on turha pelätä, lihasdomsit kuuluu asiaan. Voisit tehdä muuten sen 3 sali treenin lisäks 1-2krt/vko lihas huoltoa, esim näin. Välipäivinä lämmittelet kehoasi kevyesti läpi ja sen jälkeen venyttelet kaikkia lihaksia läpi. Jonkun fyssareitten mukaan auttaa palautumisessa ja siinä minkä itekin huomannut on, että auttaa seuraavan päivän treeniin, kun suurimmat jumit ja domsit häviää kun veri liikkuu...

Välipäivinä lämmittelet kehoasi kevyesti läpi ja sen jälkeen venyttelet kaikkia lihaksia läpi. Jonkun fyssareitten mukaan auttaa palautumisessa ja siinä minkä itekin huomannut on, että auttaa seuraavan päivän treeniin, kun suurimmat jumit ja domsit häviää kun veri liikkuu...
Mä venyttelen jalat joka päivä ja treenin jälkeen venyttelen illalla koko kropan. ja tosiaan tuon kevyen treeniviikon otan käyttöön.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom