Lihaleikkele, jossa ei ole E 250 - mistä?

Onko jossain olemassa myynnissä lihaleikkeleitä, joissa ei ole E 250- säilöntäainetta (natriumnitriitti)? Vatsani ei kestä moista ainetta. Olen tarkistanut suurimman osan isojen markettien lihaleikkelehyllyistä, mutta mistään en ole löytänyt. Kysyin myös Kauppahallista erikoistiskiltä, mistään ei ole löytynyt moista ihmettä.

Sattuisiko joku olemaan alan asiantuntija? Valmistetaanko moisia edes?

Osaisiko joku kertoa, miten itse valmistaa lihaköntistä leikkeleitä leivän päälle? (Ohjetta joulukinkkuun en tarvitse... :) ) Olisi kiva laittaa jotain lihaa leivän päälle.

Saa nähdä, vastaako joku tähän treadiin. Pahaa pelkään. :dance:
Vaikea tapaus tämä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllähän noita E-aineita tungetaan aika lailla kaikkiin lihajalosteisiin. Itse täytyy melkein tehdä leivänpäälliset, ellei sitten tosiaan joltain pieniltä valmistajilta löydy lisäaineettomia. Osta possun ulkofilettä ja sitten marinoit sitä jonkin aikaa ja uuniin paistumaan. Siitä saa leikattua leivän päälle sopivia siivuja ja aistuu hyvältä.

vatajan jotkut makkarat on ainakin mm. nitriitittömiä

Kotisivuilta poimittua:

NITRIITITÖN ROSVOPAISTI n.130g spkt 2369775400001
Lihapitoisuus n. 92 %.
Aineosat: Porsaan ulkofile,vesi,glukoosi,suola 1,9 %, mausteet (mustapippuri, inkivääri, maustepippuri, cayenne, valkosipuli, timjami),stabilointiaineet E450, E451,hapettumisenestoaine E316.

Ravintosisältö/100g: Energiaa 438 kJ (105 kcal), proteiinia 18,7g, hiilihydraatteja 3,1g, rasvaa 1,9g.

Vatajan tuotteita olen joskus käyttänytkin. Rosvopaisti kuulostaa hyvältä, mutta olen allerginen cayennelle, - tosin kai sitä voisin silti vähän syödä.

Kannattaa tsekata Lidlin leikkelehylly, kaverin äiti on aika tarkka noitten lisäaineiden ym. kemikaalien suhteen, ja se kerran sanoi että joissain lidlin leikkeleissä on paljon vähemmän noita aineita kuin mm. joissain suomalaisissa merkeissä. En tosin muista, että mistä erityisestä aineesta siinä keskustelussa oli kyse.

Vatajan Rosvopaisti on ainoa leikkele, jonka olen kaupoissa onnistunut näkemään ja joka ei sisällä E250:ntä. Samaa myydään myös Pirkka-tuotemerkillä.

Saman valmistajan makkaroita saa myöskin nitriitittöminä tai kokonaan lisäaineettomina.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom