Lihaksiston solut kestävyyspainoitteisia, lihaksen kasvatus?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ongelmana on ettei liha ja voima meinaa tarttua. Treenitaustaa salilla 4 vuotta. Yksi vaikuttava tekijä on että olen lihaksistoltani kestävyyslajeihin sopivaa tyyppiä. Eli kestävyyttä löytyy mutta ei voimaa ja nopeutta. Tämä varmistui geenitestissä.

Olisikohan kenelläkään tietoa mínkälaisia sarjoja ja toistomääriä kannattaisi lihasten kasvatusmielessä tehdä? Mahdollisimman lyhyttä kovilla painoilla, yrittäen kasvattaa niitä vähäisiä nopeita soluja vai pitkiä sarjoja vaikuttaakseen 1 tyypin lihas soluihin?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
onko voimatasot kasvaneet selvästi 4v:n aikana? Missä sarjapainot menee? Luulisi lihaa tarttuvan jos hidassoluinenkin esim. tekee vaikka penkissä huntilla 20:n sarjoja. Pyöräilijöilläkin on isot reidet vaikka laji vaatii eritoten juuri kestävyyttä eikä räjähtävyyttä. Velitieteenä sanoisin, että lihaksia kasvattaaksesi kannattaa painottaa niitä pitempiä sarjoja koska niitä hitaita soluja on enemmän, vaikka nopeilla on potentiaali kasvaa isommaksi(?) ja sitten ottaa vaikka 3kk välein tai ihan miten tykkää niin 2kk jakson jossa lyhyempää sarjaa jto:n 3x4>6x6 tsydeemillä.

Geenitesti on Woblab Oy:n Woblefit testi. Testi mittaa esittelyn mukaisesti "1. Tarkan analyysin neljästä harjoitteluun vaikuttavasta geenistäsi seuraavilta osa-alueilta: palautuminen, hapenottokyky, kestävyys-/voimaominaisuudet ja aerobinen kunto."

Voimaa olen treenannut aina välillä esim penkkiä 5x5:lla. Noin 6 vkon treenin jälkeen maxsimi jämähtää 110 kg. Tämä on testattu elopainoilla 70 kg ja nykyisellä 78 kg. Sama kyykyssä tulokset nousevat kohtuu helposti 120 kg, mutta sitten ei millään. On kuin seinä tulisi vastaan.

Zone-sarja -42%
Vaihtelen ohjelmaa 1.5 - 2 kk:n välen samoin toistoja ja sarjoja. Kyllä sitä lihaa on hieman neljässä vuodessa tarttunut mutta sanotaan ettei työ ja tulokset vastaa toisiaan. Tästä syytä olen lähtenyt hakemaankin optimaalisempaa tapaa treenata. Sali treeniä tulee tehtyä kolme kertaa viikossa, joka on minulle maksimi muiden liikuntaharrastusten ohessa, muuten keho ei ehdi palautua. Ja kun ei ole ihan poika enään, alkaa massa tulemaan herkemmin läskinä.

Geenitesti on Woblab Oy:n Woblefit testi. Testi mittaa esittelyn mukaisesti "1. Tarkan analyysin neljästä harjoitteluun vaikuttavasta geenistäsi seuraavilta osa-alueilta: palautuminen, hapenottokyky, kestävyys-/voimaominaisuudet ja aerobinen kunto."

Voimaa olen treenannut aina välillä esim penkkiä 5x5:lla. Noin 6 vkon treenin jälkeen maxsimi jämähtää 110 kg. Tämä on testattu elopainoilla 70 kg ja nykyisellä 78 kg. Sama kyykyssä tulokset nousevat kohtuu helposti 120 kg, mutta sitten ei millään. On kuin seinä tulisi vastaan.

En ole ikinä käynyt geenitestissä, mutta voin sanoa 100% varmuudella, että olen lihassolutyypiltäni vähintään yhtä hidas, kuin sinä. Esim. penkki on 95kg elopainoisena heikompi, kuin sulla. Mutta kyllä voimaa ja lihasta pystyy silti kehittämään, se vaan vie ehkä keskimääräistä enemmän aikaa, kun ei ole luontaista "taipumusta" siihen suntaan. Mä luulen, että sun pitäisi ehkä syödä enemmän. Miten muuten toi kyykky, kun sanoit, että "seinä tulee vastaan" 120kg kohdalla, niin jäätkö oikeasti sinne pohjaan, jos tankoon laittaa vaikka 122,5kg? Itsellä käy kyykyssä silleen, että liike muuttuu ensin julleksi, jos laittaa "liikaa"painoa, mutta kyllä sieltä ylös pääsee.

En nyt meinaa, että pitäisi nostaa tarkoituksella huonolla tekniikalla, mutta joskus ei-niin oppikirja tekniikalla nostaminen on se, mitä vaaditaan, jotta kehitys lähtee taas käyntiin. Tämä sillä varauksella, että ihminen kuintenkin tuntee sen verran omaa kroppaansa, että tietää, missä ne riskirajat menevät.

Olet oikeassa että voimaa ja lihasta voi yrittää kehittää niin kauan kuin henki pihisee. Mutta tässä tarkoituksena onkin hakea tehokkainta tapaa. Syömisen lisäämisen ongelma on että läskiä alkaa helposti kertymään kun hakee massaa. Kuten aiemmin kerroin ei painon nostaminen juurikaan tunnu vaikuttavan voimatasoihin. Vastaavasti diettaamisessa tuntuu lihakset katoavan ennen läskiä tosin tämäkää ei juuri vaikuta voimatasoihin. Täytyy tunnustaa että ruokavaliossa on kyllä jonkun verran korjaamisen varaa. No onneksi tässä ei ole mihinkään kiire. Testaan nyt pari kk:tta 15x4 ja sen jälkeen 2 vkoa nopeus ja voima treeniä. Katsotaan miten käy.

Tolla lihassolu jakaumalla ei ole oikeasti lopulta juurikaan seksuaalista merkitystä esim 1rm kanssa. Korkeintaan yksi tekosyy omassa päässä lisää miksi ei tule kehitystä.

Luulen että muut tekijät paljon tärkeämmässä roolissa nyt. Onko ravinnossa, levossa, ohjelmoinnissa tai treeni intensiteetissä parantamisen varaa?

Mulla taitaa olla myös hidasta lihassolua. Etuyykyssä esim. 8x85% ja penkissä lähes sama. Voimat kanssa nousee nopeasti tiettyy pisteeseen, jonka jälkeen tulee äkillinen pysähdys. Eikä ole kyse todellakaan päästä tai liian yksitoikkoisesta treenistä vaan jostain muusta. Pitää varmaan ottaa osaava valmentaja, josko sen avulla sais kehitystä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom