Lihaksien kipeytyminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Faberi
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Joo, olen uusi käyttäjä täällä Pakkotoisto.com:issa. Olen jo ennen rekisteröitymistäni lukenut täältä hyviä neuvoja ja vinkkejä treenaukseeni. Harjoitan tällä hetkellä ihan hauista ja ojentajia. Yleensä kun käyn salilla, niin vedän penkkiä ja vinopenkkiä. Myös käsipainoilla teen hauisliikettä joskus. Mutta, kysymykseni kuuluu:
Kun lihakset treenin jälkeen ovat kipeät, niin voiko seuraavana päivänä mennä salille, vai pitääkö levätä? Meinaan, mulla on aina treenin jälkeen todella kipeät lihakset. Olen harjoitellut salitreeniä nyt viikon ajan. Yleensä vinopenkissä käytän tankoa jossa on painoina 5kg molemmissa päissä. Käsipainoilla käytän 4kg painoja, tai 6kg painoja. Sarjoista en vielä tiedä mitään, niin niissäkin saa minua neuvoa. Mutta siis voiko seuraavana päivänä mennä salille, ja mitä tehdä kun on lihakset kipeänä?

Ja JOS nämä auttavat mitenkään asiassa:
Pituus: 174cm
Paino: 65kg
Ikä: 14 (Heinäkuussa täytän 15.)
Penkki max: 50kg

Penkkiä olen siis treenannut yleensä nostamalla kolmekertaa 30kg. ja tekemällä tätä pari kolme sarjaa.

Olisin iloinen jos vastaisitte kysymykseen.:)

Teetkö pelkkää rintaa ja hauista?

1-jakonen ohjelma käyttöön, hyviä löytyy täältä pakkikselta ja reenipäiviksi vaikka ma-ke-pe tai ti-to-la. miten vai, mutta 1 päivä hyvä pitää siinä välissä että palautuu.

Teetkö pelkkää rintaa ja hauista?

1-jakonen ohjelma käyttöön, hyviä löytyy täältä pakkikselta ja reenipäiviksi vaikka ma-ke-pe tai ti-to-la. miten vai, mutta 1 päivä hyvä pitää siinä välissä että palautuu.
Juu teen pelkkää rintaa hauista ja ojentajia. Jooh, etin noita 1-jakoisia, voisi toimia, kiitos neuvosta :)
tuo ma-ke-pe olisi kyllä hyvä, mutta aina on kauhea hinku mennä sinne salille, vaikka oisikin paikat kipeänä. En tiedä mistä se johtuu. Ja tarkoittaako lihaksien kipeytyminen, että lihakset kasvaa?

edit: Ja sitä vielä, että kun en löytänyt 1-jakoista missä treenattaisiin vain ylävartaloa, ei siis vatsaa eikä jalkoja. Voisiko joku linkittää jonkun tuontyylisen tai kehitellä sellasen, olisin enemmän kuin kiitollinen :)

Viimeksi muokattu:
Täyttä tuskaahan tuo alku mullakin oli, vaikka koitin "rauhallisemmin" aloittaa. Toki täytyy muistaa, että venyttelyjä ei tainnut olla ollenkaan silloin... :david:

Juu teen pelkkää rintaa hauista ja ojentajia. Jooh, etin noita 1-jakoisia, voisi toimia, kiitos neuvosta :)
tuo ma-ke-pe olisi kyllä hyvä, mutta aina on kauhea hinku mennä sinne salille, vaikka oisikin paikat kipeänä. En tiedä mistä se johtuu. Ja tarkoittaako lihaksien kipeytyminen, että lihakset kasvaa?

Ja parempi sanoa nyt heti alkuun, että LOPETA poika ajoissa tuo rinta-käsi pelleily. Teet elämäsi virheen, jos jatkat RHP linjalla.

Luepas nyt alkuun tuo threadi huolella läpi ja suunnittele sen pohjalta ohjelmasi uusiksi.
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=32394

Ja tuossa vielä kylkiäisiksi hyvä 1-jakoinen, millä pääsee varmasti paremmin kuin hyvin liikkeelle.
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=73043

Nuista saaduilla eväillä jatkat eteenpäin, niin pitäisi tuloksia tulla tasapuolisesti koko kroppaan. :whip:

Jooh, mulla on vaan, että miten sitä pitäis venytellä? Jos joku voisi opastaa tietämätöntä..
Ja jos joku reipas haluisi linkittää 1-jakoisen ohjelman vain ylävartalolle olisin kiitollinen :):)

EDIT: Pakkisti ehti ensin mua, joo katson noi linkit ja ilmottelen sitten mitä olen mieltä, ja miksei saa ylävartaloa treenata?

Saa sitä treenata, mutta kehon lihasten ois hyvä olla treenin suhteen balanssissa. Tulet aikanaan vielä katumaan tuota, kun jalat ovat semmoset riu-ut. Tarvithan sinä jotain kannattelemaan sitä massiivista yläkroppaa ;) Ja sitä paitsi, koko keho hyötyy kun treenaa koko vartaloa (erittyy enemmän kasvuhormonia, isoimpien lihaksien treenauksesta eniten).

Saa sitä treenata, mutta kehon lihasten ois hyvä olla treenin suhteen balanssissa. Tulet aikanaan vielä katumaan tuota, kun jalat ovat semmoset riu-ut. Tarvithan sinä jotain kannattelemaan sitä massiivista yläkroppaa ;) Ja sitä paitsi, koko keho hyötyy kun treenaa koko vartaloa (erittyy enemmän kasvuhormonia, isoimpien lihaksien treenauksesta eniten).
Noh, jos treenaisi niitä jalkoja vaikkapa jalkaprässillä?

Kumma kun Faberi kysyt neuvoja ja kun saat niitä, et kuuntele. Esimerkiksi Arskan kultainen kuusikko on hyvä yksjakoinen ohjelma. Koko kroppa on paras pitää balanssissa tai siitä tulee ajan myötä ongelmia. Sitä paitsi kyykyn kaltaiset liikkeet lisää kasvuhormonin yms. eritystä, joten se habakin kasvaa paremmin ;)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kumma kun Faberi kysyt neuvoja ja kun saat niitä, et kuuntele. Esimerkiksi Arskan kultainen kuusikko on hyvä yksjakoinen ohjelma. Koko kroppa on paras pitää balanssissa tai siitä tulee ajan myötä ongelmia. Sitä paitsi kyykyn kaltaiset liikkeet lisää kasvuhormonin yms. eritystä, joten se habakin kasvaa paremmin ;)
Olen tässä kyllä näitä jälkeenpäin paremmin lukenut :). Aloitan heti huomenna treenaamaan myös noita, mitä en ole ennen treenannut. Kiitos kaikille neuvoista ja vinkeistä!

Varsinkin kun olet nuori, tasapainonen treenaaminen on todella tärkeää ku kovin kehitys on sulla tässä 1-2 vuotta. Myöhemmin ottaa aivoon sit napata kiinni muita lihasryhmiä. Tosiaan kannattaa lueskella kaikkea ravintoon ja reenaamiseen liittyvää, sitä täällä piisaa. Piä huolta myös palautumisesta!

Juu alan kaikkia nyt treenaamaan ihan kunnolla, salilla vaan ei ole leuanvetotankoa. Mutta huomenna olisi tarkoitus tehdä semmoinen treeni kuin:
Kyykky 3x5
Penkkipunnerrus 3x5
Pystypunnerrus 3x5
Maastaveto 1x5
Ja sitten tuohon loppuvenyttelyks sata vatsaa ja venyttelyt.

Siitä palautumisesta vielä, niin kun ei ainakaan tällä hetkellä ole varaa semmoisiin palautumisjuomiin, onko mitään ei-niin-hyvää-mutta-ompahan-kuitenkin- kotona tehtyä juomaa, mikä auttaisi palautumaan?

rasvaton maito ja banaani treenin jälkeen vaik, on parempi kuin ei mitään. ja leukoja voi vetää missä vaan jossa pystyt roikkumaan.

Kun lihakset treenin jälkeen ovat kipeät, niin voiko seuraavana päivänä mennä salille, vai pitääkö levätä? Meinaan, mulla on aina treenin jälkeen todella kipeät lihakset. Olen harjoitellut salitreeniä nyt viikon ajan.

Jos tosiaan saliurasi on vasta viikon ikäinen, niin alussa lihakset kipeytyvät muutaman viikon todella herkästi, mutta tottuvat treeniin vähitellen. Älä te sitä virhettä, että riehut alussa liikaa vaan anna lihasten palautua tarvittaessa tai jos hinku salille on liian kova niin tee riittävän pienillä ja siististi. Muutenkin kannattaa alussa panostaa jonkin aikaa lähinnä nostotekniikoiden opetteluun ja kropan totuttamiseen treeniin, sitten kun homma alkaa sujua niin voi pistää vähitellen lisää höyryä koneeseen.

Faberi sanoi:
Kyykky 3x5
Penkkipunnerrus 3x5
Pystypunnerrus 3x5
Maastaveto 1x5

Jos olet siis vasta-alkaja, niin unohda tuo, ihan oikeasti. Tee riittävän pienillä painoilla ja sarjapituudet luokkaa 10-15 siististi ja puhtaasti nostaen. Sitten, kun parin kuukauden kuluttua keho on jo jotenkin tottunut treeniin ja tekniikka on kunnossa, voi alkaa lyhentää sarjoja ja nostamaan painoa. Kovat vitoset mavessa tai kyykyssä huonolla tekniikalla ja puutteellisella lihasten hallinnalla ==> vitunmoinen loukkaantumisriski. Jos taas meinasit tehdä noita vitosia helpoilla pikkupainoilla, niin rutiinin saamisen ja muunkin kannalta parempi on tehdä vielä vähän pienemmillä ja pidempää sarjaa.

Sulla on vielä reilusti aikaa rakentaa itsestäsi millainen monsteri tahansa, aloita maltin ja järjen kanssa niin lopputulos on vähääkään pidemmällä tähtäimellä paljon parempi.

Ajattelin noita maveja ja noita kyykkyjä vetää pelkällä tangolla, mutta voin toki vetää pidempiä sarjoja. Hion vielä maveen, kyykkyyn ja pystypunnerukseen. Ne tekniikat ei ole vielä kohdillaan. Mutta penkkipunnerruksesta on vähän enemmän kokemusta.

Varsinkin kun olet nuori, tasapainonen treenaaminen on todella tärkeää ku kovin kehitys on sulla tässä 1-2 vuotta. Myöhemmin ottaa aivoon sit napata kiinni muita lihasryhmiä. Tosiaan kannattaa lueskella kaikkea ravintoon ja reenaamiseen liittyvää, sitä täällä piisaa. Piä huolta myös palautumisesta!

Joo taalta voi 17v poika sanoo omasta kokemuksesta etta kun meni nuo pari ekaa vuotta pumpatessa hauista ja rintaa nii ryhti losahti ihan kokonaan. Nyt on selka ja jalat pari peninkulmaa jaljessa ja kovasti yritetaan niihin panostaa, mika tietysti syo energiaa reenata niita rakkaita Rintoja ja Habaa.
Keskity nyt viela kun kerkeet puhtaasti taman voimailu harrastuksen alottaa :)

Juu. Itse kävin tänään salille ja treenasin selkälihaksia ja vatsalihaksia. Jalkoja en kerennyt niin menin hölkkälenkille :)

Faberi: Juokseminen eri riitä antamaan riittävää vastusta että lihakset kasvaa. Aerobiset ja jalkatreenit erikseen.

Back
Ylös Bottom