Lihakset eivät "satu" treenin jälkeen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Juketh
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ikä
32
Eli siis mietityttää vähän kun ei oo koskaan treenin jälkeen lihakset kipeät(paitsi selkätreenin jälkeen seuraavana päivänä ehkä vähän). Vähän tyhmä kysymys, mutta voiko sitten kehittyä kunnolla, jollei lihaksissa tunnu oikein mitään treenin jälkeen/seuraavana päivänä. Vaikka yritän tehdä oikealla tekniikalla kaikki liikkeet, niin lihakset ei kipeydy kunnolla vaikka väsyisivätkin. Ehkä mulla sit on huonot geenit :D Ja ikää on 14v
180/63 on mitat. Treeniä on kokonaisuudessaan takana joku 4-5kk(eli aika vähän). Ohjelman kanssa n. 3kk tehty ja ohjelma on nelijakonen. Mun muista tredeistä löytyy kans jotain kysymyksiä ja ohjelmakin löytyy.
Ja tää ei oo trolli. Anteeksi huono kieliasu viestille mut täytyy mennä nukkumaan :zzzz:

Toiset pitää lihaksen kipeytymistä indikaattorina tarpeeksi kovasta treenistä. Toiset taas eivät usko tähän.

Varmaa on kuitenkin se, että lihasmassan kasvaessa kivutkin ovat kovemmat. Eli jos sitä pattia ei ole, niin eipä siellä hirveemmin ole mitään mikä särkisi.

Jos allekirjoittaneella ei ole lihakset treenin jälkeen tai sitä seuraavana aamuna kipeät, niin sitten lähtee treeniohjelma vaihtoon:) " No pain, no Gain":rock: Siis aikuisten oikeesti, jos ne ei oo kipeät, niin eikö se tarkota, että lihas on tottunut kyseiseen treeniin ja tarvitsee taas uutta ärsykettä kasvaakseen/vahvistuakseen???

Minulla hiukan samaa ongelmaa, kovasta reenistä riippumatta lihakset ovat harvemmin kipeät. Kysyin asiaa Savolaisen Markolta ja hän jossissteli voisiko olla joillakin niin nopea aineenvaihdunta yms. että lihas palautuu nopeammin, jossittelua kyllä. Marko sanoi omasta reenistänsä, että lihakset ovat kyllä kipeät.

Onko niitä lihaksia tapana jotenkin palautella treenin jälkeen, esim. venyttelemällä? Olen ihan juuri aloittanut salilla käymisen ja ihmettelen kovasti sitä, että ohjelman tehtyään porukka suuntaa suoraan suihkuun ilman minkäänlaisia venyttelyjä. Vai testaako ne tällä tavalla, että tuleeko ne lihakset kipeiksi:)
Itse olen ainakin ihan kuollut ja melkein liikuntakyvytön seuraavana päivänä ilman venyttelyä...

Jospa ne venyttelevät kotosalla, kun se pari tuntia reenin jälkeen venyttely on kait parempi kun heti jälkeen, jos nyt oikein muistan. Toisaalta uskoisin että suurin osa on niin kuin minä, eli venyttelee sitten vaikka kerran viikossa koko kropan läpi tai unohtaa venytellä täysin :) Kyllähän se venyttely on tärkeetä, mutta ei tulis itellä mieleenkään reenin jälkeen heti jäädä venytteleen, mut se on vaan se miten ite tykkään/jaksan/viittin tehä.

Sitten tuosta kivusta reenin jälkeisinä päivinä, niin itellä pahimmat kivut on aina viikon tai parin ajan tauon tai ohjelman radikaalin muutoksen jälkeen. Sitten se tasaantuu pikkuhiljaa. Ja jos ei enää tunnu missään niin sitten tulee yleensä kateltua, jos ohjelmaa vaihtais vähän eri malliseks. Kipujakin on eri asteisia. On niitä että kävelee teputtamalla jalkapäivän jälkeen ja sitten toisessa päässä sellasia että jos esimerkiks alkais päivän tai kahen päästä taas tekeen jalkoja niin ne on vielä hellänä ja ei pysty tekeen samalla teholla ollenkaan. Jälkimmäinen ei tunnu kuitenkaan kävelyssä ihmeemmin. Mut jos ei tosiaan ollenkaan tunnu missään, niin sit vois tietty koittaa vähän muuttaa rankemmaks reeniä, ei se kivun puute kai tarkota sitä etteikö kehittyis, mutta se kipu yleensä tarkottaa taas sitä että on saanu ne lihakset hajoon ja se kertoo mahdollisesta kehityksestä.

tekis mieli kyllä naureskella noille. lihas kipeytyy jos sen rakenne on rikkoutunut. sillä nyt taas ei ole mitään suoraa yhteyttä lihaskasvuun. ainakaan käsittääkseni lihaksesta ei tällä tavalla kasva yhtään sen isompaa... vaan se ärsyke kasvulle (lihas tajuaa että nyt tulee semmosta rasitusta että parempi kasvaa jotta jatkossa samalla rasituksella se voi laiskotella rauhassa)

rasituksen ei välttämättä tarvitse ylittää sitä pistettä että lihassolut alkaa rikkoutumaan ilman että kehitystä tapahtuu. on myös mahdollista että kivusta huolimatta kehitystä ei tapahdu...

ja kintulle: ei treenin jälkeen saa tehdä kuin ehkä pientä venyttelyä. eiköhän se ite reenaaminen oo tarpeeks kova rääkki lihaksille ilman että niitä lihaksia ruetaan vielä heti sen jälkeen repimään. kerran kaks viikossa kunnon pitkä venyttely, mutta ei koskaan heti ennen treeniä tai treenin jälkeen. ite todennu hyväks venytellä ennen nukkumaanmenoa lepopäivän päätteeks.

e: ps. lihas kipeytyy 1-3 vuorokauden sisällä treenistä (DOMS)

ja kintulle: ei treenin jälkeen saa tehdä kuin ehkä pientä venyttelyä. eiköhän se ite reenaaminen oo tarpeeks kova rääkki lihaksille ilman että niitä lihaksia ruetaan vielä heti sen jälkeen repimään. kerran kaks viikossa kunnon pitkä venyttely, mutta ei koskaan heti ennen treeniä tai treenin jälkeen. ite todennu hyväks venytellä ennen nukkumaanmenoa lepopäivän päätteeks.

Tää on nyt taas siitä kiinni mistä kukin tykkää. Peruste sille, ettei treenin jälkeen sais venytellä, on se, että treenatut lihakset venyvät niin helposti, että saatat hajottaa vahingossa jotain paikkoja. Jos mä alan himassa sen neljä tuntia tms. treenin jälkeen venyttelemään, niin siinä menee helposti puolitoista tuntia kun ensin lämmittelee ja sit venyttelee koko kropan läpi, joten tyydyn tekemään sen salilla treenin jälkeen. En ole huomannut haittavaikutuksia, mutta järki kannattaa pitää kädessä eikä alkaa yrittämään spagaattienkkoja jalkapäivänä tms.

Edit. (kevyt) venyttely salitreenin jälkeen on parempi kuin se, että ajattelet tekeväsi sen kotona, mutta syystä tai toisesta (ajanpuute, väsymys, laiskuus yms.) se jää tekemättä.

Edit. (kevyt) venyttely salitreenin jälkeen on parempi kuin se, että ajattelet tekeväsi sen kotona, mutta syystä tai toisesta (ajanpuute, väsymys, laiskuus yms.) se jää tekemättä.

joo toi on kyllä totta!

Se että venytely olisi hyvä suorittaa pari tuntia treenin jälkeen, muistaakseni perustuu siihen että lihakset ovat silloin lyhimmillään.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jooh

Noh kyllä sitä vois alkaa kaksjakosta tekemään nelijakosen sijasta ja palautuksia lyhentämään johonkin pariin minuuttiin. Tällä hetkellä mul on käytössä jako:
Ma rinta/hauis
ti jalat
to olkapäät/ojentajat
pe selkä
Nyt pitää mennä morjens.

e: ps. lihas kipeytyy 1-3 vuorokauden sisällä treenistä (DOMS)

Muistaisin lukeneeni jostain että tuo DOMS voisi johtua jostain kalsiumin vuotamisesta lihassolujen sisään. Nää on taas näitä juttuja joka on jostain luettuna jäänyt mieleen ja oliko sitten kalsium niin en muista, kuten tuo kommentoimasi lihasten "rikkoutuminenkin". En tarkalleen tiedä mitä tapahtuu, mutta eikö sekin ole ihan yksi hyvä tapa kuvata periaatetta, että kun lihasta rasitetaan enemmän kun se pystyy käsittelemään niin se yrittää sopeutua? Mut juu, kannoin vaan oman korteni kekoon, vaikkei se sitten ihan virallisesti oikea korsi olisikaan ollut :)

Sama homma

Itselläni samanlainen ongelma.. Olen kokeillut monenlaisia ohjelmia mutta yksinkertaisesti en saa lihaksia kipeytymään. Mutta siltikin monesti kotiin tullessa tekee tiukkaa saada kattila nostetuksi levylle. Tuloksiakaan ei hirveästi ole syntynyt näin kivuttomalla treenauksella. Tuntuu että sarjapituudet kasvavat hyvinkin helposti mut painojen lisäys ei luonnista. Varmaan osaselityksenä tälle lihasten kipeytymättömyydelle on vahva kilpauinti tausta. Kylläkin niistäkin hommista olen parivuotta ollut ulkona. Mutta säilyvätkö tämän tyyppiset ominaisuudet? Olen koittanut hakea vastausta aika monista lähteistä mutta siitä ei tunnuta puhuvan missään.

Miten te oikein sitten treenaatte?

Itelläni ei ole niin mitään ongelmia saada paikkoja kipeiks, jos sillä tavalla reenata haluan.

Itselläni samanlainen ongelma.. Olen kokeillut monenlaisia ohjelmia mutta yksinkertaisesti en saa lihaksia kipeytymään. Mutta siltikin monesti kotiin tullessa tekee tiukkaa saada kattila nostetuksi levylle. Tuloksiakaan ei hirveästi ole syntynyt näin kivuttomalla treenauksella. Tuntuu että sarjapituudet kasvavat hyvinkin helposti mut painojen lisäys ei luonnista. Varmaan osaselityksenä tälle lihasten kipeytymättömyydelle on vahva kilpauinti tausta. Kylläkin niistäkin hommista olen parivuotta ollut ulkona. Mutta säilyvätkö tämän tyyppiset ominaisuudet? Olen koittanut hakea vastausta aika monista lähteistä mutta siitä ei tunnuta puhuvan missään.

No kaipa ihmisellä jonkinsortin solumuisti taitaa olla? Ja jos sitä kattilaa ei meinaa levylle saada, niin eikö se treeni sitten jossain ole tuntunut, ;) ?

lihasmuisti. lihas kyllä muistaa miten sitä on joskus rääkätty ja jos tauon jälkeen rääkkäys jatkuu niin se sopeutuu nopeasti (-> tulokset nousee nopeasti)

ja semmonen vinkki että kannattaa kokeilla vähän erilaisia treenejä jos ei paikat kipeydy jos kerran sitä haluatte hakea.

e: blacksniperin kommenttiin liittyen: kannattais kokeilla sit vähän monipuolisempaa treeniä että opitte mistä teidän kroppa kipeytyy ja mistä ei. viikko viikolta vuosi vuodelta samanlainen treeni tuskin yhtäkkiä saa paikkoja kipeäksi....

Tää on nyt taas siitä kiinni mistä kukin tykkää. Peruste sille, ettei treenin jälkeen sais venytellä, on se, että treenatut lihakset venyvät niin helposti, että saatat hajottaa vahingossa jotain paikkoja.

Jos mä alan himassa sen neljä tuntia tms. treenin jälkeen venyttelemään, niin siinä menee helposti puolitoista tuntia kun ensin lämmittelee ja sit venyttelee koko kropan läpi, joten tyydyn tekemään sen salilla treenin jälkeen. En ole huomannut haittavaikutuksia, mutta järki kannattaa pitää kädessä eikä alkaa yrittämään spagaattienkkoja jalkapäivänä tms.

Miksi pitäisi lämmitellä ennen venyttelyä? Tässähän ei ole mitään järkeä koska lämmittelyn jälkeen ollaan taas samassa tilanteessa: lämmitetyt lihakset venyvät niin helposti, että paikat saattavat hajota helposti.

Treenin jälkeen suihkuun, tuhti ateria päälle, antaa keho rauhoittua kunnolla ja sen jälkeen (1,5-2h treenin jälkeen) venyttelee rauhallisesti ja varovaisesti.

Sen nyt pitäisi olla aivan selvä asia että vain lämmiteltyjä lihaksia venytetään. Ei kylmiä. Venyttely kylmänä on jopa pahempi synti kuin venytellä liian kovaa heti treenin päälle.

Lihas revähtää kylmänä äärimmäisen helposti.

Lämmittely on lihaksen kannalta aivan eri asia kuin treenin jälkeinen tila. Treenin jälkeen lihaksen supistumisrefleksi venytettäessä on todella huono, jolloin lihas ei itse mitenkään kontrolloi/kerro sinulle venytyksen kovuutta. Lämmittelyn jälkeen supistumisrefleksi toimii, jolloin tiedät milloin lihas on maksimipituudessa ja venyminen alkaa, huolellinen lämmittely taas sallii pidemmälle venyttämisen ilman pelkoa revähtämisestä.

Treenin jälkeen suihkuun, tuhti ateria päälle, antaa keho rauhoittua kunnolla ja sen jälkeen (1,5-2h treenin jälkeen) lämmittelee kevyesti koko kropan ja venyttelee rauhallisesti ja varovaisesti (ei mitään kovia pumppauksia). Tavoiteena on lihaksen lepopituuden palauttaminen.

Varsinainen lihaksen pidentämiseen tähtäävä venyttely taas on syytä jättää seuraavaan päivään.

Kaveri on vasta 14-vuotias. Ei mullakaan paikat menny siihen aikaan mistään kipeäksi, varsinkin jos henkilö on tottunut treenaamaan. Tuli lapsena viiletettyä 7 tuntia futiskentällä auringon paisteessa ilman juotavaa, eikä tuntunut missään. Olin tosin alle 14-vuotias. Mutta ei minulla ainakaan tuon ikäisenä paljoa paikkoja kolottanut vaikka teki mitä.

Itte reväytin just tuossa iässä matsissa lonkankoukistajan, nyt esim. ennen kyykkyä pitää lämmitellä ja huljutella aivan helvetin kauan jottei kipeydy. Jos ei joka päivä venyttele niin kiristyy hetkessä sietämättömäksi. Nyttemmin kun on vaivaa siellä sun täällä, oon vähän miettiny että jospa olis sittenkin kannattanu heti junnusta asti venytellä ja lämmitellä... ei ne paikat sillon junnuna niin hirveesti oireile vaikka joku menis pahastikin, pari päivää niin kunnossa ollaan... mutta pikkuhiljaa ne tulee takasin ja esiin ne vanhat vammat jos/kun treeni pysyy kovana/koventuu iän myötä.

Ei se arpikudos ikinä oo yhtä hyvää kun alkuperäinen, vaikka nuorena vamma tuliskin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom