lihakset eivät ole kipeät treeniin jälkeen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja viivvi
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kommentti: ite teen toistomaksimitreenejä failureen (tai lähes) säännöllisesti aikaa vastaan n. 35-50% 1rm:sta ja kyllä se vaan toimii. Varmasti tapauskohtasta mutta vain minun kaksi senttiä tässä.

reactionin mainitsemat kevyen raudan pitkät sarjat on sitten taas eri kamaa ku voimaharjoittelu. ei tässä tapauskohtaisuutta tarvita, kyse on ihan solurekrytoinnista jne.

no...on tässä pari ohjelmaa tullut itekin joskus tehtyä... :) suurin osa sisältää toistomaksimitreenejä säännöllisesti ja tietyin kriteerein. ja erittäin hyvä työkalu semmosena.
Mitähän tarkoitusta ne palvelivat ohjelmissasi?

Itsehän tein jännän havainnon. Sunnuntaina body pump, seuraavat päivät eiliseen asti etureidet varsinki aivan jumissa ja kipeet ku mitkä, rappuset ylös ja alas sattu ja istumaan laskeutuminen, venyttelin parhaani mukaan ja sitten eilen! RPM, jonka aikana jalat tutis ja tärräs kun ei tehny niin kovasti, lopetin ja oli hyvällä tavalla kipee, niin kun treenin jälkeen yleensäkin, mutta nyt ei oo enää yhtään kipeet etureidet, pohkeissa ehkä tuntuu vähän ja etureisissä pikkusen vaan sillon kun jännittää lihakset.. Ja minä kun luulin että toi RPM saa mun jalat entistä kipeemmäks..! Oon vähä pihalla että miten se tolleen? Vai huusiko mun reidet hoosiannaa siks ku ei päässy ennen eilistä pumpin jälkeen "rasittuu"?!? :D ja miten se kipeys meni RPM:n myötä noin paljon ohi.. vähä tyhmä olo ku kyselen..
Et ollut varmaan tottunut tekemään body pumppia säännöllisesti ja siitä tulee jalat kipeäksi. Samahan käy jos laitat jonkun satunnaisen sohvaperunan 5km lenkille niin varmasti on jalat kipeänä.

Kommentti: ite teen toistomaksimitreenejä failureen (tai lähes) säännöllisesti aikaa vastaan n. 35-50% 1rm:sta ja kyllä se vaan toimii. Varmasti tapauskohtasta mutta vain minun kaksi senttiä tässä.
Kyllähän se voi toimia tavoitteistasi riippuen, mutta ei se failureen vieminen siitä sen tehokkaampaa tee.

kehitystähän ne siellä palvelee. tason tarkistelua myös. ärsykevaihtelua. mentaalipuolta. jne. toki en oo kauaa näitä juttuja tehnyt, ettei mulla oo niin taustaa ;)

On se failure joskus ihan paikallaan jotain toistoenkkaa ottaessa, mutta sen jälkeen voi olla ottaa vähän kevyemmin. Omalla kohdalla kyllä tarkoitan tuon niin, että en vedä varsinaisesti failureen vaan lopetan silloin kun tiedän etten saisi enää yhtään toistoa.

Itse teen toisinaan failureen ihan siksi, että oppii tietämään omat rajansa. Jos pitkään aikaan ei vedä yhtään sarjaa niin pitkälle, että tanko jää matkalle, niin hämärtyy käsitys ja tuntuma siitä, koska jossain sarjassa jää varaa yksi ja koska viisi toistoa - se tuntuma on kuitenkin välttämätön, että osaa yleensä yleensä treenata siihen failuren rajalle eli korkeintaan pari toistoa varaa jättäen, mutta failaamatta. Aloittelijoilla ja naisilla sen varsinkin näkee vielä korostetummin, että ei ole mitään tuntumaa omaan suorituskykyyn ja sitten varaa jätetään liikaa, että treeni olisi kehittävää. Ihan sen takia mä esim. tämän aloituspostin kaltaisille tapauksille suosittelen heti kärkeen muutamaa kunnon hampaat irvessä failureen-treeniä, vaikka sen failuren kehittävyydestä tai haitallisuudesta itsessään olisi mitä mieltä tahansa.

Itellä on ainakin joskus vaikeaa arvoida paino millä teen esim sen tiukan kympin. Kulmasoutu on tällanen liike, missä parin raskaan sarjan jälkeen on ihan kuutamolla et mitä sit tankoon, joko menee liikaa tai liian vähän painoa, jolloin tulee ns. turha sarja, tai liikaa painoa.

Itse teen toisinaan failureen ihan siksi, että oppii tietämään omat rajansa. Jos pitkään aikaan ei vedä yhtään sarjaa niin pitkälle, että tanko jää matkalle, niin hämärtyy käsitys ja tuntuma siitä, koska jossain sarjassa jää varaa yksi ja koska viisi toistoa - se tuntuma on kuitenkin välttämätön, että osaa yleensä yleensä treenata siihen failuren rajalle eli korkeintaan pari toistoa varaa jättäen, mutta failaamatta. Aloittelijoilla ja naisilla sen varsinkin näkee vielä korostetummin, että ei ole mitään tuntumaa omaan suorituskykyyn ja sitten varaa jätetään liikaa, että treeni olisi kehittävää. Ihan sen takia mä esim. tämän aloituspostin kaltaisille tapauksille suosittelen heti kärkeen muutamaa kunnon hampaat irvessä failureen-treeniä, vaikka sen failuren kehittävyydestä tai haitallisuudesta itsessään olisi mitä mieltä tahansa.

Tarkoitin, että omalla kohdalla tiedän erittäin tarkasti milloin en saa enää yhtään toistoa. En nää siinä itse failaamisessa hirveästi pointtia. Minusta jää vähän paska maku, jos lopetan jonkun toistomaksimisarjan siihen että failaan vikan.

Tarkoitin, että omalla kohdalla tiedän erittäin tarkasti milloin en saa enää yhtään toistoa. En nää siinä itse failaamisessa hirveästi pointtia. Minusta jää vähän paska maku, jos lopetan jonkun toistomaksimisarjan siihen että failaan vikan.

Uskon, että tiedät ja olen tuosta aika täysin samaa mieltä kanssasi. Itsekin osaan arvioida suorituskykyni melko hyvin, mutta varsinkin pidempien sarjojen osalta tarvitsen joskus rajojen testausta. Näissä aloittelijoiden/naisten ongelmien yhteydessä tuo failurella pelottelu on kuitenkin mielestäni kyseenalaista, koska niillä on ongelmana paljon useammin liian laiska kuin liian äärirajoille vedetty treeni.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Nii in.. omasta mielestä jos voimaa halujaa niin failuret unohtaa heti ja mieluiten bodauksessa sama homma, en näe järkeä vetää aina failureen asti jo paikkojen hajoamisen pelossa jne. mut joskus iha ok sitäkin harjottaa..

Itsellä ei ainakaan tule kädet kipeeksi vaikka kuinka hakkais niitä :) Jalat kyllä tulee aina melkeen kipeiks mutta kädet,selkä,rinta ei niinkään vaikka ne saa hyvät osumat.

Kädetkin saa kipeäksi, mutta jos kipua haluaa niin täytyy vetää äärettömän intensiivinen treeni ainakin itsellä. Normaalissa treenissä vois seuraavana aamuna treenata uudestaan mutta kun tekee esim. hauksille 4x21's, pudotussarja tangolla ja superina kääntö käsipainoilla ensin 10 tasatahtiin ja sit 10 vuorotahtiin.

Aika jännä juttu. Mie oon treenaillu varmaan 4vuotta välillä enemmän ja välillä vähemmän mutta aina oon miettiny että jos aamulla ei oo lihakset kipeenä mitä on edellisenäpäivänä tehny ni on ollu täysin turha reissu salille :D

Nii in.. omasta mielestä jos voimaa halujaa niin failuret unohtaa heti ja mieluiten bodauksessa sama homma, en näe järkeä vetää aina failureen asti jo paikkojen hajoamisen pelossa jne. mut joskus iha ok sitäkin harjottaa..

Tuohon kyllä pitää sanoa että bodausmielessä failuren käyttö riippuu todella paljon moni jakoisella ohjelmalla treenaa, sekä monta kertaa viikossa käy salilla.

riittää kun tekee esim yhden eri liikkeen mitä ei ole tehnyt piiiitkään aikaan ni johan on se lihas puol viikkoa kipeä...

- - - Updated - - -

Sehän hienoo oliski jossei lihakset tulis ollenkaan kipeiks

sehän on kivaa kun tietää että jtn tapahtuu kehossa, ja voi valitella kavereille kuin kovin on hommia tehty ku joku paikka seuraavanakin päivänä väsyksissä

Suositut

Back
Ylös Bottom