lihakset eivät ole kipeät treeniin jälkeen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja viivvi
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mä en usko edes noihin treenipainojen kasvuun. Lihakset kasvaa ilman sitäkin.

Varmasti kasvaa oikeilla "lisäravinteilla". Mutta esim. itselläni olen huomannut että ainut tapa saada lihakset kasvamaan on ollut progressio treenipainojen suhteen. Jos on tuntumapumppailtu samoilla painoilla, niin hukkaan on treenit nykyään mennyt. Se vaan hämää mieltä se jumalaton pumppi, mutta sitten kuukausien päästä huomaat että mitään kehitystä ei ole tapahtunut, vaan sentit keskittyneet hyvästi vyötärölle. Olen hairahtunut monta kertaa pumpin takia, ja sen hyvän fiiliksen takia viljellyt treeneissä pumppisarjoja aivan liikaa. Tuloksetta. Pumppailuksihan se jossain vaiheessa menee jos painot pyörii samoissa, kun mies/nainen väkisin vahvistuu.

Varmasti kasvaakin siinä vaiheessa kun perusvoimatasot ovat jo sellaiset kuin esim. sinulla, mutta älä nyt hitto tuollaisia puhu kun selkeästi aloitteleva nuori nainen kysyy ohjeita. Muuten se nysvää sitä pinkkiä kilon käsipainoa ja tyhjää tankoa vielä viiden vuoden päästäkin ja sellaista treenitapaa ei olekaan, jolla niillä eväillä tulisi mainittavaa kehitystä.

Toki lihasryhmissä on eroja miten kipeytyvät.

Jep, hyvänä esimerkkinä etuolkapäät vs. sivulohkot, raskaiden punnerrus liikkeiden jälkeen etuolkapäät ovat lähes tulkoon aina kipeät mutta vastaavasti sivuolkapäät kipeytyvät todella harvoin vaikka niitä kuin runttaisi ja pumppaisi menemään. Toki ne kipeäksikkin saa jos tekee aivan äärimmäisyyksien treenin niillekkin mutta semmosia reenejä ei ihan joka viikko voi vetää.

Itselläni myös sivuolat on sellainen mikä ei kovin helposti kipeydy. Etuolkapäät kyllä tulevat kipeiksi.

Joskus aiemmin olin enemmän mielissäni tyyliin "Nyt oli hyvä treeni!" kun sain DOMSit aikaan, kunnes katsoin tämän videon:

http://www.youtube.com/watch?v=5zFK25FevjQ

DOMSien ja lihaskasvun välillä ei ole suoraa yhteyttä. Kyllä ne silti vieläkin jotakin kertoo, vaikka treenihistoriaa on takana kolmisen vuotta. Jos treeni on kulkenut kovaa, DOMSit on todennäköisemmät. Mutta ei siinä aina tunnu olevan logiikkaa, että miten ne tulee tai jättää tulematta. Varsinkin jalat on minulla oikukas sen suhteen, voi olla että tulee DOMS voi olla että ei. Kuitenkin aika usein mulla edelleen on paikat "remontissa" vieläkin treenien jälkeisen päivän iltana (n. 24 tuntia treenistä alkaa tuntua).

Kuitenkin se on totta mitä tässä on toisteltukin, eli jos aloittelijalla ei niitä tule, niin jotain on tehty väärin (treenattu luultavasti liian löysästi, liian pienet painot ja sarjoja ei viedä loppuun).

Kaikki paitti olkapäät tulee kipeeksi helposti. Jos ei oo treeniä seuraavana päivänä treenatut paikat kipeenä niin ens kerralla tehään kovempaa.. tuntuu aina siltä ettei olis treenannu kunnolla jos ei oo kipeät ja se ärsyttää. Jalkapäivän jälkeen jos sängystä nouseminen ei tuota ongelmia niin jotain tehny väärin.. sama homma kun pöntölle menee istumaan :piis:

Jep, hyvänä esimerkkinä etuolkapäät vs. sivulohkot, raskaiden punnerrus liikkeiden jälkeen etuolkapäät ovat lähes tulkoon aina kipeät mutta vastaavasti sivuolkapäät kipeytyvät todella harvoin vaikka niitä kuin runttaisi ja pumppaisi menemään. Toki ne kipeäksikkin saa jos tekee aivan äärimmäisyyksien treenin niillekkin mutta semmosia reenejä ei ihan joka viikko voi vetää.

Se on kyllä jotenkin kumma juttu. Tuntuu että eristävillä ei paikkoja saa mitenkään kipeytymään. Mitä raskaampi moninivelliike kyseessä niin sitä pahempaan runtulaan paikat menee. Sivuolkapäille ottaa mulle parhaiten kun runttaa pystysoutua isommilla rojuilla ja eristää vasta sitten. Epäkkäissä sama homma. Olankohautuksia saa tehä viikkokaupalla ilman mitään kipeytymistä mutta kunnon 5x5 polvenpäältäveto kontrollilla ja olkapäiden taakseviennillä niin isolla painolla kun pystyy ni jo on trapetsiuksen yläosa kipee toista viikkoo.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ai niin!! Sainhan mä kerran treenin kunnolla perille, leuanvedossa toinen käsi kipeytyi 4 kuukaudeksi. Se piti jopa operoida! Eikä oo vieläkää muuten ihan entisensä.

Kyllä se kipu, aijai :)

Joo vaikka nyt DOMSit ei olisikaan mikää varma merkki kehityksestä, niin itellä on lähes aina kyllä reenattu lihasryhmä kipeänä ja se tuntuu hyvälle ja tietää tehneensä.

Putsataanpas aihe nyt kerralla.
Lihakset tulevat kipeäksi jos tekee JOTAIN mitä ei ole tottunut aiemmin tekemään tai ei ole tehnyt sitä vähään aikaan. Usein treenaamalla (niinkuin lähes kaikkien natujen täällä kannattaisi) vältytään treeninjälkeisiltä lihaskivuilta. Liian usein näkee natuja treenaamassa siten, että lihasryhmä treenataan vain kerran viikossa. Tämä aivan sopimatonta ja lihakset tulevat lähes varmasti kipeiksi liian pitkien taukojen takia. Jos yli 6kk oikein treenannut henkilö saa huomaa että lihakset ovat jatkuvasti kipeät treenin jälkeisinä päivän, lähes varmasti tietää tehneensä jotain väärin. Sorenessia on aivan turha lähteä hakemaan ja sillä ei ole MITÄÄN yhteyttä lihaksen kasvuun.

Failureen treenaus on täysin järjetöntä ja johtaa nimensä mukaisesti failureen. Se on työkalu jota kannattaa vain käyttää jos tietää mitä tekee. Jos viet ekan setin failureen on varmaa että et saa enää lopputreenistä niin optimaalista kuin ilman tuota hölmöilyä.

ei se failure kyllä ole myöskään mikään peikko, eikä missään nimessä "järjetöntä" tai "hölmöilyä". ihan hyvin myös sitä suhteellista intensiteettiä kannattaa vaihdella. eikä lihasten DOMSseilussakaan mitään pahaa ole, jos kehitystä kuitenkin tulee. ne nyt vaan tulee kipeiksi. enempi ominaisuus kuin vika.

Failure on kyllä täysin turha työkalu eikä kenenkääm kannattaisi mielestäni käyttää sitä. Lihaksen kasvu ei ole kiinni yhdestä setistä vaan koko treenin tehokkuudesta. Failure johtaa vain vähempään tehokkuuteen ja ottaa CNS koville turhaan. Ei ole kyllä onneksi tullut pitkään aikaan hyvinvalmisteltua ohjelmaa, jossa failurea ei vältettäisi. Jos seuraat ohjelmaa niin myös tottele sitä. Sooloilijat joilla ei ole kokemusta tai tieteellistä tietoa asiasta voivat sooloilla ihan miten haluaa. Itselläni failurea esiintyy vain progressive overloadin huippupisteen yhteydessä jolloin resetoin painot.

On se failure joskus ihan paikallaan jotain toistoenkkaa ottaessa, mutta sen jälkeen voi olla ottaa vähän kevyemmin. Omalla kohdalla kyllä tarkoitan tuon niin, että en vedä varsinaisesti failureen vaan lopetan silloin kun tiedän etten saisi enää yhtään toistoa.

no...on tässä pari ohjelmaa tullut itekin joskus tehtyä... :) suurin osa sisältää toistomaksimitreenejä säännöllisesti ja tietyin kriteerein. ja erittäin hyvä työkalu semmosena.

Itsehän tein jännän havainnon. Sunnuntaina body pump, seuraavat päivät eiliseen asti etureidet varsinki aivan jumissa ja kipeet ku mitkä, rappuset ylös ja alas sattu ja istumaan laskeutuminen, venyttelin parhaani mukaan ja sitten eilen! RPM, jonka aikana jalat tutis ja tärräs kun ei tehny niin kovasti, lopetin ja oli hyvällä tavalla kipee, niin kun treenin jälkeen yleensäkin, mutta nyt ei oo enää yhtään kipeet etureidet, pohkeissa ehkä tuntuu vähän ja etureisissä pikkusen vaan sillon kun jännittää lihakset.. Ja minä kun luulin että toi RPM saa mun jalat entistä kipeemmäks..! Oon vähä pihalla että miten se tolleen? Vai huusiko mun reidet hoosiannaa siks ku ei päässy ennen eilistä pumpin jälkeen "rasittuu"?!? :D ja miten se kipeys meni RPM:n myötä noin paljon ohi.. vähä tyhmä olo ku kyselen..

Suositut

Back
Ylös Bottom