Lihakset aivan jumissa

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Pyydän jo aluksi anteeksi jos asiasta on kirjoitettu aiemmin, mutten löytänyt ainakaan mitään samanlaista ketjua.

Olen vasta muutama kuukausi sitten aloittanut kuntosaliharjoittelun, teen melko vähän vapailla painoilla, suurimmaksi osaksi vipuvarsilaitteilla. Nyt kuitenkin pari päivää sitten treenasin ensimmäistä kertaa kotona painoilla, jotka olivat vähintäänkin tuplasti isommat kuin millä olen salilla treenannut. Treenatessa tuntui yllättävän vähän samoin kuin sen jälkeenkin ja vielä eilen, mutta nyt kaksi päivää tuon treenin jälkeen kaikki paikat ovat aivan jumissa. En pääse kunnolla edes kävelemään enkä voi liikkua lainkaan ilman kipua. En päässyt edes sängystä kunnolla ylös aamulla. Tuntuu ihan kuin olisin jäänyt jonkun jyrän alle :D

Mistähän tuo voisi johtua, olenkohan tehnyt liikkeet väärin? Mitenhän nopeasti menee yleensä tämmöinen ohi? Harmittaa kyllä, kun en tiedä uskallanko enää sitten vapailla painoilla kotona treenailla, vai pitäisiköhän painoja pienentää..?

Kiitos jos joku asiasta tietävä vaivautuu vastaamaan! :)

Keho vain saa uutta ärsykettä ja reagoi siihen täysin luonnollisesti. Jos kipu on vain lihaksissa esiintyvää "jumikipua", eikä esim. rangassa tai nivelissä, niin anna mennä vaan. Kiinnitä huomiota ruokavaliossa siihen, että treenin jälkeen saat sopivassa suhteessa hiilaria ja protskua. Mutta alkuun ne lihakset vaan kipeytyy ja aina kun uudenlaista ärsykettä annetaan, kroppa siihen reagoin. Elä huoli, reenaat vaan :)

Vastaus varsinaiseen kysymykseen tulikin jo. Tohon auttaa palauttava liikunta, eli että käytät lihaksiasi mutta huomattavasti kevyemmällä teholla. Siis esim käy kävelyllä tai uimassa, joogaa, venyttele jne.
Sinänsä rasitusta olisi hyvä lisätä vähitellen eikä ykskaks tehä tuplasti isommilla painoilla, niin kroppa tottuu rasitukseen. Mutta kyllä lihaskivut/-jumit valitettavasti yleensä kuuluu asiaan jos on kunnolla treenannut.

- - - Updated - - -

Ps. Ja vapaapainoja kehiin jatkossakin, domsien synty ei riipu välineestä vaan treenin intensiteetistä ja palautumisesta.

Tämä on varsin tuttua treenin alussa. Itse muistan kuinka tein ensimmäistä kertaa käsipainoilla kunnolla sarjoja. Tuntui hyvältä ja homma kulki. Seuravaana päivänä kuljin kädet koukussa, kun kipu ei antanut suoristaa niitä. Pari päivää tuota kesti ja sen jälkeen ei ongelmaa ole ollut. Sarjapainotkin hiljakseltaan moninkertaistuneet noista ajoista.

Kiitos paljon useista vastauksista!

Niin tää ei ollut todellakaan mikään "humble brag", vaan ihan oikeasti ihmeissäni olin ja olen näiden kipujen kanssa, kun ei aiemmin ole tämmöistä ollut. On tietysti mennyt aikaisemminkin lihakset tosi kipeäksi, vaikka olisin tehnytkin ennaltaehkäiseviä asioita, mm. syönyt paljon proteiinia, treenin jälkeen palkkaria, venytellyt pikaisesti treenin jälkeen ja parin tunnin päästä kunnolla syvävenyttelyä jne. Nytkin näin tein, mutta silti meni niin jumiin, ettei saa päätä käännettyä. Ja kipu on jotenkin erilaista kuin aiemmin..

Kiitos hyvistä vinkeistä XairaX, Mari91 ja Armando! Täytyykin kokeilla tuota palauttavaa liikuntaa, joogaa tms., kunhan pystyn. Tällä hetkellä ei oikeasti pysty edes liikkumaan kunnolla.

Haha brn2, toivottavasti nyt ei kuitenkaan, jospa jopa uskaltaisin (kettuilustasikin huolimatta) kokeilla vielä :D

No joo, ehkä tosiaan uskallan treenata myös noilla yhtä isoilla painoilla kotona, kuin viimeksikin. Ajattelin vain, että voiko näin käydä, jos teen liikkeet väärin tms. Mutta kiva kun sain selvyyden asiaan! :)

Lainaan ketjua hieman koska aihe osittain sama. Eli mistä johtuu että ilmeisesti ojentajien palautuminen on täysin vialla. Oli useamman kuukauden kapea penkki -10-15kg ja sitten tulokset palasi ja tuli siinä otettua aikalailla ennätyskin, 6x120kg. Yhteen toistoon olisi ehkä ollut varaa mutta päätin jättää kokeilematta ettei rasita liikaa. Tein päälle mukavan kevyitä vitosia 115 kilolla pari ja vähän köysipumppailua. Tästä 2 välpäivää ja kolmantena päivänä uusi penkkireeni ja taas ojentajista ja toistoista tuntuu kadonneen "terävyys" ja penkki on jälleen 1-3 kertaa 120.

Eli onnistuiko toi edellämainittu reeni tuhoamaan taas hermotuksen niin pahasti että kävi näin vai missä mahtaa olla vika. Olkapäissä tulee otettua ihan hyviä pystärisarjoja ainakin säännöllisesti ilman ongelmia.

(nyt jo aikalailla parantuneen)

Onko mitään ehdotuksia, sanottavaa tai ajatuksia aiheesta? Tällä hetkellä käytännössä vain reenaan (kapeaa) penkkiä ilman sen kummempia ohjelmia, failurea vältän ja erikoistekniikoita en pahemmin tee.

Käsipainoilla olen alkanu vinopenkkiä tekemään hiljattain

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Vastaus varsinaiseen kysymykseen tulikin jo. Tohon auttaa palauttava liikunta, eli että käytät lihaksiasi mutta huomattavasti kevyemmällä teholla. Siis esim käy kävelyllä tai uimassa, joogaa, venyttele jne.
Sinänsä rasitusta olisi hyvä lisätä vähitellen eikä ykskaks tehä tuplasti isommilla painoilla, niin kroppa tottuu rasitukseen. Mutta kyllä lihaskivut/-jumit valitettavasti yleensä kuuluu asiaan jos on kunnolla treenannut.

- - - Updated - - -

Ps. Ja vapaapainoja kehiin jatkossakin, domsien synty ei riipu välineestä vaan treenin intensiteetistä ja palautumisesta.

Doms-oireisiin ei kyllä palauttava liikunta auta, vaikka muuten hyvää tekeekin. Kivun salliessa takaisin reeneihin vaan.

Itsellä ongelmana kun olen tehnyt nyt kolme kiertoa samaa kolmijakoista ohjelmaa ja edelleen joka treenin jälkeen on paikat rikki 4-5 päivää riippumatta siitä treenaanko käsiä, rintaa, selkää, olkapäitä vai jalkoja. Alkaa pikkuhiljaa vituttaa kun ei tää nyt hyväksikään ole kun joutuu pitämään pitkiä taukoja ja samaa lihasryhmää pääsee treenaa kerran kahteen viikkoon. On tää niin shokkaavaa tehä 3x10 sarjoja vissiin.

Lainaan ketjua hieman koska aihe osittain sama. Eli mistä johtuu että ilmeisesti ojentajien palautuminen on täysin vialla. Oli useamman kuukauden kapea penkki -10-15kg ja sitten tulokset palasi ja tuli siinä otettua aikalailla ennätyskin, 6x120kg. Yhteen toistoon olisi ehkä ollut varaa mutta päätin jättää kokeilematta ettei rasita liikaa. Tein päälle mukavan kevyitä vitosia 115 kilolla pari ja vähän köysipumppailua. Tästä 2 välpäivää ja kolmantena päivänä uusi penkkireeni ja taas ojentajista ja toistoista tuntuu kadonneen "terävyys" ja penkki on jälleen 1-3 kertaa 120.

Eli onnistuiko toi edellämainittu reeni tuhoamaan taas hermotuksen niin pahasti että kävi näin vai missä mahtaa olla vika. Olkapäissä tulee otettua ihan hyviä pystärisarjoja ainakin säännöllisesti ilman ongelmia.

(nyt jo aikalailla parantuneen)

Onko mitään ehdotuksia, sanottavaa tai ajatuksia aiheesta? Tällä hetkellä käytännössä vain reenaan (kapeaa) penkkiä ilman sen kummempia ohjelmia, failurea vältän ja erikoistekniikoita en pahemmin tee.

Käsipainoilla olen alkanu vinopenkkiä tekemään hiljattain

En minä tiedä. Itsellä vuorotyö ja huonot ateriat kai tekee samaa. Tai sitten se hermotus. Otin penkissä 130x3 ja taisin ottaa 135x3 myös, mutta sitten yövuorojen jälkeen en saanu 120kg edes vitosta.

Pakko vielä kirjottaa tänne, kun tulin sitten muutama päivä tuon treenin jälkeen kipeäksi (kuume nousi 38 asteeseen sekä hirveä kurkku- ja lihaskipu), niin voikohan liittyä tuohon treeniin? Koski jo kurkkuun oikeastaan heti seuraavana päivänä treenistä. Sori nää mun tyhmät kysymykset, mutta tuli vaan mieleen kun olin juuri tuossa ehkä kuukausi sitten kipeänä, enkä todellakaan kovin usein normaalisti ole, niin ihmetyttää että miksi nyt heti perään tulin uudestaan kipeäksi..

Hirmuongelmat yhdestä vähänkin raskaammasta treenikerrasta :D

Harmittaa kyllä nuo flunssat muutenkin, kun just olisin innostunut liikkumaan, niin sitten ei edes voi kunnolla ja tulee tämmöisiä taukoja.. :(

Itsellä ongelmana kun olen tehnyt nyt kolme kiertoa samaa kolmijakoista ohjelmaa ja edelleen joka treenin jälkeen on paikat rikki 4-5 päivää riippumatta siitä treenaanko käsiä, rintaa, selkää, olkapäitä vai jalkoja. Alkaa pikkuhiljaa vituttaa kun ei tää nyt hyväksikään ole kun joutuu pitämään pitkiä taukoja ja samaa lihasryhmää pääsee treenaa kerran kahteen viikkoon. On tää niin shokkaavaa tehä 3x10 sarjoja vissiin.

Minä olen treenannut tämän vuoden myös 3-jakoisella 3on1off tyylillä, sarja pituudet myös 10 hujakoilla ja voin sanoa, ettei yksikään kierto ole alkanut ilman, että jokin lihasryhmä ei olisi arkana. Silti sinne salille on menty treenaamaan ja viimeistään lämmittelyjen jälkeen, kivut alkavat olla jo niin lieviä, ettei niistä mitään haittaa ole. DOMSsit ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettei lihas olisi palautunut, niin en ymmärrä, miksi pitäisi niiden takia pitää pari viikkoa lepoa.

Pakko vielä kirjottaa tänne, kun tulin sitten muutama päivä tuon treenin jälkeen kipeäksi (kuume nousi 38 asteeseen sekä hirveä kurkku- ja lihaskipu), niin voikohan liittyä tuohon treeniin? Koski jo kurkkuun oikeastaan heti seuraavana päivänä treenistä. Sori nää mun tyhmät kysymykset, mutta tuli vaan mieleen kun olin juuri tuossa ehkä kuukausi sitten kipeänä, enkä todellakaan kovin usein normaalisti ole, niin ihmetyttää että miksi nyt heti perään tulin uudestaan kipeäksi..

Harmittaa kyllä nuo flunssat muutenkin, kun just olisin innostunut liikkumaan, niin sitten ei edes voi kunnolla ja tulee tämmöisiä taukoja.. :(
Käytännössähän lihas korjautuu tulehdusreaktion avulla. Voisi kai olla mahdollista että reaktio on tarpeeksi raju nostaakseen kuumeen?
Helpommin toteen käyvä asia on että kovan treenin jälkeen vastustuskyky on heikoimillaan. Eli jos joku tauti oli itämässä niin tuo treenistä palautuminen on voinut hyvinkin saada sen puhkeamaan.

Tässä myös voi syy ja seuraus suhde olla juurikin toisin päin, eli olit tulossa kipeäksi ja siihen "kipeänä" kova treeni päälle niin kyllähän siinä vähän kropan saa tilttiin. Itsellä normi homma kun on sairauksia liikkeellä, treeni tuntuu hyvältä ja sitten päivän parin päästä ihan jumissa, kaikkialle sattuu, kuume nousee jne jne.

Eli todennäköisesti pahentaa sairauden oireita rasittamalla kroppaa kun sen pitäisi oikeasti saada levätä. Mutta eihän näitä etukäteen tiedä jos ei kunnon oireita ole päällä.

Nyt vaan parannat ittes ja lähet uudestaan vapailla painoilla tekemään :) Mutta niinkun täällä on sanottukkin niin ehkä hillitympi progressio kuin painojen yhtäkkinen tuplaus voisi olla paikallaa :D

Oi kiitos taas vastauksista, juu voi hyvinkin olla tuo että olin jo tulossa kipeäksi, koska muistaakseni valittelin kurkkukipua jo ennen treeniä. Se ei vaan ollut mikään huomattava kipu vielä silloin. Ilmankos sitten meninkin niin älyttömän jumiin, tuo selittäiskin kaiken!

Juu pitää ens kerralla tehä vähän pienemmillä painoilla :D Ku en ois muuten painoja tuplannu, mut ne oli miehen painot, eikä minulla omia kotona ole ollenkaan. Ois kai niistä saanut jotenkin poistettua sitä painoa, kun ois jaksanut ruveta niitä purkamaan, mutta ajattelin että teen sitten vähemmän toistoja.. Mutta joo ihan totta, ehkä se tuplaus ei varmaan ollut kovin järkevää! :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom