Lihaksen pysyvyys/kehittäminen dieetillä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tervehdys pitkästä aikaa.
olen harrastanut monipuolista lajiani 15 vuotta ja homman muututtua pakkopullaksi (ei pakkotoistoksi) päätin lopettaa ja keskittyä kehoni rakennukseen. Puntteja olen kolistellut n. 8 vuotta ja treenaillut kaikenlaista muutakin. Päätin, että josko tänä kesänä olisin rantakunnossa(ei mallia Hasselhoff). Punttia ajattelin vetää kolme kertaa viikossa, hiihtoa/aerobista kolme krt/vko ja jotain loikka/liikkuvuusharjoittelua päälle. Pituuteni on 181 ja paino 103(kuukausi sitten 95, lisäys pelkkää läskiä ja nestettä) ikää 23. Olen pudottanut painoani useastikin, mutta olen kuihduttanut samalla lihaksianikin. ASIAAN. Miten jaksotan aerobisen(aamukävelyn) ja puntin, olen aiemmin tehnyt treenipäivinä. Kannattaako minun aloittaa vetämään punttia taas 20-25 toistoja ja tiputtaa pikku hiljaa kesää kohden toistoja ja lisätä romua. Ja miten ihmeessä saan lihaksen pysymään kun pudotan painoa? Aiemmin laihtui suhteessa kilo läskiä, kilo lihasta. Syön ihan perusruokaa ja kovimpina treeniviikkoina otin palautusdrinksun.

Lisää proteiinin saantia dieetin aikana. Sen pitäs vähä edesauttaa noitte lihojen pysymistä. Ittellä olis tossa kans myöhemmi edessä dietti. Kannattaa ettii searchil lisää aiheesta.
:kippis1:

En tiedä miltä tämä teistä kuulostaa, mutta minua ihmetyttää se kun puhutte dietistä ja pelkäätte lihaksien katoavan tuon aikana. Miten se lihas voi kadota?:rolleyes:
Onko se sitten sitä "lihasta" jos se dietin aikana lähtee pois?

:confused:

Yksinkertaisesti jos mennään miinuskaloreilla niin jostain sitä on energiaa revittävä.. ja valitettavasti lihaksesta "purkautuu energiaa" sillon, tietty jos rakentavia aineita, kuten proteiinia syödään tarpeeksi niin se vähentää lihasten katoamista..

En oo mikään ammattimies selittämään tätä asiaa, koska en muista mitään hienoja sanoja näille reaktioille, mutta toivottavasti asia hieman selveni :hmmm:

Loogisesti voit kuitenkin ajatella, että dieetin aikana lihas ei kasva, ei ole tarpeeksi rakennusaineita ja nekin vähät mitä tulee, kuluu energiana. Eli proteiinin käyttösuhde on pienempi jos ei muuten saada energiatarvetta katettua.

Mutta kuka sanoo ettei voimaa voisi hankkia vaikka dieettaa.. tietysti se on vaikeeta mut mut.. jos oikein kovaa treenaa :rolleyes:

Re: Re: Lihaksen pysyvyys/kehittäminen dieetillä

Originally posted by Manta
En tiedä miltä tämä teistä kuulostaa, mutta minua ihmetyttää se kun puhutte dietistä ja pelkäätte lihaksien katoavan tuon aikana. Miten se lihas voi kadota?:rolleyes:
Onko se sitten sitä "lihasta" jos se dietin aikana lähtee pois?
Dieetillä keho on katabolisessa eli lihaksia hajottavassa tilassa useammin kuin normaalikaloreilla ja lihaksiin on sitoutunut melko kivasti 'turhaa' energiaa jota sitten voi käyttää kun muualta ei sitä tarpeeksi tehokkaasti saa. Lisäksi jos ravinnossa ei ole tarpeeksi valkuaisaineita joita tarvitaan perusaineenvaihduntaan käyttää keho lihaksiin sitoutuneita aminohappoja. Mekanismeja on monia eikä niiden tehokkuus ole kovin hyvin selvillä (siis vaikea sanoa paljon sitä lihaa palaa).

Yksi pieni juttu, jonka olen lukenut Duodecimin julkaisemasta kirjasta Ravitsemustiede.

Kun ihminen ei syö ekana lähtee vararavinnot maksasta (riittää muutamaksi tunniksi), jonka jälkeen rasvaa ja sitten lähtee lihas palaa (rasvaa kuluu samalla) ja kun lihakset on loppu ni loput rasvat palaa ja sitten ihminen kuolee. Tollee niinku tosi simppelisti.

Eli jos tosi järkevästi osaa touhuta niin voi laihtua melkeenpä pelkkää rasvaa, mutta siihen en osaa sanoa mitään, kun en kovin tarkkaan noita hommeleita muista.

Mut eikös juuri tuohon teoriaan perustu nämä aamukävelyt tyhjällä mahalla ja 30min aerobinen salitreenin päälle.

Originally posted by Hippa
kun lihakset on loppu ni loput rasvat palaa ja sitten ihminen kuolee.
Jotenkin luulis kumminkin että rasva loppuu ennen lihaksia. Ainakin ennen kuolemaa. Ilman lihaksiakin kun on vähän hiljasta elää...

Originally posted by Jortsu
Jotenkin luulis kumminkin että rasva loppuu ennen lihaksia. Ainakin ennen kuolemaa. Ilman lihaksiakin kun on vähän hiljasta elää...

Mä olen lukenut noi jutut joskus melkeen vuosi sitten, joten mä en enää kovin tarkkaan miten toi homma meni. Ton verran pistin mun pitkäaikaiseen muistilokerikkoon.

Mulle joskus joku lääkäri sanoi, että lihas lähtee eka. Sitten anatomian tunnilla oli (just tolloin vajaa vuosi sitten) väittelyä aiheesta, jolloin otin asiasta selvää.

Tosin olen aikeissa lainata ko. opuksen uudelleen, koska se sisältää asiaa. Voin sitten tarkentaa :)

Kyllä elimistön toiminta on mystistä! Ei sitä voi pelkkien koeputkitutkimusten perusteella ennustaa. Itsellekin tapahtui dieetillä outo juttu. 2 ekan kk:n aikana paino putosi vajaa 4 kg, mistä varmaan puolet oli rasva%:n perusteella laskien lihasta. Sitten viimeisen kk:n aikana paino putosi himpun, ehkä kg:n ja rasva% hujahti melkein 3 % alemmas ja siitä laskien olisi tapahtunut jopa lihaskasvua eikä dieetti tai treenaaminen kovin kummasti muuttunut sinä aikana. Loppuvaiheessa jaoin vain proteiinin tasaisemmin ja söin tiheämmin.

No, epätarkkojahan nuo mittaukset tietysti on, mutta olen yrittänyt mittuuttaa sen samassa kierron vaiheessa enkä turvonneena jostain suolansyönnistä tms.

Sitäpaitsi, kyllä väittäisin lihaskasvua tapahtuneen (joskin vaatimatonta) niinäkin vuosina, kun treenasin ja söin todella vähän ja huonolaatuista sapuskaa. Että miten hitossa se on selitettävissä, jos pitää olla +kalorit, että kasvaa?

Dieettiä lihasta kadottamatta? HIIT ja kahvi, sillä se lähtee. Tarpeeks nopeet rasvanpoltot ja pitkäaikaisen hidas dieetti niin pitäisi tulokset olla aika lupaavia :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jatkoa

Niin olen painoluokalajeja harrastaessani joutunut tiputtelemaan painoa pienessä ajassa radikaalisti ja siinä rasvaa ei ehdi pahemmin polttamaan. Olen tiputtanut painoani myös pitkäkestoisemmin pääasiassa ruokavaliolla ja pitkillä aamulenkeillä (50-120min). Ilmeisesti ongelmani on se, että en ole diettien aikana vetänyt yhtään protskudrinkkiä, kun olen ollut muutenkin vähillä kaloreilla. Eli proteiinin määrää pitäisi nostaa. Oletteko kokeilleet dietata GI-menetelmän mukaisesti, eli nopeita, keskinopeita ja hitaita hiilareita laskeskellen? Yritän etsiskellä tietoa vanhoista jutuista, mutta kiitoksia vastauksista.

Jossain vaiheessa kuluvaa vuotta ajattelin pitää 1-2kk pitkän voimakauden. Suunnitelin testaavani, Massaa! Voimaa! kirjassa ollutta Yhdistettyä voima- ja massaohjelmaa. Olen myös suunnitellut aloittavani kiristelemään rantakuntoon maaliskuun lopulla.

Kysymys kuuluukin: Kannattaako tämä ko. voimajakso vetää läpi dietillä vai kunnon bulkin aikana??

Lihasten hermotus varmaan onnistuu paremmin dietillä, kuin lihasmassan lisääminen?? Ajattelin, juuri sen takia sijoitaa voimakauden dietille. Onko tässä mitään järkeä?? Vai kannattaako dietillä painaa samalla keho-ohjelmalla kuin tähän saakka, ettei kaikki lihat katoa??

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom