Lihaksen ärsytys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Niksoni
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Nelijakonen on ihan hyvä... ja se idea siinä vähemmällä intensiteetillä juontuu siitä että tietyn rajan jälkeen se lihaksen paskominen ei oo enää optimaalista, vähän verrattavissa jos bulkkais 3000kcal yli kulutuksen ku ei se enää hyödytä. Monijakoiset luonnehditaan varmaan sen takia "kokeneiden" ohjelmaksi koska niissä pitää oikeasti jo osata aktivoida lihasta saadakseen hyötyä. Raskaassa maastavedossa kasvaa ny mikä tahansa suolilihas mutta eri asia on sit sen eristäminen ja lihakseen kohdistuvan rasituksen maksimointi. Suosittelen seuraamaan Benjamin Pakulskin bodausfilosofiaa jos optimaalinen treenaus kiinnostaa

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mutta asiaan. Bodaamisessa ohjelmajaottelun ohessa kait perusasioita on saada lihas/lihakset ja paikat noin niinku failureen, kuten amerikassa taidetaan sanoa, elikkä piippuun suomeks. Tämä tarkoittaa vähän samaa kuin alussa mainittu mikrovauriot. Itse rasitan joitain paikkoja usein niin, ettei vielä ylihuomenna tee mieli palata samoihin liikkeisiin. Periaatteena niinku "overload". Joskus menee viikko, kun palaan samaan lihaskohteeseen tai -ryhmään. Minä saan lihakseni väsyksiin esim. joko sopivin painoin 6:lla 25 toiston sarjalla tai tehden neloset -vetin raskaalla painolla lämppärisarjojen jälkeen. Molempia tapoja käytän miten milloinkin ja useimmin näiden välimuotoa. Tärkeää on myös lihastuntuma, joten kilomäärä ei saa olla itseisarvo. Lienee tosin nostavan psykologisista syistä teston tuotantoa, kun huomaa yht´äkkiä saavansa 3 hauiskääntöä kiloilla, jotka olivat haamuraja vielä kuukausi sitten. :)

Oikeastaan olen 80-luvulta lähtien pysynyt ihan noviisina tai sanoisinko, että harrastelijana, koska en vaivaa päätäni lihasryhmäjaottelulla. En kiistä tietenkään sitä, että siitä on etua ja iloa heille, jotka innostuvat enemmän harrastuksesta tehdessään ohjelmia ja jakoja noudattaen sitten niitä. Siinon vaan semmoinenkin juttu, että joskus voi haba tai olkapää vihloa viikkoja, jolloin niitä ei sitten paljon rasiteta, paitsi kuntouttamishengessä ja hienot kaavat menevät sitten uusiksi.

En mä mitään mistään tiedä, mutta vähäisten kokemuksieni perusteella suosittelisin tekemään mavea ja kyykkyä isoilla painoilla vaikka 5x5 molempia kerran viikossa. Usein ne jotka näiden kasvuhormonintuotantoa nostavien raskaiden liikkeiden kanssa nössöilevät ovat niitä vuodesta toiseen lähes samoissa mitoissa pysyviä. Tekniikka kannattaa tosin silti muistaa.

Zone-sarja -42%
Mitenkäs kun tuolla treeniohjelma.org sivulla on tuo powerhousun 4 jakonen ohjelma? Olisiko se huono? Taikka sitten tuo 3-jakoinen perusohjelma. Jotenkin itselläni sellainen fiilis kuitenkin että haluaisin tehdä enemmän samaa lihasryhmää yhdessä treenissä kuten tuolla 4 jakoisella ohjelmalla ollaan aika lähellä siinä mitä teen nyt, mutta liikkeitä hieman vähempi. Tuosta 2 jakosesta elaston ohjelmasta tulee varmaan itselleni sellainen olo, että olisi vielä puhtia tehdä vaikka mitä, enkä usko että saan lihaksiani edes kipeäksi tuolla ohjelmalla kun olen tottunut tähän rääkkiin mitä nyt teen. Voi olla että suoraan sanottuna treenaan tällä hetkellä Ihan päin helv**iä mutta pelkään sitä että jos vaihdan johonkin vähällä intensiteetillä tehtävään ohjelmaan, niin kehitys loppuu kun seinään ja pahimmassa tapauksessa takapakkia tulee paljon.

Tota overtraining juttua oon jonkin verran lueskellu, niin eikös se juuri ole aika lähellä sitä mitä nytkin teen, eli kuormitan yksissä treeneissä 1 tai max. 2 lihasta melkolailla tappiin asti?

Tuosta 2 jakosesta elaston ohjelmasta tulee varmaan itselleni sellainen olo, että olisi vielä puhtia tehdä vaikka mitä, enkä usko että saan lihaksiani edes kipeäksi tuolla ohjelmalla kun olen tottunut tähän rääkkiin mitä nyt teen. Voi olla että suoraan sanottuna treenaan tällä hetkellä Ihan päin helv**iä mutta pelkään sitä että jos vaihdan johonkin vähällä intensiteetillä tehtävään ohjelmaan, niin kehitys loppuu kun seinään ja pahimmassa tapauksessa takapakkia tulee paljon.

Mutta frekvenssi nousee. Kärjistys: jos teet joka toinen päivä yksijakoisella, käyt kropan isot ja siinä sivussa pienetkin lihasryhmät läpi 7 kertaa kahden viikon aikana. 5-jakoisella brosplitilla taas kahdesti samassa ajassa, koska epäsuoraa rasitusta tulee lähinnä käsille. Ei luultavasti tule takapakkia vaikka lihakset eivät tulisikaan yhtä kipeiksi (mikä ei ole muutenkaan mikään lihaskasvun tae). Toisaalta myös volyymi kasvaa joiltain osin. Jos teet - esimerkin vuoksi - G6:sta niin tuolla samalla periodilla kyykkäät 28 sarjaa mikä on todennäköisesti huomattavasti enemmän kuin mitä nyt teet. Ei varmasti jalat kuihdu :)

Ainakin jos aloittelee niin painot pieneksi ja keskity siihen että harjoitat lihasta, et liikettä. Isoja painoja riuhtomalla saa kyllä voiman kasvamaan mutta yleensä kun kumartaa toiseen suuntaan, pyllistää toiseen. Se mikä kehittää voimaa ei ole paras vaihtoehto lihaksen kasvatukselle. + Ruokavalio kuntoon ja tarpeeksi lepoa +

Tuon lihas vs liike asian olen kyllä sisäistänyt että se on varsin tärkeä asia massan hankinnassa. Mutta mikä sitten on syynä että edistyneemmät treenaa tuolla monijakoisella, jos kerran useammin viikossa tapahtuva rasitus lihakselle on parempi? Edellä mainittiin pointtina se, että täytyy osata aktivoida lihasta oikein. Aktivoinko omaa lihastani huonommin kuin joku vaikkapa 5 vuotta yhtä aktiivisesti salilla käynyt häiskä vaikka tekisin liikkeen täysin samalla tavalla kuin hän ja saan yhtä hyvän tuntuman ja poltteen lihakseen? Mikäli näin on, niin kasvaako se lihaksen aktivointikyky koko harrastuksen ajan pikkuhiljaa isommaksi vai ovatko esimerkiksi 5 vuotta ja 15 vuotta todella aktiivisesti harrastaneet treenaajat samalla tasolla tämän asian suhteen ja voivat käyttää ohjelmaa jonka parhaaksi katsovat? Voi olla jo tyhmä kysymys mutta niitä tässä päässä vielä riittää kun tästä salihommasta on kyse. :D

Ainakin jos aloittelee niin painot pieneksi ja keskity siihen että harjoitat lihasta, et liikettä. Isoja painoja riuhtomalla saa kyllä voiman kasvamaan mutta yleensä kun kumartaa toiseen suuntaan, pyllistää toiseen. Se mikä kehittää voimaa ei ole paras vaihtoehto lihaksen kasvatukselle. + Ruokavalio kuntoon ja tarpeeksi lepoa +

Ja perusteluita sitten taas näille jutuille? Oiskohan kuitenkin niin, että natuna lihas kasvaa kun sarjoissa tulee progressiota tekniikan pysyessä siistinä? Jos tekniikka on hyvä niin se liike menee kyllä sinne minne pitääkin ja ne lihakset sitä painoa liikuttaa, ei joku vitun kosminen voima niinkuin sun postista vois kuvitella.

Tuon lihas vs liike asian olen kyllä sisäistänyt että se on varsin tärkeä asia massan hankinnassa. Mutta mikä sitten on syynä että edistyneemmät treenaa tuolla monijakoisella, jos kerran useammin viikossa tapahtuva rasitus lihakselle on parempi? Edellä mainittiin pointtina se, että täytyy osata aktivoida lihasta oikein. Aktivoinko omaa lihastani huonommin kuin joku vaikkapa 5 vuotta yhtä aktiivisesti salilla käynyt häiskä vaikka tekisin liikkeen täysin samalla tavalla kuin hän ja saan yhtä hyvän tuntuman ja poltteen lihakseen? Mikäli näin on, niin kasvaako se lihaksen aktivointikyky koko harrastuksen ajan pikkuhiljaa isommaksi vai ovatko esimerkiksi 5 vuotta ja 15 vuotta todella aktiivisesti harrastaneet treenaajat samalla tasolla tämän asian suhteen ja voivat käyttää ohjelmaa jonka parhaaksi katsovat? Voi olla jo tyhmä kysymys mutta niitä tässä päässä vielä riittää kun tästä salihommasta on kyse. :D
Lyhyesti: koska proteiinisynteesin kesto on rajallinen on lihasta hyvä rasittaa usein. Näin saadaan stimuloitua lihaksen proteiinisynteesiä useammin kuin kerran viikossa -> nopeampi kehitys. Edistyneemmillä treenaajilla lihaksiston kasvu ei ole enää yhtä nopeaa. Jossain vaiheessa voi tulla vastaan tilanne jossa yrittämällä treenata kaikkia lihaksia yhtä paljon ei mikään lihas oikein kehity. Tällöin on priorisoitava eri lihaksia vuorollaan, varsinkin heikkoja lihaksiaan. Hyvä tapa priorisoida tiettyjä lihaksia on mm. useampijakoinen ohjelma. Tämän vuoksi usein monet treenaavat useampijakoisella.

Itse olen ehkä keskivertoa enemmän frekvenssifani eli suosittelen treenaamaan lihaksen useammin ihan tuon proteiinisynteesin lyhyen maksimikeston vuoksi. Lihaksia voidaan painottaa myös 2-jakoisessa, esim. jalkapainotus tapahtuisi niin, että teet esim. etureidet ja takareidet omana päivänään suurella volyymilla ja lisäksi hyvin matalalla volyymilla ylläpitotreenin yläkropan lihaksistolle.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Sen verran tuli vielä mieleen kysyä, että tuolla treeniohjelma.org sivulla kun katsoo, niin suurinta osaa noista kehotetaan treenaan noin 3kk. Mistäs mä sit tiedän mihin ohjelmaan mun kannattaa vaihtaa, jottei hommat mee huonompaan suuntaan? Miten toi treeniohjelman vaihtaminen käytännössä sujuu vai voiko noita pidempäänkin tehdä kun sen 3kk vaikka ohjeistus on tuo. Suoraan sanottuna vituttaa kun ei ole ketään oikeesti isoo ja fiksusti treenaavaa kaveria joka vois ohjeistaa itseäkin oikealle tielle kun en tiä vissiin mistään yhtään mitään. No ravintopuoli mulla on aika hyvin hallussa mut treenihommista on niin paljon vaan kysymyksiä ja taas kysymyksiä.

Sen verran tuli vielä mieleen kysyä, että tuolla treeniohjelma.org sivulla kun katsoo, niin suurinta osaa noista kehotetaan treenaan noin 3kk. Mistäs mä sit tiedän mihin ohjelmaan mun kannattaa vaihtaa, jottei hommat mee huonompaan suuntaan?

Ohjelma kannattaa vaihtaa silloin, kun entisellä alkaa kehitys selvästi hiipumaan eikä kalenterin mukaan. Tuo 3 kuukautta ei ole mikään luonnonvakio vaan vain viite siihen, että samaa ohjelmaa ei kannata tahkota ikuisesti, koska saman jutun junnaamiseen tottuu ennemmin ja myöhemmin, jolloin se menettää tehonsa. Kun vähän pidempään ehdit treenata ja opit tuntemaan treenin vaikutusta itseesi, niin opit kyllä arvioimaan, kannattaako ohjelmaa milloinkin keventää vai koventaa ja mihin suuntaan nähden frekvenssiä ja intensiteettiä kannattaa säätää edellelliseen ohjelmaan nähden. Siitä se uusi ohjelmakin sitten kulloinkin muotoutuu.

Ei näitä asioita voi opetella pelkästään kirjasta tai netistä vaan tärkeintä on ajan myötä oppia tuntemaan se, mikä itselle toimii. Noin muuten sanoisin näihin pohdiskeluihin sen vanhan ohjeen, että enemmän kyykkyä ja vähemmän pähkäilyä.

Ainut mikä omasta mielestäni hiukan arveluttava meininki tuossa elaston ohjelmassa on kun siinä hypitään lihasryhmästä toiseen saman päivän aikana, eikä rasiteta kunnolla sitä samaa lihasryhmää jota itse olen suosinut tehtäväksi.

Ei kai elasto kieltänyt rasittamasta lihasta vaikka ihan puhki? En usko, että kukaan sinua tulee kurittamaan, vaikka lisäisit joka liikkeeseen a) sarjoja, b) toistoja ja tekisit ne vieläpä c) isommilla painoilla.

Varmaan tuloksia saa monella eri tavalla. Moninivelliikkeet ovat mukavan taloudellinen tapa treenata ajankäytön kannalta. Ei tarvitse ihan jokaista pikkulihasta hinkata erikseen.

1 ja 2-jakoisiin saa hyvin vaihtelua vähän liikkeitä varioimalla ja vaihtelemalla rajustikin sarja ja toistomääriä.

Mitenkäs kun tuolla treeniohjelma.org sivulla on tuo powerhousun 4 jakonen ohjelma? Olisiko se huono? Taikka sitten tuo 3-jakoinen perusohjelma. Jotenkin itselläni sellainen fiilis kuitenkin että haluaisin tehdä enemmän samaa lihasryhmää yhdessä treenissä kuten tuolla 4 jakoisella ohjelmalla ollaan aika lähellä siinä mitä teen nyt, mutta liikkeitä hieman vähempi.
Kyllä sitä on moni haukkunut ihan toimivaksi. Ja toki sitä saa muokata itselleen sopivaksi vaikka liikkeitä tai sarjoja lisäämällä, kunhan ei poista oleellisia liikkeitä. Toihan on siten mietitty, että se on rasitukseltaan kuin epätasainen kaksijakoinen. Siinä tulee joka lihakselle viikossa raskas treeni ja kevyt treeni. Kevyestä vastaa epäsuora rasitus. Joka lihasryhmä saa siis suoraa ja epäsuoraa. Täällä on ketju siitä ja siellä on lisää vinkkejä: Fiksu nelijakoinen vol. 2.

Olen aina sanonut, että sillä jaolla todennäköisesti kehityt parhaiten mitä tykkäät tehdä ja millä jaksat treenata. Tuohon on sitten monia tapoja jaotella rasitustyyppejä tuon ohjelman kanssa. Nyt siinä on lyhyttä sarjaa ja pitkää sarjaa samassa treenissä, mutta mä oon ite suosinut jaksottamista. Jakaa sarjapituuksia vaikka viiden viikon jaksoissa kahteen tai kolmeen osaan. Esim. viisi viikkoa 6-8 toistoa, kevyt, viisi viikkoa 10-12 toistoa, kevyt, viisi viikkoa yli 12 toistoa ja vaikka hullun hapottavia pudotussarjoja, tuplasarjoja, triplasarjoja jne... ja taas kevyt. Ja matalat toistot tietysti enemmän voimabodausperiaatteella ja korkeat enemmän tuntumaa hakien. Ennen kevyttä voi ottaa kunnon overreaching viikon, jolla tahkoaa lihasta vielä intensiivisemmin ja käyttää enemmän erikoistekniikoita, ja raskaita sellaisia, kuten negatiivisia. Erikoistekniikoita kannattaa toki muutenkin nelijakoisessa käyttää, mutta noilla viikoilla viedään rasitus vielä paljon normaalista yli. Tämä viikko voi olla se viides viikko, tai jos tuntuu että voi yhden viikon vetää vielä, niin tekee overreachingin kuudentena viikkona ja sen jälkeen kevyt. Tottuneempi treenaaja saa tehdä kevyet milloin tykkää, mutta aloittelijalle (ja joillekin pidemmällekin ehtineille) suosittelen silti selvästi etukäteen aikataulutettuja kevyitä. Muuten innostuksissaan ei tajua pitää niitä ollenkaan. Ei se välttämättä ylikuntoon heti vie, jos ollenkaan, mutta kevyet on kehityksen kannalta ihan hyviä välillä.

Itse käytän justiinsa 4-jakoista ja tuota jaksottamis periaatetta minkä mainitsit. Erikoistekniikat tulee kaikki säästettyä sinne kolmannelle jaksolle ja sielä niitä sitten käytetään ihan kokoajan kaikkialla (WLOGeista saa muuten todella hyviä ideoita erikoistekniikoille), muuten tulee voimabodaus ja volyymijakso vedettyä ihan suorilla sarjoilla.

Kyllä sitä on moni haukkunut ihan toimivaksi. Ja toki sitä saa muokata itselleen sopivaksi vaikka liikkeitä tai sarjoja lisäämällä, kunhan ei poista oleellisia liikkeitä. Toihan on siten mietitty, että se on rasitukseltaan kuin epätasainen kaksijakoinen. Siinä tulee joka lihakselle viikossa raskas treeni ja kevyt treeni. Kevyestä vastaa epäsuora rasitus. Joka lihasryhmä saa siis suoraa ja epäsuoraa. Täällä on ketju siitä ja siellä on lisää vinkkejä: Fiksu nelijakoinen vol. 2.

Olen aina sanonut, että sillä jaolla todennäköisesti kehityt parhaiten mitä tykkäät tehdä ja millä jaksat treenata. Tuohon on sitten monia tapoja jaotella rasitustyyppejä tuon ohjelman kanssa. Nyt siinä on lyhyttä sarjaa ja pitkää sarjaa samassa treenissä, mutta mä oon ite suosinut jaksottamista. Jakaa sarjapituuksia vaikka viiden viikon jaksoissa kahteen tai kolmeen osaan. Esim. viisi viikkoa 6-8 toistoa, kevyt, viisi viikkoa 10-12 toistoa, kevyt, viisi viikkoa yli 12 toistoa ja vaikka hullun hapottavia pudotussarjoja, tuplasarjoja, triplasarjoja jne... ja taas kevyt. Ja matalat toistot tietysti enemmän voimabodausperiaatteella ja korkeat enemmän tuntumaa hakien. Ennen kevyttä voi ottaa kunnon overreaching viikon, jolla tahkoaa lihasta vielä intensiivisemmin ja käyttää enemmän erikoistekniikoita, ja raskaita sellaisia, kuten negatiivisia. Erikoistekniikoita kannattaa toki muutenkin nelijakoisessa käyttää, mutta noilla viikoilla viedään rasitus vielä paljon normaalista yli. Tämä viikko voi olla se viides viikko, tai jos tuntuu että voi yhden viikon vetää vielä, niin tekee overreachingin kuudentena viikkona ja sen jälkeen kevyt. Tottuneempi treenaaja saa tehdä kevyet milloin tykkää, mutta aloittelijalle (ja joillekin pidemmällekin ehtineille) suosittelen silti selvästi etukäteen aikataulutettuja kevyitä. Muuten innostuksissaan ei tajua pitää niitä ollenkaan. Ei se välttämättä ylikuntoon heti vie, jos ollenkaan, mutta kevyet on kehityksen kannalta ihan hyviä välillä.

Tuo boldattu kohta kannattaa tosiaan pitää mielessä.
Tässäkin ketjussa (kuten kaikissa muissakin) väännetään siitä, mikä on paras jako ja mikä kehittää parhaiten.
Usein kuitenkin unohdetaan sen treenin miellekkyys ja siitä saatava hyvä fiilis.
Voi olla, että se 1- tai 2-jakoinen kehittää aloittelijaa paremmin kuin 4- tai 5 jakoinen, mutta miksi tehdä sellaista joka ei tunnu miellyttävälle? Ja miellyttävällä en tarkoita, että treeni olisi kevyttä/helppoa.

Ohjelma kannattaa perustaa sille, että sinne salille on mukava mennä, eikä ennen lähtöä tarvitse miettiä jaksaisiko kuitenkaan lähteä.
Myönnän, että itsekkin etsin ja tutkin jatkuvasti eri ohjelmia, mikä kehittäisi minua paremmin.
Jos tämänkin eri ohjelmien testaamiseen ja niiden erojen funtsimiseen käytetyn ajan olisin tehnyt sellaista treeniä, joka minusta on mukavaa ja motivoivaa, olisin varmasti kehittynyt paljon paremmin.

En tarkoita tällä kommentilla sitä, että kaikki valmiit ohjelmat ovat täyttä paskaa, vaan että ohjelma voi olla myös sellainen, että siitä nauttii.
Jos et tykkää tehdä 2-jakoisella, mutta kaikki sitä kuitenkin sinulle tarjoavat niin älä tee sitä.
Ei tämän harrastuksen (kyllä, aika monelle tämä on pelkkä harrastus) tarvitse olla niin vakavaa.
Kehitys ei aina tarkoita, että kaikki pitää olla viimeisen päälle optimoitu. Edes paras mahdollinen kehitys ei tarkoita sitä.

Kiitoksia hyvistä vastauksista! Ajattelin lähteä kokeilemaan tuolla Elaston 2-jakosella hieman sovellettuna. Lisäsin parin päivän kohdalle pari liikettä, jotka haluan repertuaariini mukaan. Katsotaan tuolla ohjelmalla 3-6 kk ja jos toimii senkin jälkeen niin suotta sitä vaihtelemaan. Mikäli ei tahdo mitään tapahtua niin teen tuosta powerhousun ohjelmasta oman näköiseni ja katson mitä saan sillä aikaiseksi. Tuolla TH valmennuksen sivuilla ainakin suositeltiin tekemään tuon tyylisellä ohjelmalla useamman kerran viikossa samaa lihasta kun sillä tuloksia saa aikaan niin nyt olis sitten semmonen ohjelma.

Back
Ylös Bottom