Lihaksen ärsytys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Niksoni
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Aloittelija kun olen niin hieman epäselvää itselle on, että kuinka kova ärsytys pitää millekin lihakselle olla? Olen ymmärtänyt, että esim. kädet kasvavat pienelläkin ärsytyksellä ainakin osalla porukasta aika hyvin. Lihaskasvussa ärsytyksen kannalta tulee ilmeisesti huolehtia siitä, että lihakseen koitetaan saada mikrovaurioita, jotka sitten korjaavat lihasta isommaksi, sekä tarpeeksi kovaa pumppia, jotta lihaskalvot ja solukalvot venyvät. Tästä näin maalaisjärjellä ajateltuna saa sellaisen kuvan että alkuun kannattanee tehdä tarpeeksi isoilla painoilla lyhyempiä sarjoja jolloin lihasta "hajotetaan" ja sitten taas lopuksi hieman pidemmät sarjat jolla saadaan aikaiseksi se pumppi. Onko melkolailla AINA näin vai kuinka?

Sitten vielä lisäksi se, että jos teen 4 tai 5 jakoisella ohjelmalla ja minulla on mahdollisuus treenata kunnolla esim. yksi isompi lihasryhmä kunnolla läpi yhden päivän aikana, niin kai sitä nyt kannattaa tehdä paljon eri liikkeitä aikalailla kaikissa lihasryhmissä (vaikka 4-5, josta ajatellaan vaikka 2-3 pääliikettä ja 2-3 pumppaavaa liikettä) jolloin se lihas saadaan varmasti paskottua kunnolla? Eli minkä takia osalla kasvaa lihas enemmän pienemmällä rasituksella kun kovalla? Tää on juttu jota ei pysty ymmärtään!

Olis kiva kuulla oikeasti perusteltuja vastauksia siitä miksi niin eikä näin.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Todentotta, ei treenaaminenkaan nyt kuitenkaan sitä paljon puhuttua rakettitiedettä ole. Onhan siinä aika paljon yksilöllisiä vaihteluita, mutta kun loppujen lopuksi kaikki vaikuttaa kaikkeen. Osalla se kovakaan treeni ei mene muiden tekijöiden takia perille, koska lepo ja ruokavalio ei ole kunnossa jne. Jos haluat kasvattaa lihasta tee 6-8 toiston sarjoja, syö hyvin ja muista levätä. Treenaaminen ei kuitenkaan ole kuin vasta 20% kehittymisestä, loput tulee muista tekijöistä.

Reilu 3kk vasta treenaillut ja omasta mielestäni tulos on erittäinkin positiivista. Ilmeisesti teen siis asioita oikein. Kysyin vain sillä, jos tuossa olisi jokin optimaalinen tapa suorittaa asioita treenatessa. Ruoka ja lepo on kyllä hanskassa. Itse olen tehnyt pitkälti 6-12 toiston väliin, niin että jos haluaa repiä aavistuksen isommilla painoilla niin ollaan tuossa 6 paikkeilla ja taas välillä teen tuota 12 toistoakin. Olen itse suunnitellut itselleni ohjelman, ennen kuin edes katsoin mitä täällä on tarjoolla, mutta hyvin samantyylisiä tuollakin tarjoolla kun oma. But as I said hyvin on on tuntunut lähtevän liikkeelle joka suhteessa. Mulla on ohjelmissa kyllä keskimäärin 1 liike enemmän per lihas kun mitä tuolla on ohjelmissa. Niin ja kyllä mä joskus tuota maksimiakin treenailen eli semmosta 1-3 toistonkin treeniä tulee myös mutta aika harvoin.

Reilu 3kk vasta treenaillut ja omasta mielestäni tulos on erittäinkin positiivista. Ilmeisesti teen siis asioita oikein. Kysyin vain sillä, jos tuossa olisi jokin optimaalinen tapa suorittaa asioita treenatessa. Ruoka ja lepo on kyllä hanskassa. Itse olen tehnyt pitkälti 6-12 toiston väliin, niin että jos haluaa repiä aavistuksen isommilla painoilla niin ollaan tuossa 6 paikkeilla ja taas välillä teen tuota 12 toistoakin. Olen itse suunnitellut itselleni ohjelman, ennen kuin edes katsoin mitä täällä on tarjoolla, mutta hyvin samantyylisiä tuollakin tarjoolla kun oma. But as I said hyvin on on tuntunut lähtevän liikkeelle joka suhteessa. Mulla on ohjelmissa kyllä keskimäärin 1 liike enemmän per lihas kun mitä tuolla on ohjelmissa. Niin ja kyllä mä joskus tuota maksimiakin treenailen eli semmosta 1-3 toistonkin treeniä tulee myös mutta aika harvoin.

Alotteljalle ei välttämättä heti alkuun mitään monijakoista ohjelmaa suositella, vaan enemmin 1- tai 2-jakoisella voimatasot nousuun ja liikkeet tutuiksi. Viitsitkö laittaa tuon ohjelmasi tänne, niin voidaan hieman katsoa miltä näyttää ja mahdollisesti antaa jopa joitain vinkkejä?

Olen kyllä liikuntaa harrastanut kamppailulajien ja acrobatian merkeissä yli 15 vuotta ja lisäksi käynyt joskus muinoin aina silloin tällöin salilla. Liikkeet alkaa nyt jo omasta mielestä olemaan kohtuu hyvin hallinnassa monen liikkeen osalta. Pientä hienosäätöä vielä muun muassa penkkiin. Siinäkin kyllä noussut maksimi 80 kilosta 105 kiloon nyt jo eli omasta mielestä se on aika hyvin. Muissakin osa-alueissa noussut tasaisesti.

Jako on nyt ollut tämä:

Ma: selkä, ojentaja
Ti: rinta, hauis
Ke:pakara, etureisi
To: olkapää
Pe: kädet (hauis ja ojentaja isompi rääkki)
La: takareisi, pohje
Su: lepo

Tosin välillä olen tehnyt jalat yhtenä päivänä. Vähän jaksamisen mukaan. Pääliikkeet oon koittanu pitää samana mutta eristäviä vaihdellut melkolailla joka kerta.

Selkä, ojentaja: Leveellä myötäotteella leukoja 2x8
kulmasoutu (välillä pyramidina, välillä 3x8-10)
Ylätalja 4 tai 3x8-12
Alatalja sama juttu
Olankohautukset käsipainoilla 3x10-15 (epäkkäät)
Ojentajapunnerrus niskan takaa käsipainolla 3x10
Superina ylätaljassa pushdown 3x10 ja siitä dippaan 3x10

Rinta, hauis: Suora penkki (välillä pyramidi, välillä 3x6-10)
Superina yläviistopenkki 3x8 ja siitä pienellä (n.20s tauolla) Alaviistopenkkiin
Flyesit 3x10
Etunojapunnerrus leveä asento 3x10
Suoralla tangolla 3x8-10
Keskitetty hauiskääntö 3x8-10
Hammeri 3x8-10

Tuossapa nyt vaikka pari ensimmäistä päivää.

Zone-sarja -42%
Ihan mielenkiintoisen kuulonen ohjelma. Täytyy varmaan kokeilla ens vuoden puolella, mutta ensin haluan ottaa selvää tuosta nykyisestä että miten hyvin sillä pääsee vielä eteenpäin, koska tähän mennessä mennyt niin kivasti ja sekä voima että massa on kasvanut hyvin.

- - - Updated - - -

Ainut mikä omasta mielestäni hiukan arveluttava meininki tuossa elaston ohjelmassa on kun siinä hypitään lihasryhmästä toiseen saman päivän aikana, eikä rasiteta kunnolla sitä samaa lihasryhmää jota itse olen suosinut tehtäväksi.

Jos tulee nykyisellä ohjelmalla hyvin tulosta niin pysy siinä. Useampijakoisissa saa huolettomammin veivata lihakseen mikrovaurioita kuin vaikkapa kaksi tai yksijakoisissa joissa helpommin vetää hermoston juntturaan innokas reenimies.
Pääliike esim kyykky reenin alkuun voimatyyliin esim 5*5 ja sitten pumppausta apuliikkeillä sen minkä lihaskalvot kestää on varsin hyvä konsti.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Enhän minä varsinaisesti kysynyt treeniohjelmaani muutoksia sinänsä vaan kysyin tuosta kovemmat liikkeet alkuun ja pumppaavat loppuun akselilla. Totesin jo ekassa viestissä että tulokset jokatapauksessa ollut nousujohteisia, jolloin en näe AINAKAAN HETI tarvetta muutkoselle treeniohjelman suhteen. Kysyn sitten uudemman kerran jos minulla alkaa selvästi joku homma polkea paikallaan.

IAinut mikä omasta mielestäni hiukan arveluttava meininki tuossa elaston ohjelmassa on kun siinä hypitään lihasryhmästä toiseen saman päivän aikana, eikä rasiteta kunnolla sitä samaa lihasryhmää jota itse olen suosinut tehtäväksi.

Kyllä se on sinun ohjelmasi mikä on hiukan arveluttava :) 2-jakoisessa ei voi samalla tavalla vetää sarjoja tappiin, koska lihat käydään läpi useammin.

Miksi on parempi tehdä lihas vähemmällä intensiteetillä läpi useamman kerran viikossa kuin kerran kunnolla?

- - - Updated - - -

Yritän vaan saada itseäni varten rakentavaa keskustelua siitä että MIKSI teen väärin. Tämän takia kaipaan vertailevia perusteluja omani ja jonkun muun ohjelman välillä, jotta tiedän laitella plussat ja miinukset erilleen ja ajatella sitä kautta mitä treenisisältöön pitäis lisätä tai poistaa sieltä.

Miksi on parempi tehdä lihas vähemmällä intensiteetillä läpi useamman kerran viikossa kuin kerran kunnolla?

Esim. kaksijakoisen perusliikkeet melko raskaasti tehtyinä ovat keholle usein rasittavampia kuin jonkin tuhatjakoisen ohjelman eristävät kikkailutreenit "täysillä" tehtynä. Raskaita perusliikkeitä ei voi tehdä sata lasissa kovin montaa kertaa viikossa tai maratontreeneinä. Copy-pastetan tähän suunnilleen samanlaiseen kysymykseen joskus aiemmin kirjoittamani kommentin:

Jos perusteista lähdetään, niin ihminen ei ole robotti, joka olisi ohjelmoitu niin, että kun hinkkaat lihasta X niin että siinä "tuntuu", niin se kasvaa. Muuten joka sali olisi täynnä schwarzeneggereita. Kehitys on aina kehon sopeutumista siihen, että se pakotetaan toimimaan yli totunnaisten rajojensa. Kehityksen jakautuminen voiman kehitykseen hermotuksen kautta tai lihasmassan kehittymiseen riippuu treeneistä, ravinnosta ja muista tekijöistä, mutta kehon pitää aina saada jostakin se oikea ja vahva signaali, että "nyt on hätä, pakko adaptoitua jos aiotaan selviytyä". Vaikka vääntäisit jokaisen lihaksen rikki kymmenellä sarjalla omassa koneessaan, niin se kokonaisvaltainen yleisrasitus, jonka ainakin naturaalitreenaaja tarvitsee saadakseen kehoon eloa, jää vajavaiseksi verrattuna vaikka siihen, että ensin vedetään vaikka muutamalla kunnon kyykky- tai mavesarjalla koko keho piippuun ja sitten tarvittaessa annetaan pienemmille lihaksille vielä eristävät kyydit perään.

Mitä uutta? Ainahan kysytään neuvoa ja sitten haukutaan vastaus paskaksi ja kerrotaan mikä sen olisi pitänyt olla :D

Joo, kun johonkin netistä luettuun teoriaan X perustuvalla ohjelmalla saadaan alussa hyvää kehitystä, niin luullaan, että on keksitty viisasten kivi ja ihmetellään, miksi kaikki muut eivät treenaa samalla tavalla ja ymmärrä teorian X olevan oikea. Siinä vaiheessa ei vain tajuta, että alussa tulee kehitystä vain salille päin katsomalla, vaikka teoria X ja ohjelma olisivat pelkkää huuhaata tai ainakin aloittelijalle kaikkea muuta kuin parhaat mahdolliset. Sitten kun aletaan hakea netistä uskon vahvistusta ja samalla mainostamaan tätä viisasten kiveä muillekin jotka eivät sitä ole vielä löytäneet, niin siitähän näitä ketjuja syntyy.

Noniiiiin! Tulihan sieltä semmonenkin vastaus jota tässä kaivattiin. Kiitos no-body! Sitten etiäpäin eli jos ajatellaan että lähtisin tekemään vaikkapa tuolla elaston 2-jakoisella ohjelmalla, niin koska tiedän kun olen siinä pisteessä että on aika vaihtaa monijakoisempaan ohjelmaan? Onko monijakoisemmat ohjelmat yleisesti ottaen aina kehittyneempiä varten ja jos ovat niin jälleen se kysymys että miksi? Mitä muuta voin tehdä jos huomaan että tuolla ohjelmalla alkaa myöhemmin tulokset polkea paikallaan? Kuten huomaatte niin otan kyllä kritiikkiä vastaan kunhan saan sille jotain muutakin perustelua kun että se vaan jonkun mielestä toimii.

Voiko tuollaisessa valmiissa ohjelmassa vaihtaa jotakin yksittäistä liikettä johonkin toiseen jos joku tuntuu itsellä paremmin kuin joku toinen liike? Tuossa elaston ohjelmassa ei juuri ole eristäviä liikkeitä. Olisiko niitä hyvä tehdä edes välillä?

Voiko tuollaisessa valmiissa ohjelmassa vaihtaa jotakin yksittäistä liikettä johonkin toiseen jos joku tuntuu itsellä paremmin kuin joku toinen liike? Tuossa elaston ohjelmassa ei juuri ole eristäviä liikkeitä. Olisiko niitä hyvä tehdä edes välillä?

Kyllähän tuota voi hieman muokata oman mielen ja salin laitevalikoiman mukaan. Kuitenkin mitään kovin radikaaleja muutoksia en suosittele tekemään, koska nuo suuret moninivelliikkeet ovat tuolla kyllä aivan tarkoituksella.

Ja onhan siinä melkein puolet liikkeistä eristäviä IMO. Sarjamäärät on niille vaan pienempiä.

Back
Ylös Bottom