Liha aiheuttaa puutostiloja elimistöön?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mookot
  • Aloitettu Aloitettu
No ei viittis oikein auringon peräänkään ulkomaille lähteä sillä kalasta ja sienistä sitä ei saa tarpeeksi juurikaan.. kuten alla kirjoitit, parempi tämä kuin ei mitään.

Itsehän kuitenkin yrität paatoksellisesti mustamaalata synteettisiä vitamiineja. Voisiko jopa olla niin että asiat eivät tässäkään suhteessa ole niin mustavalkoisia? Pukkaako sulla syöpää päälle aina talvisin kun vedät D-vitamiinia purkista? :)

Tuo on kyllä totta että parempi synteettisenä kuin ilman varsinkin jos ruokavalio on huono. Mutta itsekkin taisit mainita että mielummin otat ruuasta kuin tabuista, mutta väität silti että ne olisi samoja asioita. Haluisinkin kysyä tässä välissä että miksi sitten suosit ruuasta mielummin jos ne on kerran samoja asioita?

Mainitsin että "olisi parempi suosia ravinnosta saatavia vitamiineja" koska niistä saa samalla monipuolisen pläjäyksen muitakin tarpeellisia yhdisteitä (<- huom! kemikaaleja :D ). Tässä on kuitenkin huomioitavaa se, että varsinkin aktiivisella ihmisellä vitamiinien tarve on huomattavan suuri ja tällöin voi olla hankala arvioida, kuinka paljon ja mitäkin ruokaa tulisi syödä. Siksi on mielestäni varsin perusteltua boostailla ruokavaliota muutamilla lisävitamiineilla. Itse olen ainakin melkoisen laiska laittelemaan mitää salaatteja eikä hedelmiä tai marjojakaan tule syötyä läheskään riittävästi. Tosin nyt ketodieetillä tulee panostettua enemmän tähän puoleen. Vitamiinipurkit ovat silti mukana.

En ymmärrä mistä saat tuon pilaantunutta ruokaa vaihtoehdon edes. Itse pyrin suosimaan säilöntäaineetonta ruokaa ja ainoa tapaus joka tulee mieleen näin äkkiseltään miksi heitin kurkun pois koska se pilaantui johtui siitä että ostin niitä 2kpl ja ne oli kauan jääkaapissa jonka takia toinen pilaantui. Ei tarvitse olla tuorein, riittää kuhan on tuoretta. Jos ei ole niin kyllä siitä kannattaa palautetta jättää kauppaan ettei sitten tarvitse ostella pilaantuvia huuhaatuotteita. Kyllä siitä edellä olevista linkeistä voi päätellä että kannattaa suosia ruokana eikä pillereistä mutta kuten kirjoitin tossa pari rivii ylempänä, olen samaa mieltä että parempi synteettinen kuin ilman. Pelottavaa tai ei, jos on mahdollisuus valita niin kyllä se ruuan puolelle kallistuu ja eiköhän melkein jokaisella suomalaisella ole mahdollisuus valita tämä.

Alunperinhän tämä lähti siitä että kertoilit C-vitamiinin ja säilöntäaineiden muodostavan syöpävaarallista bentseeniä. Kuitenkin nähtiin ettei se homma menekään ihan niin suoraviivaisesti. Luomuilu on varmasti hyvä vaihtoehto mutta ei-luomuilukaan ei automaattisesti johda syöpään. Itsekin ostelen luomua aina tilaisuuden tullen mutta kylläpä noita säilöntäaineitakin taitaa löytyä monesta meikäläisen lautaselle päätyvästä tuotteesta.

Tuolla oli muuten taas hyvä uutinen vaikkakin hieman myöhässä
http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/168475.shtml -> http://www.webmd.com/cancer/news/20091117/folic-acid-b12-may-increase-cancer-risk?src=RSS_PUBLIC
Näin ne synteettiset vaan erottuu luonnollisesta ja epäilen että hyvin monta seikkaa on vielä huomioimatta.

Erottuisikohan tuosta tutkimuksesta myös joku muu?

Seventy-five (32%) of the 236 cancer-related deaths among the study participants were due to lung cancer, and the cancer incidence among the study group was 25% higher than in the population of Norway as a whole.

Roughly 70% of all the patients in the study were either current or former smokers, including more than 90% of those who developed lung cancer.

Ja missä on fysiologinen selitys? Päinvastaisia tuloksiakin löytyy kasapäin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itsehän kuitenkin yrität paatoksellisesti mustamaalata synteettisiä vitamiineja. Voisiko jopa olla niin että asiat eivät tässäkään suhteessa ole niin mustavalkoisia? Pukkaako sulla syöpää päälle aina talvisin kun vedät D-vitamiinia purkista? :)
Eijei kun tarkoitukseni on vain osoittaa että kannattaa ottaa ruuasta mielummin kuin tabuista. Koska kokonaisuus on kummiskin tärkeä asia jonka luonto hallitsee paremmin kuin ihminen. Eikä sitä syöpää nyt noin herkästi tule, se vaan saattaa lisätä riskiä. :D

Mainitsin että "olisi parempi suosia ravinnosta saatavia vitamiineja" koska niistä saa samalla monipuolisen pläjäyksen muitakin tarpeellisia yhdisteitä (<- huom! kemikaaleja :D ). Tässä on kuitenkin huomioitavaa se, että varsinkin aktiivisella ihmisellä vitamiinien tarve on huomattavan suuri ja tällöin voi olla hankala arvioida, kuinka paljon ja mitäkin ruokaa tulisi syödä. Siksi on mielestäni varsin perusteltua boostailla ruokavaliota muutamilla lisävitamiineilla. Itse olen ainakin melkoisen laiska laittelemaan mitää salaatteja eikä hedelmiä tai marjojakaan tule syötyä läheskään riittävästi. Tosin nyt ketodieetillä tulee panostettua enemmän tähän puoleen. Vitamiinipurkit ovat silti mukana.
Hmm, en kyllä näe minkäänlaista vaikeuksia saada mitään vitamiinia ruuasta D-vitamiinia lukuunottamatta. Ellei rajoituksena ole tosiaan joku allergia tjs. Mutta perusterve ihminen saa helposti vitamiininsa ruuasta. Mutta kuten itsekkin mainitsit, niissä on huimat terveyshyödyt jotka eivät rajoitu vitamiineihin, varsinkin jos haluaa treenata kroppaansa ja pitää hyvää huolta kehosta. Että jo senkin puolesta tuo on jo kannattavaa eikä näin ollen ole sama asia ottaako pillerinä vai ruokana.

Alunperinhän tämä lähti siitä että kertoilit C-vitamiinin ja säilöntäaineiden muodostavan syöpävaarallista bentseeniä. Kuitenkin nähtiin ettei se homma menekään ihan niin suoraviivaisesti. Luomuilu on varmasti hyvä vaihtoehto mutta ei-luomuilukaan ei automaattisesti johda syöpään. Itsekin ostelen luomua aina tilaisuuden tullen mutta kylläpä noita säilöntäaineitakin taitaa löytyä monesta meikäläisen lautaselle päätyvästä tuotteesta.
Niin lähti ja olen edelleenkin tutkimusten nojalla sitä mieltä C-vitamiinista että täysin sama asia se ei ole koska aineilla on erillainen vaikutus toisiinsa, varsinkin jos kyseessä on ainekokonaisuus ja se miten se vaikuttaa mihinkin. Sellaisia asioita ei ihan hetkessä tutki läpi. Ja kyllähän noita aineita riittää vaikka missä, niistä ei pääse eroon enkä näe syytä yrittääkkään mutta itse ainakin panostan siihen että niitä on mahdollisimman vähän jolloin riskit pienenee huomattavasti. :)

Erottuisikohan tuosta tutkimuksesta myös joku muu?
Ja missä on fysiologinen selitys? Päinvastaisia tuloksiakin löytyy kasapäin.
Hmm niin, olisipa vielä aikaa paneutua paremmin asiaan. Noh ehkäpä joku päivä. =)

Eijei kun tarkoitukseni on vain osoittaa että kannattaa ottaa ruuasta mielummin kuin tabuista. Koska kokonaisuus on kummiskin tärkeä asia jonka luonto hallitsee paremmin kuin ihminen. Eikä sitä syöpää nyt noin herkästi tule, se vaan saattaa lisätä riskiä. :D

Pointtihan kuitenkin oli se, että vitamiineja kannattaa pyrkiä saamaan ravinnosta koska silloin ne imeytyvät paremmin ja samalla saa mukaan monipuolisen pläjäyksen eri kofaktoreita. Ei siis sen takia että tabuista (järkevinä määrinä) otetut vitamiinit olisivat jotenkin haitallisia.

Hmm, en kyllä näe minkäänlaista vaikeuksia saada mitään vitamiinia ruuasta D-vitamiinia lukuunottamatta. Ellei rajoituksena ole tosiaan joku allergia tjs. Mutta perusterve ihminen saa helposti vitamiininsa ruuasta. Mutta kuten itsekkin mainitsit, niissä on huimat terveyshyödyt jotka eivät rajoitu vitamiineihin, varsinkin jos haluaa treenata kroppaansa ja pitää hyvää huolta kehosta. Että jo senkin puolesta tuo on jo kannattavaa eikä näin ollen ole sama asia ottaako pillerinä vai ruokana.

Juu no mua ei kuitenkaan kiinnosta alkaa laskemaan, paljonko mitäkin vitamiinia (tai muita aineita) on esim. puolikkaassa lautasellisessa salaattia. Siinä voipi olla tarpeeksi tai voipi olla liian vähän. Nakkaan siis vitamiinipillerit perään nii eipähän pääse puutostilat iskemään :D Edelleen, vitamiinilisien heikkoutena on ainoastaan niiden huonompi imeytyvyys ja elimistön puutteellinen kyky hyödyntää niitä sataprosenttisesti ilman kaikkia synergistisiä molekyylejä. Kyllä ne kuitenkin tukevat hyvin päivittäistä ruokavaliota ja nuo puheet syöpäriskeistä ovat melko huteralla pohjalla. Elämäkin lisää syövän riskiä.

Noh, mun puolesta riittää vitamiini-offtopic ja voidaan palata näihin väitettyihin "lihan aiheuttamiin puutostiloihin elimistössä" :D

Juu no mua ei kuitenkaan kiinnosta alkaa laskemaan, paljonko mitäkin vitamiinia (tai muita aineita) on esim. puolikkaassa lautasellisessa salaattia. Siinä voipi olla tarpeeksi tai voipi olla liian vähän. Nakkaan siis vitamiinipillerit perään nii eipähän pääse puutostilat iskemään :D Edelleen, vitamiinilisien heikkoutena on ainoastaan niiden huonompi imeytyvyys ja elimistön puutteellinen kyky hyödyntää niitä sataprosenttisesti ilman kaikkia synergistisiä molekyylejä. Kyllä ne kuitenkin tukevat hyvin päivittäistä ruokavaliota ja nuo puheet syöpäriskeistä ovat melko huteralla pohjalla. Elämäkin lisää syövän riskiä.

Finelin ruokakori on juuri sitä varten että saa vähän hajua mitä kaikkea sitä suuhun laittaa eikä siinä kestä juurikaan mitään. Nakkaa vaan sinne noi tuotteet ja näkee samantien puutokset ja yliannokset. =)

Noh, mun puolesta riittää vitamiini-offtopic ja voidaan palata näihin väitettyihin "lihan aiheuttamiin puutostiloihin elimistössä" :D

Agree, mihis jäinkään punaisen lihan dissauksessa.. :D

Mites nämä kivennäisainevalmisteet, kuten sinkki ja magnesium? Aina olen ollut sillä kannalla etten syö pillereitä, mutta nyt d-vitamiinin myötä innostunut :D Olen parisen viikkoa ottanut tuota ZMA-tyylistä komboa illalla ennen nukkumaanmenoa sinkkiä 15mg, magneesiumia 175mg (pillereissä myös hieman b-vitamiineja). En osaa sanoa onko ollut jotain vaikutusta ehkä nukkunut paremmin, mutta voi kyllä olla placeboakin. D:tä olen ottanut aluksi 100mcg päivässä kuukauden ja nyt amerikan tuliaisia 250mcg päivässä pari viikkoa. Niin ja en syö mitään viljavalmisteita, joten sinkki ja magnesium on siinä rajoilla tuleeko tarpeeksi.

Mites nämä kivennäisainevalmisteet, kuten sinkki ja magnesium? Aina olen ollut sillä kannalla etten syö pillereitä, mutta nyt d-vitamiinin myötä innostunut :D Olen parisen viikkoa ottanut tuota ZMA-tyylistä komboa illalla ennen nukkumaanmenoa sinkkiä 15mg, magneesiumia 175mg (pillereissä myös hieman b-vitamiineja). En osaa sanoa onko ollut jotain vaikutusta ehkä nukkunut paremmin, mutta voi kyllä olla placeboakin. D:tä olen ottanut aluksi 100mcg päivässä kuukauden ja nyt amerikan tuliaisia 250mcg päivässä pari viikkoa. Niin ja en syö mitään viljavalmisteita, joten sinkki ja magnesium on siinä rajoilla tuleeko tarpeeksi.

Kivennäisaineet lyhyeesti kirjoittaen pitää kroppaa kondiksessa. Ne kannattaa tsekata Finelin sivuilta ja jos tiedonnälkä jää niin suosittelen wikipediaa ja sitä kautta tutkimaan lisää. Siinä onkin jobia T: kokemuksella. ;D
Sinne kun teet ruokakorin niin näet myös mitä tarvitset ja mitä saat tarpeeksi. Suosittelen edelleen saamaan ensisijaisesti ravintoaineet ruuasta jonka jälkeen paikkailla puutteita lisäravinteilla jos puutetta löytyy. D-vitamiinin nykyinen päivätarve on lukuisten tutkimuksien mukaan vähintään sen 50-70µg (mcg) jonka saa kesällä olemalla auringossa 15-20minuuttia. Pimeinä vuodenaikoina taas kalasta ja lisäravinteista. Magnesiumin tarve on noin 450mg/vrk ja sinkin 8-9mg/vrk. Ei kannata kummiskaan ahnehtia sillä esim. yli 150mg sinkkiä tuottaa jo myrkkyä. Mutta kannattaa tutkia tuota Fineliä, siellä on saantisuositukset melkeinpä kaikille perus ravintoaineille.

Taisi olla kysymykseni vähän epäselvä. Siis tarkoitin, kun tuolla aikaisemmin sanottiin 'Vitamiinit purkista hyödyttömiä' niin mites kivennäisaineet. Olen jo finelillä laskeskellut ja sinkkiä/magneesiumia tulee siinä ja siinä nuo suositusten määrät.

No sama koskee niitäkin, kaikki ravintoaineet tulee ensisijaisesti saada maukkaasta ja monipuolisesta ruuasta, sitten vasta paikkailla tabuilla jos on tarvetta. :)
Finelissä on vain se huono juttu että sieltä puuttuu moni tuote josta saa tiettyjä ravintoaineita ja ne joutuu hakee muualta kuten vaikkapa jenkkilän "Finelistä".

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom