Light Limonaadit

olen katsellut noita pepsi max, coca cola zero, coca cola light, jaffa ligth jne limonaadejen energia sisältöjä, joiden mukaan niissä ei olisi juuri ollenkaan energiaa, ja että ne eivät lihota ollenkaan, onko tämä totta vai onko light juomat kusetusta?:david:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Energiasisältö on totta. Mutta esim. aspartaamin, jolla noita makeutetaan, terveellisyydestä voidaan sitten olla montaa mieltä.

Aspartaami on yleisimmin käyetty makeutusaine. Sen vaikutuksista terveyteen ollaan montaa mieltä. Tutkimuksia löytyy esim PubMedistä.
Syöpäriskiä ainakin. Sen tarkemmin en tiedä kun en ole mannisen anssi.

no mulle itselleni on aivan sama koska kuolen, koska kuolen kuitenkin, enkä aikonut mitään kuutiota cola zeroa juoda, vai olisiko kivennäis vesi parempaa

60-kiloinen ihminen voisi huoletta killittää päivässä neljä litraa limua tai vastaavaa tavaraa jonka valmistukseen on käytetty suurin mahdollinen sallittu määrä aspartaamia. Hyväksyttävä päivittäinen saanti on noin 40mg/painokilo.

Nykyisinhän tuo coca-cola light on sukraloosilla makeutettu. Käsittääkseni se on tavallaan "turvallisempi" kuin tuo aspartaami, koska se erittyy elimistöstä lähes täysin muuttumattomana, ainoastaan muutama prosentti hajoaa elimistössä.

Mulla on jonkunlainen himo light limuihin, tulee yleensä vähintään se yksi 0,5L pullo päivässä vedettyä! Mut oon koittanut nyt vähän korvata niitä light mehuilla jotka on myös kylmänä ihan hyviä.
Hammaslääkäri sano viime tarkastuksessa että on aika huonossa hapessa toi hammaskiille, sen ne hiilihapot tekee, varsinki kun sitä tulee sitten yleensä "purskuteltua " suussa, pillillä juodessa haitta ei kuulemma ole niin paha =D

Onhan noiden väitetty aiheuttavan sitä sun tätä, light limut tekee kuulemma tyhmäksi, mutta voiko tästä tyhmemmäksi enään tulla? Ite juon todella paljon pepsi maxia ihan huoletta.

Oon kuullut, että joku makeutusaine valmistetaan kahden aminohapon yhdistämisessä, joka tekee siitä 200 kertaa makeampaa, kuin sokeri, mutta tiedä sitten, mikä on totta ja mikä ei.

Oon kuullut, että joku makeutusaine valmistetaan kahden aminohapon yhdistämisessä, joka tekee siitä 200 kertaa makeampaa, kuin sokeri, mutta tiedä sitten, mikä on totta ja mikä ei.

Se on just tää aspartaami, asparagiinin ja fenyylialaniinin muodostama. Hajoamistuotteena syntyy metanolia.

Sukraloosi tehdään tavallisesta sokerista eli sakkaroosista, siihen lisätään klooria. Sukraloosi on 600 kertaa perussokeria makeampaa.

Kaloreita ei laittilimuissa ole, mutta makea maku johtaa insuliinin eritykseen kumminkin, tästä on palstalla ollut asiaa jo kauan sitten. Täten kyseessä on ravitsemuksellisesti ihan turha insun eritys, joka mahd. aiheuttaa nälän tunnetta. Limuissa on kyse kahdesta pahasta vähemmän pahan valitsemisesta, joka on toki laittilimu. Silti janojuomana edelleen raanavesi on ylivoimainen, vars. Suomessa, jossa sitä saa joka paikassa riittävän puhtaana.

Suositut

Back
Ylös Bottom