Levottomat jalat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mattijh
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Terve, olisko kellään mitään hyviä vinkkejä levottomiin jalkoihin?
Levottomuus alkaa aina noin 30min nukkumaanlaiton jälkeen.
Unitutkimuksessa diagnoosi oli keskivaikea jalkojen levottomuus. Lääkäri ehdotti jotain parkinsonintauti (tms) lääkettä, mutta aika varauksella suhtaudun tuohon vaikka annostus olikin hyvin pieni.
Viime heinäkuusta lokakuun tienoille joka saamarin ilta jatkuva vatkaaminen jaloissa. Sitte se loppu ku seinään kunnes alkoi taas tuossa vuoden vaihteessa. Nyt on n 3-4 hyvää yötä viikossa.
Joka ilta venyttelen jalkoja ja alaselkää. Magnesiumia söin tuon syksyn mutta ei auttanut. Painopeitto käytössä, ei apua.
Vittumainen vaiva! Ainut mikä on tilannetta auttanut on lähtä hetkeksi käveleskelemään kun sätkintä alkaa. Sitten se loppuu siihen paikkaan.
Kiitos vinkeistä jos semmosia löytyy 😊

Löytyy kokemusta monien vuosien ajan. Todella tympeä vaiva.
Itselläni pahimmat oireet tulevat "yliväsyneenä", eli ensimmäinen kevennyksen merkki. Sain myös parkinsonin tautiin tarkoitettua lääkettä. Pientä apua siitä saa.
Parhaiten itseäni jeesaa jääkylmä suihku jaloille ennen sänkyyn menoa ja tuuletin. Laitan lattiatuulettimen puhaltamaan sivusta "ohi jalkojen" ajastimella pariksi tunniksi niin että ehdin nukahtaa ennenkuin tuuletin sammuu. Tästä tulee jonkin verran sanomista puolisolta kun makkari on muutenkin viileä ja lisäksi tuuletin puhaltaa pari tuntia joka ilta 😁

Löytyy kokemusta monien vuosien ajan. Todella tympeä vaiva.
Itselläni pahimmat oireet tulevat "yliväsyneenä", eli ensimmäinen kevennyksen merkki. Sain myös parkinsonin tautiin tarkoitettua lääkettä. Pientä apua siitä saa.
Parhaiten itseäni jeesaa jääkylmä suihku jaloille ennen sänkyyn menoa ja tuuletin. Laitan lattiatuulettimen puhaltamaan sivusta "ohi jalkojen" ajastimella pariksi tunniksi niin että ehdin nukahtaa ennenkuin tuuletin sammuu. Tästä tulee jonkin verran sanomista puolisolta kun makkari on muutenkin viileä ja lisäksi tuuletin puhaltaa pari tuntia joka ilta 😁
Kiitos vinkeistä 😊 tuota kylmää suihkua pitääkin heti tänään kokeilla. Tuossa yliväsymyksessä on kans itua 🤔 tulee paljon urheiltua nimittäin.
Tuliko sinulle mitään "haitta vaikutuksia" siitä lääkkeestä? Ymmärsin että se määrä on todella pieni mitä sitä syödään, mutta mieluummin ekana yrittäisi ei lääkkeellisiä keinoja. Eikä lääkärikään luvannut varmaa apua siitä.

Aamulla on vähän "sumuinen" ja tokkurainen olo lääkkeestä. Otan vain todella vaikeassa tilanteessa lääkkeen. Mielestäni hyöty on siinä aika olematon. Parempiin yö uniin pääsen jääkylmällä suihkulla sekä tuulettimella

Aamulla on vähän "sumuinen" ja tokkurainen olo lääkkeestä. Otan vain todella vaikeassa tilanteessa lääkkeen. Mielestäni hyöty on siinä aika olematon. Parempiin yö uniin pääsen jääkylmällä suihkulla sekä tuulettimella
Joo, jätän napit ottamatta. Työni puolesta ei aamulla ole vara olla tokkurainen.

Todella ärsyttävä vaiva. Itsekkin kärsinyt todella pitkään. Oikeastaan kaikki jutut, pirkan niksinurkka tasoisetkin, testattu.

Lääkkeistä on aika kova kynnys lähteä hakemaan apua. Oon aamusin muutenkin helvetin tokkurainen, niin ei nuo varmasti asiaa parantaisi ainakaan.

Pitää itsekkin ottaa taas pienen tovin jälkeen tuo jääkylmä suihku käyttöön.

Todella ärsyttävä vaiva. Itsekkin kärsinyt todella pitkään. Oikeastaan kaikki jutut, pirkan niksinurkka tasoisetkin, testattu.

Lääkkeistä on aika kova kynnys lähteä hakemaan apua. Oon aamusin muutenkin helvetin tokkurainen, niin ei nuo varmasti asiaa parantaisi ainakaan.

Mää en eilen illalla kokeillut kylmää suihkua vaan hieroin lumella jalkoja n 30min ennen ku laitoin nukkumaan. Ei ollu levottomat jalat ja tuntui että nukahdin tosi hyvin muutenkin. Nukuin koko yön ku pikku vauva 😅 Tänään ehdottomasti uudestaan kokeilen lumihierontaa. Toivottavasti tästä saisi avun vaivaan. 👍

Se lääkitys pitää kiskoa säännöllisesti ja alkuun pieni annos siitä sitten hidas nosto kunnes toimii.
Haitat sitten usein katoaa.

Mää en eilen illalla kokeillut kylmää suihkua vaan hieroin lumella jalkoja n 30min ennen ku laitoin nukkumaan. Ei ollu levottomat jalat ja tuntui että nukahdin tosi hyvin muutenkin. Nukuin koko yön ku pikku vauva 😅 Tänään ehdottomasti uudestaan kokeilen lumihierontaa. Toivottavasti tästä saisi avun vaivaan. 👍

Vois itekkin koittaa tänään jotain kylmäkallella hieromista tms.

Ite huomannut että esim reeni tai ruokavalio ei vaikuta tuohon mitään. Moni kuulema saanut apua noita manipuloimalla. Nyt ollut viimeiset vajaa pari viikkoa ihan hupijumppaa, vaan yksi kova reeni koko aikana, oon syöny hyvin = turhat sokerit pois, ei alkoholia yhtään, energiajuomat yms pois ja toissa päivänä vatkasi jalat niin perkeleesti silti :D

Se lääkitys pitää kiskoa säännöllisesti ja alkuun pieni annos siitä sitten hidas nosto kunnes toimii.
Haitat sitten usein katoaa.

Joo näin varmasti, mutta koitan nyt vielä pysyä pois noista.

Vähän liian rajusti tulee psyykkinen koukku ja esim melatoniinin kanssa oli tuollainen.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Vois itekkin koittaa tänään jotain kylmäkallella hieromista tms.

Ite huomannut että esim reeni tai ruokavalio ei vaikuta tuohon mitään. Moni kuulema saanut apua noita manipuloimalla. Nyt ollut viimeiset vajaa pari viikkoa ihan hupijumppaa, vaan yksi kova reeni koko aikana, oon syöny hyvin = turhat sokerit pois, ei alkoholia yhtään, energiajuomat yms pois ja toissa päivänä vatkasi jalat niin perkeleesti silti :D

Joo näin varmasti, mutta koitan nyt vielä pysyä pois noista.

Vähän liian rajusti tulee psyykkinen koukku ja esim melatoniinin kanssa oli tuollainen.
Joo ei mitään vaikutusta itelle mitä syö tai miten urheilee.
Mulle ei oikein oo selvinny että onko tämä vaiva mistä lähtösin? Onko tää vika päässä, verenkierrossa, hermostossa?
Pitää toivoa että tämä kylmähoito auttas nyt. On kyllä ihan eri fiilis nyt päivällä kun on saanut yön nukuttua kunnolla eikä oo puoltayötä sätkinyt 😆

Joo ei mitään vaikutusta itelle mitä syö tai miten urheilee.
Mulle ei oikein oo selvinny että onko tämä vaiva mistä lähtösin? Onko tää vika päässä, verenkierrossa, hermostossa?
Pitää toivoa että tämä kylmähoito auttas nyt. On kyllä ihan eri fiilis nyt päivällä kun on saanut yön nukuttua kunnolla eikä oo puoltayötä sätkinyt 😆

Eikös tuota vaivaa lähdetä tutkimaan neurologin kanssa, joten vissiin hermostopohjaisia juttuja.

Mitähän rohtoja tohon määrätään jos niitä niin porukka pelkää? Mulla oli joskus gabapentiinia testissä muutaman kuukauden kun epäiltiin levottomia jalkoja. Taisin popsia sitä lekurin suositteluhaitarin maksimiannosta (oisko ollut 900mg per ilta), mikä on siis pienehkö annos vs mitä joihinkin muihin vaivoihin määrätään, enkä kyllä kokenut minkäänlaisia tokkuroita taikka vieroitusoireita kun lopetin. Voi toki olla että jotkin muut rohdokset ovat ikävämpiä, muta tuota gabapentiinia ainakin itse uskaltaisin suositella kokeilemaan matalalla kynnyksellä ellei kylmä suihku yms pelasta.

Mitähän rohtoja tohon määrätään jos niitä niin porukka pelkää? Mulla oli joskus gabapentiinia testissä muutaman kuukauden kun epäiltiin levottomia jalkoja. Taisin popsia sitä lekurin suositteluhaitarin maksimiannosta (oisko ollut 900mg per ilta), mikä on siis pienehkö annos vs mitä joihinkin muihin vaivoihin määrätään, enkä kyllä kokenut minkäänlaisia tokkuroita taikka vieroitusoireita kun lopetin. Voi toki olla että jotkin muut rohdokset ovat ikävämpiä, muta tuota gabapentiinia ainakin itse uskaltaisin suositella kokeilemaan matalalla kynnyksellä ellei kylmä suihku yms pelasta.
esim tuota eikä ne sivuvaikutukset varmaan yleensä pahoja ole kunhan aloittaa minimäärällä ja nostelee hitaasti.

esim tuota eikä ne sivuvaikutukset varmaan yleensä pahoja ole kunhan aloittaa minimäärällä ja nostelee hitaasti.
Itseasiassa tuotakin testasin ennen gabapentiinia, tosin tuolla en havainnut mitään vaikutusta hyvässä enkä pahassa. Lekuri kyllä varoitteli kaikenmoisesta peliriippuvuuksista yms :D Voihan se olla että olen vain huonosti rohtoihin reagoiva kun en huomaa vaikutuksia aloittaessa, käytön aikana, enkä lopettaessa. No gabapentiinilla huomasin kyllä jonkinlaisia positiivisia vaikutuksia jalkojen vispaamiseen, mutta en niin olennaisia että olisin sitten pidemmän päälle halunnut niitä rouhia.

Eilen illalla taas hieroin lumella jalkoja ja sitten hyvillä mielin nukkumaan. 30min päästä alko taas vatkaaminen 😒 no tänään taas kokeillaan uudestaan. Ei luovuteta heti 😊 jospa tämä keino edes välillä antas apua.

Ihan täysin veikkaamalla ja asiasta tietämättä ehdotan kokeilemaan ketodieettiä. Kun sillä on positiivisia vaikutuksia hermostoon ja se toimii esimerkiksi epilepsiakohtausten vähentämisessä, jospa se auttaisi myös tällaisessa asiassa?

Ihan täysin veikkaamalla ja asiasta tietämättä ehdotan kokeilemaan ketodieettiä. Kun sillä on positiivisia vaikutuksia hermostoon ja se toimii esimerkiksi epilepsiakohtausten vähentämisessä, jospa se auttaisi myös tällaisessa asiassa?

Itellä ei ainakaan ollut ketoilusta apua.

Ruokavalio, treeni jne muutokset ei ole auttanut mitään.

Itellä ei ainakaan ollut ketoilusta apua.

Ruokavalio, treeni jne muutokset ei ole auttanut mitään.
Tosi ikävä kuulla. Näihin ei kai oikein mikään toimi...

Mulla tätä on tosi harvoin ollut muutenkin, yleensä se on yhdistynyt väsymykseen, nesteen kertymiseen ja pitkien työpäivien paluulentojen jälkeisiin öihin. Niihin yleensä riitti kylmä suihku ja pari matalaa tyynyä patjan alle niin, että jalat olivat hieman koholla. Ketoillessa turvotus jaloista on kadonnut kokonaan, ja viime vuonna en ollut lentokoneessa kuin 10 kertaa ennen lockdowneja... joten sekin haitta on poissa.

Tosi ikävä kuulla. Näihin ei kai oikein mikään toimi...

Mulla tätä on tosi harvoin ollut muutenkin, yleensä se on yhdistynyt väsymykseen, nesteen kertymiseen ja pitkien työpäivien paluulentojen jälkeisiin öihin. Niihin yleensä riitti kylmä suihku ja pari matalaa tyynyä patjan alle niin, että jalat olivat hieman koholla. Ketoillessa turvotus jaloista on kadonnut kokonaan, ja viime vuonna en ollut lentokoneessa kuin 10 kertaa ennen lockdowneja... joten sekin haitta on poissa.

Kyllähän tuo on joo mystinen vaiva ja ite just koittanut pitää vähän kirjaa milloin vaiva yltyy pahimmaksi. Mitään tiettyä yhtälöä en oo vielä löytänyt vaan tuntuu että ne pahimmat tilanteet tulevat aivan mielivaltaisesti.

Ite olin aina varma että liian kova reeni on syy, mutta vaikka pitänyt todella keveitä treenijaksoja ja treenannut paljon vähemmän kuin normaalisti, ei siitä ollut mitään hyötyä.

Back
Ylös Bottom